Niin ja sitten kuvat on ihan hirveää pikseli mössöä ja silleen päällekkäin vieläpä ja täynnä violettejä raitoja.. eli todellakin maanantai versio!!!
Juu eipä onnistunu kaupan purku ainakaan vielä eilen, kyseessä siis Veiko Koneesta ostettu laite Soneran rahotuksella. Eli M5 lähti taas huoltoon ja kuulemma jos lähettävät tehdas uuden tilalle nii sitte sen kaupan voi mahd. purkaa tai jotain. En oikeen ottanu selvää mitä se jantteri yritti selittää mutta se kävi kyllä selväksi että hemmetin vaikeeta on kaupan purku prkl. No tilasin uuden luurin, ja kyllä merkki vaihtui ( Samsung ) jokatapauksessa ja otetaa sitte kuluttajansuojaa yhteyttä jos ei tätä Sonyn M5 huiputus diiliä saa purettua ku se laite tulee takasin. Sen kyllä sanon et ei näis sopimus hommis kannata luovuttaa, ite ainakin vien tän maaliin asti kesti siinä kuinka kauan tahansa.
Sulla kun on puhelin rundannut huollossa enemmänkin, ja tiedän, että mentaliteetti liikkeissä on korjata luureja vaikka maailman tappiin saakka, niin otapa mukaan liikkeeseen vähän KKV:n ohjeistusta ja kuluttajansuojalakia. Printtaa vaikka paperille ja laita myyjälle tiskille jos ei muu auta, yleensä alkavat siinä vaiheessa tokenemaan :)
Vaikka korjaus toki on se ensisijainen keino virheen korjaamiseen, ei kuluttajan tarvitse sietää sitä huoltopallottelua ihan maailman tappiin saakka. Kannattaa lukea nuo molemmat lähdesivut, laitan nyt pari tärkeintä tähän asiaan liittyvää pointteria näkyviin tähän.
Korjauskerrat
Jos tavara on arvokas ja rakenteeltaan monimutkainen, myyjälle on yleensä annettava tilaisuus muutamaan korjausyritykseen. Muulloin ostajalla ei yleensä ole velvollisuutta antaa myyjälle tilaisuutta useampaan korjausyritykseen, jos kyse on saman vian korjaamisesta.
Standarditavaran kaupassa ostaja ei ole yleensä velvollinen antamaan myyjälle samasta viasta tilaisuutta useampiin kuin yhteen korjausyritykseen. Jos sama vika ilmenee toistuvasti, tavara on vaihdettava virheettömään.
Lähde: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaukset/
Vaihtaminen
Tavaran voi vaihtaa, jos korjaaminen on mahdotonta tai aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia. Jos takuu on voimassa, takuuaika ei vaihtamisen takia pitene vaan alkuperäinen takuu pysyy voimassa. Vaihdossa annettavan tavaran on oltava hintatasoltaan ja laadultaan vioittuneen tasoinen ja täytettävä kriteerit, joilla kuluttaja on alkuperäisen tavaran hankkinut.
Yritys voi kieltäytyä vastaavan virheettömän tavaran toimittamisesta, jos se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, esimerkiksi silloin kun tavara on mittatilaustuote tai tavaran valmistus on lopetettu.
Jos korjaaminen tai tavaran vaihtaminen ei onnistu, virhe voidaan hyvittää hinnanalennuksella tai kauppa voidaan purkaa. Hyvitykseksi ei tarvitse hyväksyä liikkeen lahjakorttia tai muuta tuotetta kauppahinnan palautuksen sijasta.
Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.
Lähde: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaaminen/
Kävin hakemassa uuden luurin just äsken Veikon Koneesta (s6 edge) ei takuulla ole ainakaa huonompi ku edellinen eli xperia m5, alku vaikutelma todella positiivinen . Samalla tuli myös hyviä uutisia , vetävät myynnistä koko mallin kuulemma eli olettaisin tehtyjen diilien raukeavan ja rahat takasin tai jotain muuta korvausta. Tällästä täältä Haminan kulmilta.
