Skip to main content

En varmaan ole ainoa, joka painii tallennustilan täyttymisen kanssa. No, kaikki mahdollinen on tehty, varmuuskopioitu kuvat Google kuviin ja poistettu kaikki mahdolliset ylimääräiset sovellukset, mutta edelleen vaan tallennustilasta käytössä 126Gb. 

 

Suurin ongelma on se, että miten voi olla MAHDOLLISTA, että Android järjestelmä itsessään vie tilalaskurin mukaan 128 gigan tallennustilasta jotain 98Gb ? Puhelin pari vuotta vanha, jos sillä nyt mitään väliä on. En haluaisi vain tämän takia ostaa uutta luuria vielä. Miten tuota järjestelmän viemään tilaa voi pienentää ? Formatoimalla koko *****n ja asentamalla kaiken uudestaan ? Eihän nyt mikään käyttöjärjestelmä itsessään voi viedä 80% tallennustilasta ? Eihän ? 


___
Muokkaus AaTanja: siistitty kieliasua ja otsikkoa. 

Aikamoista, että ketjussa 0 vastausta vaikka näitä puhelimia on myyty kymmeniä tuhansia ja äsken kävin Elisan liikkeessä kysymässä asiasta, niin vastaus oli seuraava: ongelma koskee vain N10:ä. Mitään korjausta ei ole olemassa, ainoa keino on lähettää puhelin takaisin OnePlussalle. 

 

Tällä hetkellä Järjestelmä vie 128 GB tallennustilasta tasan 100Gb. Oikea määrä olisi kymmenesosa tuosta. 


Kokeile ensiavuksi käydä kaikki sovellukset läpi ja tyhjentää niiden välimuistit niin saat lisää tallennustilaa @Soirija ainakin muutaman gigan verran.


Hmmh. Luuletko, että en tätä olisi tehnyt jo, tämähän ei auta MITÄÄN. KAIKKI, siis kaikki mahdollinen on tehty jo ja Elisan myyjien kertoman mukaan aivan turhaan. Vaikka poistaisin KAIKKI sovellukset ja kuvat jne, ei menisi kamalan kauaa, kun järjestelmä ahmisi senkin "säästyneen" tilan. Sitä mukaa kun olen tilaa hirveällä vaivalla tyhjentänyt, järjestelmä valtaa sitä käyttöönsä lisää. 

 

Tässä ei nyt tällaiset tilapäisratkaisut auta, onhan se nyt uskomatonta, että Suomen myydyimmmän puhelimen ongelmien kohdalla kaikki nostavat kätensä pystyyn. Tämä puhelin on tällä hetkellä käytännössä käyttökelvoton. 

 

Taisit myös täysin sivuuttaa nuo vaivalla lisätyt kommentit Elisa kaupan myyjiltä: mitään korjausta ongelmaan ei ole olemassa. 

 

Miten se voi olla MAHDOLLISTA? 

 

Vielä pahempaa on se, että edes oneplussan OMA asiakastuki ei osaa auttaa. Luulisi, että siellä asiakaspalvelija olisi tiennyt tilanteen jo sanoista N10 ja tallennustilaongelma, mutta eheeeeeeei. 

 

Tämä oli viimeinen oneplus ikinä, koskaan 


 


Googlettamalla vian, tästä löytyy netistä tuhansia kommentteja ihmisiltä, jotka kärsivät aivan samasta ongelmasta. Mutta Suomesta heitä ei näköjään löydy yhtään, aikamoista 😅


OnePlussan yhteisöstä löytyi seuraavaa, tosin en mene takuuseen auttaako tämäkään : Kytke seuraavat toiminnot pois päältä näytön ylävalikosta: mobiiliverkko, bluetooth, automaattinen kierto, lokalisointi ja odota sitten.  Järjestelmä alkaa pienentyä. Palaa tallennustilan visualisointiin ja asiat ovat kunnossa parin kuukauden ajan.

(Tämä oli suomennos englanninkielisestä kommentista/vastauksesta ongelmaan).


No, enpä tiedä. Ja mitä se auttaa ,jos toimii vain pari kuukautta ? Tuskin edes toimii, sillä jotenkin luotan vaan Elisan kauppiaiden ammattitaitoon että korjausta ongelmaan ei ole. 

 

Miten te muut N10 omistajat olette tämän ratkaisseet....vaihtamalla puhelinta ? Näitä myyty kuitenkin huikeita määriä ja myös Telian liittymäasiakkaille. Käsittämätöntä ettei yksikään kohtalotoveri kerro omasta tilanteestaan tähän ketjuun. Ehkä tämä yhteisö ei olekaan niin yhteisö, kuin kuvittelin. 


