Skip to main content
Esittely

Esittelyssä kiinteä 5G -palvelun Nokian ulkoyksikkö ja käyttövinkkejä

  • December 31, 2024
  • 15 kommenttia
  • 1455 katselukertaa
Esittelyssä kiinteä 5G -palvelun Nokian ulkoyksikkö ja käyttövinkkejä
Forum|alt.badge.img+7

Etätöiden tekeminen, verkkopelaaminen ja television katsominen suoratoistona – erityisesti isommissa kotitalouksissa on monenlaisia netinkäyttötarpeita! Myös monet kodin laitteet ovat nykyään kytkettynä nettiverkkoon, joten on tärkeää, että nettiyhteys pystyy vastaamaan perheesi monipuolisiin netinkäyttötarpeisiin. Nokia Fastmile 5G on ulkoyksikkö, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 4G- sekä 5G-yhteyden. Tässä blogikirjoituksessa tutustumme laitteen esittelyyn, sen ominaisuuksiin, käyttöönottoon ja annamme vinkkejä yleisten ongelmatilanteiden ratkaisuun.

 

Telia Smart -reititin ja ulkoyksikkö: Tehokas tiimi parempiin yhteyksiin

 

Ulkoyksikön asetuksia ei tarvitse itse muuttaa – mahdolliset muutokset hoidetaan vain ja ainoastaan operaattorin puolelta. Laitteessa ei ole wifiä ja se tarvitsee erillisen sisäreititimen toimiakseen. Suosittelemme käyttämään Telia Smart -reititintä yhdessä ulkoyksikön kanssa. Telia Smart -reititin tarjoaa käyttöösi parhaat työkalut mahdollisimman saumattoman netinkäyttökokemuksen saamiseksi. Telia Smart -sisäreittimen hallinnointiin tarjoamme Telia Smart Control -sovelluksen (Google Play tai Apple iOS), minkä avulla pystyt luomaan kotiisi luotettavan ja nopean sisäverkon – näin voit havainnoida sitä, kuinka reitittimiä uudelleensijoittelemalla saat kodissasi mahdollisimman tehokkaan toimivuuden. Telia Smartin osalta voimme tarjota teknistä tukea mahdollisissa vikatilanteissa sekä ulko- että sisäreitittimeen liittyen.

 

5G-verkon saatavuus ja asennusvinkit – varmista paras yhteys
 

Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla vain rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla. Laite toimii myös 4G-verkon alueella. Kun FastMile 5G -ulkoyksikkö on asennettu ulos seinälle tai ikkunaan, se saa parhaat mahdolliset yhteydet tukiasemiin. Tämä asennustapa varmistaa parhaan suorituskyvyn ja vakaimman verkkoyhteyden.

Tarkista saatavuuskyselyn kautta, onko osoitteessasi mahdollisuus tilata kiinteä 5G -palvelumme. Näet suuntaa-antavan kuuluvuusalueen 5G-verkon osalta meidän Asiakastukemme kuuluvuuskartaltamme.

 

Värien selitykset etupaneelista ja toimintaohjeet
Ei valoa: 
ei päällä →  kytke verkkovirtalähteeseen
Valkoinen: vilkkuva: verkkoa etsitään/tehdasasetusten palautus on käynnissä kun nollauspainike vapautetetaan → odota
Oranssi: palaa kiinteästi/vilkkuu: kuuluu laitteen käynnistymisprosessiin → odota
Vihreä: vilkkuu: kuuluu laitteen käynnistymisprosessiin → odota
Vihreä: palaa kiinteästi → erinomainen 4G- tai 5G-verkon yhteys
Keltainen: palaa kiinteästi: hyvä/heikko 4G tai 5G-verkon yhteys → asenna ulkoyksikkö parempaan paikkaan
Punainen: vilkkuu: ei yhteyttä verkkoon → asenna ulkoyksikkö parempaan paikkaan (Vilkkuva punainen valo voi tarkoittaa myös yhtä/useampaa hälytystä tai tehdasasetusten palautus on käynnissä. Odota ja tarvittaessa käynnistä laite uudelleen. HUOM! Tehdasasetusten palautusten yhteydessä laite voi käynnistyä uudelleen kahteen kertaan.)
Punainen: palaa kiinteästi → SIM-kortti -ongelma → asenna tai vaihda uusi SIM-kortti tilalle. (Valon palaessa kiinteästi voi tarkoittaa myös, että 4G- tai 5G-verkkoa ei ole saatavilla. Asenna laite uudelleen parempaan paikkaan.)
Sininen: vilkkuu: ulkoyksikkö yhdistää älypuhelinta Bluetoothin kanssa → odota
Sininen: palaa kiinteästi: Bluetoothin yhdistäminen älypuhelimen kanssa on onnistunut​​​​​​

 

Sim-kortista ulkoyksikössä

 

Sim-kortti on valmiiksi asennettu laitteeseen. Reset-painike ja SIM-korttipaikka löytyvät ulkoyksikön pohjassa olevan kannen alla (ruuvin takana). 

