Skip to main content

Elikkä ostin Telian kaupasta tämän modeemin, mutta koska minulla on Elisan liittymä käytössä, niin saanko silti tulevat firmware päivitykset? Vai onko näissä edes mitään Telian omaa firmistä sisällä?

Nyt laitteessa on firmware V5.50(ABVY.5.4)R0

Syy miksi ostin Telialta oli se, että Elisa itse myy vanhempaa mallia 100€ kalliimmalla 🤣

 

__

Muokkaus SannaMKoo: Muokkasin otsikkoa "Zyxel DX3300-T1 kysymys" kuvaavammaksi, jotta aihe löytyy hauilla helpommin.

Reitittimet eivät ole korvamerkittyjä. Päivitykset ne kyselevät laitteen valmistajalta, kun automaattinen päivityshaku on päällä (oletusasetus = CPE check for new upgrades on every boot up), eli kun reititin käynnistetään uudelleen. Päivitykset voi myös ladata itse jos on tarvis, silloin päivitystiedosto pitää hakea laitteen valmistajan sivuilta.

V5.50(ABVY.5.4)R0 on mielestäni uusin versio.


Tarkistin vielä;

V5.50(ABVY.5.3)R0 elokuu 14, 2024
V5.50(ABVY.5.4)R0 marraskuu 29, 2024

Eli tuo V5.50(ABVY.5.4)R0 on julkaistu eilen. Pitää varmaan bootata reititin...


Tarkistin vielä;

V5.50(ABVY.5.3)R0 elokuu 14, 2024
V5.50(ABVY.5.4)R0 marraskuu 29, 2024

Eli tuo V5.50(ABVY.5.4)R0 on julkaistu eilen. Pitää varmaan bootata reititin...

Mistäs tarkistit tuon, kun itse en edes löydä kyseistä laitetta valmistajan sivulta 😅


Näissä reitittimissä on näköjään sama softa.

DX3301-T0 Generic
EX3301-T0 Generic
DX3300-T0 Generic
EX3300-T0 Generic
EX3200-T0 Generic
DX3300-T1 Generic
EX3300-T1 Generic

https://www.zyxel.com/fi/fi/support/download?model=dx3301-t0


Näissä reitittimissä on näköjään sama softa.

DX3301-T0 Generic
EX3301-T0 Generic
DX3300-T0 Generic
EX3300-T0 Generic
EX3200-T0 Generic
DX3300-T1 Generic
EX3300-T1 Generic

https://www.zyxel.com/fi/fi/support/download?model=dx3301-t0

​Hmm… Versionumero ei ole sama ainakaan tuon linkin takana. Oletko ​@jokeri59 selvittänyt mitä eroa on laitteen firmware-versiolla V5.50(ABVY.5.4)R0 ja tukisivulla olevalla V5.50(ABVY.5.4)C0🤔

Sarjanumerolla Zyxelin sivu tietää kertoa:
Dear Customer, your device was detected as a device purchased from an Internet Service Provider. Please get in contact with your Internet Service Provider for Support- or Warranty services.
Even if you own a Zyxel device, if it was supplied by your ISP, it is considered an SP device. Although Zyxel is the manufacturer, the service provider is responsible for all technical support related to the hardware and software.

Reitittimet eivät ole korvamerkittyjä. Päivitykset ne kyselevät laitteen valmistajalta, kun automaattinen päivityshaku on päällä (oletusasetus = CPE check for new upgrades on every boot up), eli kun reititin käynnistetään uudelleen. Päivitykset voi myös ladata itse jos on tarvis, silloin päivitystiedosto pitää hakea laitteen valmistajan sivuilta.

Operaattorit kyllä toimittavat reitittimiä omalla valmistajan versiosta räätälöidyllä softallaan ja tällöin myös operaattori hoitaa ylläpitämiensä reitittimien päivitysten jakelut, ei valmistaja.
 

 


Toivottavasti joku Telialta osaa kertoa, että mikä tilanne nyt on. Saanko päivitykset jatkossakin, kun käytän tosiaan Elisan liittymää vai olenko niin sanotusti “kusessa” ja laite ei päivity jatkossa 😂


Mitenköhän nopeasti nuo päivittyvät oikeaan verkkoon kytkettyinä? Jos ei muuten onnistu päivittäminen niin ainahan voi uuden firmwaren huomatessaan käyttää reititintä kaverilla, jolla on Telian netti. 