Juuh. Ihan ihme luuri tuo M5 ? yön oli lattialla missä on todella viileää niin kamera pelaa ?..
Mietin Että onko täällä yhtäkään kellä EI ois mitään vikaa tässä luurissa???
Tekisi mieli sanoa että täällä on yksi toimiva kultainen yksilö, mutta ei.. Tänään oli tehnyt tiltin. Eli sammunut itsekseen tekstiviestin lukemisen yhteydessä ja puhelin lähti päälle vasta latausjohtoon kytkettäessä. Tällöin virtaa noin 70%. Puhelin oli koko ajan lämpimässä, joten pakkanen ei ainakaan ole vaikuttanut kuten esim. omenoissa.
Paikallinen Soneraliike on ilmeisesti tietoinen mallin ongelmista, sillä puhelin olisi lähtenyt samantien huoltoon.
Täällä ei toistaiseksi ole ollut vikaa, tosin ei ole kovassa käytössäkään. Toiminut aina kun olen käyttänyt ja päällä kokoajan. SIM korttia ei ole käytössä.
Hohhoijaa, puhelin ollut nyt huollossa 2 viikkoa, ja odottanut viime viikon torstaista varaosaa. Enpä taida saada puhelinta jouluksi. Kyllä vähän ottaa nuppiin tää odottaminen. Mielenkiinnolla kyllä odotan, että tuleeko huollosta toimivana takaisin.
Tosta kamerasta piti sanoa, kun monet valittaneet, että tulee suttuisia kuvia.. itsellä ei ole lainkaan tätä ongelmaa ollut. Minun kamerani ainakin ottanut todella tarkkoja kuvia. En ole koskaan saanut millään aikaisemmalla kännykälläni yhtä hyviä kuvia. Mun tarkoituksiini ollut todella hyvä. Myös sillä parhaimmalla videokuvanlaadulla kuvaaminen onnistui vaivattomasti yli 5 min. Aluksi toki mullakin tuli suttuisia kuvia, kun en ollut tajunnut, että takakuoren suojakalvo on myös kameran linssin päällä :D
Joo, itsellä nyt kuukauden vanha M5, ja alkaa olla mittari täys... Alkuun oli ihan täyden kympin luuri hintaluokassaan, nyt ongelmien ilmaannuttua oon ihan kypsä. Sammuilee parhaimmillaan 20 kertaa päivässä, ei pysty käynnistämään kuin verkkovirtaan kytkettynä, kuumenee, ja sit kamera antaa ihme vikailmoituksia, yhteydet katkeaa vaikka sim-kortti pelaa ja puhelin tunnistaa sen, ym... Ja viimeinen niitti tänään, Soneraa edustava paikallinen liike, joka kyseistä mallia on myöskin myynyt, ilmoitti, että Sony on antanut heille tiedon, älkää myykö enää k.o mallia, isoja ongelmia maailmanlaajuisesti, odottakaa heidän ratkaisua asiaan. Ei takuukorjauksia tehdä ennenkuin Sony kertoo miten edetään. Ikivanha Samsung porskuttaa ilman mitää ongelmia...
Jep joo itellä alko ongelmat tokana päivänä ja nyt siis tokaa kertaa huollossa. Saas nähä nyt mitä sen koko hommankans käy. Myyjä kyl anto ymmärtää et hyvityksii on tulossa. Mutta nyt on puhelimena Samsung s6 edge ja ei voi kyl edes verrata, toimii ku unelma.
Joopa joo. Ostin kapulan viime lauantaina telefinlandin myyntipisteeltä ja hyvältähän tuo vaikutti. Ongelmia toki oli matkassa mutta ne johtui tasan tarkkaan siitä että windows-käyttäjä siirtyi ekan kerran androidiin joten numeroiden saaminen takaisin puhelimeen ym säädöt vei alussa aikansa. Sen jälkeen pelittikin ihan ok!
