Kysymys

Reitittimen ZTE mc801A 5G portit

  • 3 January 2023
  • 10 kommenttia
  • 294 katselukertaa

Kunniamerkki +2

Hei,

Olen muutaman päivän yrittänyt avata portteja kyseisestä reitittimestä siinä onnistumatta. Parin päivän jälkeen tajusin, että pitää ilmeisesti tilata telia yhteyspiste, jotta mobiililaajakaistasta pystyy avata portteja port forwardingia varten. En kuitenkaan edelleenkään saanut sitä toimimaan, joten soitin vielä telian Helppiin. Hän vain ohjeisti kädestä pitäen, miten APN täytetään, vaikka minulla se oli jo kunnossa. Portit eivät auenneet ja koneella oleva ohjelmisto ei lähtenyt toimimaan. Tämän jälkeen helppi ei osannut auttaa enempää ja poisti minulta yhteyspisteen käytöstä tarpeettomana. Osaisiko joku tätä kautta auttaa vai pitääkö tässä siirtyä elisaan/ostaa uusi reititin?


10 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +13

Toivotan sinut @ZanteX lämpimästi tervetulleeksi Telia Yhteisöön! Pääset osallistumaan ajankohtaisiin keskusteluihimme ja lukemaan hyödyllistä tietoa.

 

Näyttääkö käyttämäsi ZTE MC801A -reitittimen asiakastuen ohjeistus siltä, mitä teitte asetuksiin muutoksia Telia Helpin kanssa? Sinun pitää hankkia ensin liittymälle opengate eli Yhteyspiste-palvelu uudelleen. Sen jälkeen kokeilla asetuksien laittamista. Huomioithan, että yhteyden pitää olla poikki, kun asetusmuutoksia teet ja sen jälkeen tallentaa muutokset. Tietoomme ei ole tullut, että asetusten muutos ei olisi yleisesti mahdollista. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Kokeilunarvoista on myös APN “prointernet”  , sillä saa myös julkiset vaihtuvat osoitteet. Eikä vaadi mitään aktivaatiota aspalta tai muulta. Toki ehkä joitain porttirajoituksia saattaa olla, mutta niistä ei tarkkaa tietoa tunnu löytyvän, enkä ole viitsinyt ruveta porttiskannauksia suorittelemaan, vaikkakin oma liittymä olisikin.

Kunniamerkki +2

Toivotan sinut @ZanteX lämpimästi tervetulleeksi Telia Yhteisöön! Pääset osallistumaan ajankohtaisiin keskusteluihimme ja lukemaan hyödyllistä tietoa.

 

Näyttääkö käyttämäsi ZTE MC801A -reitittimen asiakastuen ohjeistus siltä, mitä teitte asetuksiin muutoksia Telia Helpin kanssa? Sinun pitää hankkia ensin liittymälle opengate eli Yhteyspiste-palvelu uudelleen. Sen jälkeen kokeilla asetuksien laittamista. Huomioithan, että yhteyden pitää olla poikki, kun asetusmuutoksia teet ja sen jälkeen tallentaa muutokset. Tietoomme ei ole tullut, että asetusten muutos ei olisi yleisesti mahdollista. 

Ei pitänyt painaa tuosta asia ratkaistu. Teimme muutokset tuon ohjeen mukaan. Ja käynnistin reitittimen uudelleen varmuuden vuoksi muutosten jälkeen. Yhteys toimi normaalisti mutta portit eivät olleet auki, eikä port forwarding toiminut. Täytyy vielä kokeilla tuota prointernet, mutta opengatea en enää tilaa kun sen verran tapellut sen kanssa.

 

Kunniamerkki +2

Kokeilin laittaa APN (yhteyspisteeksi) prointernet, mutta ei tunnu olevan vaikutusta. Saman ongelman kanssa on tapeltu elisalla https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/portinsiirto-port-forwarding-ei-toimi-zte-mc801a-5g-519506 mutta siellä on vika saatu korjattua. Samaa vikaa myös havaittavissa muualla euroopassa https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/qe5mun/mc801a_5g_router_port_forwarding_only_works_in/.

 

Mitäköhän voisi asialle vielä tehdä?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Kokeilin laittaa APN (yhteyspisteeksi) prointernet, mutta ei tunnu olevan vaikutusta. Saman ongelman kanssa on tapeltu elisalla https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/portinsiirto-port-forwarding-ei-toimi-zte-mc801a-5g-519506 mutta siellä on vika saatu korjattua. Samaa vikaa myös havaittavissa muualla euroopassa https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/qe5mun/mc801a_5g_router_port_forwarding_only_works_in/.

