Kirjoitin heille pitkän reklamaation asiasta jossa mainitsin tuon kahden vuoden takuun, mutta puhuin myös virhevastuusta, koska mielestäni 1500 euron tietokoneen täytyisi kestää normaalia käyttöä hajoamatta kauemmin kuin hieman vajaa kolme vuotta.
Eivät siis vastanneet mitään noihin, vaan sen sijaan vaan lähettivät tuollaisen lyhyen, kummallisen ja tylyn sanelevan viestin eikä mitään muuta.
Eihän sitä takuuhuoltoa siellä Telia Kaupan takahuoneessa tehdä kuitenkaan. Telia tuskin itse edes tutkii tai korjaa yhtään mitään laitteita, vaan ne menevät valtuutetulle huoltoyritykselle, joka taas on yleensä valmistajakohtainen. Sinne laitteen toimittaminen taas on asiakkaan itsensä vastuulla melkeinpä aina, jos ei ole sitten on-site takuuta, jossa laite noudetaan kotoa ja tuodaan takaisin korjattuna. Telialta pitäisi tulla ohjeet sinne toimittamiseen kuten muiltakin kaupoilta.
Itse laitan aina suoraan valmistajalle RMA ilmoituksen ja sieltä tulee sitten ohjeet miten toimia. Tuossa tapauksessa, jossa rikki oletettavasti vain jäähdytin pääsisi kaikkein helpoimmalla jos etsisi tutun nörtin vaan vaihtamaan sen uuteen. Säästyy ainakin aikaa ja vaivaa jos ei rahaa.
Kirjoitin heille pitkän reklamaation asiasta jossa mainitsin tuon kahden vuoden takuun, mutta puhuin myös virhevastuusta, koska mielestäni 1500 euron tietokoneen täytyisi kestää normaalia käyttöä hajoamatta kauemmin kuin hieman vajaa kolme vuotta.
Eivät siis vastanneet mitään noihin, vaan sen sijaan vaan lähettivät tuollaisen lyhyen, kummallisen ja tylyn sanelevan viestin eikä mitään muuta.
Kuulostaa kieltämättä kummalliselle vastaukselle. Olen ollut asiakaspalautteista vastaavan tiimin kanssa tekemisissä töiden osalta moneenkin kertaan ja heiltä tulee hyvin tarkat speksit aina tapauksesta riippumatta.
Laitoitko palautteesi meille minkä kanavan kautta? Kuulostaisi alustavasti sille, että palautteesi ei ole mennyt nyt perille asti oikealle taholle.
Laitehuollon osalta meillä on ohjeet Asiakastuen sivustollamme ja Asiakasetuna tarjoamme myös tietyin ehdoin kolmen vuoden takuuta laitteille.
Eihän sitä takuuhuoltoa siellä Telia Kaupan takahuoneessa tehdä kuitenkaan. Telia tuskin itse edes tutkii tai korjaa yhtään mitään laitteita, vaan ne menevät valtuutetulle huoltoyritykselle, joka taas on yleensä valmistajakohtainen. Sinne laitteen toimittaminen taas on asiakkaan itsensä vastuulla melkeinpä aina, jos ei ole sitten on-site takuuta, jossa laite noudetaan kotoa ja tuodaan takaisin korjattuna. Telialta pitäisi tulla ohjeet sinne toimittamiseen kuten muiltakin kaupoilta.
Itse laitan aina suoraan valmistajalle RMA ilmoituksen ja sieltä tulee sitten ohjeet miten toimia. Tuossa tapauksessa, jossa rikki oletettavasti vain jäähdytin pääsisi kaikkein helpoimmalla jos etsisi tutun nörtin vaan vaihtamaan sen uuteen. Säästyy ainakin aikaa ja vaivaa jos ei rahaa.
En minä sellaisesta puhunutkaan, vaan siitä, että asiakkaalla on oikeus viedä hajonnut laite takuuhuoltoon myyjän kautta. Se ei tarkoita sitä, että myyjä korjaisi sen, vaan myyjällä on velvollisuus hoitaa se huoltoon sinne missä se huolto sitten ikinä tapahtuukin. Näin minulle sanottiin myös kuluttajaneuvonnasta kun siitä heiltä kysyin.
Kirjoitin heille pitkän reklamaation asiasta jossa mainitsin tuon kahden vuoden takuun, mutta puhuin myös virhevastuusta, koska mielestäni 1500 euron tietokoneen täytyisi kestää normaalia käyttöä hajoamatta kauemmin kuin hieman vajaa kolme vuotta.
Eivät siis vastanneet mitään noihin, vaan sen sijaan vaan lähettivät tuollaisen lyhyen, kummallisen ja tylyn sanelevan viestin eikä mitään muuta.
Kuulostaa kieltämättä kummalliselle vastaukselle. Olen ollut asiakaspalautteista vastaavan tiimin kanssa tekemisissä töiden osalta moneenkin kertaan ja heiltä tulee hyvin tarkat speksit aina tapauksesta riippumatta.
Laitoitko palautteesi meille minkä kanavan kautta? Kuulostaisi alustavasti sille, että palautteesi ei ole mennyt nyt perille asti oikealle taholle.
Laitehuollon osalta meillä on ohjeet Asiakastuen sivustollamme ja Asiakasetuna tarjoamme myös tietyin ehdoin kolmen vuoden takuuta laitteille.
