@Maahinen2021@ kirjoitti:
Onko muilla vastaavaa ongelmaa:
Sähköpostin lähetys ei onnistu mistään muualta kuin webmailista. Aikaisemmin sähköpostin lähetys onnistui vuosikausia ongelmitta iphonesta ja ipadista (IOS natiivi mailisovellus) sekä windows 10 & MS outlook .Laitteiden asetuksiin ei ole tehty muutoksia, eli jokin on muuttunut Telian päässä.? Viestiasetukset on tarkistettu moneen kertaan kaikilla em. laitteilla ja on kokeiltu myös ilman SSL salausta, eri portteja ja kaikkia asetuksia mitä Telian sivuilla on ohjeistettu sähköpostiasetuksiin.Mitään vikailmoitusta ei tule, viestit menevät lähetetyt- kansiooon, mutta eivät koskaan päädy vastaanottajille. Viestin sisällöllä ei ole merkitystä. Iphonessa on telian 4g ja ipad & win10 MS outlook käyttäää Telian 4G mobiililaajakaistaa.
Vika alkanut helmikuussa 2021. Ongelma poistui itsekseen muuutaman päivän ajaksi, mutta palasi jälleen.
Tein tästä vikailmoituksen Telialle, josta sain vastauksen ettei heitä kiinnosta tutkia asiaa, koska webmail toimii...
Hei @Maahinen2021 ja tervetuloa Telia yhteisön joukkoon!
Kiitos kattavasta ongelman kuvauksesta. Sinulla on siis käytössäsi kaksi eri mailiohjelmaa kolmella eri laitteella? Pyhelin/tablet Apple mail ja koneella Outlook? Alkoivatko lähetyksen ongelmat samaan aikaan kaikilla laitteilla? Oletko koettanut luoda tiliä uudelleen laitteelle näiden ohjeiden avulla?
Haluaisin myös korjata viimeisintä lausettasi. Kyse ei ole kiinnostuksesta vaan mahdollisuudesta. Meillä ei ole mahdollista korjata ongelmaa mikäli häiriö johtuu laitteesi ohjelmista tai niiden asetuksista.
Tarkennusta haluaisin vielä siihen että meneekö viesti normaalisti perille vastaanottajalle aina Webmailin kautta? Ettei kyseessä voisi olla tilanne missä vastaanottaja käsittelee saapuvaa viestiä roskapostina.
MS outlook on ollut käytössä koneella vuosikausia , mutta konetta ei ole käytetty pitkään aikaan, koitin testata postin lähetystä outlookista sen jälkeen kun huomasin ongelman iphonen viestin lähetyksessä, ja silloin totesin ettei viestin lähetys onnistu myöskään enää MS outlookista. Tuossa kohtaa olen 100% varma ettei outlookin asetuksiin oltu tehty muutoksia, koska konetta ei oltu edes käynnistetty kuukausiin.
Tiliasetukset on tehty useampaan kertaan outlookissa ja ios laitteissa (koitettu myös toista windows & MS outlook laitteistoa, ei vaikutusta)
Webmailin kautta viestit näyttävät menevän perille
Tänään testiviesti iphonesta meni perille @kolumbus.fi - osoitteeseen, mutta esim. @live.fi @icloud.com tai @pp5.inet.fi tai @ppo.inet.fi - osoitteisiin lähetetyt viestit eivät mene perille
Saman liittymän alla olevat muut postilaatikot toimivat, ne ovat muotoa @ppo.inet.fi @pp1.inet.fi ja @pp7.inet.fi. Eli vika koskee ainoastaan @pp5.inet.fi osoitetta..
@Maahinen2021@ kirjoitti:
Tiliasetukset on tehty useampaan kertaan outlookissa ja ios laitteissa (koitettu myös toista windows & MS outlook laitteistoa, ei vaikutusta)
Webmailin kautta viestit näyttävät menevän perille
@Tänään testiviesti iphonesta meni perille @kolumbus.fi - osoitteeseen, mutta esim. @live.fi @icloud.com tai @pp5.inet.fi tai @ppo.inet.fi - osoitteisiin lähetetyt viestit eivät mene perille
Saatko näistä sähköposteista jonkinlaisen vastauksen että viesti ei ole tavoittanut vastaanottajaa? Tuo viittaisi vieläkin asetuksiin jotka siellä iPhonessa on tuon kyseisen sähköpostin asetuksissa mikäli se toimii normaalisti webmailin kautta. Suosittelisin asentamaan tuon sähköpostin kokonaan uudelleen siihen iPhonelle. Silloin sieltä poistuu varmasti kaikki vanhemmat asetukset. Täältä voit tarkistaa mitä asetuksia siellä tulisi olla käytössä.
