Skip to main content

Hei. Tilasin soneran verkokaupasta (17.7.2016) Asuksen GL552VW läppärin lukioon joka saapui postiin 19.7 . Kävin hakemaan läppärin postista ja kun käynistin läppärin ensimmäistä kertaa huomasin että näyttö oli rikki sillä näyttöön jää haamukuvia ja näyttö on tosi himmeä vaikka asetuksissa lukee että kirkaus on täysillä. Yritin asentaa ajurit ja muita tarvittavia tiedostoja mutta vika ei lähtenyt.. Soitin Asuksen asiakaspalvelijalle ja he neuvoivat viemään läppärin takaisin jälleenmyyjille sillä läppärille ei voida tehdä mitään koska se on viallinen.. Pakkasin läppärin ja vein sen seuraavana päivänä huoltoon ja he ottivat sen sitten vastaan.. Nytten 6 päivää myöhemmin SCF- huollon seurantapalvelussa näkyy että "laite on saapunut " jo 5 päivää eikä laitteelle ole tehty mitään vielä.. Niinkuin jo viestissä mainitsin että ostin läppärin lukion ensimmäiselle vuodelle ja tarvitsen sen ennen lukion alkua sillä puolet minun kirjoistani on digitaalisia ja läppäriä tarvitaan paljon mm.. lukkarin tekemiseen.. Voinko mitenkään purkaa kauppoja tai saada uuden läppärin tilalle jos läppäri ei saavu huollosta ensi-viikkoon mennessä? Olen lukenut paljon arvosteluja SCF- huollosta ja niitten huonosta ja kauan kestävästä palvelusta.Syy ei ole minun että sain viallisen läppärin ja että joudun myös kärsimään siitä viellä.. Kiitoksia!

Valmistajalla / myyjällä tulee olla kohtuulinen aika vian korjaamiseen. Tämä on yleensä kaksi viikkoa. Itsellä oli SFC huollossa joskus kannettava sekä iPadi niin tulipa se kyllä viikossa melkeinpä korjauksessa että pitäisi ihan kohtuulisessa ajassa tulla. 


Juu, kyllä se lähtökohta on, että myyjällä on oikeus korjata tuote vaihtamisen tai kaupan purkamisen sijasta. Ja kohtuullista aikaa ei ole missään laissa määritelty, mutta yleisesti kohtuulliseksi katsottu huoltoaika laitteille on tosiaan ollut tuo kaksi viikkoa.



 



Säännökset ovat melko löyhät näissä asioissa, ja siellä on paljon tulkinnanvaraa. Siellä on myöskin maininta, että laitteen huolto ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa kuluttajalle, ja sinun tapauksessasi koulunkäyntiä varten hankitun kannettavan huollon venyminen yli koulun aloituksen ja tuon kahden viikon voisi olla peruste kaupan purkamiselle tai viallisen laitteen vaihtamiselle virheettömään. Etenkin kun kyseessä ollut laite on ollut viallinen heti pakkauksesta otettaessa (DOA, Dead On Arrival). Monet liikkeet vaihtavat DOA-tapaukset suoraan uuteen laitteeseen asiakastyytyväisyyden nimissä.



 



Tästä asiasta sinun tosin tarvitsisi olla yhteydessä myyjään, eli tässä tapauksessa Soneran asiakaspalveluun. Täällä Klaanissa kukaan ei voi antaa varmaa vastausta, koska täällä ei käsitellä asiakkaan tunnistamista vaativia asioita, vaan keskustellaan yleisellä tasolla.



 



Mutta netin kautta tilatessahan tuotteilla on myös KSL:n mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus mikäli et ole tyytyväinen tuotteeseen. Käsittääkseni sinulla on sen perusteella tässä tapauksessa oikeus palauttaa tuote vaikka tuo 14 vuorokautta menisikin umpeen sillä välin kun laite on huollossa myyjän määräämässä huoltoliikkeessä. Tässä on kyllä se nippeli siitä, että laitteen pitäisi olla käyttämätön, mutta et sinä paljoa ole tuolla tainnut tehdä ennen huoltoon vientiä jos näyttö on ollut heti viallinen. Alkuperäinen pakkaus ja kaikki dokumentaatio tulee olla tätä varten vielä tallessa.



