Skip to main content

Hei,

 

vanhempani ostivat liikkeestänne Samsung Galaxy A13 5G -merkkisen puhelimen, jonka piti olla käyttövalmis liikkeestä lähdettäessä. Multimediaviestit eivät kuitenkaan toimi kuten pitäisi, vaan puhelimella pystyy kyllä lähettämään esimerkiksi kuvia niin, että ne näkyvät vastaanottajan päässä, mutta puhelimeen lähetettäessä kuvat pitäisi käydä katsomassa Oma Teliasta.

 

Chattailin asiakaspalvelunne kanssa asiasta ja he neuvoivat soittamaan todella kalliiseen tekniseen tukeenne (2,50 e/min). Vanhempani kävivät uudestaan liikkeessänne, jossa asiakaspalvelija myös nosti kädet pystyyn ja neuvoi soittamaan tuonne em. tukeen. Samoin oli ehdottanut WhatAppin käyttöä, joka ei kyllä mielestäni korvaa toimimattomia kuvaviestejä.

 

Puhelin lataa teidän MMS-asetuksenne automaattisesti, joten voisi olettaa, että se toimii niiden kanssa kuten pitääkin. Mistä muualta voimme saada teknistä tukea myymänne laitteen kuntoon saattamiseen?

 

--

Muokkaus SonjaNii: Muokattu allekirjoitus pois

Joo, kiitos, se onkin sitten oma operaationsa taas. 
 

Teemne häiriöilmoituksen, mutta vähän epäilyttää senkin lopputulos, kun samoilla tiedoilla on jo yksi tehty. 
 

Eikö tosiaan ole mahdollista viedä asiaa eteen päin millään muulla tavalla? Siellä on jo teidän asiakaspalvelussa kaikki tarvittavat tiedot tätä varten.


Joo, kiitos, se onkin sitten oma operaationsa taas. 
 

Teemne häiriöilmoituksen, mutta vähän epäilyttää senkin lopputulos, kun samoilla tiedoilla on jo yksi tehty. 
 

Eikö tosiaan ole mahdollista viedä asiaa eteen päin millään muulla tavalla? Siellä on jo teidän asiakaspalvelussa kaikki tarvittavat tiedot tätä varten.

Täältä Yhteisöstä käsin emme valitettavasti kykene asialle mitään tekemään sen vuoksi, että emme käsittele täällä asiakastietoja. Yhteisössä avustamme ongelmatilanteissa niin paljon kuin suinkin pystymme ilman asiakastietoja. Muistutan vielä, että liitäthän vapaaseen tekstikenttään linkin tähän Yhteisö-keskusteluun, ja tiedon siitä että sinulle on kerrottu että tästä tulee tiketti kirjata. Tässä tapauksessa tämä osattaisiin sitten varmasti ohjata heti häiriöpuolelle.


Hei,

kävimme nyt läpi puhelinta ja asetuksia.

  1. SIM-kortti vaihdettu keväällä 2023
  2. Ei ole tupla-SIMmiä
  3. Mobiilidata on käytössä
  4. Lataa MMS-viestit automaattisesti on käytössä

Miten toimimme, että saamme viestit toimimaan kuten pitääkin?

Liittymässä ei kumminkaan ole dataestoa päällä?

Ja nuo mms-asetukset voi myös itse laittaa manuaalisesti puhelimeen näin : (muihin kohtiin ei tarvitse laittaa mitään)

Internet-asetukset
  • APN: internet
MMS-asetukset
  • Yhteyden nimi : Telia MMS
  • APN: mms
  • Välipalvelimen osoite: 195.156.25.33
  • Välipalvelimen portti: 8080
  • MMSC-osoite: http://mms/
  • Yhteystyyppi: Jatkuva

Toivottavasti asia saataisiin kuntoon pikaisesti 🙏🏻


Moi @Anonymous

 

Testasin juuri omalla A13 5G testikappaleella ja en pysty toistamaan ongelmaa itse Telian liittymällä, olisikohan mahdollista että kyseisen liittymän MMS puolella jotain ei olisi provisioutu oikein? Tämä kannattaa tutkia Telian asiakaspalvelun kautta

 

Samalla jos voisin varmistaa seuraavat:

