Saapuvan roskapostin määrä on lisääntynyt paljon usealla käyttäjällä.
Kyseinen lähettäjä on roskapostin lähettäjän väärentämä, eli kyseisen osoitteen oikea käyttäjä ei viestiä ole lähettänyt. Suodattimia voi muokata paljonkin, mutta taitavat roskapostin lähettäjät osaavat niitä kiertää. Onko roskaposteissa mitään toistuvaa, esim. otsikkoa tai sanoja? Myös niiden avulla voi suodattaa roskapostia.
Järjestelmien suodattimia pävitetään jatkuvasti esimerkkien avulla, jotta roskapostin määrä ei olisi niin valtava. Myös tämä sinun esimerkki on nyt viety eteenpäin tutkittavaksi.
Kyllä nuo suodattimilla saa kuriin mutta tulee niitä silti. Eikä uskalla suoraan torjua vaan menevät roskakoriin. Voin sitten tarkistaa ettei asiapostia lipsahda roskikseen. Lähettäjähän tuossa esimerkissä oli feikki. Kysymys kuuluukin onko koko lahdekoodi feikki?
Muiden lähettäjätietojen osalta en osaa varmaksi sanoa, palaan tähän aiheeseen vielä myöhemmin kun olen kysynyt asiantuntijoilta tarkemmat tiedot.
Hei taas, lähdekoodi ei itsessään ole täysin tekaistu, mutta osa lähettäjätiedoista on "naamioitu", eli lähettäjätiedot ei vastaa.
Näitä osoitekentän tietoja voit lähettää meille tutkittavaksi osoitteeseen "spam.sample@pp.inet.fi". Lähetä saamasi roskaposti liitteenä kyseiseen osoitteeseen ja laita otsikoksi "Spam sample" tai "Roskapostin näyte".
Aiheesta on nyt myös julkaistu blogi-kirjoitus, missä aihetta käsitellään laajemmin ja tuo liitteen lähettäminenkin on kuvailtu tarkemmin.
Kiitos tiedoista. Lähettelin muutaman esimerkin ja lisäilin suodattimia. Mielenkiinnosta luin myös tuon blogin. Testasin tietovuodot, ja löytyhän sieltä vuotoja foorumilta jota en ole käyttänyt 8 vuoteen. Testasin myös salasanan ja onhan sekin arvattavissa muutaman sadan vuoden päästä. Onneksi töissä joutuu käyttämään monimutkaisia salasanoja, niin on oppinut myös siviilissä käyttämään.
Kiitos esimerkeistä, nämä tutkitaan asiantuntijamme toimesta.
Nämä on kyllä hyviä asioita tarkistaa ja varsinkin, jos ei ole ennen hoksannut ajatella salasanan monimutkaisuutta. Testisi perusteella käytät siis hyvin vahvaa salasanaa. Luotatko itse siihen yksittäisen salasanan vahvuuteen vai vaihdatko sen kuitenkin välillä? Itsellä tahtoo välillä unohtua salasanan vaihtaminen, mutta onneksi monet järjestelmät osaavat sitä pyytää / pakottavat vaihtamaan aina välillä.
@HenriLie@ kirjoitti:
Kiitos esimerkeistä, nämä tutkitaan asiantuntijamme toimesta.
Nämä on kyllä hyviä asioita tarkistaa ja varsinkin, jos ei ole ennen hoksannut ajatella salasanan monimutkaisuutta. Testisi perusteella käytät siis hyvin vahvaa salasanaa. Luotatko itse siihen yksittäisen salasanan vahvuuteen vai vaihdatko sen kuitenkin välillä? Itsellä tahtoo välillä unohtua salasanan vaihtaminen, mutta onneksi monet järjestelmät osaavat sitä pyytää / pakottavat vaihtamaan aina välillä.
Kyllä tulee vaihdettua 3 kk välein. Muistutuksena toimii työkone jossa pakotettu vaihto salasanalle. Töissä tietysti kirjautumis salasana riittää kaikkiin ohjelmiin, toisin kuin omissa..
Eli tietoturvasta huolehtiminen menee salasanoissa kuin oppikirjassa konsanaan :smileyhappy:
Mukava kesää sinulle.
Onkos salasanan hukkaamis toiminto suojattu myös hyvin. Se millä "unohdetutuilla" salasananoilla saa tietonsa avattua.
Multa nyysittiin "täppäri", ainakin kymmenen kertaa on kännykkä ilmoittanut palauttamistoiminnon käyttämisestä sähköposti osoitetta kokeilemalla, mikä antaisi varkaalle mahdollisuuden saada vaihdettua google tilin salasanat.
Telian sähköpostitilin suojaus on puhelinnumerolla tai vahvalla tunnistautumisella varmistettu.
Jos painat siis Webmail sivulla "Unohditko salasanasi?" vaihtoehtoa, kysyy palvelu sinun käyttäjätunnuksen tai sähköpostiosoitteen ja lähettää sen jälkeen uuden salasanan tiliin liitettyyn puhelinnumeroon tekstarina.