No, enpä tiedä. Ja mitä se auttaa ,jos toimii vain pari kuukautta ? Tuskin edes toimii, sillä jotenkin luotan vaan Elisan kauppiaiden ammattitaitoon että korjausta ongelmaan ei ole. 

 

Miten te muut N10 omistajat olette tämän ratkaisseet....vaihtamalla puhelinta ? Näitä myyty kuitenkin huikeita määriä ja myös Telian liittymäasiakkaille. Käsittämätöntä ettei yksikään kohtalotoveri kerro omasta tilanteestaan tähän ketjuun. Ehkä tämä yhteisö ei olekaan niin yhteisö, kuin kuvittelin. 

Tai sitten muilla N10 puhelimen omaavilla suomalaisilla ei ole tätä ongelmaa tai eivät ole yhteisössä...


No, enpä tiedä. Ja mitä se auttaa ,jos toimii vain pari kuukautta ? Tuskin edes toimii, sillä jotenkin luotan vaan Elisan kauppiaiden ammattitaitoon että korjausta ongelmaan ei ole. 

 

Miten te muut N10 omistajat olette tämän ratkaisseet....vaihtamalla puhelinta ? Näitä myyty kuitenkin huikeita määriä ja myös Telian liittymäasiakkaille. Käsittämätöntä ettei yksikään kohtalotoveri kerro omasta tilanteestaan tähän ketjuun. Ehkä tämä yhteisö ei olekaan niin yhteisö, kuin kuvittelin. 

Tai sitten muilla N10 puhelimen omaavilla suomalaisilla ei ole tätä ongelmaa tai eivät ole yhteisössä...

En usko kumpaankaan väittämään sekuntiakaan. Tämänkin, samanlaisesta viasta globaalisti kärsivien keskusteluien Googlettamiseen meni tasan sekunti. 

 

Sen kyllä tiedän, että kukaan tämän kohdannut ei enää koskaan osta oneplussaa. Se on aivan varma. 

 

https://community.oneplus.com/thread/1485124


Nyt sain vastauksen: mitään korjauskeinoa ei ole olemassa. 

Ainoa, mitä voi yrittää, on palauttaa tehdasasetukset ja kaikkihan tietää, miten kiva, "pikku" operaatio se on, kun esm. Pankkien sovellukset pitää ensin siirtää myös toiselle laitteelle jne...

Kuulostaa täysin käsittämättömältä vuonna 2023, että on muka sellaisiakin vikoja olemassa, joita ei  järjestelmäpäivityksellä saada korjattua. Vaikka vika olisi ja tavallaan onkin juuri siinä järjestelmässä...


Nyt sain vastauksen: mitään korjauskeinoa ei ole olemassa. 

Ainoa, mitä voi yrittää, on palauttaa tehdasasetukset ja kaikkihan tietää, miten kiva, "pikku" operaatio se on, kun esm. Pankkien sovellukset pitää ensin siirtää myös toiselle laitteelle jne...

Kuulostaa täysin käsittämättömältä vuonna 2023, että on muka sellaisiakin vikoja olemassa, joita ei  järjestelmäpäivityksellä saada korjattua. Vaikka vika olisi ja tavallaan onkin juuri siinä järjestelmässä...

Jos puhelimesi vika ei mene sen takuuseen, niin suosittelen toimimaan saamiesi ohjeiden mukaisesti. Monet elektroniikkalaitteet saattavat joskus vaatia niiden resetointia ja tehdasasetusten palauttamista.

Se voi olla työlästä varsinkin älypuhelimien kohdalla, kun nykyisin niiden varassa on niin paljon erilaisia mm. pankki- ja tunnistautumistoimintoja.  

Ikävä kyllä edes 2023 ei ole vielä täysin virheetöntä tekniikkaa ja ohjelmistoja.


Ja jos tuota resetointia joutuu useasti tekemään, useammin kuin mitä tavanomaisesti (omat kokemukset, ei ole kertaakaan joutunut mitään puhelinta ohjelmisto-ongelman takia resetoimaan), kerta pariin vuoteen tai myydessä, on siinä kyllä vika. Jos laite täyttää tallennustilan taas kuukauden sisään “dägädägällä”, niin kyllä tavarassa on vika.