 


Mitenköhän nopeasti nuo päivittyvät oikeaan verkkoon kytkettyinä? Jos ei muuten onnistu päivittäminen niin ainahan voi uuden firmwaren huomatessaan käyttää reititintä kaverilla, jolla on Telian netti.

Telia ei tukisivuillaan kerro mikä on viimeisin softa ja milloin se on päivitetty. Tätä tietoa on useampaan kertaan Telialta pyydetty tukisivuille , turhaan. Tällä hetkellä pitää ottaa yhteyttä aspaan ja kysyä mikä on viimeisin softa. Aika tyhmää ja turhaa aspan kuormittamista.

Yleensä operaattorilaitteet päivittyvät kyllä ihan siitä riippumatta , missä verkossa ne ovat , kun sen päivityspalvelimen osoite on ymmärtääkseni koodattu kiinteästi softaan. No poikkeuksia voi olla.


Toivottavasti joku Telialta osaa kertoa, että mikä tilanne nyt on. Saanko päivitykset jatkossakin, kun käytän tosiaan Elisan liittymää vai olenko niin sanotusti “kusessa” ja laite ei päivity jatkossa 😂

Laitoin tästä vielä varmistuksen vuoksi kyselyä meidän verkkolaitteista vastaavalle. Palailemme heti ketjuun kun saamme pulmaasi vastauksen. 😊

 

Telia ei tukisivuillaan kerro mikä on viimeisin softa ja milloin se on päivitetty. Tätä tietoa on useampaan kertaan Telialta pyydetty tukisivuille , turhaan. Tällä hetkellä pitää ottaa yhteyttä aspaan ja kysyä mikä on viimeisin softa. Aika tyhmää ja turhaa aspan kuormittamista.

Nostin tämän myös uudelleen esiin, että tietoja viimeisimmistä softaversioista ja niiden päivittymisestä kovasti toivotaan! 


 

Telia ei tukisivuillaan kerro mikä on viimeisin softa ja milloin se on päivitetty. Tätä tietoa on useampaan kertaan Telialta pyydetty tukisivuille , turhaan. Tällä hetkellä pitää ottaa yhteyttä aspaan ja kysyä mikä on viimeisin softa. Aika tyhmää ja turhaa aspan kuormittamista.

Nostin tämän myös uudelleen esiin, että tietoja viimeisimmistä softaversioista ja niiden päivittymisestä kovasti toivotaan! 

Eikä vain tiedot siitä viimeisimmästä softasta , vaan laitteen koko päivityshistoria. Kiitos!

PS. Kilpailijalla ne tiedot on ollut jo vuosia ainakin suurimmasta osasta laitteita.


Näissä reitittimissä on näköjään sama softa.

DX3301-T0 Generic
EX3301-T0 Generic
DX3300-T0 Generic
EX3300-T0 Generic
EX3200-T0 Generic
DX3300-T1 Generic
EX3300-T1 Generic

https://www.zyxel.com/fi/fi/support/download?model=dx3301-t0


Hmm… Versionumero ei ole sama ainakaan tuon linkin takana. Oletko ​@jokeri59 selvittänyt mitä eroa on laitteen firmware-versiolla V5.50(ABVY.5.4)R0 ja tukisivulla olevalla V5.50(ABVY.5.4)C0🤔

Reitittimet eivät ole korvamerkittyjä. Päivitykset ne kyselevät laitteen valmistajalta, kun automaattinen päivityshaku on päällä (oletusasetus = CPE check for new upgrades on every boot up), eli kun reititin käynnistetään uudelleen. Päivitykset voi myös ladata itse jos on tarvis, silloin päivitystiedosto pitää hakea laitteen valmistajan sivuilta.


Operaattorit kyllä toimittavat reitittimiä omalla valmistajan versiosta räätälöidyllä softallaan ja tällöin myös operaattori hoitaa ylläpitämiensä reitittimien päivitysten jakelut, ei valmistaja.

Tämä Zyxelin tuen vastaus ei vastaa tuohon päivittymiseen toisen operaattorin verkossa tai jakelusta yleensä, mutta vahvistaa sen, että reitittimessä ei tosiaan ole Zyxelin tukisivulta saatava geneerinen firmware, vaan se on Telialle räätälöity:
The firmware is supposed to be supplied by Telia, as the device was customized to its requirements. Unfortunately, we have no further details about what exactly was modified from the standard device.


Yleensä operaattorilaitteet päivittyvät kyllä ihan siitä riippumatta , missä verkossa ne ovat , kun sen päivityspalvelimen osoite on ymmärtääkseni koodattu kiinteästi softaan. No poikkeuksia voi olla.

