Skip to main content

Kauan odotetut ja supersuositut VoLTE- ja VoWiFi eli 4G- ja WiFi-puhelut ovat nyt asiakkaidemme hyödynnettävissä myös Apple iPhone -puhelimilla. Saat puhelut käyttöösi, kun lataat puhelimeesi 26.3. julkaistun iOS12.2-käyttöjärjestelmän.

 

Telia 4G-puheen edut

  • Mahdollistaa puhelut ja 4G-netin käytön yhtä aikaa
  • Puhelut yhdistyvät nopeammin
  • Mahdollistaa WiFi-puheluiden soittamisen

 

Telia WiFi-puheluiden edut

  • Voit soittaa puheluita paikoissa, joissa puhelimella ei normaalisti ole kuuluvuutta, alueen wifi-verkkoa hyödyntäen

4G-puhe on oletuksena päällä uudessa iOS12.2:ssa, joten jos liittymäsi on yhteensopiva niin pääset soittamaan puheluita heti käyttöjärjestelmän päivityksen jälkeen.

iOS12.2 tuo mukanaan siis 4G-puhelut ja 8.6.2019 tullut operaattoripäivitys toi wifi-puhelut iPhonelle.

 

Päivitysohjeet

 

10738iFA0E58DC0214E32C.png

 

1. Puhelimeen tulee ladattavaksi uusi iOS12.2 ohjelmisto. Sen pääset lataamaan Asetukset > Yleiset > Ohjelmistopäivitys.

 

10741i04E6BA11FAAFB09A.png

 

2. Päivityksen jälkeen,  klikkaa asetukset > yleiset > tietoja. Puhelin tarjoaa operaattoriasetusten päivitystä. Klikkaa päivitä.

 

10742i98FE22B127AD6929.png

 

3. Nyt 4G-puhe on päällä. "Ota käyttöön 4G" -kohdassa on valittavana "Puhelut ja data". Erillistä VoLTE kuvaketta ei puhelimen perustila näytä. Kuitenkin puhelun aikana 4G kuvake ei poistu näytön yläreunasta. Tässä voi olla puhelinkohtaisia eroja, esim. iPhone 7 polku on: Asetukset > Mobiiliverkko > Mobiilidatavalinnat > Puhe ja data. Tarkista, että liittymäsi on yhteensopiva 4G-puheen kanssa.

 

Telia 4G-puhe on automaattisesti päälle kytkeytyvä palvelu

 

Ominaisuus kytkeytyy automaattisesti päälle silloin, kun sinulla on yhteensopiva puhelin sekä liittymä, jossa ei ole 4G-puheluiden kanssa yhteensopimattomia palveluita. 4G-puhe ei ole tällä hetkellä käytettävissä, jos liittymässäsi on jokin seuraavista lisäpalveluista: Multi-SIM, Viestintäpalvelu VIP tai Touchpoint. 

 

Nyt saat eSIM-palvelun myös verkosta

 

Asiakkaillamme on tällä hetkellä saatavilla muutenkin aika mukava kattaus Applen tarjoamista uusista ominaisuuksista. Toimme viime vuonna Applen eSIM-palvelun asiakkaidemme saataville iPhone XR / XS / XS Max / iPad Pro 12.9" & 11" (2018) -laitteiden myötä. eSIM toimii verkossamme myös Samsung Galaxy Watch -älykellossa. Jos sinulla on joku edellä mainituista laitteista niin nyt voit ottaa eSIM-palvelun käyttöön QR-koodin avulla myös osoitteessa telia.fi.

Joko otit 4G-puheen käyttöösi iPhoneesi? Kerro miten homma sujui ja miltä puhelut kuulostavat ?