Ei tule mitään NDR ää, viestit vaan katoavat jonnekin (löytyvät normaalistit lähetyt - kansiosta). Sehän tässä onkin ongelma, kun ei koskaan voi olla varma onko viesti mennyt perille vai ei.
En oikein jaksa uskoa että IOS asetukset olisivat pielessä,koska ne ovat olleet jo vuosikausia samat ja ne on tarkistettu useampaan kertaan (toki myös asetukset poistettu ja luotu uudelleen) ja tosiaan sama ongelma alkoi MS outlookissa, eli vika ei koske pelkästään IOS laitteita.
Posti menee tälläkin hetkellä perille @kolumbus.fi - osoitteeseen mutta esim itselleni lähetetty posti ei koskaan tule perille, eikä myöskään jo mainittuihin @icloud.fi, @live.fi jne osoitteisiin.
Onkohan postmasterin mahdollista vähän tsekata logeja jos sieltä löytyis jotain. On melko turhauttavaa kun +10 vuotta toiminut posti lakkaa toimimasta, eikä kukaan osaa korjata asiaa..
@Maahinen2021@ kirjoitti:
Ei tule mitään NDR ää, viestit vaan katoavat jonnekin (löytyvät normaalistit lähetyt - kansiosta). Sehän tässä onkin ongelma, kun ei koskaan voi olla varma onko viesti mennyt perille vai ei.
En oikein jaksa uskoa että IOS asetukset olisivat pielessä,koska ne ovat olleet jo vuosikausia samat ja ne on tarkistettu useampaan kertaan (toki myös asetukset poistettu ja luotu uudelleen) ja tosiaan sama ongelma alkoi MS outlookissa, eli vika ei koske pelkästään IOS laitteita.
@Posti menee tälläkin hetkellä perille @kolumbus.fi - osoitteeseen mutta esim itselleni lähetetty posti ei koskaan tule perille, eikä myöskään jo mainittuihin @icloud.fi, @live.fi jne osoitteisiin.
Onkohan postmasterin mahdollista vähän tsekata logeja jos sieltä löytyis jotain. On melko turhauttavaa kun +10 vuotta toiminut posti lakkaa toimimasta, eikä kukaan osaa korjata asiaa..
Tuosta olisi nyt hyvä vielä kertaalleen tehdä häiriöilmoitus. Liitä muutamasta epäonnistuneesta mailista mahdollisimman tarkat tiedot vikailmoitukselle, jotta voimme tarkistaa ja varmentaa miten viesti on palvelimelta välittynyt eteenpäin.
Häiriöilmoituksella olisi hyvä mainita: Viestin vastaanottaja, lähettävä osoite, kellonaika jolloin viesti on lähetetty, clientin tiedot, miten viesti näkyy webmailissa jne. Häiriöilmoituksen voit meille jättä Minun Teliasta tai chatimme kautta.
Vikailmoitus tehty tarvittavilla tiedoilla. Tänään viestin lähetys onnistui KERRAN useampaankin osoitteeseen, mutta kun kokeilin lähettää toisen kerran samaan osoitteeseen viestiä, niin eipä mennyt enää perille.. vastaanottajan outlook varoitti lähettäjän identiteetistä..."We could not verify the identity of the sender..."
@Maahinen2021@ kirjoitti:
Vikailmoitus tehty tarvittavilla tiedoilla. Tänään viestin lähetys onnistui KERRAN useampaankin osoitteeseen, mutta kun kokeilin lähettää toisen kerran samaan osoitteeseen viestiä, niin eipä mennyt enää perille.. vastaanottajan outlook varoitti lähettäjän identiteetistä..."We could not verify the identity of the sender..."
Hyvä, että häiriöilmoitus on tehty ja palaamme siihen sitten sinulle päin. Saadaan tämä tarkempaan selvitykseen sitä kautta 👍>
Olis kiva tietää mikä ongelman aiheutti oliko operaattorin päässä vai käyttäjän päässä
koska mulla samaa ongelmaa yhden koneeni kanssa ongelma jatkuu vaikka netti vaihtu elisallle
postit sain lähteen kun vaihdoin sähköpostin lähtevänpostin palvelimeksi eri kuin nettiyhteyden palvelin .