OnePlus 9 puhelimeen liittyen löytyy parin vuoden takaa enemmänkin uutisointia Media Storage ohjelmiston bugiin liittyvästä tallennustilan täyttymisestä joillakin käyttäjillä. Poistettujen tiedostojen kansion manuaalinen tyhjentäminen ilmeisesti ollut silloin tilapäinen ratkaisu.

https://www.androidcentral.com/some-oneplus-9-pro-users-are-running-out-space-due-media-storage-bug


Tuo Oneplussan bugi ei ole mitenkään ainutkertainen , vaan myös nokialaisissa on esiintynyt vastaavaa muistitilan täyttymistä. Jos edellisen oikein ymmärsin . niin Onepussan ilmiö johtui sovelluksesta , mutta joihinkin nokialalaisiin tauti iski käyttiksen päivityksen jälkeen Android 12 => Andoid 13.

No korjaaminen on vaikeaa ja työlästä eikä siihen taida mitään yleispätevää konstia olla.


Nyt sain vastauksen: mitään korjauskeinoa ei ole olemassa. 

Ainoa, mitä voi yrittää, on palauttaa tehdasasetukset ja kaikkihan tietää, miten kiva, "pikku" operaatio se on, kun esm. Pankkien sovellukset pitää ensin siirtää myös toiselle laitteelle jne...

Kuulostaa täysin käsittämättömältä vuonna 2023, että on muka sellaisiakin vikoja olemassa, joita ei  järjestelmäpäivityksellä saada korjattua. Vaikka vika olisi ja tavallaan onkin juuri siinä järjestelmässä...

Jos puhelimesi vika ei mene sen takuuseen, niin suosittelen toimimaan saamiesi ohjeiden mukaisesti. Monet elektroniikkalaitteet saattavat joskus vaatia niiden resetointia ja tehdasasetusten palauttamista.

Se voi olla työlästä varsinkin älypuhelimien kohdalla, kun nykyisin niiden varassa on niin paljon erilaisia mm. pankki- ja tunnistautumistoimintoja.  

Ikävä kyllä edes 2023 ei ole vielä täysin virheetöntä tekniikkaa ja ohjelmistoja.

En tiedä, millä planeetalla sinä oikein elät, mutta MIKÄÄN, korostan MIKÄÄN laite ei voi vaatia tehdasasetusten palauttamista, ikinä, koskaan. Varsinkaan puhelin. Pelkkä ajatuskin lähinnä naurattaa. En ole koskaan myöskään joutunut asiaa edes harkitsemaan. Ja varmaan olisin ketjussa jo heti alussa sanonut, JOS menisi takuuseen, mutta yli 2v vanhan puhelimen kohdalla ei taatusti mene. Ratkaisu on olla koskaan ostamatta enää mitään kiinalaista ja varsinkaan oneplussan tuotteita. Aivan uskomatonta touhua, kuvittele Applen ilmoittavan moisesta viasta...Aivan. sellaista päivää kun ei tule. 


Käytännössä muualla kuin Kiinassa valmistetun kännykän ostaminen, vieläpä siten, että puhelinten valmistaja ei ole kiinalainen yhtiö, on yllättävän vaikeaa. Helpoimmalla se onnistuu, jos on valmis maksamaan puhelimestaan noin tuhat - 2 tuhatta euroa ja ostaa itselleen Samsungin tai Sonyn lippulaivapuhelimen. 


Käytännössä muualla kuin Kiinassa valmistetun kännykän ostaminen, vieläpä siten, että puhelinten valmistaja ei ole kiinalainen yhtiö, on yllättävän vaikeaa. Helpoimmalla se onnistuu, jos on valmis maksamaan puhelimestaan noin tuhat - 2 tuhatta euroa ja ostaa itselleen Samsungin tai Sonyn lippulaivapuhelimen. 

Olipa typerä kommentti. Samsung ainakaan ei ole KIINALAINEN yritys, että ainakaan heidän puhelimensa eivät vakoile ihmisiä. 


En tiedä, millä planeetalla sinä oikein elät, mutta MIKÄÄN, korostan MIKÄÄN laite ei voi vaatia tehdasasetusten palauttamista, ikinä, koskaan. Varsinkaan puhelin. Pelkkä ajatuskin lähinnä naurattaa. En ole koskaan myöskään joutunut asiaa edes harkitsemaan. Ja varmaan olisin ketjussa jo heti alussa sanonut, JOS menisi takuuseen, mutta yli 2v vanhan puhelimen kohdalla ei taatusti mene. Ratkaisu on olla koskaan ostamatta enää mitään kiinalaista ja varsinkaan oneplussan tuotteita. Aivan uskomatonta touhua, kuvittele Applen ilmoittavan moisesta viasta...Aivan. sellaista päivää kun ei tule. 

