Käytössäni on Huawei B525 4G-reititin. On yleensä toiminut hyvin, mutta vaihdettuani SIM-korttia muutettu salasana säilyy vain ehkä noin viikon, jonka jälkeen palaa oletukseen. Koskee myös laitehallintaan kirjautautumista. Onko laitteen muistiin tullut vika?
__
Muokkaus katjane: Muokattu otsikko kuvaavammaksi
Hei,
Eli siis vaihdoit SIM-kortin reitittimeen. Tässä yhteydessä vaihdoit jonkin salasanan. Tarkoitatko tunnuksella SIM-kortin PIN-koodia vai laitteen hallintaan kirjautumista?
Jos reititin käynnistyy uudelleen, kysyy se myös PIN-koodin uudestaaan. Tietenkin hallintaan kirjautuminen vaatii aina hallinnan salasanan.
Ratkaisu saattaisi olla poistaa PIN-koodin kysely reitittimessä nyt olevasta SIM-kortista. Sen voi tehdä reitittimen hallinnassa tai sitten käyttää korttia puhelimessa ja poistaa kysely.
Osa reitittimistä osaa kokeilla koodeja 1234, 0000, ja jättää yhden kokeilukerran jäljelle. Tiedän siitä, kun minulla oli jossain prepaid-kortissa PIN-koodi eikä reititin päässyt siitä eteenpäin.
Vaihtaessani SIM-korttia ei missään vaiheessa kysytty PIN-koodia. Sen sijaan laitehallinta pyytää vaihtamaan laitteen pohjassa olevaa oletussalasanaa. Tämän lisäksi olin vaihtanut Wifi-avainta (key), joka myös löytyy laitteen pohjasta. Molemmat ovat nyt yön aikana pari kertaa palautuneet oletusarvoihin. Ennen SIM-kortin vaihtoa reititin toimi monta vuotta asetuksillani. Muistaakseni jäivät myös voimaan, vaikka laitteesta oli katkaistu virta (nyt ei).
Vaihtaessani SIM-korttia ei missään vaiheessa kysytty PIN-koodia. Sen sijaan laitehallinta pyytää vaihtamaan laitteen pohjassa olevaa oletussalasanaa. Tämän lisäksi olin vaihtanut Wifi-avainta (key), joka myös löytyy laitteen pohjasta. Molemmat ovat nyt yön aikana pari kertaa palautuneet oletusarvoihin. Ennen SIM-kortin vaihtoa reititin toimi monta vuotta asetuksillani. Muistaakseni jäivät myös voimaan, vaikka laitteesta oli katkaistu virta (nyt ei).
Tuo nyt kuulostaa siltä, että laite nollaisi itseään oma-aloitteisesti. Kyllä käyttäjän tekemät asetukset pitäisivät jäädä laitteen muistiin. Kokeile palauttaa tehdasasetukset laitteelle vielä manuaalisesti. Jos senkään jälkeen ei asetukset pysy yön yli, niin tutkisin, onko laitteella takuuta jäljellä. Kovasti kuulostaa laitteen vikaantumiselta tms. ongelmalta.
Tilanne voi johtua joko reitittimen tai sim-kortin häiriöstä, reititin tässä todennäköisempi. Toimiiko sim-kortti toisella laitteella? Jos tilanne jatkuu vielä, niin tuosta kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun tai Minun Telian chatissa varsinkin, jos takuuta on jäljellä.
Takuuta ei varmasti ole jäljellä. Laite hankittu 2018. Netti siis kyllä toimii SIM-kortilla, jos vain käytän oletussalasanaa.
Tuo nyt kuulostaa siltä, että laite nollaisi itseään oma-aloitteisesti.
Näin näyttää tapahtuvan.
Jos löydät laitteeseen sopivan toisen virtalähteen, kannattaisi kokeilla sillä. Vanha virtalähde voi antaa niin pahaa kenguruvirtaa, että reititin sekoaa huonosta sähköstä.
Toki, vika voi olla myös itse reitittimessä. Silloin kannattaa harkita jo uutta laitetta, tai miksipä ei kirpputorilta toista samanlaista.
Ostin uuden reitittimen. Ei ainakaan vielä ole nollannut itsensä.