Onhan tämä aivan uskomatonta kuraa Telialta... tässä vastaus mitä sain vikailmoitukseen:
Kukaan ei varmaankaan edes viitsinyt tutkia postipalvelimen logeja liittyen tähän ongelmaan.
En edelleenkään usko että vika on iphonessa tai outlookissa, jos eilen YKSI viesti meni perille vastaanottajalle, mutta seuraava, samaan osoitteeseen lähetetty viesti EI mennyt enää perille, vaikka on normaalisti lähetetyt kansiossa.
********************************
Hei!
Suosittelemme vielä testaamaan sähköpostin lähettämistä netin kautta osoitteessa webmail.inet.fi. Tämä on Telian virallinen sähköpostisivusto, jota suosittelemme käyttämään inet.fi -sähköpostien kanssa.
Mikäli ongelma jatkuu myös webmail.inet.fi -sivustolla, olettehan meihin uudelleen yhteydessä ongelman tiimoilta.
Ystävällisin terveisin
Taru
Telia Häiriöilmoitukset
********************************
P.S. mikä idea on sähköpostipalvelulla joka ei toimi kuin nettisivun kautta, sehän onkin todella näppärää käyttää esim puhelimen ruudulta....??
No onpa tympeää ettei palvelupyyntöäsi käsittellyt kolleega ollut siirtänyt häiriöilmoitustasi asiantuntijan tutkittavaksi. Pyytäisin sinua vielä kertaalleen laittamaan palvelupyynnön ja siihen linkkaamaan tämän ketjun, jospa siten palvelupyyntösi vastaanottava henkilö ymmärtäisi vikailmoituksesi siirtää eteenpäin asiantuntijalle.
Uusi vikailmoitus tehty... taas 😞>
Herätys Telia!
Viikko kulunut vikailmoituksesta, eikä kukaan ole ollut minuun yhteydessä...? Ainoastaan automaattikuittaus vikailmoituksesta...
Aika uskomatonta p**skaa kyllä tämä touhu..
@Maahinen2021@ kirjoitti:
Herätys Telia!
Viikko kulunut vikailmoituksesta, eikä kukaan ole ollut minuun yhteydessä...? Ainoastaan automaattikuittaus vikailmoituksesta...
Aika uskomatonta p**skaa kyllä tämä touhu..
Valitettavasti emme täällä Yhteisössä näe häiriöilmoituksien tilannetta, että missä ne on menossa ja miksei siihen ole vielä vastausta tullut. Pyytäisin olemaan vielä kertaalleen yhteydessä meidän asiakaspalveluun, jotta voimme tutkia tätä asiakastietojen kanssa. Täällä yhteisössä emme pysty ilmoitusta edistämään.
Minulla on ollut toimiva ...@pp.inet.fi sähköposti, jossa on ollut jälleen siirtäminen/jatkaminen toiseen osoitteeseen ... @outlook.com? Nyt tämä jälleen siirtäminen ei toimi Windows 10 tietokoneen ..@outlook:ssa? Miksi ei toimi. Tämä toiminto toimii tietokoneen @gmail.com sähköpostin kanssa??
Voisit @Turilas181 ottaa yhteyttä meidän asiakaspalvelun kautta, niin pääsisimme näkemään tarkemmin sähköpostin tilasi.
Telialla tuntuu olevan myös ongelmia minun sähköpostien perilletoimittamisessa. Tähän saakka viesteissä ei ole ollut mitään ongelmaa mutta tätä on jatkunut nyt jo n. kuukauden koska tarkistin että 15.4. viesti oli mennyt perille.
Olen yrittänyt toistamiseen lähettää viestejä webmailista osoitteeseen @online.no ja pyysin kuittausta "Kun viesti on toimitettu". Mitään kuittausta ei tullut.
Sähköposti tallentui lähetetyt kansioon kuten pitääkin.
Missä on vika kun Telian webmail ei toimi?
@Missapostit@ kirjoitti:
Telialla tuntuu olevan myös ongelmia minun sähköpostien perilletoimittamisessa.
@Olen yrittänyt toistamiseen lähettää viestejä webmailista osoitteeseen @online.no ja pyysin kuittausta "Kun viesti on toimitettu". Mitään kuittausta ei tullut.
Saitko jonkin bounce-viestin että viestiä ei ole voitu toimittaa?
