Laitevinkit

Puhelimen laturi - Mitä kannattaa huomioida ostopäätöstä tehdessä

  • 28 March 2023
  • 12 kommenttia
  • 9083 katselukertaa
Puhelimen laturi - Mitä kannattaa huomioida ostopäätöstä tehdessä
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Puhelin kulkee mukanasi joka paikassa ja käytät sitä useimmiten monta kertaa päivässä. Päivittäisessä käytössä puhelimen akku kuluu kovaa vauhtia, mutta mietitkö koskaan miten puhelin kannattaa ladata tai miten se vaikuttaa akun elinikään?

Tässä artikkelissa käydään läpi, millaisia ominaisuuksia on kannattavaa huomioida puhelimen laturia ostettaessa, sekä kuinka pidät akustasi huolta ja varmistat puhelimellesi riittävän akunkeston. Lisäksi selvitetään, miksi rikkinäinen tai vanha laturi kannattaisi vaihtaa uuteen laturiin.

 

Miten pidät puhelimen akun pitkäikäisenä

 

Kaikkien akkujen teho heikkenee ajan myötä, mutta fiksuilla lataustavoilla varmistat akullesi mahdollisimman pitkän eliniän. Uuden akkuteknologian myötä litiumakut “viihtyvät” parhaiten 40 – 80 % varauksessa. Toisin sanoen akulle parasta olisi ladata se usein ja vain vähän kerrallaan. Paras lämpötila akun lataukselle on lähellä huoneen lämpötilaa. Tärkeintä on välttää latausta suorassa auringon paisteessa tai esimerkiksi kylmässä autossa.

Teoriassa puhelimen lataus öisin on erittäin käytännöllistä, koska puhelin ei ole käytössä. Vaikka ylikuumenemisen riski on todella pieni, saattaa seuraamukset olla kohtalokkaat vahingon sattuessa. Tämän vuoksi puhelimen latausta ei ensisijaisesti suositella öisin. Uusissa puhelimista löytyy nykyisin optimoidut latausominaisuudet, jonka avulla ne seuraavat latausrytmejäsi ja siten osaavat hidastaa latauksen valmistumisen niin, että akku on täynnä vasta hieman ennen kuin herätyksesi soi. Kuitenkin turvallisin tapa on ladata puhelinta päivän mittaan. Hyvänä sääntönä on pistää puhelin laturiin, kun akun tila lähenee 40 prosenttia ja ottaa pois hieman ennen täyteen latautumista.

Puhelinvalmistajat lupaavat omilla sivuillaan erilaisia minimikäyttöikiä akuillensa, joiden perusteella ei kuitenkaan tarvitse olla liian varovainen akun lataamisen kanssa. Useimmiten lupaus on noin kolmen vuoden edestä päivittäisiä latauksia 0 prosentista täyteen 100 prosentin kapasiteettiin.

 

Miksi rikkinäinen tai vanha laturi kannattaisi vaihtaa

 

Uuden laturin etuna on muun muassa sen parempi suorituskyky. Vanhat laturit voivat olla tehottomia, mikä voi hidastaa laitteen lataamista ja vaikuttaa käyttökokemukseen. Uusi laturi tarjoaa nopeamman latausnopeuden ja tehokkaamman virransyötön, jolloin voit nauttia laitteestasi täydessä vauhdissa ilman turhia odotteluita. Lisäksi uusi laturi tarjoaa paremman yhteensopivuuden eri laitteiden kanssa. Teknologian kehitys on johtanut erilaisten latausstandardien ja -liitäntöjen esiintuloon. Vanha laturi saattaa olla yhteensopimaton uusien laitteiden kanssa, mikä voi aiheuttaa ongelmia ja rajoituksia lataamisessa. Uusi laturi tarjoaa laajemman yhteensopivuuden eri laitteiden kanssa, joten voit ladata niin älypuhelimesi, tablettisi kuin muutkin elektroniset laitteesi yhdellä laturilla.

Rikkinäisen laturin vaihtaminen uuteen on ehdottomasti järkevä ratkaisu. Rikkinäinen laturi voi aiheuttaa turvallisuusriskejä, kuten oikosulkuja tai ylikuumenemista. Lisäksi se voi vahingoittaa laitettasi ja pidentää latausaikaa. Uusi laturi tarjoaa turvallisen ja luotettavan latausympäristön, joka suojaa laitettasi ja takaa tehokkaan latauksen.

 

Miten laturin teho vaikuttaa latausnopeuteen

 

Laturin teho vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti lataat puhelimesi akun täyteen. Esimerkiksi 20W laturi tarjoaa 4 kertaa nopeamman latauksen perinteisiin 5W latureihin nähden.

