Skip to main content

Tässä kirjoituksessa käsitellään yleisimpiä ongelmia, joihin mobiililaitteen kanssa ulkomailla voi törmätä.



Ja kuinka niistä päästään eroon.



 



Kun reissu lähestyy, on hyvä tarkistaa, ettei liittymältä löydy roaming- tai dataroamingestoa. Kätevimmin tämän hoidat Telia tunnuksilla, Omilla Sivuilla.



 



Jos verkkoa ei löydy lainkaan



 



Joskus määränpäässä lennon jälkeen puhelinta käynnistellessä saattaa näytölle tulla teksti ”ei verkkoa”. Tästä ei heti kannata huolestua, sillä puhelimella voi kestää hetki hakeutua vieraan operaattorin verkkoon. Mikäli verkkoa ei hetken odottelulla tunnu löytyvän, kannattaa kokeilla moneen ongelmaan hyvänä ensiapuna toimivaa laitteen uudelleenkäynnistystä.



Mikäli tulos on edelleen sama, voi verkkoa lähteä hakemaan manuaalisesti. Tällöin laite hakee saatavilla olevat verkko -operaattorit listaksi näytölle, josta voi kokeilla yhdistämistä käsipelillä.



 



Alla pikaohjeet Android-, iOS- (iPhonet) sekä Windows Phone -laitteille.



 





  • Android-laitteilla valitse Asetukset -> Lisää verkkoja -> Matkapuhelinverkot -> Verkko-operaattorit. Puhelin hakea pyörittelee jonkin aikaa, kunnes antaa listan saatavilla olevista verkko-operaattoreista. Rekisteröidy johonkin näistä listalta löytyvistä verkoista nimeä klikkaamalla. Jos rekisteröityminen epäonnistuu voit kokeilla seuraavaa saatavilla olevaa, kaikkiin rekisteröinti ei välttämättä onnistu.


  • iOS – laitteilla (esimerkiksi iPhonet) valitse Asetukset -> Operaattorit. Kytke Automaattinen-valinta pois käytöstä ja laite lähtee etsimään saatavilla olevia. Rekisteröidy valitsemalla operaattori listalta ja odottele hetki.


  • Windows Phone – laitteilla (esimerkiksi Lumiat) valitse Asetukset -> matkapuhelinverkko -> SIM-asetukset -> Verkon valinta. Valitse hae verkkoja ja odottele näytölle ilmestyvä listaus. Valitse operaattori listalta ja odota hetki.




Polku oikeaan asetusvalikkoon voi poiketa hieman laitevalmistajasta ja käyttöjärjestelmäversiosta riippuen, mutta kaava on aina sama.



 



Jos verkko löytyy, mutta nettiyhteys ei toimi (mobiilidata)



 



Tarkista puhelimen yhteysasetukset. Mobiilidata -asetus tulee olla käytössä kuten kotimaassakin. Tämän lisäksi tulee sallia myös dataverkkovierailu. Osassa puhelimista (esimerkiksi iPhonet) löytyy yhteysasetusvalikosta myös EU-internet –asetus ja tämän tulee olla pois päältä, jotta yhteys lähtee toimimaan. Asetusten ollessa kohdallaan, oli muutoksia tehty tai ei, kannattaa laitetta vielä käynnistellä uudelleen.



 





  • iPhone-laitteilla voi kokeilla myös verkkoasetusten nollausta, mikäli asetukset on tarkistettu (myös yllä mainittu EU-internet) eikä netti silti lähde pelaamaan. Yhteysasetustennollaus saattaa poistaa myös tallennettujen Wi-Fi-verkkojen tiedot eikä sitä siksi kannata tehdä ennen muiden asetusten läpikäymistä. Verkkoasetusten nollaus onnistuu valitsemalla Asetukset -> Yleiset -> Nollaa ja Nollaa verkkoasetukset. Laite käynnistelee itsensä uudelleen ja palauttaa verkkoasetukset oletusasetuksille. Tämä saattaa tepsiä myös ongelmissa, joissa verkkoa ei löydy lainkaan.


  • Android-laitteilla kannattaa tarkistaa muiden asetusten jälkeen käytössä oleva yhteyspiste. Oikea polku on Asetukset -> Lisää verkkoja -> Matkapuhelinverkot -> Yhteyspisteiden nimet. Käytössä tulee olla Sonera Internet – profiili ja yhteyspiste ”internet”. Mikäli täällä on jotakin muuta, niin yhteys ei välttämättä toimi. Oletusasetukset voi palauttaa avaamalla lisävalikon ja valitsemalla ”Palauta oletukset”.




Joskus myös lentotilan (päällä ja pois) käyttäminen saattaa auttaa yhdistämisongelmissa.



 



Teksti- tai multimediaviestit eivät mene perille



 



Mikäli reissussa lähetetyt teksti- tai multimediaviestit eivät mene perille, kannattaa ensin kokeilla kyseiseen numeroon soittamista. Jos puhelu menee perille, mutta viestit eivät, kyse voi olla operaattoreiden välisistä sopimusasioista.



 



Puhelut ovat aina varmimpia ja niiden tulisi aina onnistua. Viestien osalta käytettävien operaattoreiden välillä tulee olla jonkinlainen sopimus viestien toimittamisesta, muuten niiden perillemenoa ei voida luvata.



Tällöin puhelimeen voi ladata esim. WhatsApp -sovelluksen, jolla välittää kuvalliset tervehdykset oikeaan "osoitteeseen". :)



 



Tutustu myös telia.fi/matkalla -sivuun ja ota kaikki mobiilimatkailijan vinkkimme talteen. Mahtavaa matkaa!



 



Teknisen Asiakaspalvelun asiantuntija Karri M.

Ja seuraava ongelma on myös aika yleinen jossain määrin. Ihminen kun menee matkoille EU:n ulkopuolelle ja ottaa puhelimen sekä laturimen mukaansa, mutta huomaakin että siellä toisessa maassa käytetään toisenlaista sähköpistoketta ja puhelin jää tuolloin lataamatta.


Totta 

Tosin onneksi melkein nykyään kaikissa latureissa on usb-johto niin hyvällä säkällä hotellihuoneesta löytyy joku laite, josta saa sitten virtaa.


Sekin totta 

 

Varavirtalähde tai varavirtalähde aurinkokennolla on myös oiva valinta reissulle, josta saa lyhyeksi aikaa virtaa :smileyhappy:






Nyt kun mainitsit niin laitanpas tähän edustamani firman puolesta kaupallisen tiedotteen ja linkitän tänne Puhelin Matkalla -sivullemme, johon olemme poimineet muitakin härpäkkeitä joista etenkin matkailevaiselle voisi olla hyötyä. :smileyhappy:



 



EDIT Tero: lisäsin linkin



 


Vastaa