Mikäli tuota ei ole tullut niin vastaanottajan palvelin on hyväksynyt toimituksen, ja viesti on meiltä lähtenyt eteenpäin kyllä.
Jos tarkoitat sainko "Successful Mail Delivery Report" niin vastaus on etten sellaista ole saanut. Eli mihin asti viestini on edennyt?
Kuten sanoin en ole saanut mitään kuittausta. Ei ole tullut myöskään mitään muuta viestiä saapuneet- laatikkooni tästä nimenomaisesta viestistäni.
Ei ole määritelty roskaksi eikä vastaanottajan tili ole täynnä. Jotain ilmoitusta viestin etenemisestä olisi hyvä saada. Mistä saan tarkempaa tietoa ja milloin webmailinne toimii taas?
@Missapostit@ kirjoitti:
Jos tarkoitat sainko "Successful Mail Delivery Report" niin vastaus on etten sellaista ole saanut. Eli mihin asti viestini on edennyt?
Kuten sanoin en ole saanut mitään kuittausta. Ei ole tullut myöskään mitään muuta viestiä saapuneet- laatikkooni tästä nimenomaisesta viestistäni.
Ei ole määritelty roskaksi eikä vastaanottajan tili ole täynnä. Jotain ilmoitusta viestin etenemisestä olisi hyvä saada. Mistä saan tarkempaa tietoa ja milloin webmailinne toimii taas?
Viestien kulkua voidaan tarvittaessa tutkia tarkemmin meidän asiakaspalvelun kautta häiriöilmoituksissa, kun otat yhteyttä esim. chatissa kirjautuneena. Viestien tutkintaa varten tarvitsemme muutaman (3) esimerkin, mistä osoitteesta, mihin osoitteeseen ja mikä pvm. ja kellonaikaan viestiä on lähetetty.
Ilman näitä esimerkkejä ei voida tarkemmin tutkia asiaa, eikä meillä ole tiedossa laajempaa häiriötä viestien lähettämisessä.
Minulla on toimiva Microsoft Office Outlook vanhemmassa Windows 7:ssa jota edelleen käytän ja sen sähköposti on xxxxxx@pp.inet.fi. Ostettuani nykyisen Windows 10 käyttööni, niin sen vanhan Win 7:n Office Outlookin asentaminen ei onnistunut ollenkaan, vaan siitä olisi pitänyt alkaa maksaa jotakin? Eihän se näin voi mennä, jos ostan uudemman tietokoneen (Win 10) niin maksettu toimiva sähköposti pitäisi toimia edelleen. Mutta eihän se näin mennyt, vaan alettiin taas kerätä maksuja.
No jäljelle jäi tämä ” ns. ilmainen outlook.com”, joka on kuin ”varjo” edellisestä, joten uudistus ei ole onnistunut missään. Joten täytyi asettaa xxxxxx@pp.inet.fi postiin uudelleen lähettäminen toiseen sähköpostiin asetus, joka nyt on takkuillut, kuten monella muullakin palautteiden mukaan. Tämä on tärkeää, että Telia pitää huolen siitä, että vanhaan osoitteeseen tulevat sähköposti lähetykset jäälleen ohjautuvat oikeisiin osoitteisiin, jotka ovat ”takunneet” ja pahasti. Laittakaa edes edellinen kuntoon, että saamme meille kuuluvat sähköposti viestit omiin käytössä oleviin sähköpostiohjelmiin? Siitä me teille maksamme ”raskaimman mukaa”?
Kysyn kuitenkin seuraavaa: Eikö Telian sisällä olevasta sähköposti osoitteesta (xxxxxx@pp.inet.fi) saa toimivaa ”PIKAKUVAKETTA” Windows 10:näytölle, niin saisi tuon sähköpostin myös hyödylliseen käyttöön myös tai jotenkin tuon ”webmail.inet.fi: kautta?
Lähettäjä: Telia Yhteisö
Lähetetty: perjantai 14. toukokuuta 2021 17.04
Aihe: Vs: Sähköpostin lähetys ei toimi Uusi kirjoitus Telia Yhteisön keskustelussa!
Edit MinnaLN: piilotettu sähköpostiosoite, yksilöiviä tietoja ei kannata laittaa julkiselle foorumille.
@Turilas181@ kirjoitti:
Minulla on toimiva Microsoft Office Outlook vanhemmassa Windows 7:ssa jota edelleen käytän ja sen sähköposti on xxxxxx@pp.inet.fi. Ostettuani nykyisen Windows 10 käyttööni, niin sen vanhan Win 7:n Office Outlookin asentaminen ei onnistunut ollenkaan, vaan siitä olisi pitänyt alkaa maksaa jotakin?