Laitteen alla löytyy ruuvin takaa sim-kortti sekä reset-painike.

 

Laitteen hallinta

 

Varsinaisia laitteen asetuksia ulkoyksikön osalta ei tarvitse muuttaa. Muutokset tapahtuvat tarvittaessa operaattorin puolelta. Pääset tutustumaan ulkoyksikön tietoihin kirjoittamalla selaimeen http://192.168.192.1

Huomioithan, ettei VPN ole päällä kirjautuessasi hallintaohjelmaan.

 

Username/Käyttäjätunnus: admin

Password /salasana: löytyy laitelaatikon mukana tulevasta tarrasta sekä laitteessa olevasta QR-koodista

 

Kirjautumisen jälkeen voit siirtyä laitteen hallintasivulle painamalla FastMile 5G Receiver -laitteen kuvaa. Sivulla voit esim. käynnistää laitteen uudelleen tai palauttaa sen tehdasasetuksille.

Huomioithan, että laitteen uudelleenkäynnistäminen onnistuu helposti myös irrottamalla virtajohdon hetkeksi seinästä. Sisäreitittimestä kannattaa irrottaa virtajohdot samanaikaisesti. Kun kytket laitteet takaisin, ne hakevat yhteydet automaattisesti uudelleen!

 

Vinkit FastMile 5G -ulkoyksikön optimaaliseen asennukseen

 

Parhaimman suorituskyvyn varmistamiseksi ulkoyksikkö kannattaa sijoittaa ulos paikkaan, jossa signaalin vastaanotto on paras mahdollinen. Suosittelemme valitsemaan paikan, jossa pistorasia on lähellä ja laite on kaukana signaalia häiritsevistä tekijöistä, kuten kaihtimista, metallisista kaapeista tai paksuista betoniseinistä.

Ennen kuin kiinnität FastMile 5G -ulkoyksikön lopullisesti, testaa sen optimaalinen sijainti mobiililaitteellasi vertailemalla kuuluvuustolppia ja käyttämällä esim. Nokia Wireless -sovellusta. Näin varmistat parhaan 5G-yhteyden.

Muistathan käyttää vain pakkauksen mukana toimitettuja laitteita, kuten kaapeleita, sisäyksikköä ja PoE-adapteria. Huomioithan myös, että sisäyksikkö on suunniteltu vain sisäkäyttöön.

 

Apua ongelmatilanteisiin

 

Jos yhteys ei toimi, kokeile ensin irrottaa sisäreitittimen virtajohto hetkeksi ja kytkeä se takaisin. Tämä yksinkertainen toimenpide ratkaisee usein yhteysongelmat.

Jos ongelma jatkuu, voit irrottaa adapterin johdon seinästä ja kytkeä johto hetken kuluttua takaisin. Nämä toimenpiteet auttavat yleensä palauttamaan yhteyden. 
Viimeisenä keinona voit palauttaa ulkoyksikön tehdasasetuksille kuin myös sisäyksikön reitittimen. Se voi olla tarpeen tilanteissa, joissa muut keinot eivät auta. Tehdasasetusten palauttamiseksi löydät reset-painikkeen SIM-korttitelakan vierestä luukun alta ulkoyksikön osalta. Sisäyksiköstä löydät reset-painikkeen laitteen takaa.

Huomioithan, että tehdasasetusten palautus nollaa kaikki sisäreitittimelle tekemäsi asetukset, joten tarkistathan ne tarvittaessa aina palautuksen jälkeen. Tällaisessa tilanteessa itse määrittelemäsi salasana vaihtuu takaisin oletussalasanaksi. Suosittelemme asettamaan uuden salasanan, jotta yhteys pysyy suojattuna.