 

Edit 27.3. Muokattu päivitys polkuja

Edit 8.6. Tänään tulleen operaattoripäivityksen myötä iPhonessa toimii myös wifi-puhelut

 

Lue myös:

@MikaelMu @ReOlivia XS max, uusin iOs ja tavallinen sim. Mukava tietää etten ole yksin : ) Siitä esimmillä kokeilusta... toimiiko siis mobiilivarmenne nyt sillä? o.o

 Kiitoksia testauksesta. Laitetaan asia selvitykseen täältä meidän päästä. Siinä voisi vielä kokeilla sen iPhonen palauttamista tehdasasetuksille josko sillä saisi tilanteen normalisoitua. Vaikuttaisi siltä, että tuo tuplakuittaus olisi kiinni siitä uudesta päivityksestä.

 

@SUPERHAMSTERI eSIM ja mobiilivarmenne ei toimi tällä hetkellä keskenään. Laitetaan kuitenkin tuo tuplakuittaus tutkintaan täältä meidän kautta. Tässäkin voisit kokeilla tuota tehdasasetuksille palauttamista siinä omalla puhelimella.

 

Otetaan yhteyttä täältä meidän päästä, kun saadaan asiaan tarkempaa selvitystä.


Minulla on sama tilanne kuin & @SUPERHAMSTERI, mobiilivarmenne antaa nykyään kaksi (mielestäni turhaa) tekstarikuittausta.



 



iPhone 8+ ja iOS12.2. Ja tilanne alkoi tämän uuden iOS:n jälkeen.


@MikaelMuEipä mitään. Tehdasasetuksia en tämän pienen kosmeettisen vaivan takia viitsi tässä kohtaa alkaa palauttelemaan. Nuo kun ei tosiaan sitä kuittausta edes vaadi vaan katoavat itsekseen aika pian ja muita vaivoja ei ole.

 

Muistui mieleeni, että tämän kaltaisia vastaavia ilmoituksia mobiilivarmenteen kanssa näin joskus Lumialla ja eräällä vanhemmalla peruspuhelin-tason Nokialaisella (tosin en kuollaksenikaan muista oliko silloin liittymänä Telia vai Elisa). Mutu sanoo siis, että tuossa päivityksessä on joku muutos tai bugi miten softa käsittelee sim-kortin ilmoituksia tjsp.


 @SUPERHAMSTERI  tuota mobiilivarmenne tuplakuittausta on tutkittu meilläkin. Tämä jää siihen valmistajan päivitykseen. Itse mobiilivarmenne toimii kuitenkin normaalisti tästä huolimatta.

 

Tehdasasetusten palautusta voisi koettaa mutta kuten  mainitseekin niin kyseessä olisi koko puhelimen uudelleen asennus sovelluksineen ja kaikkine tietoineen. Joka vaatii aikaa jo itsessään. Jos päätätte tehdä sen niin kertoisitteko tännekin korjautuiko tuo tuplakuittaus, tuolla tehdasasetusten palautuksella?

 

 


@MikaelMu Ei tosiaan pelkästään tuon takia jaksa alkaa moiseen operaatioon. Tosiaan tuo alkoi vasta operaattoriasetuksien päivityksen (4G -puhe) jälkeen. Ennen sitä ei mitään erikoista, vaikka 12.2 olikin jo pitemmän aikaa Betana käytössä.

@SUPERHAMSTERI Asia on täällä tiedossamme ja korjaus tulee tod.näk seuraavan ohjelmistoversiopäivityksen kanssa. 


Hei!

En tiennyt tällaisesta päivityketä. Olin vähän hämillään mikä mistä on kyse. Tein päivityksen ja sen jälkeen mobiilivarmenne alkoi ilmottaa, kun kirjautuu esim. Kanta palveluun ”puhelin lähettää tekstiviestin”. Olin ihmeissään. Otin yhteyttä asiakaspalveluun chatin ja soittopyynnön kautta. Kummassakaan ei tiedetty tästä ominaisuudesta. Löysin kyseisen blogin Telian sivuilta tänään. Kannattaisi ilmoittaa asiakaspalveluun kyseisestä päivityksestä iPhonelle!


