Meidän liittymiin sovelletaan uusia maksupalveluehtoja 14.9.2019 alkaen EU-lakimuutoksesta johtuen. Mitä maksupalvelulla tarkoitetaan? Se tarkoittaa käytännössä tuotteen maksamista puhelinlaskulla, kun maksu menee kolmannelle osapuolelle. Helppo esimerkki tästä on limsapullon ostaminen automaatista puhelinlaskulle.
Mikä muuttuu?
Uutena asiana tulee edellytys vahvasta tunnistautumisesta. Jos teet useita maksuja tai maksat yli 30€ arvoisen fyysisen tuotteen puhelinlaskullasi, myyjän täytyy pyytää sinua todentamaan henkilöllisyytesi. Henkilöllisyyden todentaminen sujuu näppärästi Mobiilivarmenteella, jonka vahvan tunnistautumisen ansiosta maksaminen käy turvallisesti. Muistathan säilyttää maksuominaisuudella varustettua puhelintasi huolellisesti ja suojata sen esimerkiksi näyttölukituksella.
Käytännössä tarvitset Mobiilivarmennetta muutoksen jälkeen:
- Joka kuudennen fyysisen tuotteen maksun yhteydessä (esim. limsapullo) tai
- Yli 30€ arvoisen fyysisen tuotteen maksamisessa tai
- Yli 50€ arvoisen digitaalisen sisällön maksamisessa (esim. digitaalinen konserttilippu)
Jos et maksa ostoksia puhelinlaskullasi, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Voit myös asettaa liittymällesi rajoituksia estopalveluiden avulla, jotta liittymälläsi ei voi tehdä ostoja puhelinlaskulle. Kyseiset estopalvelut saat käyttöösi kirjautumalla Omille sivuille. Valitset liittymäsi tiedoista ”Lisäpalvelusi”, sen jälkeen ”Estot ja rajoitukset” ja tee haluamasi muutokset. Tämä maksupalveluehtojen muutos ei koske lisämaksullisia palvelunumeroita eli niihin voit soittaa kuten aiemminkin. Palvelupuheluiden estoluokituksia voit myös muokata edellä mainitusta paikasta Omilla sivuilla tarpeen tullessa.
Sähköistä henkilöllisyytesi
Mobiilivarmenne on sähköinen henkilöllisyystodistus puhelimessasi ja tarjoamme sen Telian puhelinliittymiin ilmaiseksi. Sen avulla voit todentaa henkilöllisyytesi kätevästi ja turvallisesti eri verkkopalveluissa kuten Kelassa tai pankki- ja terveydenhuoltopalveluissa. Henkilöllisyyden todentaminen käy ripeästi etkä tarvitse pankkitunnuksia mukanasi.
Jos sinulla ei ole vielä mobiilivarmennetta, nyt on hyvä hetki hankkia se käyttöösi! Tarvitset mobiilivarmenteen rekisteröintiin Telian liittymän sekä verkkopankkitunnukset, jotta saat palvelun käyttöösi itsepalveluna netissä. Tarvittaessa mobiilivarmenteen rekisteröinti onnistuu myös Telia Kaupassa. Löydät lisätietoja mobiilivarmenteesta nettisivuiltamme.
Löytyykö sinulta jo mobiilivarmenne? Kommentoi alle, miten se on helpottanut arkeasi tunnistautumista vaativien palveluiden käytössä.
Lue myös:
Mobiilimaksaminen - mitä se on?