 



Tuossa vähän juttua aiheesta KKV:n sivuilta. Lihavoin muutaman kohdan mitä voit käyttää argumentteina kun/jos tästä asiasta joudut keskustelemaan myyjän kanssa:



 



* * * * * * * * * * *



Korjauksen kestoaika ja sijaislaite



 



Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa. Esimerkiksi:



 





  • lapsiperheen pyykinpesukone ei saa viipyä huollossa pitkään eli korjausaika voi olla vain muutamia päiviä.


  • viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.




Jos kohtuullinen korjausaika ylittyy, kuluttaja voi pyytää käyttöönsä sijaislaitetta. Sijaislaitteen antaminen ei kuitenkaan ole yrityksen lakisääteinen velvollisuus. Antamalla sijaislaitteen yritys voi kuitenkin välttyä muilta hyvitysvaatimuksilta.



Sijaislaitteella on oltava samat perusominaisuudet kuin korjattavalla tavaralla. Esimerkiksi puhelimella on pystyttävä soittamaan ja lähettämään tekstiviestejä.



Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi vaatia



 





  • hinnanalennusta tai tuotteen välitöntä vaihtamista virheettömään. Kuluttaja voi myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe ei ole vähäinen.


  • korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen korvaamista, jos korjattavaa laitetta ei voi käyttää pitkään aikaan. Esimerkiksi jos kameraa korjataan kuukausi ja kuluttaja joutuu lomamatkalla turvautumaan kertakäyttökameraan tai pyykkikoneen korjauksen pitkittyessä vaatteet on pestävä pesulassa.


  • korvausta siitä, että ei voi hyödyntää ostamaansa tavaraa. Korvauksiin käyttöhyödyn menetyksestä on oikeus vain, jos myyjä on toiminut huolimattomasti ja haitta on merkittävä. Hyvitystä käyttöhyödyn menetyksestä voi vaatia, vaikka suoranaista taloudellista vahinkoa ei olekaan syntynyt.



Hei, Kiitos kaikille avusta mutta näköjään en tule saamaan sen läppärin ennen lukion alkua.. Olen soittanut Soneralle monta kertaa, käynyt Soneran myymälässä sekä soittanut Asukselle ja SFC-Huollolle jonka asiakaspalvelu puhelu maksaa 2€/min.. Sonerasta sanotaan että korvaavaa laittetta tai kaupan purkua ei voida tehdä ennenkuin laite tulee huollosta jne.. Asusksen asiakaspalvelusta sanottiin että laite ei ole niillä keskushuollossa ja että on mahdollista että se on viety ulkomaille huoltoon ja SCF-Huolto väittää koko ajan että huolto tulee kestää vielä 3-5 päivää.. Mitä pitä tehdä? Loppujen lopuks syy ei ole minun että sain viallisen laitteen ja nyt viel joudun kärsii siitä.. Tarviin läppärin ennen lukiota koska läppärillä teen lukkarini ja jotkut mun kirjoista on digitaalisia.. Autakaa pliis!



@Erifaj kirjoitti:

Hei, Kiitos kaikille avusta mutta näköjään en tule saamaan sen läppärin ennen lukion alkua.. Olen soittanut Soneralle monta kertaa, käynyt Soneran myymälässä sekä soittanut Asukselle ja SFC-Huollolle jonka asiakaspalvelu puhelu maksaa 2€/min.. Sonerasta sanotaan että korvaavaa laittetta tai kaupan purkua ei voida tehdä ennenkuin laite tulee huollosta jne.. Asusksen asiakaspalvelusta sanottiin että laite ei ole niillä keskushuollossa ja että on mahdollista että se on viety ulkomaille huoltoon ja SCF-Huolto väittää koko ajan että huolto tulee kestää vielä 3-5 päivää.. Mitä pitä tehdä? Loppujen lopuks syy ei ole minun että sain viallisen laitteen ja nyt viel joudun kärsii siitä.. Tarviin läppärin ennen lukiota koska läppärillä teen lukkarini ja jotkut mun kirjoista on digitaalisia.. Autakaa pliis!


onhan toi pitkä aika  mutta  ja ylittänyt ton 2 viikkoo mutta  luulen kyllä että turha uneksia  hyvityksistä     kyllä huollot tuppaa  kestään pahimmillaan  kuukauden  kaksikin   kokemusta on  kännyköistä     ota  kuluttajaneuvojaan yhteyttä  jos haluat viedä asiaa eteenpäin   pariviikkoo   on ehdoton minimi    oikeastaan jos joutuvat lähettää laitteen   muualle   ekasta huoltopaikasta  missä on tarkistettu laite 


