Moi @JMJK90 ja tervetuloa Yhteisöön!
Ei tuo ihan normaalilta toiminnolta kuulosta. Näkemättä laitetta kuulostaa vialliselta ja suosittelenkin, että viet laitteen huoltoon. Telia Kaupassa myyjä pystyy tarkistamaan laitteen huollon tarpeen ja katsomaan onko kyseessä ominaisuus vai vika. Kannattaa myös kysäistä Apple Supportista, jos heillä on tiedossa laitteesta enemmän.
Sain juuri huollosta tulleen koneen takaisin ja lopputulema tuon merkkivalon kanssa oli se, että kyseessä on tämän mallin ominaisuus eikä vika...
Koneen Bluetooth-yhteys alkoi myös ennen huoltoon lähettämistä pätkimään parin minuutin välein Applen hiiren kanssa. Huollossa nollattu Bluetooth-moduli ja NVRAM-muisti eikä kuvailtuja vikoja onnistuttu toistamaan.
En ole vielä itse konetta testannut, että onko esim. tuo Bluetooth-ongelma poistunut.
Kone kävi Mobylife Oy -huollossa ja huoltotöistä veloitettiin 55e - oliko tämä siis joku oma-moka-maksu vai ihan perusjuttu?
Tuo 55e lasku siis laitetta Telia Kaupasta hakiessa hieman yllätti, kun täällä, chatissa ja kaupassa suositeltiin suoraan huoltoon lähettämään. Kävin laitteen kanssa Telia Kaupassa ennen huoltoon lähettämistä samaisen Kaupan kautta - eivät siellä pystyneet asialle muuta tekemään.
Telia Kauppa ei voi tehdä huoltoarvion yhteydessä mitään toimenpiteitä laitteelle. Huoltoarviossa tarkistetaan laite lähinnä pintapuolisesti, ettei kyseessä ole esimerkiksi mekaaninen vaurio, jota takuu ei korvaa lainkaan.
Jos laite lähetetään huoltoon, eikä huollossa pystytä todentamaan vikoja joita laitteessa on kuvailtu olevan, perii huoltofirma tästä yleensä maksun.
Vilkaisin nopsasti Mobylifen tietokonehuollon hinnastoa ja siellä on mainittu näin: "Liike veloittaa asiakkaalta kustannusarvion (55 €), mikäli laite palautetaan korjaamattomana takaisin."
Kyseiset toiminpiteet on sellaisia, jotka asiakas pystyy tekemään itsekin ja siksi varmasti huolto on niistä veloittanut tuon 55e/ hinnastossa olevan
"Lisälaitteiden asennus tietokoneeseen 55e/laite
Hinta sisältää lisälaitteiden sekä ajurien asennuksen ja toimivuuden testaamisen. Asiakas toimittaa lisälaitteet." kohdan perusteella..
NVRAM nollaus https://support.apple.com/fi-fi/HT204063
SMC:n nollaus https://support.apple.com/fi-fi/HT201295
Tottakai, jos laitteesta löytyykin kohtuullisin ajan sisään todellinen rautavika joka kuuluu takuun piiriin kannattaa myös yrittää reklamoida tuosta 55e:sta varsinkaan jos toimenpiteistä ei ole hyötyä. Myös käyttöjärjestelmän uudelleenasennusta kannattaa kokeilla.
@tilasto@ kirjoitti:
Kyseiset toiminpiteet on sellaisia, jotka asiakas pystyy tekemään itsekin ja siksi varmasti huolto on niistä veloittanut tuon 55e/ hinnastossa olevan
"Lisälaitteiden asennus tietokoneeseen 55e/laite
Hinta sisältää lisälaitteiden sekä ajurien asennuksen ja toimivuuden testaamisen. Asiakas toimittaa lisälaitteet." kohdan perusteella..
NVRAM nollaus https://support.apple.com/fi-fi/HT204063
SMC:n nollaus https://support.apple.com/fi-fi/HT201295
Tottakai, jos laitteesta löytyykin kohtuullisin ajan sisään todellinen rautavika joka kuuluu takuun piiriin kannattaa myös yrittää reklamoida tuosta 55e:sta varsinkaan jos toimenpiteistä ei ole hyötyä. Myös käyttöjärjestelmän uudelleenasennusta kannattaa kokeilla.
Ok... Nuo nollaukset ja uudelleenasennuksen tein kyllä itsekin. :/