Tämä on tärkeää, että Telia pitää huolen siitä, että vanhaan osoitteeseen tulevat sähköposti lähetykset jäälleen ohjautuvat oikeisiin osoitteisiin, jotka ovat ”takunneet” ja pahasti. Laittakaa edes edellinen kuntoon, että saamme meille kuuluvat sähköposti viestit omiin käytössä oleviin sähköpostiohjelmiin? Siitä me teille maksamme ”raskaimman mukaa”?
Kysyn kuitenkin seuraavaa: Eikö Telian sisällä olevasta sähköposti osoitteesta (xxxxxx@pp.inet.fi) saa toimivaa ”PIKAKUVAKETTA” Windows 10:näytölle, niin saisi tuon sähköpostin myös hyödylliseen käyttöön myös tai jotenkin tuon ”webmail.inet.fi: kautta?
Microsoftin Outlook -sovellus on Microsoftin tarjoama palvelu ja en pysty tarkemmin ottamaan siihen kantaa, tulisiko uudempi versio saada maksutta.
@Me tarjoamme @pp.inet.fi -sähköpostitilejä ja sen käyttöön selainpohjaisen sähköpostisivuston. Muut käytettävät sähköpostiohjelmistot on kolmannen osapuolen tarjoamia. Me huolehdimme sähköpostien lähettämisestä ja saapumisesta meidän palvelimien kautta. Tällä hetkellä meillä on tiedossa, että osa meidän sähköposteista lähetetystä viesteistä Microsoftin tai Googlen tarjoamille sähköpostitileille on viivästynyt tai ne on voinut toimittua roskapostina. Tämä ongelma on tiedossa ja tilanne palautuu normaaliksi ajan myötä.
Suosittelen käyttämään Windows 10:n mukana saapuvaa "Windows Mail" -ohjelmaa, sen käyttöönottoon löytyy meiltä myös ohjeet.
En enää neljättä tai viidettä vikailmoitusta jaksanut alkaa tekemään asiakaspalvelun kautta. Jossain ilmeisesti asia korjattiin kaikessa hiljaisuudessa, koska tällä hetkellä postin lähetys toimii normaalisti myös Iphonen mailisovelluksesta (huom. puhelimen asetuksiin ei ole tehty muutoksia, eli vika ja korjaus on täytynyt olla Telian järjestelmissä) . MITÄÄN kuittausta en ole tähän päivään mennessä Telian asiakaspalvelusta saanut häiriöilmoitukseeni liittyen, mielestäni todella ala-arvoista ja ammattitaidotonta "palvelua"... 😞>
@Maahinen2021@ kirjoitti:
En enää neljättä tai viidettä vikailmoitusta jaksanut alkaa tekemään asiakaspalvelun kautta. Jossain ilmeisesti asia korjattiin kaikessa hiljaisuudessa, koska tällä hetkellä postin lähetys toimii normaalisti myös Iphonen mailisovelluksesta (huom. puhelimen asetuksiin ei ole tehty muutoksia, eli vika ja korjaus on täytynyt olla Telian järjestelmissä) . MITÄÄN kuittausta en ole tähän päivään mennessä Telian asiakaspalvelusta saanut häiriöilmoitukseeni liittyen, mielestäni todella ala-arvoista ja ammattitaidotonta "palvelua"... 😞>
Olemme havainneet häiriön, jonka vuoksi meidän sähköpostililtä lähetetyt viestit ei ole saapunut heti perille. Ongelma ei ollut meidän palvelimissa vaan jouduimme odottamaan itsekkin muutosta Microsoftin ja Googlen puolelta. Mukava kuulla, että häiriö on kohdaltasi nyt poistunut ja postiliikenne toimii jälleen.
En osaa sanoa tarkemmin häiriöilmoituksesi tilanteesta, kun en voi asiakkuutta tunnistaa. On mahdollista, että tätä häiriötä johon ilmoituksesi on liitetty, ei ole vielä lopullisesti kuitattu vaan seuraamme tilannetta edelleen. Ikävä kuulla tunteesta, jonka olet asian tiimoilta kokenut. Pyrimme aina tiedottamaan ja korjaamaan häiriöt mahdollisimman pian, tällä kertaa tiedottamisen osalta olisi voinu toimia homma paremmin.