Laitoin reklamaation tätä kautta lomakkeella: https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto
Kuulin asiakaspalvelustanne puhelimitse tuosta kolmen vuoden takuusta ja mainitsin siitä myös reklamaatiossa. Kolmen vuoden takuu käsittääkseni tulee jos on Telian liittymäasiakas, ja toden totta olin silloin jo ollut monta vuotta Telian liittymäasiakas ja olen edelleen. En vain tajunnut olla kirjautuneena omalle Telia tililleni, tämän kyseessä olevan tietokoneen tilausta tehdessäni.
En minä sellaisesta puhunutkaan, vaan siitä, että asiakkaalla on oikeus viedä hajonnut laite takuuhuoltoon myyjän kautta. Se ei tarkoita sitä, että myyjä korjaisi sen, vaan myyjällä on velvollisuus hoitaa se huoltoon sinne missä se huolto sitten ikinä tapahtuukin. Näin minulle sanottiin myös kuluttajaneuvonnasta kun siitä heiltä kysyin.
Alla suora lainaus kuluttajaneuvonnasta. Takuuehdoissa on ilmoitettu huoltoliikkeet, tavaran toimittaminen muualle ei ole hankalaa ja oikeus viedä laite minne haluaa katoaa niiden ehdoissa olleiden ohjeiden mukana. Tässä kannattaa huomata ero takuuhuoltoa tekevän liikkeen ja valmistajan/maahantuojan välillä. Huoltoliikkeeseen myyjällä on täysi oikeus pyytää lähettämään itse ja näin ainakin itsellä on toiminut joka ikinen takuu oli laite ostettu sitten mistä vaan kaupasta.
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavarat/takuu-ja-kuluttajansuoja/
“Takuuehdoissa on yleensä mainittu, miten ongelmatilanteissa pitää toimia. Jos takuuehdoissa ilmoitetaan huoltoliikkeet, jotka tekevät takuukorjauksia, kuluttajan on luontevaa asioida niiden kanssa.
Kuluttaja voi kuitenkin viedä tavaran myös myyjälle
- jos tavaran muualle toimittaminen on kuluttajalle hankalaa. Tämä perustuu siihen, että ostajalla on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa.
- jos ongelmatilanteiden varalta takuuehdoissa ei ole toimintaohjetta. Tällöin kuluttajan kannattaa ottaa yhteys myyjään. Myyjän on selvitettävä asia takuunantajan kanssa, eikä se voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa.”
Laitoin reklamaation tätä kautta lomakkeella: https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto
Kuulin asiakaspalvelustanne puhelimitse tuosta kolmen vuoden takuusta ja mainitsin siitä myös reklamaatiossa. Kolmen vuoden takuu käsittääkseni tulee jos on Telian liittymäasiakas, ja toden totta olin silloin jo ollut monta vuotta Telian liittymäasiakas ja olen edelleen. En vain tajunnut tätä kyseessä olevan tietokoneen tilausta tehdessäni olla kirjautuneena omalle Telia tililleni.
Kysäisen meidän asiakaspalautteista tätä ja sieltä saatuani vastauksen palaan asiaan uudelleen. Lomakkeen olet laittanut ihan oikeasta paikasta, mutta vastaus ei ole mielestäni myöskään riittävä.
Kirjoitin heille pitkän reklamaation asiasta jossa mainitsin tuon kahden vuoden takuun, mutta puhuin myös virhevastuusta, koska mielestäni 1500 euron tietokoneen täytyisi kestää normaalia käyttöä hajoamatta kauemmin kuin hieman vajaa kolme vuotta.
Eivät siis vastanneet mitään noihin, vaan sen sijaan vaan lähettivät tuollaisen lyhyen, kummallisen ja tylyn sanelevan viestin eikä mitään muuta.
Kuulostaa kieltämättä kummalliselle vastaukselle. Olen ollut asiakaspalautteista vastaavan tiimin kanssa tekemisissä töiden osalta moneenkin kertaan ja heiltä tulee hyvin tarkat speksit aina tapauksesta riippumatta.
Laitoitko palautteesi meille minkä kanavan kautta? Kuulostaisi alustavasti sille, että palautteesi ei ole mennyt nyt perille asti oikealle taholle.
Laitehuollon osalta meillä on ohjeet Asiakastuen sivustollamme ja Asiakasetuna tarjoamme myös tietyin ehdoin kolmen vuoden takuuta laitteille.
Laitoin reklamaation tätä kautta lomakkeella: https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto
Kuulin asiakaspalvelustanne puhelimitse tuosta kolmen vuoden takuusta ja mainitsin siitä myös reklamaatiossa. Kolmen vuoden takuu käsittääkseni tulee jos on Telian liittymäasiakas, ja toden totta olin silloin jo ollut monta vuotta Telian liittymäasiakas ja olen edelleen. En vain tajunnut tätä kyseessä olevan tietokoneen tilausta tehdessäni olla kirjautuneena omalle Telia tililleni.
Kysäisen meidän asiakaspalautteista tätä ja sieltä saatuani vastauksen palaan asiaan uudelleen. Lomakkeen olet laittanut ihan oikeasta paikasta, mutta vastaus ei ole mielestäni myöskään riittävä.
Kiitos.
Itse olen samaa mieltä @osmoopa kanssa jos hän on jo kysynyt tuota kkv mihin voi viedä takuuhuoltoon ja siellä sanotaan myyjä liikkeeseen. Eihän tuossa kkv ohjeissa sanota muuta kuin on luontevaa asioida huoltoliikkeiden kanssa mutta ei mikään pakko. Ja kun mainitaan hankalaa niin tämä on asiakkaan oma päätös jos on hankalampaa viedä muualle kuin myymälään, jolloin se on täysin oikeutettua viedä myyjä taholle koska vaikka takuuehdot sanoisivat viedä huoltoliikkeeseen niin se ei kuitenkaan poista myyjä liikkeen vastuuta ottaa tuote vastaan ja hoitaa sitä asiaa huoltoliikkeen kanssa. Kuten tuossa sanotaan- ostajalla on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa.