  • Onko viimeisin laitepäivitys asennettu puhelimeen?
  • Onhan puhelimen sovellukset päivitetty Galaxy Store ja Play Kauppa kauppojen kautta?
  • Onko Messages-sovelluksessa RCS toiminto kytketty päälle? (RCS on Googlen uusi toiminto joka lähettää viestit ja kuvat netin kautta, perinteisen SMS/MMS lähetykseen verrattuna)
    • Kytkeminen päälle saattaa korjaa tilanteen, tai jos se on jo päällä voisi kokeilla kytkeä pois päältä ja sitten yrittää katsoa tuleeko MMS läpi
    • RCS tiedot löytyvät kun avaa Messages-sovelluksen -> painaa vaaleansinistä hahmoa (Hae keskusteluja rivin oikealla puolella) → Messages: Asetukset → RCS-chatit → Laita RCS-chatit päälle (paina tekstiä poistaaksesi tai kytkeäksesi päälle toiminnon)
    • Lisää infoa RCS-chat toiminnosta (Googlen oma artikkeli)
  • Onko kuinka monesta eri laitteesta yritetty lähettää MMS kyseiseen luuriin? En luule että laitteella tai MMS koolla pitäisi olla väliä tässä mallissa, mutta jos saan esimerkin laitteesta mistä MMS on lähetetty voisin yrittää toistaa ongelmaa sillä
  • Vielä lisäykseksi Samsung puhelimissa tulee kaksi SMS/MMS sovellusta asennettuna oletuksena puhelimiin, yksi on Googlen ja toinen Samsungin ylläpitämä, suosittelen käyttämään Googlen viesti-sovellusta (Messages), sillä se on paremmin tuettu (Samsungin verion nimi on Viestit)
    • Googlen Messages sovellus on oletuksena käytössä, mutta käyttäjä voi vahingossa asettaa Samsungin version oletukseksi joka saattaa aiheuttaa sekaannusta kun molemmat löytyvät sovellus-laatikosta eri nimillä

 

 


Android-laitteet vaativat hieman tavanomaista enemmän asetuksia, kuin muut järjestelmät. Telian mms-ohjeissa mainitut eivät yksistään vielä riitä.

 

Nimi

Telia MMS

APN

mms

MMSC

http://mms/

Multimediaviestien välityspalvelin

195.156.25.33

Multimediaviestien portti

8080

MCC

244

MNC

91

Todennustyyppi

Ei asetettu

APN-protokolla

IPv4

APN roaming -protokolla

IPv4

Bearer

LTE, HSPAP, HSPA, HSUPA, HSDPA, UMTS, EDGE, GPRS, eHRPD, EVDO_B, EVDO_A, EVDO_0, 1xRTT, IS95B, IS95A

MVNO-tyyppi

Ei mitään

 


Android-laitteet vaativat hieman tavanomaista enemmän asetuksia, kuin muut järjestelmät. Telian mms-ohjeissa mainitut eivät yksistään vielä riitä.

 

Nimi

Telia MMS

APN

mms

MMSC

http://mms/

Multimediaviestien välityspalvelin

195.156.25.33

Multimediaviestien portti

8080

MCC

244

MNC

91

Todennustyyppi

Ei asetettu

APN-protokolla

IPv4

APN roaming -protokolla

IPv4

Bearer

LTE, HSPAP, HSPA, HSUPA, HSDPA, UMTS, EDGE, GPRS, eHRPD, EVDO_B, EVDO_A, EVDO_0, 1xRTT, IS95B, IS95A

MVNO-tyyppi

Ei mitään

 

Samsung Galaxy A10 mallille löytyy step-by-step ohjekin kuvien kera, jossa käydään yksitellen läpi myös nuo asetukset (MCC, MNC…), jotka ko. Telian yleisestä ohjeesta puuttuvat. Omaan (ei Samsung) puhelimeeni ovat kyllä tulleet automaattisesti.
Jos vaikka Samsungien logiikka olisi sama, vaikka ei olekaan sama malli.

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/laiteohjeet?page=device/samsung/galaxy-a10/topic/kuvaviestit-mms/mms-asetukset/1


Kiitos vastauksista.

 

Tämä asia ratkesi nyt sillä tavalla, että teimme 10.9. uudelleen häiriöilmoituksen, josta ei vieläkään ole kuulunut mitään.

 

Viikon 39 lopulla puhelin oli mykistynyt kokonaan ja maanantaina 2.10. sekä puhelut että multimediaviestit toimivat normaalisti.