 

Mitäköhän voisi asialle vielä tehdä?

Hmm, erikoista ettei Pro internet APN vaihtaminen asetuksiin korjannut tilannetta. Pro internet APN avulla reitittimen tulisi saada julkinen verkko-osoite ja sen suuremmin ei portteja tulisi olla suljettuna tuossa ip-avaruudessa mistä pro internet verkko-osoitteet jaetaan. 

Melkein seuraavana olisi hyvä jos meillä demotaan tilanne laitevastaavien toimesta. Kirjailin heille pyyntöä testata tätä kun saapuvat maanantaina töihin. Palataan ketjuun arkena kun testaukset on suoritettu. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Kokeilin laittaa APN (yhteyspisteeksi) prointernet, mutta ei tunnu olevan vaikutusta. Saman ongelman kanssa on tapeltu elisalla https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/portinsiirto-port-forwarding-ei-toimi-zte-mc801a-5g-519506 mutta siellä on vika saatu korjattua. Samaa vikaa myös havaittavissa muualla euroopassa https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/qe5mun/mc801a_5g_router_port_forwarding_only_works_in/.

 

Mitäköhän voisi asialle vielä tehdä?

Hmm, erikoista ettei Pro internet APN vaihtaminen asetuksiin korjannut tilannetta. Pro internet APN avulla reitittimen tulisi saada julkinen verkko-osoite ja sen suuremmin ei portteja tulisi olla suljettuna tuossa ip-avaruudessa mistä pro internet verkko-osoitteet jaetaan. 

Melkein seuraavana olisi hyvä jos meillä demotaan tilanne laitevastaavien toimesta. Kirjailin heille pyyntöä testata tätä kun saapuvat maanantaina töihin. Palataan ketjuun arkena kun testaukset on suoritettu. 

Meidän mobiilipuolen laitevastaava sai omalla ZTE:llä porttiohjaukset toimimaan prointernet APN avulla. 

Pystytkö @ZanteX kertomaan tarkemmin mitä portteja olet koettanut saada auki ja mihin tarkoitukseen? 

Kunniamerkki +2

 

 

Meidän mobiilipuolen laitevastaava sai omalla ZTE:llä porttiohjaukset toimimaan prointernet APN avulla. 

Pystytkö @ZanteX kertomaan tarkemmin mitä portteja olet koettanut saada auki ja mihin tarkoitukseen? 

Olen siis määritellyt pclle staattisen ip osoitteen 192.168.xx.xxx ja yritän avata steamille portteja 27015–27050. Apn yhteyspisteeksi kirjoitin prointernet. Olen todennut komentokehotteen "netstat -ano" että portit eivät ole auki ja vielä varmistanut asian esim www.canyouseeme.org. Voin kotiin päästyä ottaa muutaman kuvakaappauksen.

Kunniamerkki +2

Onko tässä kuitenkin jotain mitä en ymmärrä/teen väärin? 

 

 

Ja pingattaessa cdm:llä “telnet 192.168.32.152 27020” ilmoittaa että ei pysty muodostamaan yhteyttä.. sama tulee käytettäessä canyouseeme ja portit eivät ole myöskään auki netstat -ano 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +13

 

Ja pingattaessa cdm:llä “telnet 192.168.32.152 27020” ilmoittaa että ei pysty muodostamaan yhteyttä.. sama tulee käytettäessä canyouseeme ja portit eivät ole myöskään auki netstat -ano 

Olemme testanneet laittamalla samat asetukset ZTE MC801A 5G -reitittimen porttiohjauksista kuin laittamassasi kuvassa, ja yhteydet toimivat. Käytössämme oli APN prointernet 5G-verkossa.
Syytä siihen, miksi et saa yhteyttä toimimaan on mystinen. Telia Helppi-kortinkin olit käyttänyt, minne olisin ohjeistanut seuraavaksi. 

Onko samoilla päätelaitteilla, mutta eri reitittimellä toiminut porttiohjaukset aiemmin vai kokeiletko tätä ensimmäistä kertaa?

Kunniamerkki +2

Samalla päätelaitteella olen saanut toimimaan mutta yhteytenä ei ollu mobiililaajakaista vaan ADSL ja reititinkin oli tietenkin eri. Silloin ei tuottanut mitään ongelmia. Voisin jopa antaa etätyöpöydän telia käyttöön että kokeilevat saada kuntoon, mutta uskoakseni se on reitittimestä kiinni. Täytyy kysellä jos jostain saisi käyttöön muunlaisen 5g reitittimen.

Vastaa