Skip to main content

Hei, tänään perjantaina kun 5G puhlimeni päivittyi android 12 ja käynnistyi automaattisesti uudelleen niin puhelin kysyi pin koodia kuten kuuluukin. Syötin pin koodin oikein ja useamman kerran mutta puhelin vain kysyy pin koodia loputtomiin ja aina pitää odottaa 30 sekuntia ennenkuin voi yrittää syöttää pin koodin uudestaan. Vaihdoin sim kortin vanhaan 2G puhelimeen ja siinä onnistui hyvin pin koodin syöttö ja vaihdoin vanhalla puhelimella pin koodin ja laitoin ylös paperille. Siirsin sim kortin taas 5G puhelimeen ja puhelin vain jatkoi pin koodin kyselyä vaikka syötin pin koodin oikein useita kertoja. 5G puhelin ei kysy lainkaan puk koodia kuten kuuluisi vaan ainoastaan pin koodia kyselee loputtomiin enkä pääse puhelimeen. Onko tässä kyse viruksesta ja onko ongelmaan ratkaisua? Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?

Taitaa olla kyseessä näytön lukituksen koodi? Tästä käytetään myös nimitystä PIN. Kysyykö se 5G puhelin koodia myös ilman SIM-korttia?

Voit myös kokeilla poistaa SIM-kortista PIN-kyselyn vanhalla puhelimellasi. Jos uusi puhelin kysyy sitten vielä PIN-koodia, niin se on varmuudella puhelimen näytön lukituksen tai muun lukituksen PIN-koodi eikä SIM-kortin PIN-koodi.


Hei @Papunen ja tervetuloa Yhteisöön! Mukavaa että löysit meidät 😀

Saitko apua tuosta @Purnipsin antamasta ohjeesta? Kuulostaa tosiaan siltä että kyseessä voisi olla juuri tuon puhelimen oma koodi jota se nyt kyselee. Hämäävästi vain kulkee samalla nimellä kuin SIM-kortinkin PIN. 


Ja saattaa tosiaan hämätä se, että sehän kysyy ne peräkkäin, ja molemmilla kerroilla pyytää PIN-koodia. Ensimmäisenä tulee se SIM-kortin PIN-koodin kysely, ja sen kun syötät oikein niin samantien kysyy uudestaan PIN-koodia, mutta nyt se onkin se näytön lukituksen koodi.


Ja saattaa tosiaan hämätä se, että sehän kysyy ne peräkkäin, ja molemmilla kerroilla pyytää PIN-koodia. Ensimmäisenä tulee se SIM-kortin PIN-koodin kysely, ja sen kun syötät oikein niin samantien kysyy uudestaan PIN-koodia, mutta nyt se onkin se näytön lukituksen koodi.

Jep, tuossa olisi valmistajilla paikallaan miettiä eri käsitteitä eri kohtiin. On himppusen hämmentävää, kun PIN on totuttu ainakin Suomessa tarkoittamaan SIM-kortin koodia, vaikka tuohan tarkoittaa (personal identification number)   ,  eli ihan mikä tahansa henkilökohtainen tunnusluku, tunniste. Englanninkielisessä maailmassahan PIN-koodi voi olla vaikka missä asiassa, jossa vain jotain koodia kysytään. Puhelinohjelmistojen käännöksissä voisi ottaa tuon tarkemmin huomioon. 


Ja saattaa tosiaan hämätä se, että sehän kysyy ne peräkkäin, ja molemmilla kerroilla pyytää PIN-koodia. Ensimmäisenä tulee se SIM-kortin PIN-koodin kysely, ja sen kun syötät oikein niin samantien kysyy uudestaan PIN-koodia, mutta nyt se onkin se näytön lukituksen koodi.

Jep, tuossa olisi valmistajilla paikallaan miettiä eri käsitteitä eri kohtiin. On himppusen hämmentävää, kun PIN on totuttu ainakin Suomessa tarkoittamaan SIM-kortin koodia, vaikka tuohan tarkoittaa (personal identification number)   ,  eli ihan mikä tahansa henkilökohtainen tunnusluku, tunniste. Englanninkielisessä maailmassahan PIN-koodi voi olla vaikka missä asiassa, jossa vain jotain koodia kysytään. Puhelinohjelmistojen käännöksissä voisi ottaa tuon tarkemmin huomioon. 

Noinhan se on noiden korealaisten , kiinalaisten ja amerikkalaisten värkkien kanssa. Kyllä minun kotimainen kysyy ihan selkokielellä SIM-kortin PIN-koodia.

PS. Muutenkin ehkä tässä maailmantilanteessa kannattaisi suosia kotimaista.


Noinhan se on noiden korealaisten , kiinalaisten ja amerikkalaisten värkkien kanssa. Kyllä minun kotimainen kysyy ihan selkokielellä SIM-kortin PIN-koodia.