Jos puhelinnumeroa ei ole liitetty sähköpostitiliin, tulee salasanan palauttamiseksi olla yhteydessä meidän asiakaspalveluun. Asiakaspalvelussa asioidessa tulee tunnistautua vahvasti ja sitten voimme uusia salasanan / lisätä puhelinnumeron sähköpostitilille.
Tarkempaa tietoa unohtuneen salasanan palauttamiseksi ja puhelinnumeron lisäämiseksi löytyy asiakastukemme sivuilta.
Minulle tulee noin 200 ruoskappoostia päivässä. Telia ei tee asialle mitään, kehoittivat minua forwardaamaan gmailiin. Siellä rospapostisuodatus toimii.
Otin yhteyttä Heli Partaseen Twitterissä heanpa, laittakaa sinne painetta jos haluatte muutosta.
Vs: taas jatkuvaa roskapostia
Kurssitin itseni eilen ja tänään n 5 tuntia Telian asiakasrajapintoihin; puhelinpalvelu, nettiyhteisö, asiakaspalautteeseen reagointi sekä ongelmanratkaisukyky. Arvosana on 5/10- antiikkiset 2000 luvulle jämähtäneet järjestelmät, käyttöliittymät ja toiminnallisuudet.
Roskapostiongelmaa on veivattu täällä yhteisössä, tämänkin ketju jo vuodelta
2017 !!! MIssä ratkaisut ?
MInulle tuli viime yönä 23 roskapostia-Kliininen parannus-Uusi lannantarjoajasi-Nordic Laina. Lidl_FI, KM_Market_FI, Anna, Palkintosivut, Helena, Lahjakortit, Asiakaspalvelu-kutsu, FreeSpinms4You, Hopa, Lahjakorttikilpailu, Seksologian instituutti, HEmatolohian tutimus, Myrkkyjen poisto, Lihakset ja Nivelet, Pia(Terveysblogi ) !!!!!! 23 KPL VÄLILLÄ 21.04-1:14 = 4 tuntia !! Olen rakentanut parikymmentä roskapostisuodatinta, satoja blokkisanoja. Mikään ei auta !!
Roskapostionghelmaa on valohoidettu Telian tomesta, mitään konkreettisia ratkaisuja asiakkaille ei ole tarjottu. Minä maksan kuukausimaksua sähköpostistani.
Ohjeet spostin edelleen lähettämiseen eivät toimi, eilen asiakaspalvelussa asiaa arvottiin 30 minuuttia ja lopulta asia hoitui operaattorin toimesta.
Yhtään noista mainituista sposteista ei tullut läpi gmailiin.
Jos TELIA aikoo tarjota sähköpostipalvelua jatkossa, asialle ON TEHTÄVÄ jotakin ja ÄKKIÄ.
MInä lopetan Telian palvelut heti kun ehdin muita töiltäni.
En varmasti palaa, sen verran tunnen että asiallista palautettani oikeasta ongelmasta on on kyseenalaistettu. Istukaa vain kädet taskussa, asiakkaat karkaavat tällä menoilla.
Vs: taas jatkuvaa roskapostia
Tilanne on katastrofaalinen, käytän spostiani ihan normaalisti-jostakin on vuotanut osoitteet ja pahasti roskapostittajien listoille.
Pakko lopettaa Telian palvelut, myös kaikki muutkin.
Asioilla on yhteys ja vaikutus palvelutarjoajan asiakasuskollisuuteen.
Miksi ette ole tehneet asialle mitään näinä vuosina
itse olen saanut roskapostin tyrehtymään kun laitoin suodattimiin poista osion maanantaina tuli kolme roskapostia ja sen jälkeen ei ole tullut saas nähdä kuinka kauan toi roskaposti on hiljaa toivossa on hyvä elää
@marja61@ kirjoitti:
itse olen saanut roskapostin tyrehtymään kun laitoin suodattimiin poista osion maanantaina tuli kolme roskapostia ja sen jälkeen ei ole tullut saas nähdä kuinka kauan toi roskaposti on hiljaa toivossa on hyvä elää
Itse kanssa rakentanu noita suodattimia. Telian webmailiin ja mozillaan. Mutta kun nykyään naamioivat lähettäjän esim. telialta, elisalta, F-secure ja monelta multa jonka sähköpostia muutenkin saan. En voi suodatinta tehdä lähettäjän mukaan. Otsikolla saa tehtyä suodattimia mutta nekin vaihtuvat. Spämmi postia tulee 100+ välillä päivässä. Välillä vaan muutama. Olo on kun don quijotella taistellessaan tuulimyllyjä vastaan.
Suodattimet ei toimi vaikka laittaisi koko sanakirjan sinne. Täytyy ruveta tutkistelemaan josko muiden nettioperaattoreiden sähköpostit toimisi paremmin. Olen lähettänyt kaikki roskapostit telian spammi-postiin mutta ei vaan tule parannusta.
Viimeksi oli Keskon nimissä loppuosa