Saapuneet viestit katoavat palvelimelta


Palvelimelta on kadonnut saapuneet kansiosta viestejä, tällä hetkellä siellä on 15 viestiä.

Webmailissa/ palvelimella kansion koko on kuitenkin 168 MB/ 500MB. Ikäänkuin siellä olisi tavaraa??

Lähetetyt kansiossa on jonkin verran viestejä ja roskakorissa yksi viesti.

 

Koneella on MS Outlook 2010 ja saapuneet viestit on määritelty imap-protokollan mukaan, kuten suositellaan.

 

Tämä ongelma alkoi jo joulukuun 2021 puolella. Chatin kautta ei saa apua, josko täältä??

 

Eli missä ovat kadonneet viestit? Miten ne palautetaan?


13 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Moikka @Mailbox ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Onko webmailissa ja Outlookin -sovelluksen saapuneet -kansioiden välillä eroja vai onko niissä tismalleen samat viestit? Entä meneekö kumpaakaan postiin viestit perille, jos lähetät esim. toisesta sähköpostista jos sellainen löytyy? Tuleeko lähettäjälle mitään virheilmoitusta viestin lähetyksen jälkeen? Webmailissa tulisi aina näkyä ne kaikki viestit, jotka on saapunut ja ei ole vielä poistettu, eli palvelimella tuskin on tallessa enempää viestejä kuin mitä webmailissa näkyy.

Mitä sinulle ohjeistettiin chatin kautta tässä tilanteessa?

Hei ja kiitos vastauksesta.

Kommentoin tuonne väliin.

 

Onko webmailissa ja Outlookin -sovelluksen saapuneet -kansioiden välillä eroja vai onko niissä tismalleen samat viestit? Samat viestit näkyy molemmissa. Entä meneekö kumpaakaan postiin viestit perille, jos lähetät esim. toisesta sähköpostista jos sellainen löytyy? Viestit menee ja tulee perille. Tuleeko lähettäjälle mitään virheilmoitusta viestin lähetyksen jälkeen? Ei tule.  Webmailissa tulisi aina näkyä ne kaikki viestit, jotka on saapunut ja ei ole vielä poistettu, eli palvelimella tuskin on tallessa enempää viestejä kuin mitä webmailissa näkyy. Näin onkin. Ja ongelma on siinä, että viestejä joihin en ole koskenut, on alkanut katoamaan aikajärjestyksessä vanhemmasta päästä. Tämä ei kaiken järjen mukaan ole mahdollista??? Sekin on outoa, että webmailissa näkyy,  että levytila on tuo 170 MB/ 500MB - eli siellä on "tavaraa", mutta se ei näy?


Mitä sinulle ohjeistettiin chatin kautta tässä tilanteessa?

Chatiin asti en päässyt, eli sieltä ei apua vielä tullut.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Mailbox  kirjoitti:

Hei ja kiitos vastauksesta.


Kommentoin tuonne väliin.


 


Onko webmailissa ja Outlookin -sovelluksen saapuneet -kansioiden välillä eroja vai onko niissä tismalleen samat viestit? Samat viestit näkyy molemmissa. Entä meneekö kumpaakaan postiin viestit perille, jos lähetät esim. toisesta sähköpostista jos sellainen löytyy? Viestit menee ja tulee perille. Tuleeko lähettäjälle mitään virheilmoitusta viestin lähetyksen jälkeen? Ei tule.  Webmailissa tulisi aina näkyä ne kaikki viestit, jotka on saapunut ja ei ole vielä poistettu, eli palvelimella tuskin on tallessa enempää viestejä kuin mitä webmailissa näkyy. Näin onkin. Ja ongelma on siinä, että viestejä joihin en ole koskenut, on alkanut katoamaan aikajärjestyksessä vanhemmasta päästä. Tämä ei kaiken järjen mukaan ole mahdollista??? Sekin on outoa, että webmailissa näkyy,  että levytila on tuo 170 MB/ 500MB - eli siellä on "tavaraa", mutta se ei näy?




Kiitos kattavaista selvennyksistä. Tästä tuli vielä mieleen, että onko sinulla Webmailissa omia kansioita, onko siellä mahdollisesti viestejä? Sielläkin mahdollisesti olevat viestit vievät ilmoitettua levytilaa. Tässä esimerkki kansioista, jotka näkyvät Webmailissa:



Webmailia käyttäessä vanhimmatkaan viestit ei poistu itsestään. Jos Outlookin asetuksissa on asetettu jokin sääntö vanhoille viesteille ja käsky poistaa viestit, voi ne poistua myös palvelimelta, koska käytössä on IMAP. Eli tarkistaisin Outlookin asetukset läpi tämän varalta.

Hei ja kiitos vastauksesta.

 

Ei ole webmailissa omia kansioita, jonne olisin siirtänyt sähköposteja. Minulla on kyllä kansioita, joihin arkistoin tärkeimmät postit, mutta ne eivät ole yhteydessä webmailiin.

Outlookin asetukset olen käynyt läpi moneen kertaan, josko siellä olisi täppä/ sääntö, joka poistaisi esim 2 viikkoa vanhoja viestejä... toisaalta en ole koskaan tehnyt mitään säätöjä Outlookin asetuksiin.

toinen

 

Huom.

