Onko Telia nyt oikeasti aikeissa tehdä jotain ongelmalle, että sähköpostit ei kulje Hotmailin ja eräisiin muihin osoitteisiin?
Asiasta on vikatiedote, mutta tämän palstan perusteella sama ongelma on ollut jo ainakin vuodesta 2010 alkaen.
Onko Telia nyt oikeasti aikeissa tehdä jotain ongelmalle, että sähköpostit ei kulje Hotmailin ja eräisiin muihin osoitteisiin?
Asiasta on vikatiedote, mutta tämän palstan perusteella sama ongelma on ollut jo ainakin vuodesta 2010 alkaen.
@elainelouve kirjoitti:
Onko Telia nyt oikeasti aikeissa tehdä jotain ongelmalle, että sähköpostit ei kulje Hotmailin ja eräisiin muihin osoitteisiin?
Asiasta on vikatiedote, mutta tämän palstan perusteella sama ongelma on ollut jo ainakin vuodesta 2010 alkaen.
Sähköpostit kyllä kulkisivat Hotmailiin kun Microsoft vaan ottaisi vastaan eikä blokkaisisi niitä. Tästä kannattaa valittaa Microsoftin suuntaan. Isot yritykset voivat käyttää valtaansa ja suodattaa mukamas "roskapostit" pois palvelustaan miten haluaa ja estää pienemmän toimijan toimimisen.
YLE:llä on juurikin artikkeli liittyen miten teknologiajätit kokeilevat rajojaan https://yle.fi/uutiset/3-10090262
Toivottavasti saadaan tämäkin ongelma sinne EU:n tasolle tutkittavaksi mutta siinähän menisi silti vuosia että mitään tapahtuisi. Parempi on aloittaa boikotointi palveluntarjoajaa joka estää vapaan viestinnän kulun ilman mitään järkevää syytä.
Tästä kyseisestä aiheesta keskustellaan Yhteisössä täällä :smileyhappy:
Nyt on jo kulunut noin 1,5 kuukautta. Mitä tästä voidaan päätellä? Mitä nyt dominoivalta Microsoftilta voidaan odottaa :smileywink:
Ok, en huomannut tuota aiempaa ketjua.
Olen ollut parikymmentä vuotta Saunalahden / Elisan asiakas, enkä ikinä muista törmänneeni vastaaviin ongelmiin. Ainoastaan Yahoon roskapostilaatikostani (eli kirjautumisosoite eri palveluihin) en pysty lähettämään viestejä Gmailin suuntaan, koska en ole autentikoinut Yahoon laatikkoa - mutta se on ymmärrettävää sinänsä, koska Yahoo on ilmaispalveluna ollut todella kauan spämmibottien suosiossa.
Miksi vain Telialla esiintyy näitä ongelmia, kun muilla firmoilla ei? Vaikka mikä tahansa osoite on väärennettävissä viestin lähettäjäksi. Ihan taatusti vaikkapa Saunalahden ja Elisan laatikoista on myös lähtenyt roskapostia, taikka niiden käyttäjien osoitteita on väärennetty lähettäjän tiedoiksi.
Kyllä tätä käy muillekin palveluntarjoajille vaikka kuinka yritetään. Välillä käy että jonkun asiakkaan sähköpostitilille murretaan esimerkiksi salasana. Lisäksi salaamaton lähtevä postipalvelin (Telialla mail.inet.fi) pitää olla vapaa lähetysoikeus, eli sitä ei oikein rajoiteta kuin varmistamalla ettei lähde haittaohjelmia ja rajoittamalla määriä. Muuten sähköpostia ei oikein voi rajoittaa että tässä yksi syy. Tälläinen postipalvelin on pakko olla pohjaantuen verkkoneuttraattiin.
Eli miksi Microsoft tai muu organisaatio blokkaa:
- Spämmiä: Asiakkaan verkossa oleva laite tai käyttäjätili murrettu ja lähettää spämmiä hillittömiä määriä -> Okei tili suljetaan
-> Taas uusi tili tai sama uudelleen
Sitten Telialla varmasti otetaan yhteyttä Microsoftiin ja tutkitaan mitä voidaan tehdä
-> Microsoft: Me emme tiedä tai emme osaa auttaa tässä asiassa. Teillä tulee roskapostia vaikka sitä ei olisi lähtenyt kuukausiin mutta silti pysyy kiinni ja estävät... Eikä heillä kunnon asiakaspalvelua ole edes
Valitettavasti minulla on kokemusta tälläisestä ongelmasta ja olen tutkinut mutta mitään ratkaisua ei oikein ole. Itse tekisin kaikkeni että saisin auki mutta minkäs voi jos Microsoft jatkaa estämistä. Tämä siis on minusta väärin mutta me emme voi tehdä asialle mitään kun kyseessä maailman suurimpia teknologia yritys muulla tavoin kuin boikotoimaan heidän sähköpostipalveluja ja valitsemalla vapaan palvelun joka ei harrasta tälläistä estämistä.
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.