PS. Muutenkin ehkä tässä maailmantilanteessa kannattaisi suosia kotimaista.

Menee off-topikiksi kyllä, mutta oon suosinut Nokiaa jo pitkään. Harmi vaan, kun viimeksi vaihdon ollessa ajankohtainen, ei HMD ollut saanut markkinoille oikein mitään järkevää. Tai ei ainakaan Telian kautta myynnissä, kun kriteerit oli 5G, 8/128 GB, Qualcomm ja amoled. Ja täytyy myöntää, että kun itselle asia on sen verran tutumpi, eipä tuu aina ees tarkkaan katsottua mitä siinä lukee kun ne menee automaattisesti.

 

Edit: Ja tulipa tarkistettua tuon oman Xiaomin kanssa. Kyllä se ensin ihan selväsanaisesti sanoo “Anna operaattorin Telia FI SIM-kortin PIN-koodi”. Mutta sen jälkeen, kun tullaan näytön lukitukseen, lukee vain “Anna PIN-koodi”.


Muokkaus SonjaMelina: siistitty lainausta


Noinhan se on noiden korealaisten , kiinalaisten ja amerikkalaisten värkkien kanssa. Kyllä minun kotimainen kysyy ihan selkokielellä SIM-kortin PIN-koodia.

PS. Muutenkin ehkä tässä maailmantilanteessa kannattaisi suosia kotimaista.

Harmi vain, että tuo kotimainen merkki on nykyään vaan uudelleebrändättyä kiinankamaa. Hajutonta ja mautonta, kaikki vähä sinne päin. Ekat FIH mobilen valmistamat Nokialaiset olivat kunnon laitteita.

 

Muokkaus SonjaMelina: siistitty lainausta


Harmi vain, että tuo kotimainen merkki on nykyään vaan uudelleebrändättyä kiinankamaa. Hajutonta ja mautonta, kaikki vähä sinne päin. Ekat FIH mobilen valmistamat Nokialaiset olivat kunnon laitteita.

Kyllä se kotimainen on pääosin Suomessa suunniteltu. Valmistus on sitten eri juttu. Taannoin HMD uutisoi aloittavansa valmistuksen siirtämisen Eurooppaan.

Muissa merkeissä ei ole suomalaista työtä juuri nimeksikään.


Minulla on sama ongelma OnePlus kännykällä, joka kerta kun päivitän järjestelmän. Jos kyse olisi näytönlukituksesta niin minulle pitäisi tulla vaihtoehtona kuvio, koska olen sellaisen valinnut näytönlukitukseen.


Minulla on sama ongelma OnePlus kännykällä, joka kerta kun päivitän järjestelmän. Jos kyse olisi näytönlukituksesta niin minulle pitäisi tulla vaihtoehtona kuvio, koska olen sellaisen valinnut näytönlukitukseen.

 

Päivityksen jälkeen se taitaa Androidissa aina olla se PIN. Samoin minulla on valittuna sormenjälki, mutta boottauksen tai päivityksen jälkeen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin PIN ensimmäisellä kerralla. Se ei ole vika, vaan Androidin ominaisuus.


Minulla on sama ongelma OnePlus kännykällä, joka kerta kun päivitän järjestelmän. Jos kyse olisi näytönlukituksesta niin minulle pitäisi tulla vaihtoehtona kuvio, koska olen sellaisen valinnut näytönlukitukseen.

 

Päivityksen jälkeen se taitaa Androidissa aina olla se PIN. Samoin minulla on valittuna sormenjälki, mutta boottauksen tai päivityksen jälkeen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin PIN ensimmäisellä kerralla. Se ei ole vika, vaan Androidin ominaisuus.

Kyllä joka kerta kun tulee uusi järjestelmäpäivitys niin puhelin käynnistää itsensä uudelleen ja pin-koodi pitää syöttää ja vielä sen jälkeen näytönlukitus kuviolla riippuen tietenkin minkä on valinnut.


 

Päivityksen jälkeen se taitaa Androidissa aina olla se PIN. Samoin minulla on valittuna sormenjälki, mutta boottauksen tai päivityksen jälkeen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin PIN ensimmäisellä kerralla. Se ei ole vika, vaan Androidin ominaisuus.

Kyllä joka kerta kun tulee uusi järjestelmäpäivitys niin puhelin käynnistää itsensä uudelleen ja pin-koodi pitää syöttää ja vielä sen jälkeen näytönlukitus kuviolla riippuen tietenkin minkä on valinnut.

