Mobiilimaksaminen on yleistynyt maksutapana hurjaa vauhtia. Kännykkä on taskussa lähes aina, kun taas käteistä löytyy yhä harvemman kukkarosta. Lisäksi erilaisia maksamiseen käytettäviä sovelluksia on saatavilla kaikenlaisille älylaitteille ja maksaminen onnistuu kaikilla matkapuhelinliittymillä.
Yleisesti ottaen mobiilimaksamisella tarkoitetaan maksutapaa, jossa kännykkä tai muu älylaite, kuten kello tai ranneke toimivat jollakin tavalla apuna maksamisessa. Se voi tarkoittaa myös lähimaksamista, jossa maksat ostoksesi kaupan kassalla kännykkää tai älykelloa vilauttamalla, tai rahan siirtämistä kaverille mobiilisovelluksen avulla. Mobiilimaksaminen on turvallista – yhtä turvallista kuin kortilla maksaminen, kunhan pidät puhelimestasi muuten huolta.
Älylaitteella maksaminen
Kaveri myy lapsensa urheilujoukkueen puolesta keksejä. Katsot lompakkoon eikä sinulla ole taaskaan käteistä mukanasi. Menet ystäväsi kanssa kahville ja hän maksaa myös sinun ostoksesi. Lupaat maksavasi oman osuutesi myöhemmin mutta huomaat että kukkaro onkin tyhjä. Kuulostaako tutulta?
Tähän ongelmaan on ratkaisu - mobiilimaksusovellus. Niitä ovat OP-Pankin Pivo, Nordea Pay, Danske Bankin Mobile Pay, S-mobiili ja Aktia Wallet. Sovelluksesta riippuen niitä voivat käyttää myös muiden pankkien asiakkaat ja lataus onnistuu App Storen ja Google Playn kautta. Myös yksittäisillä yrityksillä on omia maksusovelluksia, joilla voi maksaa kyseisen yrityksen tuotteita. Tällaisia sovelluksia ovat mm. VR Mobiili, Finnkino ja Veikkaus.
Mistä sitten tietää mikä sovellus on juuri itselle sopivin? Jokainen pankki on kehitellyt oman sovelluksensa ja pankista riippuen ne sisältävät hieman eri ominaisuuksia ja toimivat vähän eri tavalla. Osa sovelluksista on ladattavissa kaikille alustoille kuten Microsoftille, Androidille ja Applelle. Toiset taas toimivat vain tietyillä laitteilla. Maksuperiaate on kuitenkin kaikissa sovelluksissa sama. Sovellus ladataan sovelluskaupasta ja rekisteröinnin yhteydessä maksuvälineeksi liitetään yksi tai useampi maksukortti, sovelluksesta riippuen. Kun palvelun kautta maksetaan ostoksia tai vastaanotetaan rahaa, hoituu maksuliikenne haluamasi kortin kautta. Suurin osa sovelluksista toimii pankista riippumatta mutta esim. S-Mobiili –sovellusta voi hyödyntää vain heidän omat asiakkaansa. Yleisesti ottaen käyttöön kannattaa valita oman pankin sovellus jos mahdollista. Tällöin voit hyödyntää myös muita, omassa verkkopankissakin olevia ominaisuuksia.
Omasta puhelimestani löytyy Mobile Pay. Ja miksikö juuri se? Varmaan siksi että kaveri aikoinaan kysyi löytyykö minulta Mobile Payta, jotta hän voisi maksaa pikku summan tililleni. Enää ei tarvitse vaihtaa tilinumeroita ja kirjautua verkkopankkiin, vaan maksun voi hoitaa pelkällä puhelinnumerolla, joka jo löytyy puhelimen yhteystiedoista. Homma hoituu käytännössä niin että avaan sovelluksen ja kirjaudun sisään. Näppäilen summan jonka haluan maksaa ja valitsen puhelimen yhteystiedoista henkilön jolle haluan summan maksaa tai näppäilen maksun vastaanottajan puhelinnumeron. Pyyhkäisen oikealle – "Lähetä rahaa ” ja summa siirtyy kyseisen henkilön määrittelemälle pankkikortille. Aika kätevää!
Lähimaksamisen ja SMS-maksamisen erot
Mitä ovat lähimaksaminen ja SMS-maksaminen? Lähimaksaminen tarkoittaa fyysisesti kaupan kassalla maksamista, jossa puhelinta tai älykelloa/ranneketta vilautetaan maksupäätteen lähellä. SMS- eli tekstiviestimaksamisessa maksu taas tapahtuu nimensä mukaisesti tekstarilla. Lähimaksu onnistuu, jos kaupan maksupäätteestä löytyy neljän kaaren merkki tai Apple Pay -tunnus. Jos tuote taas maksetaan tekstarilla, lähettää ostaja tekstiviestin ja maksaa palvelun tai tuotteen puhelinlaskullaan, edellyttäen ettei liittymässä ole palveluviestiestoja.
Vaikka tekstarimaksaminen onkin vähentynyt huomattavasti, on se silti omasta mielestäni näppärä tapa tehdä ostoksia. Matkustan itse ratikalla aika harvoin ja silloin ostan lippuni tekstarilla. Tähän on olemassa toki myös sovellus, mutta vähäisen käytön vuoksi en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. Tekstarilla lipputilaus onnistuu riittävän näppärästi ja nopeasti.
Onko puhelimella maksaminen turvallista?
Kuten jutun alkupuolella kerroin, maksaminen mobiililaitteella on yhtä turvallista kuin kortillakin. Tärkein pointti on tunnusluku. Se kannattaa valita sellaiseksi, jonka arvaaminen ei ole helppoa. Lisäksi kannattaa huolehtia, että käytät tunnettua ja luotettavaa mobiilimaksuohjelmaa ja että sen ohjelmistoversio on ajan tasalla.
Jos puhelin tai älykello katoaa, kannattaa mobiilisovelluksiin tallennetut kortit sulkea mahdollisimman pian. Korttien verkko-ostoille kannattaa myös asettaa turvaraja ja määritellä missä maissa kortit toimivat. Jos lähdet matkalle, voi maarajoitusta muuttaa oman verkkopankin kautta, jotta ostokset onnistuvat reissussakin.
Älypuhelimista löytyy nykyään myös sormenjäljen ja kasvojen tunnistus sekä pääsykoodi. Jos olet ladannut jonkin maksusovelluksen, kannattaa ottaa käyttöön myös jokin näistä tunnistautumistavoista jos niitä ei vielä ole käytössä. Jos puhelimesi katoaa, ovat tietosi tällä tavoin paremmin turvassa.
Käytätkö sinä puhelinta tai älykelloa maksaessasi ostoksia ja millaisia maksusovelluksia sinulla on käytössä? Entä mitä mieltä olet mobiilimaksamisesta yleisesti? Hot vai not, helpottaako se elämääsi?