Myyjä liike saa tehdä erilaisia ehtoja mutta ehdot eivät saa heikentää kuluttajan suojaa( kuten tässä tapauksessa käyttää myyjä liikettä) jolloin ehdot eivät ole käyttökelpoisia jolloin itse kuluttajan suoja tärkeämpänä astuu voimaan.
Onhan se monesti helpompi ilman välikäsi hoitaa suoraan huoltoliikkeen kanssa ja tätä kannattaisi käyttää mutta monesti huoltoliikkeitä voi olla vain muutamassa kaupungissa ja hankala niihin viedä tai lähettää, se kumpi sattuu olemaan lähempänä niin itse käyttäisin.
Telialta ostetussa tv:ssa oli vika ja tämä sitten tultiin noutamaan kotoa, ekana lähetettiin huollosta paketti mihin se pakata(alkuperäistä ei enää vuoden jälkeen ollut tallella) ja kun olin tämän tehnyt niin tulivat erikseen noutamaan ja kun valmis niin toivat takaisin, oli muutaman viikon espoossa sitten( itse turussa). Joten ei nuo helppoja asioita ole hoitaa ja tämä tapaus huollon kautta itse( ja yleensä ekan ohjeiden saannin kautta yleensä myös huoltoa itse suosinut suoraan) ja tosiaan hankalia välillä varsinkin isoissa tuotteissa. Ja joutui kuitenkin itse pakkaamiset sentään tekemään, ei mukavin ja helpoin homma isoa 55 tv:tä saada kaikkine suojineen sinne pahviin laitettua , olisi siitäkin ehkä voinut kiistellä , että tulevat ja pakkaavat itse ettei asiakkaan tarvitse mitään hoitaa koska ei ole asiakkaan vika, mutta välillä voi tulla aina vastaan itse.
Itse olen samaa mieltä @osmoopa kanssa jos hän on jo kysynyt tuota kkv mihin voi viedä takuuhuoltoon ja siellä sanotaan myyjä liikkeeseen. Eihän tuossa kkv ohjeissa sanota muuta kuin on luontevaa asioida huoltoliikkeiden kanssa mutta ei mikään pakko. Ja kun mainitaan hankalaa niin tämä on asiakkaan oma päätös jos on hankalampaa viedä muualle kuin myymälään, jolloin se on täysin oikeutettua viedä myyjä taholle koska vaikka takuuehdot sanoisivat viedä huoltoliikkeeseen niin se ei kuitenkaan poista myyjä liikkeen vastuuta ottaa tuote vastaan ja hoitaa sitä asiaa huoltoliikkeen kanssa. Kuten tuossa sanotaan- ostajalla on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa
Luette edelleen täysin väärin tuota ohjetta. Siinä sanotaan 2 JOS näin NIIN sitten voi viedä suoraan myyjälle, muuten ei, koska jos on konditionaalinen ehto eikä absoluuttinen. Oikeus hoitaa takuuasiat myyjän kanssa takaa sen, ettei myyjä voi väkisin ohjata hoitamaan niitä maahantuojan tai valmistajan kanssa. Nämä ovat ne toiset vaihtoehdot ja jokainen näistä kolmesta ohjaa kuitenkin sinne samaan valtuutettuun huoltoliikkeeseen asioimaan. Eli vain itselleen tässä vaan aiheuttaa harmia ja lisävaivaa tappelemalla täysin turhaan asiasta. Todennäköisesti liikkeeseen viemällä korjausaika vaan venyisi viikolla tai parilla kun laite seilaisi huoltoliikkeen sijaan jossain, missä sen ei ole tarkoitus olla.
Myyjä liike saa tehdä erilaisia ehtoja mutta ehdot eivät saa heikentää kuluttajan suojaa( kuten tässä tapauksessa käyttää myyjä liikettä) jolloin ehdot eivät ole käyttökelpoisia jolloin itse kuluttajan suoja tärkeämpänä astuu voimaan.
Onhan se monesti helpompi ilman välikäsi hoitaa suoraan huoltoliikkeen kanssa ja tätä kannattaisi käyttää mutta monesti huoltoliikkeitä voi olla vain muutamassa kaupungissa ja hankala niihin viedä tai lähettää, se kumpi sattuu olemaan lähempänä niin itse käyttäisin.
Eihän tuossa ole yhtäkään myyjän asettamaa asiakkaan asemaa heikentävää ehtoa, vaan ehdot eli ne JOSsit ovat suoraan KKV ohjeista ja kaikki toimii tismalleen kuten pitääkin. Itse ainakin postitan pienemmät tavarat huoltoon saamieni ohjeiden mukaisesti ja se on paljon helpompaa kuin alkaa rahtaamaan tavaraa jonnekin kivijalkakauppaan.
Telialta ostetussa tv:ssa oli vika ja tämä sitten tultiin noutamaan kotoa, ekana lähetettiin huollosta paketti mihin se pakata(alkuperäistä ei enää vuoden jälkeen ollut tallella) ja kun olin tämän tehnyt niin tulivat erikseen noutamaan ja kun valmis niin toivat takaisin, oli muutaman viikon espoossa sitten( itse turussa). Joten ei nuo helppoja asioita ole hoitaa ja tämä tapaus huollon kautta itse( ja yleensä ekan ohjeiden saannin kautta yleensä myös huoltoa itse suosinut suoraan) ja tosiaan hankalia välillä varsinkin isoissa tuotteissa. Ja joutui kuitenkin itse pakkaamiset sentään tekemään, ei mukavin ja helpoin homma isoa 55 tv:tä saada kaikkine suojineen sinne pahviin laitettua , olisi siitäkin ehkä voinut kiistellä , että tulevat ja pakkaavat itse ettei asiakkaan tarvitse mitään hoitaa koska ei ole asiakkaan vika, mutta välillä voi tulla aina vastaan itse.
