Skip to main content

Viimeaikainen sähköpostivalitus näyttää keskittyvän enimmäkseen Gmailiin ja Microsoftiin, joten täytyi avata oma keskustelu. Onko mahdollisesti tiedossa mitään ongelmia sähköpostin liikkumisessa DNA:lta Soneralle? Viime aikoina on tullut läheteltyä sähköposteja parin DNA:ta käyttävän henkilön kanssa ja postin tulo nimenomaan minulle päin (pp.inet.fi) takkuaa. Joskus posti kulkee nopeastikin, mutta viime aikoina yhä enemmän tulee joko muutaman tunnin tai muutaman päivän viive. Joskus jää tulematta kokonaan. Itse en ole mitään roskapostisuodatuksia viritellyt, joten siitä ei pitäisi olla kyse, eivätkä postit näin ihmisen silmin yhtään roskapostia muistuta.

Ihmiset tekevät sivubisnestä lähettelemällä näitä pikavippi, kasino, olet saanut paketin, kutsu työhaastatteluun ym. posteja. Jos niitä laittaa ihmiset roskapostiin, niin lähetysosoite on sitten roskapostissa viestin tekstistä riippumatta.

Telialla taitaa olla nykyään automaattinen roskaposti suodatin, minulta on ainakin roskapostit pudonneet noin kymmeneen päivässä, ennen oli toistasataa. Vaikuttaa siltä, että jos pistää roskapostiin yleisiä roskaposteja, niin ne menee seuraavan kerran suodattimeen.

 


Tuskin tässä mistään roskapostiasiasta on kyse. Olen aika lailla varma, etteivät ainakaan tässä tapauksessa postin lähettäjät harrasta sivutoimenaan roskapostitusta. Itselläni ei ole mitään roskapostisuodatinta eivätkä omat toimeni muutankaan vaikuta Telian käsityksiin postin laadusta, koska käytän vanhanaikaisena miehenä sähköpostia POP3-protokollalla.

 

Postit eivät tosiaan (enimmäkseen) jää lopullisesti mihinkään suotimeen. Useimmiten tulevat muutaman tunnin viiveellä, joskus menee monta päivää. Yksi posti jäi äskettäin tulematta kokonaan. Toinen henkilö vastasi ko. postiin, josta näin, että minullekin sen olisi pitänyt tulla.

 

Sähköpostin headereista näkyy, että viivytys tapahtuu siinä kohden, kun siirrytään DNA:lta Telialle. En sitten tiedä, kummalle tässä täytyisi valittaa. Koska itse olen Telian asiakas ja tänne oli tunnukset valmiina, niin yritän ensin täällä.

 

Olisiko Telian edustajilla tarjota mitään kommenttia?


Joillain tietyillä osoittella on ollut hankaluuksia (hitautta) kulkea mail.inet.fi postipalvelimen läpi ja näistä on ilmoituksiakin tullut. Pystytkö tuota lähettävän puolen s.postin loppuosaa (esim. @dnapostit.fi  ) huikkaan tänne niin voidaan laittaa tuo tsekattavaksi tarkemmin?


Toisessa tapauksessa lähettäjän sähköpostiosoite muotoa @me.com (ilmeisesti joku Applen viritelmä). Käytössä kuitenkin ollut DNA:n postipalvelin. Esimerkkipostin headereissa tapahtuu reilun 4 vrk:n hyppäys, kun siirrytään DNA -> Telia:

 

Received: from tulikuusama2.dnainternet.net (83.102.40.151) by johanna4.inet.fi (9.0.002.03-2-gbe5d057)
id 5ABCD2CF44DE59DA for MINÄ@pp.inet.fi; Mon, 23 Apr 2018 11:34:35 +0300
Received: from localhost (localhost t127.0.0.1])
by tulikuusama2.dnainternet.net (Postfix) with ESMTP id 1F14A29350
for <MINÄ@pp.inet.fi>; Thu, 19 Apr 2018 09:27:04 +0300 (EEST)

 

Toinen ongelmatapaus on sitten siinä mielessä selvempi, että siellä sekä lähettäjän sähköpostiosoite että Telialle lähettävä palvelin ovat mallia dnainternet.net.


Huikkasin näistä viesteistä eteenpäin jos sieltä selkiäis. Jos haluat kuitenkin saada ajantasaista selvitystietoa henkilökohtaisesti tästä ongelmasta niin kannattaa häiriöilmoituksiin vielä erikseen avata vikailmoitus tästä aiheesta. Voit tehdä sen helposti Omien Sivujen-kautta


Viime aikoina on toiminut asiallisesti. Ehkäpä joku teki korjauksia, kiitos siitä.:manvery-happy: Pidän kuitenkin vielä sormia ristissä.


Vastaa