Aina seuraavaan aamupäivään asti jolloin jumitti puheluvalikkoon soitettuani puhelun. Suostui kyllä katkaisemaan puhelun mutta eipä suostunut poistumaan näytöstä mihinkään.
Resetoimalla kapineen sai uudelleen pelittämään mutta ilo oli suht lyhytaikainen, pari tuntia ja koko kapula otti ja sammui. Sen jälkeen ei sitten lähtenytkään enää päälle millään jipolla, ei sen paremmin virtapiuhassa kuin ilmankaan saati resetoimalla.
Akun latausta oli tuossa vaiheessa reilu 60 prosenttia ja laturissa oli silläkin hetkellä kiinni, latausvalo alkoi tosin palaa punaisena. Punaisena se sitten jatkoikin palamistaan aina kun laittoi uudelleen laturiin kiinni, herännyt ei tosin edelleenkään millään ilveellä. Että huoks ja silleen.
Maanantaina kysyin jo kaupan purkamisen perään, himppasen turhan lyhytikäinen rakkine mun makuun. Ei käynyt koska ostettu myyntipisteeltä eikä asiakaspalvelusta tai verkosta eli huoltoon. Sain sentään varakapulan tilalle ettei tarvinnut ihan ilman puhelinta olla.
No, siellä se nyt edelleen on, huollossa, joku päivitys oli huoltosivulle tullut jonka mukaan odottavat jotain laitevalmistajan jotain ennen kuin selviää mitä tehdään. Olisiko tosiaan niin, että koko sarja poistettaisiin markkinoilta ja tilalle saisi sitten jonkun muun, itsellä ei ainakaan oikein luottoa nyt ole kyseiseen merkkiin.
Toivotaan että ainakin purkavat kaupat niiden asiakkaiden kans ketä sitä on halunnutki ja rahat takas mitä siitä on kerenny maksamaan. Ei sekää huono olis jos lähettävät jotku z5 mallit tilalle, nehä vois sitte vaikka myydä jos ei itellä ole käyttöä No eiköhän nämä hommat selkene jo viimTammikuun aikana, olis syytä ainakin.
Pääsinpä kurkkaamaan puhelimen tilannetta ihan suoraan sieltä huollon sivuilta IMEI-koodin avulla ja tarkalleen siellä sanotaan nyt näin:
"Laitteen vikaantumistilanne täyttää laitevalmistajan doa-ehdot. Laite voidaan käsitellä doa-tapauksena mikäli jälleenmyyjä toimittaa laitteen alkuperäisen ostopakkauksen varusteineen Scf huoltoon."
Työn tilan kohdalla taas lukee: "Odottaa lisätietoa
Waiting information from customer 18.12.2015 15:16"
Mitähän tämä sitten mahtaa käytännössä tarkoittaa? Onkohan kaupan purkaminen mahdollista sillä JOS sony tosiaan vetää koko malliston pois niin enpä tosiaan tahdo ottaa samanlaista hyllystä tilalle ennen sitä pois vetäisyä. Osaisiko kukaan sanoa?
DOA (Dead On Arrival) tarkoittaa yleensä laitteen vaihtoa samanlaiseen.
Näinpä ajattelinkin olevan. Joka sinänsä olisi muuten ok mutta jos tosiaan käy niin että Sony vetää koko malliston pois myynnistä niin jostain kumman syystä en tahdo vastaavaa tilalle. Eihän siihen tule sitten enää edes päivityksiä jne jakoon sen jälkeen. Voi sanonko mikä!
Löysinpä tällaisen kun nettiä kaivelin http://static.also.fi/RMA/doc/Huolto-opas_jalleenmyyjille.pdf
Tuohan ei tosin koske, yllätys, puhelimia, mutta jos hiemankaan samalla kaavalla mennään niin "Kun huolto on tarkastanut tuotteen ja hyväksynyt vaihdon, Sony hyvittää tuotteen taholle joka on ostanut tuotteen Sonyltä."