 

Tekniset tiedot

Mitat ilman asennusta:
Leveys
110 x korkeus 183mm
Syvyys: 35mm
Paino: 0,45kg


Mitat kiinnityksen kanssa (telakka):
Leveys:
116 x korkeus 186mm
Syvyys: 40,5mm
Paino: 0,45kg

Muut tiedot:
Laitteen malli:
5G14-B
Sertifikaatit: : CE\CB(IP66)\RCM\ GCF\K.21(6KV)
Käyttöympäristö: -40°C →  55°C
Käyttökosteus: 5% → 95%
SIM-kortti: Nano
Teho max: 11W
Antennivahvistus: jopa 9dBi n78:lle
Takuu: 24kk

 

Oletko kokeillut jo tätä yhteyttä? Mitä mieltä olet kokonaisuuden toimivuudesta? 

 

Lue myös:

 

15 kommenttia

Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • December 31, 2024

On hyvä, että Telia ei pakkomyy reititintä, vaan käyttäjällä on mahdollisuus hankkia reitittimen muualta tähän yhteyteen ainakin verkkokaupan perusteella. Kilpailijat pakkomyyvät jotain halpaa purnukkaa ja jos käyttäjä haluaa parempaa reititintä, joutuu kuitenkin maksamaan halvan purnukan kunnollisen reitittimen lisäksi. 


Forum|alt.badge.img+7
  • Aloittaja
  • Moderaattori
  • January 24, 2025

Saimme palautetta aiheesta, että voisiko laitteen johtoa vaihtaa pidemmäksi. Johto on laitettu valmiiksi laitteeseen ja on ruuvien takana. Kysyin meidän asiantuntijalta, niin totesi, että normaalisti vaihdettavisssa, kunhan ei riko mitään laitteesta. Se vaikuttaa takuuseen.
Itselläni on käytössä RJ45 jakorasia, mistä toinen johto lähtee sisälle seinään tehdystä rei´ästä. 


Satapuu
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • January 24, 2025

Olipa hyvä ja selkeä esitys laitteesta. Itselläkin mielenkiinto heräsi laitteeseen harmi vain että 5g. Ei oikein herätä siinä mielessä kun on kiinni muista tekijöistä kuinka nopeasti 5g verkko lisääntyy. Olisi mukava tietää laitteen hinta. Saattoi useampikin kiinnostua asiasta. Kiitos


kustaa1967
Irkkaaja
  • January 24, 2025

Olipa hyvä ja selkeä esitys laitteesta. Itselläkin mielenkiinto heräsi laitteeseen harmi vain että 5g. Ei oikein herätä siinä mielessä kun on kiinni muista tekijöistä kuinka nopeasti 5g verkko lisääntyy. Olisi mukava tietää laitteen hinta. Saattoi useampikin kiinnostua asiasta. Kiitos

Laite tukee kaikkia Suomessa käytettäviä 4G- ja 5G-taajuuksia.


SonjaMelina
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • January 24, 2025

Olisi mukava tietää laitteen hinta. Saattoi useampikin kiinnostua asiasta. Kiitos

 Ulkoyksikön hinta 291,49 euroa. Ulkoyksikön voi hankkia kertamaksulla tai 24 kk maksuajalla. Kokonaishinnan Yhteys kotiin 5G -liittymälle voit nähdä tekemällä saatavuushaun. Tässä on otettava huomioon se, että mobiilireititintä ei siihen voi laittaa sisäyksiköksi.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • January 25, 2025

Onko tätä mahdollista tilata ilman liittymää? Siis pelkän laitteen ainoastaan. Ei näytä olevan ainakaan verkkokaupassa myynnissä


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • January 25, 2025

Onko tätä mahdollista tilata ilman liittymää? Siis pelkän laitteen ainoastaan. Ei näytä olevan ainakaan verkkokaupassa myynnissä


Kiinteä 5G myydään tällä hetkellä pakettina, johon kuuluu laite + liittymä. Ainakaan toistaiseksi sitä ei niin sanotusti irtomyynnissä ole. 


  • Morsettaja
  • July 1, 2025

Voiko tämän modeemin PoE piuhan liittää suoraan Ubiquitin Dream Router 7 5GbE LAN PoE porttiin joka vissiin tarjoaa maksimissaan 15.4W.

Normaalistihan tuo menee erillisen Nokian oman PoE power suplyn kautta vanhalle reitittimelle.