TV onkin sitten jo iso ja hankala laite toimittaa minne vaan, joten sitä koskee tuo ensimmäinen JOS toisin kuin vaikkapa läppäriä. Itsellä toimi LG on-site takuu astetta paremmin, kun paikallisesta TV-huollosta tuli huoltomies tyhjän laatikon kanssa, auttoi irroittamaan seinätelineestä ja pakkaamaan yhdessä. Seuraavana päivänä sitten sama toiseen suuntaan.
Varmaan hankalampaa mutta jos asiakas sanoo, että on hankalampaa viedä huoltoliikkeeseen( on tapa mikä tahansa, posti tai itse vienti) niin tällöin voi käyttää tuota ‘jos vaihtoehtoa’ ja viedä myyjä liikkeeseen ja tähän myyjä liike ei voi mitään sanoa vastaan, koska miten myyjä liike todistaa asiakkaan sanaa vastaan jos hän sanoo, että on hankalampaa viedä huoltoon.
Varmaan kestää kauemmin ja helpompaa suoraan huoltoon, mutta tämä on asiakkaan valitsema vaihtoehto ja sitä omasta näkemyksestä on hankala kumota jos näin haluaa toimia ja tämä kuitenkin annetaan myös kkv vaihtoehdoissa ja näin sanottu myös sieltä hänelle. Se mikä on järkevää/helpompaa/hankalampaa on jokaisen omasta vapaasta halusta kiinni.
Sanotaan asiakkaalla on tuote mikä on helposti kannettava kuten nyt läppäri. Hänellä olisi huoltoliike jossain 500km päässä ja myyjä liike 5km päässä. Se , että alkaa etsimään paketointi tarvikkeita ja paketoimaan laitetta( varmaan ei ole enää alkuperäisiä pakkauksia yleensä ihmisillä jäljellä) ja tulostamaan/tai kirjoittamaan huolto tiedot ja viemään postiin kuin veisi vain laitteen myyjä liikkeeseen ja he hoitavat tuon kaiken niin kyllä näkisin, että on hankalampaa asiakkaalle jolloin hän voisi käyttää tuota ‘jos’ vaihtoehtoa ja käyttäisin itse tätä vaihtoehtoa tämänkaltaisessa tilanteessa. Jossain toisessa voisin mennä sitten suoraan huoltoon. Näin itse näkisin ohjeistuksen ja menisin sitten miten kkv ilmoittaa jos tulee epäselvyyttä. Onko tämä sitten helpompaa tiedä sitä, mutta tästä itse lähden liikenteeseen.
Ja tosiaan , vähän huonosti ehkä kirjoitettu tuossa ylempänä niin tässä myyjän ehtojen käytössä niin käytin vähän yleistystä kaikissa tapauksissa missä myyjä liikkeet voivat käyttää erilaisia ehtoja mitä keksii. Näitä voi olla vaikka mitä, mutta jos ehto on kkv vastaista ja heikentää asiakkaan asemaa niin tällöin ehto ei ole kuluttajasuojalain mukainen. Ehkä olisi tuon voinut paremmin kirjoittaa.
Tässä tapauksessa jos kkv:lta on jo sanottu, että voi viedä myyjäliikkeeseen niin tällöin se pitäisi olla oikein, tietenkin voi sieltäkin saada joskus väärää tietoa, kuten mistä tahansa byrokraattisesta laitoksesta( ja tästä itsellä olisi hyvä esimerkki isommassa kaavassa , mutta jätetään se nyt pois, mutta ohjeistus oli väärä ja meinasi tulla isot ongelmat kunnes toinen työntekijä korjasi asia). Joskus kiistely on hankalampaa ja ei tuo hyvää lopputulosta mutta jos annetaan vaihtoehto ihmiselle itselleen ja niitä on niin voi niitä kokeilla käyttää.
Perimmäinen ongelmahan tässä ei ole nyt tuo huoltoon toimittaminen, vaan enemmänkin takuuasiat muuten.
Eli kyseessä on Lenovon kannettava tietokone joka maksoi 1500 euroa. Tietokone on ollut ihan normaalissa käytössä hieman vajaa kolme vuotta, ja siihen ilmaantui vikaa tuuletinyksikköön. Yritin saada tietokoneen takuuhuoltoon myymälän kautta, koska minulla ei ole laatikkoa eikä pehmusteita joilla pystyisin sen lähettämään huollon toteuttavalle taholle. Kieltäytyivät ottamasta sitä vastaan, mutta sen sijaan antoivat jonkun vanhan aika risaisen laatikon ja Telian pehmustettuja kirjeitä laatikkoon sullottavaksi. Lähetyksen toteuttaminen ei ollut kovinkaan helppoa saamillani tarvikkeilla, mutta sain kuitenkin lopulta sen lähetettyä.
Kun tietokoneeni saapui huoltopisteelle, niin sieltä tuli viesti, että minun pitää itse maksaa huolto rahtineen, koska takuu mennyt umpeen. Soitin ensin Telialle tästä ja asiakaspalvelija mainitsi sivumennen, että tilatessani tuotetta olisin saanut siihen 3-vuoden takuun jos olisin ollut Telian liittymäasiakas. Vastasin siihen, että olin Telian liittymäasiakas silloin, mutta en tajunnut kirjautua omalle Telia-tililleni kun tein tilausta, mutta ei vastannut siihen mitään.