 

Applen 5W laturi

 

Applen 20W laturi

Nopea lataus tarjoaa mahdollisuuden ladata akkua pitkin päivää kivuttomasti. Erityisesti nopeus auttaa merkittävästi silloin, jos akkua on saatava nopeasti lisää kesken arjen menojen tai jos tahdot välttää puhelimen latausta yöllä, niin lataus päivällä ei vie paljon aikaasi. Tutustu verkkokaupastamme uusiin USB-C liitännällä varustettuihin pikalatureihimme.

 

Laturitekniikat

 

Langaton lataus on loistava vaihtoehto, jos et tahdo sotkuisia kaapeleita päänvaivaksi. Langattoman latauksen käyttäminen on myös erittäin nopeaa: aseta vain puhelin alustalle ja lataus alkaa automaattisesti. Langatonta laturia hankkiessa kannattaa varmistaa, että laturi ja puhelin ovat keskenään yhteensopivia. iPhonelle suunniteltu latausalusta saattaa ladata toisen valmistajan puhelinta hitaammin ja päinvastoin. Tämän lisäksi puhelimen tulee tukea langatonta latausta.

Jos käytät puhelintasi navigaattorina tai musiikinsoittimena ajon aikana, auton laturille on varmasti käyttöä. GPS-toiminto, musiikkisovellus tai molemmat kuluttavat puhelimen akkua yllättävän paljon. Musiikin striimaus puhelimesta auton kaiutinjärjestelmään Bluetoothin avulla on tunnettu akkusyöppö. Jotta puhelimessa olisi virtaa vielä perille päästyäsi, on autolaturi hyvä työkalu ladata puhelimen akkua ajon aikana.

Varavirtalähde, eli powerbank, on luotettava ystäväsi silloin, kun virtapistokketta ei ole saatavilla. Varavirtalähteitä löytyy monenlaisia - kompakteista yhden ”hätälatauksen” tarjoavista taskumalleista suurempiin powerbankeihin, joissa virta riittää useamman laitteen lataamiseen useamman kerran.

Pikalaturi on käytännöllisin vaihtoehto akun säästön kannalta. Voit nopeasti ladata lisävirtaa ja saada akun noin 80 prosentin hujakoille. Pikalaturin avulla onkin melko helppoa toteuttaa optimaalista lataustekniikkaa eli pitää puhelin noin 40-80 prosentin varauksessa, koska lataaminen vie vain pienen hetken. Jos pikalaturin käyttö mietityttää akun eliniän kannalta, kannattaa kurkata artikkelin lopussa oleva video, jossa tutkitaan tarkemmin mikä saa akunkeston heikkenemään ajan myötä.

 

 

Mitkä sinun neuvosi ovat akun lataamiselle? Lataatko akun yleensä yöllä vai pidätkö akkusi noin 40-80 prosentin välillä?

 

Lue myös:

 


12 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Johtosotkun välttämisen lisäksi suosin langatonta laturia siksi, että sillä voin helpottaa latausportin putsaamista. Latausporttiin kerääntyy taskuista nukkaa, minkä latausjohto työntää syvemmälle. Kun sitten joskus huomaa, että laturi ei mene kunnolla porttiin sisään tai ei ala lataamaan, syynä on portin pohjalle kasaantunut nukka, mikä on vaikea saada sieltä pois. Kun laturin johto ei jatkuvasti tunge nukkaa tiiviisti syvälle, lähtee nukka helpommin pois puhaltamalla tai paineilmalla.

 

Lataan puhelimeni yöllä 5W-tehoisella langattomalla laturilla käytännöllisistä syistä. Laturi on edullisemmasta päästä, mutta yölatauksessa 5W teho riittää hyvin. Puhelin muistaakseni tukisi 10W langatonta latausta. En ole nykyisen puhelimeni kohdalla pyrkinyt pidentämään akun käyttöikää. Jo puhelinta hankkiessani suunnittelin pyrkiväni pitämään puhelimen käytössä ainakin 4, mielummin 5 vuotta. Akun vaihdatin puhelimeeni noin 2,5v iässä, jolloin merkkejä akun heikkenemisestä alkoi esiintyä. Nyt puhelin on neljän vuoden iässä ja vaihtoa uuteen alan miettimään aikaisintaan loppuvuodesta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Johtosotkun välttämisen lisäksi suosin langatonta laturia siksi, että sillä voin helpottaa latausportin putsaamista. Latausporttiin kerääntyy taskuista nukkaa, minkä latausjohto työntää syvemmälle. Kun sitten joskus huomaa, että laturi ei mene kunnolla porttiin sisään tai ei ala lataamaan, syynä on portin pohjalle kasaantunut nukka, mikä on vaikea saada sieltä pois. Kun laturin johto ei jatkuvasti tunge nukkaa tiiviisti syvälle, lähtee nukka helpommin pois puhaltamalla tai paineilmalla.