Iphone 7 12.2 IOS asennettu. Tälle aamulle tuli pop up operaattori asetusten päivittämisestä (telia FI 36.1), mutta eipä toimi VoLTE. Puhelin menee aina 3G verkkoon.. Tosin eipä näy operaattorin valikossa asetusta ota käyttöön 4G ?? Vain Roaming valikosta tuo löytyy.

Kyseessä on yritysliittymä voiko sillä olla tekemistä asian kanssa ? Luulis nyt tuo 4G palvelut valikon silti tuonne asetuksiin ilmestyvän ??

 

Käytössä on vanhempi SIM kortti joka on leikattu aikanaan Nanoksi voiko siinä olla ongelma?


@OmppuMies123 Luultavasti tämä on kiinni liittymäsi ominaisuuksista. Yritysliittymissä on usein palveluita, jotka estävät 4G puheen kytkemisen. 



Yhtäaikaisesti Telia 4G-puhe ja Telia Wifi-puheluiden yhteydessä liittymällä ei saa olla seuraavia palveluita:





  • Pro Nettikortti


  • Multi-Sim


  • VIP


  • Touchpoint


  • APN-rajoitus Telia Yhteyskäytävässä


  • RTMLS (tilatieto)


  • TSWO (Mobiilivaihde)


  • Vaihdepalvelu


  • Vaihdepalvelun ryhmänumero


  • Laitevuokran laskutusliittymä


  • MDM laskutusliittymä


  • Yhteisnetin laskutusliittymä


  • Saldosopimus


  • AID


  • Puhelumaksun siirto


  • Puhelun siirto


  • Ryhmänumero


  • Poissaolotiedote / Lomatiedote


  • Kaksoiskortti


  • Nordic Call


  • Mobile Integration


  • Yrittäjän vaihde


  • Soitonsiirtojen esto


  • Privatel


  • Avainnumeron lankaliittymä


  • AinaCom UCX-integraatio (UCX)


  • Telia Paikallisnumero, Langaton työpuhelin, A-numeron muutos


  • Langaton kotipuhelin, A-numeron muutos


  • Mobiilivaihde AID/CID-numero


  • Prepaid


  • DOT



Huomasin tuohon "Sim-kortti lähetti tekstiviestin" -ilmoitukseen liittyvän lisätiedon. Kyseinen ilmoitus tulee vain kun puhelin on kytkeytynyt 4G-verkkoon.

 

Sattumalta puhelin oli jostain syystä 3G verkossa kun tunnistauduin mobiilivarmenteella ja ilmoitusta ei tullut, testasin asiaa ja puhelimen ollessa 4G verkossa ilmoitus tekstiviestistä tulee, mutta kun otin 4G:n pois käytöstä niin ilmoitusta ei tullut.

 

Ihan vain lisätietona jos tästä mitään hyötyä on :)


Tänään puhelimeen tuli operaattoripäivitys ja sen myötä nyt myös wifi-puhelut toimivat iPhonella ?? 



 



 





 





 


Ja nyt kun Apple Watchin eSIM alkaa toimimaan verkossamme 14.6. niin alkaa olemaan meillä ?-käyttäjillä featuret kunnossa ?


Wi-Fi puhelut eivät aktivoidu vaikka uusimmat operaattorin asetukset ovat haettu. Puhelin sanoo yhdistä Wi-Fiin vaikka olen siihen liittynyt. Myöskään 4G puhelut eivät toimi. Puhelin IPhone X ja uusin iOS. Liittymä Rajaton 200M , ei muita palveluita kuin salainen numero. 


@iamgroot katsotaan ihmeessä tilanne kuntoon asiakaspalvelun puolella :smileyhappy:


...jäämme tosin yhä odottamaan "wifi-puhelut muilla laitteilla"-ominaisuutta!!