Kirjoitin siis pitkän reklamaation Telialle, jossa kerroin huollon antamat tarkemmat viankuvaukset ja tarvittavat toimenpiteet. Mainitsin myös tuon 3-vuoden takuuasian, Telian virhevastuun 1500 euron laitteesta, vaikka takuu olisikin mennyt umpeen jne…
Muutaman päivän päästä sain tuon jo mainitsemani vastauksen viestillä Telialta, enkä mitään muuta. Eli viesti oli tällainen: "Hei Olli,Kiitos viestistäsi.Ja olen todella pahoillani jos laitteessa oli vain 2 vuoden takuu,niinkun sinulle jo ollaan huollosta vastattu.Olit sen ostanut tammikuussa 2022.T.Telia"
Viestin voi melkeinpä tulkita ihan pään aukomiseksi ja haistatteluksi, ja niin asian myös koin. Ylipäätään jos 1500 euron tietokone vikaantuu jo vajaan kolmen vuoden sisällä, niin luulisi, että Telialla olisi edes hieman asiakaslähtöisyyttä asian hoitamisessa. Eli korvaisi edes osan huollosta, koska ei voi olla niin, että noin kallis laite hajoaa noin lyhyen ajan sisällä.
Ja siis tuohon toimittamiseen liittyen, minulle sanottiin liikkeessä, että Telialla ei ole mitään systeemiä siihen, että Telialta toimitettaisiin mitään tietokoneiden takuuhuolto -tapauksia yhtään mihinkään. Asiakkaan täytyy aina itse hoitaa asia tuotteen valmistajan kanssa.
Soitin sitten kuluttajaneuvontaan kysyäkseni tuosta, ja sieltä minulle sanottiin, että niin asia ei voi olla. Asiakkaalla on oikeus toimittaa takuuhuollettava tuote myyjän kautta sinne huoltoon.
Vein itse kerran Telia liikkeeseen laitteen takuuhuoltoon, ei mitään ongelmia.
Telian omissa ohjeissa on:
“Jos toimitat laitteen huoltoon Telia Kaupan kautta, sinun ei tarvitse pakata laitetta, vaan myymälähenkilökunta huolehtii pakkaamisesta”.
Itsellä oli myös gigantista ostetun pesukoneen huollon kanssa vähän samaa ongelmaa( yhdessä osa alueessa). Hajosi 3 kk takuun jälkeen( yksin asuajan ei hirveästi pyykkiä kulu joten ei edes kovassa käytössä tuona aikana, ei pitäisi minun käyttömäärällä noin nopeasti hajota). Gigantti vain laitteen valmistajalle ohjasi( tässä tapauksessa selkeästi takuu ei voimassa mutta virhevastuu voimassa joten en kiistellyt, että olisi pitänyt pelkästään heidän hoitaa vaan valmistajaan yhteyttä, kumpaakin ajan tasalla pitäen koska on myös myyjällä se virhevastuu, mutta tässä minulla hiukan eri kun takuu ummessa, sinulla pitäisi takuuta olla).
Vetosin juuri tuohon virhevastuuseen, 2 V takuu ja 2 V ja 3 kk hajosi. Sieltäkin ekana kinasteltiin, lopulta lähetettiin korjaaja kotiin( hankalampi tuote toimittaa mihinkään ja huolto liike 2 km päässä mistä tuli korjaaja) mutta sanottiin jos ei ole takuuseen menevä korjaus( jotain itse hajottanut tai tehnyt väärää, minkä tiesin viasta ei ole kysymys) maksaisin itse, muussa tapauksessa kunnioittaa vielä tuota 2 V takuuta virhevastuuseen vedoten. Korjaaja totesi onneksi, että takuun alainen vika joten hän vaihtaa ohjausyksikön virtapiirin mikä oli hajonnut( pitäisi kestää kauemmin ja ei ole itse aiheutettu vaa viallinen osa ollut kyseessä kun ei kestänyt) ja korjaus kesti vajaan tunnin ja matkakin hänellä lyhyt.
Joten päättyi hyvin ja oli myös onnekasta kaikille kun sattui huoltoliike viereen ja helppo ja halpa korjaus. Joten aina tosiaan kannattaa tuota virhevastuuta mahdollisesti käyttää ja tässä tapauksessa pitäisi kyllä olla selkeästi vielä 3 V takuu kun olet liittymä asiakas, tiedä lukeeko ehdoissa, että pitää olla kirjautuneena telian asiakkaana sisällä kun ostaa, onko tämä hyväksyttävä ehto kun sieltä kuitenkin järjestelmistä nähdään olet ollut oston aikaa liittymä asiakas ja sen heiltä ostanut joten kyllä telian pitäisi vaan kiltisti hyväksyä tämä ja takuu vaihtoon laittaa. Toivotaan saat vian kuntoon ja tulee parempi joulu sitä myöden.
Viestin voi melkeinpä tulkita ihan pään aukomiseksi ja haistatteluksi, ja niin asian myös koin. Ylipäätään jos 1500 euron tietokone vikaantuu jo vajaan kolmen vuoden sisällä, niin luulisi, että Telialla olisi edes hieman asiakaslähtöisyyttä asian hoitamisessa. Eli korvaisi edes osan huollosta, koska ei voi olla niin, että noin kallis laite hajoaa noin lyhyen ajan sisällä.
