Vanhassa puhelimessani alkoi parin vuoden käytön jälkeen temppuilemaan. Kaipasin pienempää puhelinta joten huollon sijaan ostin uuden puhelimen. Päädyin Telialta hakemaan iPhone 8 Recycled mallina, jossa myyjän mukaan oli tehty kaikki asianmukaiset huollot ja akku tarkistettu ja vaihdettu joten se on kuin uusi. Mikäs siinä.
Ensimmäisessä puhelimessa oli täydellinen akku, sellainen kuten "uudessa" puhelimessa kuuluukin olla. Siitä kuitenkin löytyi muuta vikaa, nimittäin puhelimella ei voinut tehdä tai vastaanottaa puheluita joten se meni huoltoon ja vaihdettiin uuteen laitteeseen.
Uudessa laitteessa oli todella huono akku, yhtä huono kuin 2 vuotta vanhassa Android-puhelimessa jonka takia uuden kapistuksen ostinkin. Akku kesti hädin tuskin päivääkään ja yön aikana palkkeja putoaa 10-20% vaikka mitään aktiviteettia ei puhelimessa tapahdu (eli ei hae mailia minuutin välein tai pirise täynnä viestejä). Olen tarkka siitä että screen time, bluetooth, ym. härpäkkeet ovat pois päältä ja tarkastanut kaiken kolmeen kertaan, eikä siltikään mitään parannusta.
Joten vein laitteen taas huoltoon, jossa se vaihdettiin vastaavaan jossa myös taas samanlainen onneton akku. Molemmissa puhelin sanoo että "battery health" on 100% mikä herättää epäilyksen että käyttääköhän huolto aitoja akkuja.
Suoraan sanoen tilanne ketuttaa. Minulle oli tärkeä saada hyväkuntoinen akku koska on tiedossa matka maailmalle enkä halua olla jumissa tuntemattossa maassa jonka kieltä en puhu, tyhjän akun kanssa. Ja nyt olen 3 vuoden sopimuksen nalkissa maksamassa puhelimesta joka ei toimi luvatulla tavalla. Jos vien puhelimen taas huollettavaksi niin saan varnasti taas onnettoman akun ja siitä ilosta olla viikon ilman puhelinta.