 

Lataan puhelimeni yöllä 5W-tehoisella langattomalla laturilla käytännöllisistä syistä. Laturi on edullisemmasta päästä, mutta yölatauksessa 5W teho riittää hyvin. Puhelin muistaakseni tukisi 10W langatonta latausta. En ole nykyisen puhelimeni kohdalla pyrkinyt pidentämään akun käyttöikää. Jo puhelinta hankkiessani suunnittelin pyrkiväni pitämään puhelimen käytössä ainakin 4, mielummin 5 vuotta. Akun vaihdatin puhelimeeni noin 2,5v iässä, jolloin merkkejä akun heikkenemisestä alkoi esiintyä. Nyt puhelin on neljän vuoden iässä ja vaihtoa uuteen alan miettimään aikaisintaan loppuvuodesta.

Tuo oli hyvä vinkki, jota en tullutkaan ajatelleeksi! 😊 Joskus myös itse ollut samassa tilanteessa, että lataus ei enään pelaa ja syynä on ollut tukkoinen latausportti. Päivinä jolloin käyttöä puhelimelle tulee normaalia enemmän, olen pyrkinyt pitämään varauksen tuolla optimialueella, mutta itsekin lataan puhelimeni useimmiten öisin. Nyt puhelimelta löytyy ikää noin kolmisen vuotta, ja iPhonen akku -välilehdellä laite ennustaa akun kunnoksi 87%. Oletko vielä miettinyt mikä puhelin tulee korvaajaksi nykyiselle puhelimellesi?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Tuo oli hyvä vinkki, jota en tullutkaan ajatelleeksi! 😊 Joskus myös itse ollut samassa tilanteessa, että lataus ei enään pelaa ja syynä on ollut tukkoinen latausportti. Päivinä jolloin käyttöä puhelimelle tulee normaalia enemmän, olen pyrkinyt pitämään varauksen tuolla optimialueella, mutta itsekin lataan puhelimeni useimmiten öisin. Nyt puhelimelta löytyy ikää noin kolmisen vuotta, ja iPhonen akku -välilehdellä laite ennustaa akun kunnoksi 87%. Oletko vielä miettinyt mikä puhelin tulee korvaajaksi nykyiselle puhelimellesi?

Nyt kun aloin miettimään, en edes tiedä mitä seuraavalta puhelimelta haluan. Uusi vai käytetty? Samsung vai joku muu Android? Vai iPhone? Ei se ole iPhone! Vai voisiko se olla iPhone?

Mielessä alkaa pyörimään kohtaus Simpsoneista mapple storessa.

Parempi olla miettimättä vielä asiaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minulla on käytössä nuo kaikki lataustekniikat eli Pikalaturi, langaton laturi ja powerbank 😀

Kotona käytän pikalaturia, autossa langatonta laturia ja reissussa powerbankia 😊

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Mieleen tuli myös, että autossakin lataamiseen on nykyään eri vaihtoehtoja. On sitten auton ominaisuuksista/varustelusta kiinni miten lataus onnistuu.

-Perinteinen (johto) autolaturi

-Langaton autolaturi

-Auton USB-pistoke

-Auton kiinteä langaton laturi

Typakansytyttimeen liitettävistä latureista on vielä pikalaturit ja auton USB-porteista yksi voi tukea nopeampaa latausta.

Myös puhelimen liittäminen auton radioon/multimediajärjestelmään voi vaikuttaa lataustavan valintaan. Esim. Android Auto/Apple car play voi toimia langattomasti tai vaatia johdon, autosta riippuen. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tuo oli hyvä vinkki, jota en tullutkaan ajatelleeksi! 😊 Joskus myös itse ollut samassa tilanteessa, että lataus ei enään pelaa ja syynä on ollut tukkoinen latausportti. Päivinä jolloin käyttöä puhelimelle tulee normaalia enemmän, olen pyrkinyt pitämään varauksen tuolla optimialueella, mutta itsekin lataan puhelimeni useimmiten öisin. Nyt puhelimelta löytyy ikää noin kolmisen vuotta, ja iPhonen akku -välilehdellä laite ennustaa akun kunnoksi 87%. Oletko vielä miettinyt mikä puhelin tulee korvaajaksi nykyiselle puhelimellesi?

Omassa iPhone 12 Pro Max -puhelimessa latausportti on ollut vähän ongelmallinen, koska sinne kertyy turhan helposti nukkaa ja latausliitäntä on mielestäni vaativampi kuin USB C -latauskaapelin kohdalla.

 

Noin 1,5 vuotta on kulunut ja akun kunto on ennusteen mukaisesti 88%, mutta siitä huolimatta jaksaa porskuttaa erinomaisesti! Jos haluan tulevaisuudessa, niin riittäisi hyvin pelkkä akun vaihto uuteen. Olen tykästänyt langattomaan lataukseen ja käytän sitä useammin vaikka lataus on hitaampaa.😁

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Omassa iPhone 12 Pro Max -puhelimessa latausportti on ollut vähän ongelmallinen, koska sinne kertyy turhan helposti nukkaa ja latausliitäntä on mielestäni vaativampi kuin USB C -latauskaapelin kohdalla.