Koneen, jossa ei ole enää takuu voimassa voi myös korjata kuka vaan tuttu nörtti ja jos rikki on vain tuuletin niin hinnaksi tulee ehkä parikymppiä uudesta osasta ja vartti töitä. Tuulettimet ovat kuluvia halpoja osia eikä niihin kauheasti vaikuta laitteen hinta, paitsi jos ostat nörttilaitteita Noctuan tuulettimilla. Huollossa tähän lisätään sitten satasia alkavalta tunnilta päälle, jos sen joutuisi itse maksamaan. Toivottavasti tässä tilanteessa et joudu ja saat sen 3v takuun.
Ja siis tuohon toimittamiseen liittyen, minulle sanottiin liikkeessä, että Telialla ei ole mitään systeemiä siihen, että Telialta toimitettaisiin mitään tietokoneiden takuuhuolto -tapauksia yhtään mihinkään. Asiakkaan täytyy aina itse hoitaa asia tuotteen valmistajan kanssa.
Soitin sitten kuluttajaneuvontaan kysyäkseni tuosta, ja sieltä minulle sanottiin, että niin asia ei voi olla. Asiakkaalla on oikeus toimittaa takuuhuollettava tuote myyjän kautta sinne huoltoon.
Nimenomaan sellaista systeemiä ei ole kovinkaan monella pienellä kivijalkakaupalla, koska sellaista ei laki vaadi. Jos vaatisi niin sellainen olisi olemassa. Itse luottaisin kirjoitetttuun tietoon KKV sivulla paljon enemmän kuin jonkun suullisesti kertomaan. Tässä on kuitenkin 2 eri tahoa kyseessä eli takuukorjauksen maksaja eli myyjä/maahantuoja/valmistaja ja takuukorjauksen tekijä eli huoltoliike. Neuvo on siis, että saat aina valita näistä ensimmäisistä 3 sen myyjän, mutta joka ikinen vaihtoehto johtaa silti samalle tekijälle eli huoltoliikkeelle. Tämän kun vielä tarkentaa niin eivät kuvittele neuvovansa ensimmäisen valinnan kanssa. Missään tuossa ohjeessa ei myöskään sanota, etteikö myös myyjä voisi pyytää toimittamaan laitetta huoltoon Postin kautta, eikä rahtaamaan jonnekin pieneen kioskiin turhaan tilaa viemään. Eli jos oikein tappelet saat oikeuden postittaa laite ensin Telialle, josta se postitetaan huoltoliikkeeseen joka tapauksessa ja taas kestää ylimääräisiä viikkoja täysin turhaan.
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/
Kannattaisi oikeasti lukea nuo viralliset kirjalliset ohjeet läpi, eikä vaan sokeasti vaatia oikeuksia.
“Kaikki viat eivät ole välttämättä virheitä. Eräät tavarat, kuten kodinkoneet, saattavat vaatia pitkäaikaisessa käytössä huoltoa ja niissä voi ilmetä esimerkiksi kulumisesta aiheutuneita vikoja, joista myyjä ei ole vastuussa.”
Itse nörttinä esim lasken tietokoneen tuulettimet normaalissa käytössä kuluviksi osiksi, jotka vaativat joko jatkuvaa vaihtamista tai sitten laadun ostamista eli eivät pelkästään ole virhevastuun piirissä takuun umpeutumisen jälkeen.
Viestin voi melkeinpä tulkita ihan pään aukomiseksi ja haistatteluksi, ja niin asian myös koin. Ylipäätään jos 1500 euron tietokone vikaantuu jo vajaan kolmen vuoden sisällä, niin luulisi, että Telialla olisi edes hieman asiakaslähtöisyyttä asian hoitamisessa. Eli korvaisi edes osan huollosta, koska ei voi olla niin, että noin kallis laite hajoaa noin lyhyen ajan sisällä.
Koneen, jossa ei ole enää takuu voimassa voi myös korjata kuka vaan tuttu nörtti ja jos rikki on vain tuuletin niin hinnaksi tulee ehkä parikymppiä uudesta osasta ja vartti töitä. Tuulettimet ovat kuluvia halpoja osia eikä niihin kauheasti vaikuta laitteen hinta, paitsi jos ostat nörttilaitteita Noctuan tuulettimilla. Huollossa tähän lisätään sitten satasia alkavalta tunnilta päälle, jos sen joutuisi itse maksamaan. Toivottavasti tässä tilanteessa et joudu ja saat sen 3v takuun.
Ja siis tuohon toimittamiseen liittyen, minulle sanottiin liikkeessä, että Telialla ei ole mitään systeemiä siihen, että Telialta toimitettaisiin mitään tietokoneiden takuuhuolto -tapauksia yhtään mihinkään. Asiakkaan täytyy aina itse hoitaa asia tuotteen valmistajan kanssa.
Soitin sitten kuluttajaneuvontaan kysyäkseni tuosta, ja sieltä minulle sanottiin, että niin asia ei voi olla. Asiakkaalla on oikeus toimittaa takuuhuollettava tuote myyjän kautta sinne huoltoon.