Puhelimessani saapuneet viestit on määritelty POP3-protokollan mukaan ja siellä vanhat viestit kyllä näkyvät. Sillä olenkin pystynyt vertailemaan saapuneita sähköposteja.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Mailbox  kirjoitti:

Huom.


Puhelimessani saapuneet viestit on määritelty POP3-protokollan mukaan ja siellä vanhat viestit kyllä näkyvät. Sillä olenkin pystynyt vertailemaan saapuneita sähköposteja.




Siinä se taitaakin syy olla miksi viestejä ei webmailista tai IMAP-clientilta näy. Uskoisin, että nyt tuo puhelimen client on hakenut viestit palvelimelta. Varmistathan, että puhelimen client jättää viestistä kopion palvelimelle tai vielä mielummin muuta client käyttämään IMAP-protokollaa mikäli mahdollista. 

Moikka

Kieltämättä tämä voisi selittää, mutta mutta... miksi puhelimen client ei hae tuoreimpia saapuneita posteja, niin että webmailin saapuneet kansio olisi tyhjä? Ja toisaalta tätä ei ole tapahtunut aikaisemmin.. melko mystistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Mailbox  kirjoitti:

miksi puhelimen client ei hae tuoreimpia saapuneita posteja, niin että webmailin saapuneet kansio olisi tyhjä?


Ehkä puhelimessa on jokin raja, ettei se lataa kuin enintään x megatavua tai n kappaletta viestejä kerrallaan. Tai sen muisti on tullut jo täyteen, eikä se voi hakea enää lisää viestejä.

 

Joka tapauksessa, jos kärsit viestien katoamisesta, älä käytä POP3-protokollaa, vaan siirry käyttämään kaikilla laitteilla IMAP-protokollaa.

Nuo puhelimen rajat eivät ole täynnä.. ja mitään muutoksia en ole tehnyt mihinkään asetuksiin.

Pääasiassa nuo vanhat viestit, jotka ovat kadonneet webmailista, ovat puhelimen sähköpostissa. Ongelma noissa on, että jos niissä on alunperin ollut liitetiedostoja, niin niitä ei enää saa auki. Ja jos yritän lähettää ne itselleni uudelleen puhelimesta (omaan sähköpostiini), niin ne ei lähde... huoh!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

ONko liitetiedostojen ongelmana se, ettei puhelimella saa niitä auki, eli vain tietokoneella? Voisiko niitä siirtää puhelimelta tietokoneelle esim. USB:n kautta ja sitten sähköpostiin?

Mitä puhelin muuten herjaa lähetyksen yhteydessä?

Kyllä. Liitetiedostoja (siis niissä sähköposteissa , jotka ovat jo webmailista kadonneet) ei saa puhelimella auki. Uudemmista sähköposteista saa liitetideostot auki puhelimessa ihan normaalisti.

Lähetyksen yhteydessä puhelin herjaa: "Lataus kesken. Vain osa tästä sähköpostiviestistä on ladattu. Jos jatkat, alkuperäisen sähköpostiviestin loppuosa voidaan menettää." -> vaihtoehdot tässä:  peruuta/ ok

Kokeilin tuota USB kikkaa, mutta en löydä puhelimesta (Samsung) polkua sähköposteihin.. kokeilin kyllä kaikki keksimäni  hakusanat.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Mailbox  kirjoitti:

Kyllä. Liitetiedostoja (siis niissä sähköposteissa , jotka ovat jo webmailista kadonneet) ei saa puhelimella auki. Uudemmista sähköposteista saa liitetideostot auki puhelimessa ihan normaalisti.


Lähetyksen yhteydessä puhelin herjaa: "Lataus kesken. Vain osa tästä sähköpostiviestistä on ladattu. Jos jatkat, alkuperäisen sähköpostiviestin loppuosa voidaan menettää." -> vaihtoehdot tässä:  peruuta/ ok


Kokeilin tuota USB kikkaa, mutta en löydä puhelimesta (Samsung) polkua sähköposteihin.. kokeilin kyllä kaikki keksimäni  hakusanat.




Vahvasti epäilen, että tätä kokonaisuutta sekoittaa puhelimesi POP3 -protokolla. Oletko muuttanut asetukset puhelimestasi siten, että sekin käyttää IMAP-protokollaa kuten tietokoneellasi käyttämä sähköposti? Pystytkö sen muuttamaan? Meillä ohjeistusta löytyy Asiakastuen sivustoilta porteista ja asetuksista. 

Tuo vain ihmetyttää, että puhelimen POP3-protokolla olisi nyt yhtäkkiä alkanut sekoittamaan kokonaisuutta?? Asetuksia kun en ole muuttanut missään laitteessa.

Kunniamerkki +8

Jos siellä POP3-profiili on alkanut tulkitsemaan asetusta, että lataa clientiin ne postit ja poistaa ne palvelimelta. Kannattaa ainakin tarkistaa asetukset, että jättää palvelimelle sen postin rauhaan ja kopioi pelkästään ne postit clientiin. Ei ole ensimmäinen kerta, että joku bitti on jossain poikittain ja tapahtuu kummia tai päivitys tuo uusia asetuksia. Imapia kannattaa harkita, jos client taipuu siihen.

Vastaa