Mutta kun mikään käyttämäni PIN-koodi ei kelvannut. Jos laitan sellaisen puhelimeen niin se alkaa sitten käyttämään sitä, kuvion sijaan. Eli ilmeisesti pitäisi vaihtaa PIN-koodi kuvion sijaan ennen järjestelmäpäivitystä, tai tehdä kuten olen tehnyt, eli avaan SIM-kortin portin tai käynnistän kännykän uudelleen. 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Mutta kun mikään käyttämäni PIN-koodi ei kelvannut. Jos laitan sellaisen puhelimeen niin se alkaa sitten käyttämään sitä, kuvion sijaan. Eli ilmeisesti pitäisi vaihtaa PIN-koodi kuvion sijaan ennen järjestelmäpäivitystä, tai tehdä kuten olen tehnyt, eli avaan SIM-kortin portin tai käynnistän kännykän uudelleen. 

Androidissa on se ikävä puoli, että monella merkillä on siinä “päällä” se valmistajan oma UI ja nämä kaikki toiminnot voi olla kovin erilaisia. Itsellä on ollut lähinnä Xiaomin, HMD:n ja Motorolan tuotteita. Näissä ainakin suurimassa osassa, ellei kaikissa on ollut niin, että laitteen lukitukseen pitää aina määritellä se numeraalinen PIN-koodi. Sen tilalle voi valita vaihtoehtoisen avaustavan, kuten biometrinen tunnistus tai kuvio, mutta se PIN-koodi on aina perimmäisenä. Ja aina päivityksen, tai boottauksen jälkeen vaatii sen PIN-koodin, ennenkuin tuo vaihtoehtoinen tapa taas toimii.

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Androidissa on se ikävä puoli, että monella merkillä on siinä “päällä” se valmistajan oma UI ja nämä kaikki toiminnot voi olla kovin erilaisia. Itsellä on ollut lähinnä Xiaomin, HMD:n ja Motorolan tuotteita. Näissä ainakin suurimassa osassa, ellei kaikissa on ollut niin, että laitteen lukitukseen pitää aina määritellä se numeraalinen PIN-koodi. Sen tilalle voi valita vaihtoehtoisen avaustavan, kuten biometrinen tunnistus tai kuvio, mutta se PIN-koodi on aina perimmäisenä. Ja aina päivityksen, tai boottauksen jälkeen vaatii sen PIN-koodin, ennenkuin tuo vaihtoehtoinen tapa taas toimii.

Mutta kun haluan asettaa Pin-koodin niin OnePlus kännykkä haluaa asettaa sen käyttöön. Eli en voi antaa PIN-koodia ottamatta sitä käyttöön kuvion sijasta.

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Androidissa on se ikävä puoli, että monella merkillä on siinä “päällä” se valmistajan oma UI ja nämä kaikki toiminnot voi olla kovin erilaisia. Itsellä on ollut lähinnä Xiaomin, HMD:n ja Motorolan tuotteita. Näissä ainakin suurimassa osassa, ellei kaikissa on ollut niin, että laitteen lukitukseen pitää aina määritellä se numeraalinen PIN-koodi. Sen tilalle voi valita vaihtoehtoisen avaustavan, kuten biometrinen tunnistus tai kuvio, mutta se PIN-koodi on aina perimmäisenä. Ja aina päivityksen, tai boottauksen jälkeen vaatii sen PIN-koodin, ennenkuin tuo vaihtoehtoinen tapa taas toimii.

Mutta kun haluan asettaa Pin-koodin niin OnePlus kännykkä haluaa asettaa sen käyttöön. Eli en voi antaa PIN-koodia ottamatta sitä käyttöön kuvion sijasta.
 

Kuulostaa melkoisen haastavalta ongelmalta, lieko tuo sitten ihan puhelimen ominaisuus. Osaisikohan OnePlussan tukipalvelu auttaa sinua tässä? Itsellekään tuo puhelin ei ole tuttu, joten harmillisesti en pääse edes testaamaan sen ominaisuuksia. 🙄


Kuulostaa melkoisen haastavalta ongelmalta, lieko tuo sitten ihan puhelimen ominaisuus. Osaisikohan OnePlussan tukipalvelu auttaa sinua tässä? Itsellekään tuo puhelin ei ole tuttu, joten harmillisesti en pääse edes testaamaan sen ominaisuuksia. 🙄

Ei siinä mitään muuta, kuin että se pitää olla tiedossa. Viimeksi tosiaan avasin SIM-kortin portin ja tällä kertaa sammutin kännykän päivityksen jälkeen. Sen jälkeen sen voi käynnistää normaalisti ja kuviolla avaaminen onnistuu. Ensi kerralla on jo helpompaa kun tiedän tämän ongelman. Minulla ei ole muita välineitä kuin kännykkä jolla ottaa yhteyttä. Joten kun se on pois käytöstä, niin sitten pitää lähteä jonnekin asiakaspalveluun. Laiskana ihmisenä kokeilen kaiken mahdollisen ennen sitä. Ehkä tämä ketju auttaa nyt jotain muuta samassa ongelmassa.

 

--

Edit /SonjaMelina: lyhennetty lainausta


Vastaa