Nimenomaan sellaista systeemiä ei ole kovinkaan monella pienellä kivijalkakaupalla, koska sellaista ei laki vaadi. Jos vaatisi niin sellainen olisi olemassa. Itse luottaisin kirjoitetttuun tietoon KKV sivulla paljon enemmän kuin jonkun suullisesti kertomaan. Tässä on kuitenkin 2 eri tahoa kyseessä eli takuukorjauksen maksaja eli myyjä/maahantuoja/valmistaja ja takuukorjauksen tekijä eli huoltoliike. Neuvo on siis, että saat aina valita näistä ensimmäisistä 3 sen myyjän, mutta joka ikinen vaihtoehto johtaa silti samalle tekijälle eli huoltoliikkeelle. Tämän kun vielä tarkentaa niin eivät kuvittele neuvovansa ensimmäisen valinnan kanssa. Missään tuossa ohjeessa ei myöskään sanota, etteikö myös myyjä voisi pyytää toimittamaan laitetta huoltoon Postin kautta, eikä rahtaamaan jonnekin pieneen kioskiin turhaan tilaa viemään. Eli jos oikein tappelet saat oikeuden postittaa laite ensin Telialle, josta se postitetaan huoltoliikkeeseen joka tapauksessa ja taas kestää ylimääräisiä viikkoja täysin turhaan.
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/
Kannattaisi oikeasti lukea nuo viralliset kirjalliset ohjeet läpi, eikä vaan sokeasti vaatia oikeuksia.
“Kaikki viat eivät ole välttämättä virheitä. Eräät tavarat, kuten kodinkoneet, saattavat vaatia pitkäaikaisessa käytössä huoltoa ja niissä voi ilmetä esimerkiksi kulumisesta aiheutuneita vikoja, joista myyjä ei ole vastuussa.”
Itse nörttinä esim lasken tietokoneen tuulettimet normaalissa käytössä kuluviksi osiksi, jotka vaativat joko jatkuvaa vaihtamista tai sitten laadun ostamista eli eivät pelkästään ole virhevastuun piirissä takuun umpeutumisen jälkeen.
Takuu on vain valmistajan myöntämä lisäetu, ja myyjätaho voi sitä pidentää niin tahtoessaan. Sillä ei ole merkitystä vaikka takuu olisikin mennyt umpeen, koska Suomen kuluttajalaki takaa sen todellisen ja oikean takuun. Eli kyseessä on virhevastuu ja siinä määritetään kuinka kauan laitteen tulee kestää käyttöä niin ettei se hajoa.
Ja tässä tapauksessa kyseessä on 1500 euron tietokone. Sellaisen tulisi kyllä kestää kauemmin käyttöä kuin vajaa kolme vuotta, oli kulutusosa tai ei!
Suosittelen @osmoopa että kirjoittaisitko uudelleen tästä meille palautteen saman kanavan kautta, mutta se on varmaa ettei edellinen ole päätynyt perille asti oikealle taholle.
Voit myös mainita asiasta ja linkata tämän keskusteluketjun kirjaamaasi palautteeseen. Oletan, että asiakaspalvelu on kirjoittanut sinulle ajattelematta asiaa loppuun asti. Yksittäinen ja harmillinen tapaus kyseessä. Ei ole ollut ihan kaikki ajatukset kasassa, kun meiltä asiakaspalvelusta hän on sinulle viestillä näin laittanut. Uskon, että nyt saamme tämän asian käsiteltyä järkevästi loppuun asti.
Takuu on vain valmistajan myöntämä lisäetu, ja myyjätaho voi sitä pidentää niin tahtoessaan. Sillä ei ole merkitystä vaikka takuu olisikin mennyt umpeen, koska Suomen kuluttajalaki takaa sen todellisen ja oikean takuun. Eli kyseessä on virhevastuu ja siinä määritetään kuinka kauan laitteen tulee kestää käyttöä niin ettei se hajoa.
Ja tässä tapauksessa kyseessä on 1500 euron tietokone. Sellaisen tulisi kyllä kestää kauemmin käyttöä kuin vajaa kolme vuotta, oli kulutusosa tai ei!
Laittamassani linkissä mielestäni nimenomaan luki virhevastuu. 15000€ maksavan autonkin voisi kuvitella kestävän vähintään 10 vuotta, mutta silti joudut itse maksamaan tuulettimen hihnat, öljynvaihdot jne kuluvien osien vaihdot ja korjaukset takuuajan jälkeen. Sinullahan ei ole oletettavasti hajonnut itse 1500€ arvoinen tietokone vaan siinä oleva parinkympin kuluva osa.
Laittamassani linkissä mielestäni nimenomaan luki virhevastuu. 15000€ maksavan autonkin voisi kuvitella kestävän vähintään 10 vuotta, mutta silti joudut itse maksamaan tuulettimen hihnat, öljynvaihdot jne kuluvien osien vaihdot ja korjaukset takuuajan jälkeen. Sinullahan ei ole oletettavasti hajonnut itse 1500€ arvoinen tietokone vaan siinä oleva parinkympin kuluva osa.
Meillä paloi yhdestä autosta sulake. Toimeliaana miehenä aloin vaihtamaan sitä itse. Kärsin sairaudesta, jonka yhtenä oireena on muistihäiriöt. Ei olisi pitänyt ryhtyä toimeen.
Omasta mielestä operaatio, josta en muistanut mitään, onnistui loistavasti. Vaimo ei ollut samaa mieltä. Auton ikkunat eivät menneet kiinni, eikä autoa saatu liikkeelle. Hinausliike haki auton. Huollossa ihmeteltiin miten joku oli onnistunut vaihtamaan lähes kaikki sulakkeet miten sattui, ja osa löytyi myöhemmin vaihtajan taskuista. Muutaman sentin sulake taisi kustantaa yli viisisataa. Hinauksen maksoi vakuutusyhtiö ja sulaketyön autoliikkeen goodwill.
Takuu on vain valmistajan myöntämä lisäetu, ja myyjätaho voi sitä pidentää niin tahtoessaan. Sillä ei ole merkitystä vaikka takuu olisikin mennyt umpeen, koska Suomen kuluttajalaki takaa sen todellisen ja oikean takuun. Eli kyseessä on virhevastuu ja siinä määritetään kuinka kauan laitteen tulee kestää käyttöä niin ettei se hajoa.