Hyvitys tarkoittanee ostohintaa, ei uutta tuotetta tilalle. Toivonpa tosiaan että tässä mennään samalla kaavalla.
No joo.. Kai se tämänkin talouden kultainen M5 lähtee kierrokselle kunhan varapuhelin saadaan kuntoon.
Puhelin sammuilee itsekseen, vaikka mitään ei tekisi. Nyt oli sammunut kesken facen tarkistelun kun akkua jäljellä 90% ja käynnistyi vain laturin perässä. Puhelin käyntiin, näppäimet lukkoon ja luuri taskuun. Kellon tarkistus, mutta puhelin sammunut. Taas piuhaan ja akkua 94%.
Muuten hyvä peli, mutta jos tuon varassa pitäisi pärjätä niin ei luottoa.
Jos jotain havaintoja tuosta sammumisesta pitäisi miettiä, niin joko puhelimen käyttäminen tai heikot kentät sen saavat sen täysin mykäksi. Tai jos kenttiä on paljon, niin puhelin mykistyy.
Puhelin tilattu verkkokaupan kautta, Soneralta.
Juu ihan on tutun kuulosia ongelmat. Ite vaa ootan et tää koko sotku selvii jotenki ja sitte unohetaa koko hässäkkä. Mullaki vielä siel huollossa toisella kierroksella se kännykän raato.
Oma asiani on nyt edennyt siihen pisteeseen, että toimitin myyntipakkauksen telen asiakaspalvelupisteeseen. Sieltä se lähtee kuulemma SFC-huoltoon jonka jälkeen kyseisen laitteen kauppa puretaan ja tilalle annetaan toinen Sony M5 eli huoks. Samaa kuraa todnäk tiedossa vaikka kuinka ja pitkään.
Väittivät että vika ei ole puhelimessa itsessään vaan ohjelmistossa johon Sonylta piti tulla päivitys viikolla 50. Kyseinen päivitys korjaisi kuulemma sammuilut, ongelmahan tosin on siinä ettei kyseistä päivitystä ole näkynyt tähän päivään mennessä.
No joo, ei kyllä mikää ilouutinen välttämättä että saa samanlaisen tilalle. Näinhän siinä sitte varmaan käy omalla kohallakin. Hohhoijaa vaan...
Jos olet verkkokaupan kautta tilannut niin pitäisi olla kaupun purkuoikeus, tosin siinä on se joku tietty aikaraja jona pitää purkaa. Itse nyt ainakin opin tästä sen, että enpä toiste osta myyntistandilta mistään marketista vaan tilaan joko asiakaspalvelun tai verkon kautta jolloin on se 2 viikkoa oikeus purkaa kauppa. Nythän puhelin ehti toimia alle vuorokauden joten mielestäni purku olisi vähintä mitä voi tehdä, mutta ilmeisesti homma ei pelitä niin. Ihan arpapeliä on sekin, käykö myyjätaholle se että vaihdan muutaman kympin kalliimpaan toisen merkin puhelimeen, toisen tiedon mukaan kävisi ja toisen ei.
Mun kohalla kaupat tehtiin Veikon Koneessa Soneran kautta että saas nähä miten äijän käy. Myyjä kyllä anto ymmärtää että kauppa puretaan.
Noniin. Itselläkin lähti m5 huoltoon ? noh kuulemma pitänyt tulla softa päivitys jo??? Ja kuulemma jos huollon jälkeen on vikoja vielä niin vaihtoon lähtee. Ja eipä ikinä tule sonyä meikällä. Ei sitteen missään muodossa ??
Ärsyttää vaan ku kaikin puolin vaikutti loistavalta kamppeela tääkin luuri mut ei pelaa niin ei pelaa... jos vaikka kääntyis huawein puoleen taas pitkästä aikaa tai sit koklais jotain htc:n luuria..