SonjaNii
Ex-telialainen
Forum|alt.badge.img+2
  • Ex-telialainen
  • July 1, 2025

Voiko tämän modeemin PoE piuhan liittää suoraan Ubiquitin Dream Router 7 5GbE LAN PoE porttiin joka vissiin tarjoaa maksimissaan 15.4W.

Normaalistihan tuo menee erillisen Nokian oman PoE power suplyn kautta vanhalle reitittimelle.

FastMile-ulkolaitteen tehontarve on valmistajan mukaan enintään 11 W, joten tehon puolesta sen kytkeminen suoraan Ubiquiti Dream Router 7:n (UDR7) PoE-porttiin voi olla mahdollista. Koska PoE-standardi määrittää myös jännitteen, sen tulisi olla yhteensopiva.

On kuitenkin tärkeää huomioida, että UDR7:n PoE-portin on oltava WAN-tilassa, jotta yhteys toimii oikein. Jos ulkoyksikkö kytketään LAN-tilassa olevaan PoE-porttiin, yhteys ei toimi normaalisti.

Vaikka tekniset edellytykset näyttävät täyttyvän, toimivuutta ei voida taata kuin valmistajan omilla laitteilla ja kytkentätavoilla.


  • Morsettaja
  • July 12, 2025

Voiko tämän modeemin PoE piuhan liittää suoraan Ubiquitin Dream Router 7 5GbE LAN PoE porttiin joka vissiin tarjoaa maksimissaan 15.4W.

Normaalistihan tuo menee erillisen Nokian oman PoE power suplyn kautta vanhalle reitittimelle.

FastMile-ulkolaitteen tehontarve on valmistajan mukaan enintään 11 W, joten tehon puolesta sen kytkeminen suoraan Ubiquiti Dream Router 7:n (UDR7) PoE-porttiin voi olla mahdollista. Koska PoE-standardi määrittää myös jännitteen, sen tulisi olla yhteensopiva.

On kuitenkin tärkeää huomioida, että UDR7:n PoE-portin on oltava WAN-tilassa, jotta yhteys toimii oikein. Jos ulkoyksikkö kytketään LAN-tilassa olevaan PoE-porttiin, yhteys ei toimi normaalisti.

Vaikka tekniset edellytykset näyttävät täyttyvän, toimivuutta ei voida taata kuin valmistajan omilla laitteilla ja kytkentätavoilla.



Kirjotan vielä sen verran jos joku sattuu pohtimaan samaa asiaa, niin kyllä nuo toimivat yhdessä hyvin.

 

Tuossa eilen juttelin asiakaspalvelun kanssa olisiko liittymän nopeuden nosto ollut mahdollista 100M → 200M, mutta ei kuulema tällä laitteella onnistu. Ainut vaihtoehto olisi ollut ostaa uusi laite (luultavasti joku sisämokkula) jolla nopeuden olisi saanut kodin nettiin tuohon 200M.

Mikähän tässä on syynä?


Forum|alt.badge.img+7
  • Aloittaja
  • Moderaattori
  • July 12, 2025

Voiko tämän modeemin PoE piuhan liittää suoraan Ubiquitin Dream Router 7 5GbE LAN PoE porttiin joka vissiin tarjoaa maksimissaan 15.4W.

Normaalistihan tuo menee erillisen Nokian oman PoE power suplyn kautta vanhalle reitittimelle.

FastMile-ulkolaitteen tehontarve on valmistajan mukaan enintään 11 W, joten tehon puolesta sen kytkeminen suoraan Ubiquiti Dream Router 7:n (UDR7) PoE-porttiin voi olla mahdollista. Koska PoE-standardi määrittää myös jännitteen, sen tulisi olla yhteensopiva.

On kuitenkin tärkeää huomioida, että UDR7:n PoE-portin on oltava WAN-tilassa, jotta yhteys toimii oikein. Jos ulkoyksikkö kytketään LAN-tilassa olevaan PoE-porttiin, yhteys ei toimi normaalisti.

Vaikka tekniset edellytykset näyttävät täyttyvän, toimivuutta ei voida taata kuin valmistajan omilla laitteilla ja kytkentätavoilla.



Kirjotan vielä sen verran jos joku sattuu pohtimaan samaa asiaa, niin kyllä nuo toimivat yhdessä hyvin.