Ja tässä tapauksessa kyseessä on 1500 euron tietokone. Sellaisen tulisi kyllä kestää kauemmin käyttöä kuin vajaa kolme vuotta, oli kulutusosa tai ei!
Laittamassani linkissä mielestäni nimenomaan luki virhevastuu. 15000€ maksavan autonkin voisi kuvitella kestävän vähintään 10 vuotta, mutta silti joudut itse maksamaan tuulettimen hihnat, öljynvaihdot jne kuluvien osien vaihdot ja korjaukset takuuajan jälkeen. Sinullahan ei ole oletettavasti hajonnut itse 1500€ arvoinen tietokone vaan siinä oleva parinkympin kuluva osa.
Et voi verrata ja pistää samalle viivalle autoja ja tietokoneita. Kyseessä täysin erilaiset tuotteet.
Oli miten oli, luotan enemmän kuluttajaneuvonnan asiantuntijaan kuin kenenkään tavan tallaajan tulkintoihin lukemistaan teksteistä KKV:n sivuilta.
Et voi verrata ja pistää samalle viivalle autoja ja tietokoneita. Kyseessä täysin erilaiset tuotteet.
Oli miten oli, luotan enemmän kuluttajaneuvonnan asiantuntijaan kuin kenenkään tavan tallaajan tulkintoihin lukemistaan teksteistä KKV:n sivuilta.
Voin hyvinkin verrata. Kyseessä on kuluvia osia sisältävät takuun ja virhevastuun piirissä olevat laitteet. Jos auto ei kelpaa niin miten olisi KKV kirjallisen ohjeen mainitsemat kodinkoneet? Sellaiseksi voisi tietokoneen laskea hyvinkin helposti.
Itse taas luotan kirjalliseen tarkkaan tietoon enemmän kuin kuulopuheisiin ja suullisessa keskusteluissa esiintyviin väärinkäsityksiin. Mitäs jos ihan itse lukisit ne ohjeet niin huomaisit, ettei niitä tarvitse kauheasti tulkita vaan ne ovat hyvinkin selvät?
Jos ei ohjeet kelpaa kirjallisina, katsotaanpa mitä laki sanoo. Tuossa täysin selvästi sanotaan, että myyjällä voi olla takuun käyttämisen suhteen menettely, jota asiakkaan on noudatettava. Menettelystä ei saa kuitenkaan koitua asiakkaalle ylimääräisiä kustannuksia, mutta siihenpä se lain mukaan taitaa jäädä. Joku jaksavampi voi toki etsiä kohdan, jossa todetaan toisin, mutta siihen asti laki vaatii ostajaa noudattamaan takuutodistuksessa ilmeneviä menettelyjä. Mikään kuluttajaneuvoja ei kuitenkaan voi ylittää neuvoillaan lakeja yhtään sen enempää kuin myyjä tai ostajakaan keskenään sopimalla.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038
“15 b § (22.12.2021/1242)
Takuutodistuksesta on käytävä ilmi seuraavat seikat:
4) menettely, jota ostajan on noudatettava takuun käyttämiseksi;”
Jos ei ohjeet kelpaa kirjallisina, katsotaanpa mitä laki sanoo. Tuossa täysin selvästi sanotaan, että myyjällä voi olla takuun käyttämisen suhteen menettely, jota asiakkaan on noudatettava. Menettelystä ei saa kuitenkaan koitua asiakkaalle ylimääräisiä kustannuksia, mutta siihenpä se lain mukaan taitaa jäädä. Joku jaksavampi voi toki etsiä kohdan, jossa todetaan toisin, mutta siihen asti laki vaatii ostajaa noudattamaan takuutodistuksessa ilmeneviä menettelyjä. Mikään kuluttajaneuvoja ei kuitenkaan voi ylittää neuvoillaan lakeja yhtään sen enempää kuin myyjä tai ostajakaan keskenään sopimalla.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038
“15 b § (22.12.2021/1242)
Takuutodistuksesta on käytävä ilmi seuraavat seikat:
4) menettely, jota ostajan on noudatettava takuun käyttämiseksi;”
Onko tässä sinulla nyt jonkinlainen ristiretki köyhää kuluttajaa vastaan? Odotatko jonkinlaista asianajajan palkkiota Telialta?
Vähävarainen kuluttaja tekee erittäin ison sijoituksen tietokoneeseen odottaen sille hintaansa nähden laatua, jolla ei hajoaisi näin lyhyessä ajassa, ja hakee isolta yhtiöltä vastaan tulemista vian korjaamisen kanssa tätä kautta, kun lomakkeella saa vain tuollaisia lyhyitä tylyjä viestejä joihin ei edes pysty vastaamaan.
Niin sinä hyökkäät paikalle taistelemaan kovasti yrittäen nujertaa vähävaraisen kuluttajan.
Mikään kuluttajaneuvoja ei kuitenkaan voi ylittää neuvoillaan lakeja yhtään sen enempää kuin myyjä tai ostajakaan keskenään sopimalla.
Hmmmm…..
Kuluttajaneuvonta toki ei voi ylittää lain vaatimuksia , mutta sen sijaan myyjä ja ostaja voivat sopia myös paremmista ehdoista , mitä laki määrää. Siis laki on vain se minimi.
Esimerkiksi laitteilla voi olla myyjän antama takuu , joka ylittää lakisääteisen valmistajan takuun. Tämä vain noin yleisenä huomiona.