@NURKKAKULMIS@ kirjoitti:
Poikani osti 20.6.2018 Telian nettikaupasta OnePlus 6 -puhelimen. Marraskuun puolivälissä se lakkasi toimimasta kunnolla. Puhelin sammuilee useasti itsekseen eikä siihen pysty aina edes soittamaan. Telian Omien sivujen kautta sain hyvät ohjeet puhelimen toimittamiseksi huoltoon. Huollossa puhelimeen vaihdettiin piirikortti mutta puhelin ei siltikään toiminut. Sama vika ilmaantui taas parin päivän käytön jälkeen. Toimitimme puhelimen toisen kerran huoltoon. Siellä ohjelmisto asennettiin uudelleen. Saimme puhelimen pari päivää sitten toisesta huollosta ja nyt se sammuilee taas omia aikoja itsekseen. Olin tänään yhteydessä Omien sivujen kautta chattiin. Sieltä ei osattu/haluttu sanoa mitään, kun kysyin minne voin reklamoida asiasta. Tarkoituksena on saada uusi toimiva puhelin tilalle tai kaupan purku. Chatin työntekijä laittoi vain linkkejä eri puhelinmallien valmistajien tukisivuille ja sulki chatin kesken asian.
Onko kenelläkään kokemusta valmistevikaisen puhelimen vaihtamisesta uuteen tai kaupan purusta tässä tarkoituksessa? Osaako kukaan sanoa, minne minun pitäisi olla yhteydessä saadakseni asian hoidettua. Telian kautta haluaisin asian hoitaa ennen yhteydenottoa kuluttaja-asiamieheen.
Hei!
Niin ärsyttävää kuin se onkin, niin edelleen Telia kaupassa voi käydä vaatimassa korjausta. KKV:n sivuilla on laitteiden huoltoon liittyen yleistä ohjeistusta. Myyjän on annettava ensin korjata tuotteen virhe, mutta jos virhettä ei saada korjattua, niin voi vaatia uutta vastaavaa laitetta taikka kaupan purkua. Ohjestuksen löytää täältä: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaaminen/
Kuten tuolla lukee, niin ensin on annettava mahdollisuus korjata virhe, mutta jos se ei onnistu, niin silloin pitäisi vaihto uuteen vastaavaan olla mahdollista tai jopa kaupan purkuun. Kuluttajaviranomaiset ovat hyviä neuvomaan omien oikeuksien ajamisessa, jos neuvottelut jostain syystä operaattorin kanssa ovat tuloksettomia.
@NURKKAKULMIS@ kirjoitti:
...
Onko kenelläkään kokemusta valmistevikaisen puhelimen vaihtamisesta uuteen tai kaupan purusta tässä tarkoituksessa? Osaako kukaan sanoa, minne minun pitäisi olla yhteydessä saadakseni asian hoidettua. Telian kautta haluaisin asian hoitaa ennen yhteydenottoa kuluttaja-asiamieheen.
Moikka @NURKKAKULMIS ja tervetuloa Yhteisöön keskustelemaan!
Nämä on toki aina harmillisia tilanteita jos huolto ei saa heti asiaa korjattua, vaan ongelmat toistuu uudelleen. Tässä tapauksessa olisi kuitenkin hyvä viedä puhelin uudelleen huoltoon, vaikka se ikävältä tietysti tuntuukin. Mikäli sinulla on käytössä Telian kännykkäliittymä, niin liikkeestä voi kysyä lainapuhelinta maksutta käyttöön huollon ajaksi (yleensä näitä on tarjolla).
Tuossa @Purnipsi olikin hyvin jo antanut ohjeistusta ja linkkiä tilanteeseen. Kuluttaja-asiamieheltä saa toki halutessaan hyviä kommentteja ja opastusta asiaan, mikäli haluaa kysyä tilanteeseen neuvoa ja näkemystä. Huolto kuitenkin tekee aina parhaansa laitteiden korjaamiseksi ja viime kädessä siellä sitten tethdään päätös laitteen vaihdosta uuteen, mikäli vikaa ei ole mahdollista korjata ja jos vika on takuun piiriin kuuluva.
Kysyit minne voisi reklamoida tilanteesta. Käytännössä kaikki meidän asiakaspalvelukanavat, eli puhelinpalvelu, chat, kauppa, sosiaalinen media ja yhteydenottolomake toimii tällaiseen tarkoitukseen aivan mainiosti. Kaikissa kanavissa siis otetaan asiakaspalautteita vastaan samalla tavoin. Tässä tapauksessa laite kannattaa kuitenkin toimittaa vielä sinne huoltoon. Yleisellä tasolla voisin vielä kommentoida, kun en tämän tapauksen huoltoraportteja yms ole nähnyt, niin reklamaation vastine neuvoo isolla todennäköisyydellä toimimaan samoin ja viemään laitteen huoltoon.
Toivottavasti seuraava huoltokeikka ratkaisee laitteen ongelmat lopullisesti ja poika voisi jatka laitteen käyttöä huoletta. Loistava puhelin kuitenkin kyseessä, niin olisihan sitä mukava myös päästä täysillä hyödyntämään!