Kyseessä olevan hintaluokan Android-puhelinta, valmistajasta ja mallista riippumatta, on lienee turhaa lähteä iPhoneen vertaamaan.

Kirjoitit itse, että ainoa mitä voi yrittää on tehdasasetusten palautus. Vastasin vain, että silloin varmasti kannattaa tätä saamaasi ehdotusta kokeilla. Kertomasi mukaan kun puhelin on tällä hetkellä käytännössä käyttökelvoton. @kiisseli67  oli sitä ennen laittanut OnePlussan foorumilta ainakin jollekin toimineen fixin, mutta sitäkään et ollut halunnut kokeilla.  

Sinulla on aiemminkin ollut kyseisen puhelimen kanssa ongelmia. Oletko tuolloin huollattanut puhelimen, ja onko edes tällä välillä toiminut ongelmitta?

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Olipa typerä kommentti. Samsung ainakaan ei ole KIINALAINEN yritys, että ainakaan heidän puhelimensa eivät vakoile ihmisiä. 

Samsungin puhelimia valmistetaan myös joitain Kiinassa (niitä halvempia).

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Olipa typerä kommentti. Samsung ainakaan ei ole KIINALAINEN yritys, että ainakaan heidän puhelimensa eivät vakoile ihmisiä. 

Samsungin puhelimia valmistetaan myös joitain Kiinassa (niitä halvempia).

 

Valmistuspaikka ei sano mitään puhelimesta. Suunnittelupaikka on se oleellinen.

PS. Mm. iPhoneja valmistetaan Kiinassa , mutta harva niitä kiinalaisina pitää.


Olipa typerä kommentti. Samsung ainakaan ei ole KIINALAINEN yritys, että ainakaan heidän puhelimensa eivät vakoile ihmisiä. 

Samsungin puhelimia valmistetaan myös joitain Kiinassa (niitä halvempia).

 

Valmistuspaikka ei sano mitään puhelimesta. Suunnittelupaikka on se oleellinen.

PS. Mm. iPhoneja valmistetaan Kiinassa , mutta harva niitä kiinalaisina pitää.

Näin se menee. Ei kaikki kiinalainen ole sutta ja sekundaa. Pitää katsoa laitteen softan valmistusmaata. Edullisissa laitteissa voi toleranssit olla suurempia kuin mitä kalliimmissa.

Ja voi, kyllä nykyajan älyhärvelit voivat mennä sellaiseen solmuun ohjelmiston osalta, että tehdasasetusten palautus on tarpeen. Kyllä Applenkin tuotteita menee takuuhuoltoon yhtä lailla kuin Samsungin, Sonyn tai Xiaomin laitteita.


Hei täältä löytyy kohtalo toveri @Soirija! Luulin et oon ainoa kenel järjestelmä syö koko tilan. Siis aivan järkyttävää ja en ole myöskään saanut apua. Luulen että parasta vaan vaihtaa puhelin 

 

--

Muokkaus katjane: pingattu nimimerkki


Itsellä sama ongelma eikä auttanut kuin tehdasasetustenpalautus. Helppo homma kun synkronoi puhelimen, niin kaikki ohjelmat ym. palautuu ja puhelin toimii sutjakammin, akkukin kestää pidempään. Tosin en tiedä kuinka pitkään kestää tämä  oli ensimmäinen nollaus 2 vuoteen.


Tuo on selkeä ohjelmistovirhe, että laite täyttää jonkin välimuistinsa väliaikaistiedostoilla tai muulla turhalla. Harmillista, että Oneplus ei ole saanut sitä korjattua, varmasti ohjelmistopäivityksiä on tullut ajan saatossa jo useita.


Moi minä tekisin sinuna niin että tyhjentäisi puhelimen ja asentaisin pykälää vanhemman androit version ja sitten päivittisen sen uusimpaan versioon sekä tietoturva ja Googlen jutskat. Sen jälkeen ohjelma kerrallaan asentaa. Älä missään nimessä asenna vanhana vaan uutena puhelimena. Kuvathan sinulla on varmasti tallennettu vafmuuskopiolla johonkin pilvipalvelun. Suotta tallentaa kaikkia puhelimeen. ELIKKÄ EI MITÄÄN KOPIOTA VARMUUSKOPIOISTA ONGELMA JATKUU MUUTEN.