Telia lopettaa kotisivupalvelun ja ilmoittaa asiasta pelkästään paperikirjeellä



Näytä ensimmäinen kirjoitus

33 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +15

Kotisivutilassa ei ole tällä hetkellä mitään rajoituksia päällä, eli sivuja pitäisi pystyä muokkaamaan aivan normaalisti. Mikäli tämä ongelma ei mene ohi, niin sitten kannattaa olla yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin, jolloin voidaan tilannetta tutkia tarkemmin ja hoitaa asia kuntoon. Häiriöilmoituksiin voi olla yhteydessä telia.fi sivuille kirjautumalla chatin kautta tai sitten yhteydenottolomakkeella.

Tein häiriöilmoituksen, jossa tämä sisältö:

 

Kotisivulle ei pääse kirjautumaan, vaikka sen pitäisi nyt olla
mahdollista:
https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Telia-lopettaa-kotisivupalvelun-ja-ilmoittaa-asiasta-pelkastaan/td-p/164945/page/3

FileZillan loki:
Status: Resolving address of
personal.inet.fi
Status: Connecting to
194.251.244.142:21...
Status: Connection established, waiting for
welcome message...
Response: 220 Service ready for new user.
Command: AUTH TLS
Response: 234 Command AUTH okay;
starting TLS connection.
Status: Initializing TLS...
Error: GnuTLS error
-110: The TLS connection was non-properly terminated.
Status: Server did not properly shut down TLS connection
Error: Could not connect to server

Vastaavasti WinSCP ilmoittaa lyhyesti:
Access denied

Ja viimeiseksi Core FTP LE:n ilmoitus:
Connecting to personal.inet.fi, port 21
Resolving personal.inet.fi...
Connect socket #1696 to 194.251.244.142, port 21...
220 Service ready for new user.
USER ******-4
331 User name okay, need password for *****-4.
PASS **********
530 Authentication failed.

TAI sama sitten Telia-tunnuksilla:

Connecting to personal.inet.fi, port 21
Resolving personal.inet.fi...
Connect socket #1688 to 194.251.244.142, port 21...
220 Service ready for new user.
USER t**********
331 User name okay, need password for t********.
PASS **********
530 Authentication failed.

Ei siis päästä kirjautumaan, vaikka sama tunnus+salasana -yhdistelmä
on käytössä, millä pääsee Telian sivuille häiriöilmoitusta tekemään.

Vertailun vuoksi Kuvat.fi FTP palveluun pääsee ongelmitta. Mistäköhän tämä Telian (?) virhe tällä kertaa johtuu?

 

Kokeilin mennä kotisivuilleni Filezilla ftp ohjelmalla ja tuli vastaavanlaisia virheilmoituksia.  
Virhe näkyi olevan kohdassa salaus eli piti käyttää vain pelkää FTP.tä ilman salausta niin alkoi toimimaan.

Eli isäntä: personal.inet.fi
Protokolla: FTP –tiedonsiirtoprotokolla
Salaus: käyttää vain pelkää FTP.tä (turvaton)
Kirjautumistyyppi: Normaali
Käyttäjänimi:  oma käyttäjänimi
Salasana: oma salasana

 

Kiitos seikkaperäisestä ohjeesta Arsi! :smileyhappy:

Kokeilin siis tällä kertaa vain FileZillalla ja käyttäen sen SiteManageria (aiemmin olin käyttänyt QuickConnect valintaa, jossa ei voi vaihtaa tuota FTP-yhteystyypiä).

Tässä lokiteksti siitä, kuinka nyt kävi:

 

Status: Resolving address of personal.inet.fi
Status: Connecting to 194.251.244.142:21...
Status: Connection established, waiting for welcome message...
Response: 220 Service ready for new user.
Command: USER ********-4
Response: 331 User name okay, need password for ********-4.
Command: PASS *************
Response: 530 Authentication failed.
Error: Critical error: Could not connect to server

 

Liitekuvassa käyttämäni asetukset...

 

Salasanan kirjoitin käsin tai sitten Notepadin kautta leikepöydältä kopioiden, sama lopputulos. Salasanassa on ? ja + merkit. Onkohan Telian FTP niin tyhmä, ettei hyväksy erikoismerkkejä salasanaan?