Hei! 🙂 Telia 4G -puhe sekä Wifi-puhelut tukevat seuraavia puhelimia:



 





  • Apple iPhone 6 & Plus


  • Apple iPhone 6S & 6S Plus


  • Apple iPhone SE


  • Apple iPhone 7 & 7 Plus


  • Apple iPhone 8 & iPhone 8 Plus


  • Apple iPhone X


  • Apple iPhone XR


  • Apple iPhone XS & XS Max


  • Huawei Nova 3


  • Huawei Mate 20 Pro


  • Huawei P20


  • Huawei P20 Pro


  • Nokia 1


  • Nokia 3


  • Nokia 3.1


  • Nokia 7 Plus


  • Nokia 8


  • Oneplus 6


  • Oneplus 6T


  • Samsung Galaxy A5 (2017)


  • Samsung Galaxy A6 / A6+


  • Samsung Galaxy A7


  • Samsung Galaxy A8 (2018)


  • Samsung Galaxy A9


  • Samsung Galaxy J3 (2017)


  • Samsung Galaxy J4+


  • Samsung Galaxy J5 (2017)


  • Samsung Galaxy J6+


  • Samsung Galaxy J7 (2017)


  • Samsung Galaxy Note 9


  • Samsung Galaxy S7 / S7 Edge


  • Samsung Galaxy S8 / S8+


  • Samsung Galaxy S9 / S9+


  • Samsung Galaxy S10 / S10+ / S10e


  • Samsung Galaxy Xcover 4


  • Sony Xperia XZ2 / XZ2 Compact


  • Sony Xperia XZ3



Siis IOsn "Lisää Wifi-puhelut muille laitteille".


Nuo Wi-Fi puhelut muille laitteille tulevat toimimaan sitten, kun tukea saadaan laajennettua. 🙂 Telia.fi asiakastuessa on vielä listattuna yleistä tietoa 4G ja Wi-Fi puheluista.


Saanko olla vielä röyhkeä ja udella, mitä "tukea"?
Asiakastukea, softatukea, laitetukea, jnetukea?



@TuomoMa@  kirjoitti:


Saanko olla vielä röyhkeä ja udella, mitä "tukea"?
Asiakastukea, softatukea, laitetukea, jnetukea?






Minulta ei suoraan löydy tähän vastausta, mutta kysäisen asiaa tuotevastaavalta ja palailen sitten asiaan vastauksen kera! :smileyhappy: Kesälomien vuoksi voi vastaus tulla muutaman päivän viiveellä, mutta tulossa on kuitenkin!



@TuomoMa@  kirjoitti:


...jäämme tosin yhä odottamaan "wifi-puhelut muilla laitteilla"-ominaisuutta!!






Sain tästä vielä tuotevastaavalta viestiä että kyseistä ominaisuutta ei tosiaan ole meidän kautta ainakaan vielä toistaiseksi saatavilla. 



Ilmoitamme vielä erikseen jos kyseisen ominaisuus tulee meillä tuetuksi!


Mitä luulet, voisiko tuotevastaavaa houkutella vastaamaan hieman tarkemmin? Ollaanko ominaisuutta oikeasti harkitsemassa? Emoyhtiöllähän tämä jo toimii.



@TuomoMa@  kirjoitti:


Mitä luulet, voisiko tuotevastaavaa houkutella vastaamaan hieman tarkemmin? Ollaanko ominaisuutta oikeasti harkitsemassa? Emoyhtiöllähän tämä jo toimii.






Tämän enempää emme pysty tässä vaiheessa kommentoimaan, mutta seuraamme tilannetta :smileyhappy:



@MikaelMu@  kirjoitti:

 @SUPERHAMSTERI  tuota mobiilivarmenne tuplakuittausta on tutkittu meilläkin. Tämä jää siihen valmistajan päivitykseen. Itse mobiilivarmenne toimii kuitenkin normaalisti tästä huolimatta.

Onkohan tähän tullut mitään uutta tietoa? Mobiilivarmenne toki toimii kuten pitääkin mutta hankalaa kun pitää kuitata pari kertaa tekstiviestin lähetys pin-koodin syöttämisen jälkeen. Käytössä hetki sitten julkaistu uusi iOS 13.1 ja Telian operaattoriasetukset 38.0.


Vastaa