 

Noin 1,5 vuotta on kulunut ja akun kunto on ennusteen mukaisesti 88%, mutta siitä huolimatta jaksaa porskuttaa erinomaisesti! Jos haluan tulevaisuudessa, niin riittäisi hyvin pelkkä akun vaihto uuteen. Olen tykästänyt langattomaan lataukseen ja käytän sitä useammin vaikka lataus on hitaampaa.😁

Itselläni akunkesto on myös vieläkin todella hyvä, eli sen puolesta puhelinta ei kyllä tarvitsisi vaihtaa pitkään aikaan! 😊 Kuitenkin iPhone 14 Pro:n uusi kamera houkuttelisi vaihtamaan “vihdoinkin” uudempaan malliin.

Olin hieman yllättynyt, että vaikka 14 sarja siirtyi USB-C liittimeen, puhelimen päässä se ilmeisesti on edelleen Applen omalla Lightning -liitännällä. Latausportti tulee varmaan siis jatkossakin olemaan hankalampi puhdistaa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Mitenkä Telia on varmistanut myymiensä 230 V verkkoon kytkettävien latureiden sähköturvallisuuden ja vaatimustenmukaisuuden? Halpamaan valmistajan todistuksella ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

USB-C puhelimien kanssa ei ole mulla ollut koskaan latausongelmia latausportista johtuvista syistä. Alkuaikaan oli jotkut laturit sellaisia, etteivät suostuneet lataamaan kuin tietyn merkkisiä puhelimia. Esim. Huawei-laturi ei ladannut ollenkaan Nexus 5x puhelinta.

 

Sen sijaan Micro -USB on ollut minullakin ongelmallinen. S6 vaati aikamoisen puhdistusoperaation CRC:n Contact Cleanerilla, että suostui lataamaan. Noita myös meni Symbian-Noksuista paljon rikki. Kahdella tutulla meni E7 kommmunikaattorista portti rikki omia aikojaan.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Mitenkä Telia on varmistanut myymiensä 230 V verkkoon kytkettävien latureiden sähköturvallisuuden ja vaatimustenmukaisuuden? Halpamaan valmistajan todistuksella ?

 

Ollaan laiteltu sähköturvallisuudesta ja kriteereistä kyselyä eteenpäin. Palataan tähän kunhan saadaan lisätietoa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Mitenkä Telia on varmistanut myymiensä 230 V verkkoon kytkettävien latureiden sähköturvallisuuden ja vaatimustenmukaisuuden? Halpamaan valmistajan todistuksella ?

Nyt saimme asiasta lisätietoja. Jokainen laturi käy CE-vaatimuksenmukaisuustestauksen sertifioidussa laboratoriossa, josta lopputodistuksena on kyljessä oleva CE-merkki. Eli kaikki laturit ovat virallisten testilaitoksien puolesta testattuja ja sertifioituja tuotteita. Testilaitos vaihtelee valmistajasta riippuen, esimerkiksi jokaisen GRATEQ-Laturimallin CE-vaatimuksenmukaisuustodistukset ja testaustulokset varmistetaan vielä täällä Suomessa SGS-Fimko laboratorion toimesta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Nyt kyllä tuli niin paksua tekstiä, että ihan hämmästyttää. Pienjännitedirektiivin alaisille laitteille (esim laturit) ei mikään laitos anna lupaa CE-merkinnän merkkaamiseen. Tuotteen valmistajan velvollisuutena on valmistaa olennaisten vaatimusten mukaisia tuotteita ja tällöin saavat merkitä CE-merkin laitteeseen. Näin prosessi pääpiirteissään menee. Ikävä kyllä moniin sähkölaitteisiin etenkin, on CE-merkki merkitty mutta laitteet eivät täytä olennaisia vaatimuksia ja voivat olla käyttäjälle vaarallisia. EU:ssa ei ole mitään ennakkotarkastusvelvollisuutta pienjännitedirektiivin alaisille laitteille. 
Toki laitteet voidaan testata jossain akkreditoidussa labrassa, mutta kun se ei ole pakollista niin rahalla saa mitä haluaa. Testilaitos voi korkeintaan antaa lausunnon että täyttääkö laite vaatimukset vai ei. Se on sitten viime kädessä myyjän vastuulla tehdä tarvittavat johtopäätökset.

Pakolliset ennakkotarkastukset voisivat nykyään olla ihan hyvä juttu, mutta se sotii EU:n tavaroiden vapaata liikkumista vastaan. Kuvitellaan että markkinat hoitavat valvonnan.

Vastaa