Sonera tosiaan aika huonosti hoitaa asiat jos laitteessa vikaa. Itsekin ostin aikoinaan osamaksulla läppärin Soneralta mutta se oli rikki valmiiksi. Tappelun jälkeen suostuttiin vaihtamaan uuteen. Kyllä myyjän tulee ottaa laite takaisin jos on pakasta rikki, eikä vaatia asiakasta lähettää huoltoon uutta laitetta. Eri asia toki jos laite rikkoontuu esim kk päästä ostosta.

Pahoittelut , että sait viallisen läppärin. Tällaisia tapauksia ei usein tule vastaan, mutta ikävää toki kun se osuu omalle kohdalle. Olet toiminut ihan oikein, kun veit laitteen huoltoon. SCF-huolto on varmasti se paikka, joka osaa parhaiten arvioida huollon aikataulua ja kestoa. 



 



Verkkokaupan tilauksissa on 14 vuorokauden palautusoikeus, mutta laite pitää olla alkuperäisessä pakkauksessa ja käyttämätön. Heti kun tietokoneen käynnistää ensimmäisen kerran, niin se tulkitaan käytetyksi koneeksi, jolloin oikea tapa on viedä laite huoltoon, mikäli siinä esiintyy vikaa.



 



Toivotaan kuitenkin, että saat laitteen mahdollisimman pian takaisin!


Soitin äsken scf-huollolle jonka puhelu makso yli 6€ ja kysyin että voivatko he palauttaa laitteen viallisena jotta saisin sen palautettua. Sieltä joku sitten neuvosi että pitäis soittaa soneralle ja kysyy sitä kaupan purkua vaikka laite onkin huollossa vielä.. Soitin sitten soneralle ja kysyin mutta taas he vastasivat siten että kauppaa ei vielä voida purkaa ja uutta laitetta ei anneta.. Tää alkaa olla niin stressattavaa koska ei tää ole yhtäkään mun syytä nyttrn joudun maksaa kaikista niistä puheluista ja varmasti saan jotain kommentteia uusilta opettajilta kun aloitan lukion.. Noh näyttäähän se siltä että se ei vaan tule lähiaikoina enkä saa mitään / voi tehdä mitään.. En tule enään ikinä ostamaan Soneralta mitään laitetta tää on vaan liian epäreilua.

Tässä tapauksessa laitteen palautus ei ole enää mahdollista, kun olet tietokoneen jo ottanut käyttöön. Kuten tuolla ylempänä kirjoitit, niin olit asentanut sinne jo ajureita ja muita tiedostoja, jolloin kone on käytetty laite. Nyt tässä kannattaa rauhassa odotella, että laite tulee huollosta sinulle korjattuna. 



 



Ymmärrän kyllä, että kone olisi sinulle tärkeä koulua varten, joten toivotaan että saat laitteen toimivana takaisin mahdollisimman pian.


Kuka valvoo näitä laitteita onko ne kunnossa ennen kuin lähettävät asiakkaille?  Turhaa vaivaa aiheutuu asiakkaalle. 

 


Poistettu käyttäjä kirjoitti:


Kuka valvoo näitä laitteita onko ne kunnossa ennen kuin lähettävät asiakkaille?  Turhaa vaivaa aiheutuu asiakkaalle. 



 






Valmistajan pakkaamosta ne lähtevät ja seuraavan kerran sen laatikon avaa asiakas.



@PasiS kirjoitti:


Poistettu käyttäjä kirjoitti:


Kuka valvoo näitä laitteita onko ne kunnossa ennen kuin lähettävät asiakkaille?  Turhaa vaivaa aiheutuu asiakkaalle. 



 






Valmistajan pakkaamosta ne lähtevät ja seuraavan kerran sen laatikon avaa asiakas.






 



 



Valmistajilla on kyllä yleensä jonkinlainen laadunvalvonta, mutta ei sekään 100% varma ole (kuten on nähty). Kuluttajalaitteita kun ei välttämättä toimintatestata kunnolla ennen kuin lähtevät matkaan koska testaaminen maksaa rahaa ja se pitää silloin upottaa hintaan.


Vastaa