Käyttäjätunnus ja salasana jonka minulla hyväksyi olivat ne jotka tulivat siinä alkuperäisessä Soneran/Telian sopimuksen mukana. Itse tehdyt Telia tunnukset eivät toimi ainakaan minulla.

Liiteenä vielä kuva asetuksista

Juu, juurikin noilla alkuperäisillä tunnuksilla olen yrittänyt.

Ongelmaksi taisi tulla Sonera -> Telia yhdistymisessä se, etteivät saaneet kaikkia salasanasääntöjä kulkemaan mukana eri palveluiden välillä, kun oli niin kiire työntää markkinoille sitä Ihanaa... mahtavaa tuubaa oman viestintänsä mukana. Pöh!

 

Itselläni oli aikoinaan Soneralla 12 merkkiä pitkä salasana, jossa oli mukana kaksi SUurta kirjainta ja neljä numeroa, joiden höysteenä vielä kysymysmerkki. Ei mitään ongelmaa FTP palvelun kanssa tai muutoinkaan ts. tämä oli aikaa ennen kuin löivät tyhmät päänsä yhteen tuon ruåtsalaisnaapurin kanssa.

 

Nykyisen Telian kanssa päätin sitten vaihtaa salasanaani tuolle alkuperäiselle Sonera tunnukselle (siihen aikaan oli maailmalla jokin tietomurto ja epäilys salasanojen vuotamisesta). Nyt tuonne tuli salasanaksi 13 merkkiä pitkä viritys, jossa oli mukana KakSi suurta kirjainta, kaksi numeroa ja kysymysmerkki ja plussamerkki. Ei mitään ongelmia Telian Omille sivuille kirjautumisessa tai muutoinkaan, kunnes törmäsin tuohon FTP:n toimimattomuuteen.

 

No, nyt Arsin viestittelyn jälkeen kokeilin vaihtaa salasanaani simppelimpään ilman noita kysymysmerkkejä tai plussia. Telian ohje kertoo näet näin:

"Salasanan tulee olla vähintään 8 merkin pituinen.Vähintään yhden merkeistä tulee olla muu kuin kirjain.Salasanassa ei saa olla ääkkösiä (ä, ö, å)."

Tuohon olen luottanut kuin pässi sarviinsa, muttei olisi kannattanut!

 

Nimittäin nyt tuolla RIITTÄVÄN YKSINKERTAISELLA salasanalla pääsin yllättäen kirjautumaan tuon Telian (vai Soneran?) FTP-palveluun eli omille kotisivuilleni. Siinä sitä on uutta IT-oppia oikein alan ammattilaisilta eli Telia -nettioperaattorilta; ÄLÄ KÄYTÄ LIIAN MONIMUTKAISIA SALASANOJA, KOSKA TELIAN OMA TEKNIIKKA EI ENÄÄ PYSY MUKANA!!! Lieneekö tuo aiemmin Soneralla toiminut salasanan kysymysmerkki ongelman syynä vai sitten tuo plussa-merkki sotki Telian pasmat? En nyt jaksa pähkäillä tuon enempää tuota, kun aiheesta on ollut kohtuuttomasti vaivaa itselleni. Niin... ja tänne yhteisöön vaadittiin sitten taas omat tunnuksensa, kun noilla vanhoilla ei saanut tätä vuodatusta julkaistua.

 

Kädetöntä touhua tuolta Telian suunnalta! Toivottavasti lukevat tätä palstaa, jotta ymmärtävät aikoinaan sulkea sen vastaamattoman häiriöilmoitukseni tästä aiheesta. Nyt tuo FTP:kin toimii noilla tyhmillä salasanoilla!

 

Edit: oma typo.

Täytyypä selvittää onko tuossa tosiaan sattunut suunnittelijalta virhe salasanasäännön kanssa. Kaikki muut palvelut tosiaan nuiden erikoismerkkien päälle ymmärtää mutta olet näin omatoimisesti todistanut että FTP-palvelin ei niitä kelpuuta.

 

Epäilen kuitenkin tullaanko tuota palvelun puolelta nyt enää korjaaman kun kotisivupalvelu ajetaan nyt muutenkin alas. Kuitenkin hyvä että tämä tilanne tuli tietoon niin voidaan auttaa myös muita mahdollisesti saman ongelman kanssa painivia asiakkaita.

Vastaa