Skip to main content

Käydään tässä keskustelua kellojen toimitukseen liittyen. 


@Lukki805  kirjoitti:


Tämä keskustelu tyssäsi näemmä tähän ja minkä tässä asiakkaana mahdatkaan. Voivotellaan ja pahoitellaan. Toivottavasti jotain on edes opittu, mitä epäilen kyllä. Itselleni kyllä viimeinen kerta tilata telialta mitään ainakaan ennakkoon jos tavaran nopeasti haluaa. Ja kokemuksena kiistatta ajaa siihen, että pitää nyt arvioida kokonaisuus ja katsoa myös talouden liittymät uusiksi mitä kilpailijoilla on tarjota. Sen verran jäi huono maku suuhun.






Tämä tilanne näiden tilausten suhteen oli kerrassaan harmillinen, eikä homma mennyt lainkaan putkeen. Meillä on tästä paljon opiksi otettavaa ja tapausta on kyllä puitu vielä sisäisestikin läpi. Pahoittelen vielä kertaalleen omalta osaltani vilpittömästi tästä koituneesta huonosta tilauskokemuksesta.


Lain mukaan myyjällä ei ole oikeutta purkaa tehtyä kauppaa. Tämä on Telialta sopimusrikkomus. Telia ei voi vaatia kuluttajaa tekemään uutta sopimusta, varsinkaan 7 viikon viivyttelyn jälkeen. Kuluttaja voi tällöin tehdä nk. kateoston, esim. https://merkuriuslaw.fi/en/myyjan-vastuu-ostajalle-aiheutuneista-valillisista-vahingoista-eng/ ja https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2021/12.5.2021-huolestuttava-ilmio-verkkokaupoissa-myyjat-yrittavat-vetaytya-tilauksista-lainvastaisin-perustein/

 

Lisäksi kuluttajalla saattaa tässä tapauksessa olla oikeus nk. käyttöhyödyn menetykseen.

 

Ajantasainen lainsäädäntö (https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038):

 

12 § (5.1.1994/16)

-- "Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii myyjän viivästyksen vuoksi, jollei myyjä osoita, että viivästys johtuu hänen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä, jota hänen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon kaupantekohetkellä ja jonka seurauksia hän ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa.

 

Jos viivästys johtuu henkilöstä, jota myyjä on käyttänyt apunaan sopimuksen tai sen osan täyttämisessä, myyjä vapautuu vahingonkorvausvelvollisuudesta vain, mikäli myös mainittu henkilö olisi 1 momentin mukaan vapaa vastuusta. Sama on voimassa, jos viivästys johtuu myyjän tavarantoimittajasta tai muusta aiemmasta myyntiportaasta.

 

Ostajalle aiheutuvan välillisen vahingon myyjä on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos viivästys tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan. Välillisenä vahinkona pidetään:

 

1) tulon menetystä, joka ostajalle aiheutuu sopimusrikkomuksen tai siitä johtuvien toimenpiteiden vuoksi;

 

2) vahinkoa, joka johtuu muuhun sopimukseen perustuvasta velvoitteesta; ja

 

3) tavaran käyttöhyödyn olennaista menetystä, josta ei aiheudu suoranaista taloudellista vahinkoa, sekä muuta siihen rinnastettavaa haittaa, joka on olennainen."

 

Nähdäkseni tässä tapauksessa myyjä on velvollinen myös välillisten vahinkojen korvaamiseen.

 

Ilmiöön on myös media kiinnittänyt huomiota, esim.

 

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/98233449-56bd-44a0-93a7-49d4bed37619


Kiitos @Juristi näistä näkemyksistä!

 

Itselläkin käynyt mielessä tuo, että miten kaupan voi yksipuolisesti myyjä purkaa ja virheeseen vetoaminenkin tosiaan vesittyy 6-7 viikon vitkutteluun kun tilaushäiriöt on kokoajan tiedossa ollut.

 

Haluaako Telia nyt ottaa asiassa jollakin tapaa aktiivisen roolin selvittämisessä tai tuoda oman juristinsa esittämään näkemyksiään. Vai kysytäänkö suoraan kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta? Dokumentaation toimittaminenhan heille on helppoa kun ei tarvitse kuin tämä keskustelu linkittää 🙂>


Onhan tämä nyt aivan naurettavaa puuhastelua Telialta. 11.8 tilattu kello saapui vasta syyskuun lopussa ja silloinkin malli oli väärä vaikka kovasti vakuuteltiin, että oikea malli on tulossa. No, kello palautettiin ja uusi, oikea malli tilattiin heti 27.9, jolloin toimitusajaksi arvioitiin kohtuullinen 5.10. Mutta nyt toimitusaika-arvio on 28.10, eli kuukausi uusinta tilauksesta ja KAKSI KUUKAUTTA yli alkuperäisen toimitusajan. Voisihan tuon uusintatilauksen peruuttaa ja ostaa kellon jostain muualta, mutta tällöin menettäisi loputkin ennakkotilaajan hyödynrippeet jos niitä enää tässäkään on jäljellä. Ilmainen laturi, jonka olisi tilaaja muutenkin Samsungilta saanut on aika naurettava ''korvaus'' 2kk toimituksen myöhästymisestä.

 

Semmoinen vinkki tulevaisuuteen, että jos tilauksissa on sattunut virhe, niin olkaa nyt hyvissä ajoin yhteyksissä tilaajiin, jotta tilaaja voi halutessaan tilauksen peruuttaa tai uusia. Varsinkin jos tilaukseen ja tuotteeseen liittyy jokin bonus, joka on lunastettava tietyn aikaikkunan sisään.

 

EDIT: Mistä teille voi tehdä reklamaation, joka vaaditaan ennen kuin kuluttajaneuvontaan voi tehdä yhteydenottopyynnön?


Katsos vaan, mitään ei ole ilmoitettu minullekaan, mutta nyt kun tarkistin tilausseurannan niin tuo sama 5.10 toimituspäivä olikin hypännyt 18.10.


Eikä tätä enää kyllä Samsungin toimitusvaikeuksien piikkiinkään voi Telia laittaa, sillä kyseistä mallia on useammassa muussa liikkeessä varastossa ja myytävänä. 


Ymmärrämme että tämä herättää paljon ihmettelyä ja kysymyksiä. Kuten aiemmin tässä kommentissa olemme kertoneet, verkkokaupassamme ei ole mahdollista vaihtaa tuotetta lennossa toiseen, kun tilaus on jo sisässä. Tilauksen peruminen oli siis tässä kohtaa ainoa ratkaisu, jotta pystyimme estämään väärän tuotteen lähtemisen.

Samalla kun tilauksen toimitusajankohta venyi niin paketit lähtikin yhtäkkiä matkaan. Nyt näyttäisi että tänään saapuu, toivon todella että sieltä tulee oikeat ja toimivat laitteet niin saa tämän saagan nyt omalta osalta päätökseen.

 

Enempää tässä ei voi toivoa. Mutta kyllä tämän kaiken seurauksena perheen puhelinliittymät siirtyi kilpailijalle, vaikka hieman kalliimman hinnan maksankin kokonaisuudessaan, sen verran alkoi korpeamaan tämä case.


Vastaa