 

Tuossa eilen juttelin asiakaspalvelun kanssa olisiko liittymän nopeuden nosto ollut mahdollista 100M → 200M, mutta ei kuulema tällä laitteella onnistu. Ainut vaihtoehto olisi ollut ostaa uusi laite (luultavasti joku sisämokkula) jolla nopeuden olisi saanut kodin nettiin tuohon 200M.

Mikähän tässä on syynä?

Katselin meillä tarkemmin tästä tietoja, niin kyllä nopeuden noston pitäisi onnistua. Sen voi tehdä missä vaiheessa sopimuskautta tahansa, jos liittymän hinta nousee niin teet uuden 24 kk määräaikaisen sopimuksen. Eli nyt olisi mahdollista nostaa  L-liittymästä  XL+ tai XXL-tasolle. Tarkemmat tiedot liittymien nopeuksista löytyy Kiinteän 5G-palvelun tilaus ja toimitus -osiosta. Nopeuden nosto on mahdollista asiakaspalvelun kautta.. eli uudelleen heihin yhteys. 


Juhiz0
Savumerkittäjä
  • Savumerkittäjä
  • July 27, 2025

Aaentajan asentama ulkoyksikkö. Keskustassa, masto näkökentässä, signaalien laatu ja voimakkuus aika heikkoa ajoittain varsinkin ilta-/yöaikaan ja yhteys kippailee. Uppi jää 25-50 megan kieppeille.

 

Arvelluttaa siis se, että ulkoyksikössä heti modeemin takana on asennuspaikassa PELTIÄ, näinhän tätä ei saisi käsittääkseni edes asentaa seisovien aaltojen/heijastuksien takia?

 

Edit: Nämä yöajan nopeudet olleet siis luokkaa 0,1/0,1 ja pingi tuhansia/no response. Seurailen vielä kun jotakin huoltotöitä sqnoihat olleen jo pari viikkoa.


Forum|alt.badge.img+7
  • Aloittaja
  • Moderaattori
  • July 27, 2025

Aaentajan asentama ulkoyksikkö. Keskustassa, masto näkökentässä, signaalien laatu ja voimakkuus aika heikkoa ajoittain varsinkin ilta-/yöaikaan ja yhteys kippailee. Uppi jää 25-50 megan kieppeille.

 

Arvelluttaa siis se, että ulkoyksikössä heti modeemin takana on asennuspaikassa PELTIÄ, näinhän tätä ei saisi käsittääkseni edes asentaa seisovien aaltojen/heijastuksien takia?

 

Edit: Nämä yöajan nopeudet olleet siis luokkaa 0,1/0,1 ja pingi tuhansia/no response. Seurailen vielä kun jotakin huoltotöitä sqnoihat olleen jo pari viikkoa.

Pääset katsomaan huoltotyölistaukset myös meidän Viat ja häiriöt -sivustoltamme ja näkyykö meidän mobiiliverkon kartalta häiriöitä osoitteesi kohdalta Häiriöt -välilehdeltä? Huomasin ainakin taloa maalatessani, että miten verkko heikkeni lähellä peltikattoa huomattavasti. Lähinnä olemattomiin, vaikka maan tasolla seistessä oli normaalit yhteydet. Milloin asentaja on käynyt asentamassa ulkoyksikön? 


Satapuu
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • July 28, 2025

Outoa että asennettaisiin noin. Maallikkokin tietää ettei pelistä kun on noin asennettu. Kilpailee pellin kanssa. Oikeinko asentaja on asentanut en kyllä itse tyytyisi tuohon. Huom. Tämä on oma mielipide. Eikö viitsinyt porata tulppia kiviseinään vai oliko puurakenne. 🤔🤔🫣


Juhiz0
Savumerkittäjä
  • Savumerkittäjä
  • July 28, 2025

Aaennettu vajaa vuosi sitten. Alkuun yhteys katkeili lähes jatkuvasti ja nopeudet sahasi sen myötä. Huollossa etänä säätelivät jotakin alueelle ja ko. ulkoyksikköön, saatiin ongelmat kuriin. Nyt kun kesä on pukannut lehdet puihin jne. niin ongelmat alkoivat uudeleen ja tuntuvat todella ärsyttävinä heittelyinä niin nopeudessa kuin pingissäkin. Vähän väliä saa tuskastella streamien ja älykodin laitteiden kanssa kun mikään ei pelitä, asiakastuesta ei pääse eteenpäin oikeille asiantuntijoille millään! Kokeiltu suoraan ulkoyksiköstäkin PoE muuntimesta koneelle useita kertoja, sama efekti.