Lähinnä mietin, että päivittäminen olisi operaattorin päässä estetty muilta kuin oman verkon laitteilta. Eipä siinä mitään järkeä olisi, paitsi jos nuo räätälöinnit jotenkin haittaavat toimintaa muiden operaattorien verkossa.


Yleensä operaattorilaitteet päivittyvät kyllä ihan siitä riippumatta , missä verkossa ne ovat , kun sen päivityspalvelimen osoite on ymmärtääkseni koodattu kiinteästi softaan. No poikkeuksia voi olla.

Lähinnä mietin, että päivittäminen olisi operaattorin päässä estetty muilta kuin oman verkon laitteilta. Eipä siinä mitään järkeä olisi, paitsi jos nuo räätälöinnit jotenkin haittaavat toimintaa muiden operaattorien verkossa.

Softan lataus ei vaadi kuin normaalin internetyhteyden päivityspalvelimelle. Kun softa on latautunut (automaattisesti tai käsin) , niin sitten asennus ei vaadi nettiyhteyttä.

En oikein keksi mikä niissä räätälöinneissä estäisi softan latauksen. Asennus tarkistaa , että uusi softa on kelvollinen ja oikean operaattorin.

PS. Itse en ole kokeillut kiinteän verkon laitteilla , mutta kyllä ainakin mobiilireitittimeni päivittyvät verkossa kuin verkossa.


Yleensä operaattorilaitteet päivittyvät kyllä ihan siitä riippumatta , missä verkossa ne ovat , kun sen päivityspalvelimen osoite on ymmärtääkseni koodattu kiinteästi softaan. No poikkeuksia voi olla.

Lähinnä mietin, että päivittäminen olisi operaattorin päässä estetty muilta kuin oman verkon laitteilta. Eipä siinä mitään järkeä olisi, paitsi jos nuo räätälöinnit jotenkin haittaavat toimintaa muiden operaattorien verkossa.

Ei ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia Elisan verkossa käytettynä ja ainut asia mikä jäi mietityttämään on tuo päivitysten saatavuus jatkossa. Jos Telialta nyt tuleekin vastaus, että päivitykset lukittu vain heidän verkkoon, niin lentää modeemi samantien SER lavalle 😅


Softan lataus ei vaadi kuin normaalin internetyhteyden päivityspalvelimelle. Kun softa on latautunut (automaattisesti tai käsin) , niin sitten asennus ei vaadi nettiyhteyttä.

En oikein keksi mikä niissä räätälöinneissä estäisi softan latauksen. Asennus tarkistaa , että uusi softa on kelvollinen ja oikean operaattorin.

PS. Itse en ole kokeillut kiinteän verkon laitteilla , mutta kyllä ainakin mobiilireitittimeni päivittyvät verkossa kuin verkossa.

Siis että se olisi Telialla estetty siellä päivitysserverillä, ei siinä laitteessa. Jos serveri ei vastaa laitteelle vieraassa verkossa mitään, ei se voi myöskään ladata mitään sieltä. Tällaisia hölmöjä estoja on näkynyt aina joskus. ADSL aikaan muistan ainakin joka modeemissa olleen valmiiksi operaattorin omat asetukset eikä se toiminut muissa verkoissa ilman niiden vaihtamista käsin. 

Ei ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia Elisan verkossa käytettynä ja ainut asia mikä jäi mietityttämään on tuo päivitysten saatavuus jatkossa. Jos Telialta nyt tuleekin vastaus, että päivitykset lukittu vain heidän verkkoon, niin lentää modeemi samantien SER lavalle 😅

Kannattaa sentään kaupata jollekin Telian asiakkaalle. Pääasia on, että toimii nyt niin voi laittaa vaikka War Games streamin pyörimään. 


Softan lataus ei vaadi kuin normaalin internetyhteyden päivityspalvelimelle. Kun softa on latautunut (automaattisesti tai käsin) , niin sitten asennus ei vaadi nettiyhteyttä.

En oikein keksi mikä niissä räätälöinneissä estäisi softan latauksen. Asennus tarkistaa , että uusi softa on kelvollinen ja oikean operaattorin.

PS. Itse en ole kokeillut kiinteän verkon laitteilla , mutta kyllä ainakin mobiilireitittimeni päivittyvät verkossa kuin verkossa.

Siis että se olisi Telialla estetty siellä päivitysserverillä, ei siinä laitteessa. Jos serveri ei vastaa laitteelle vieraassa verkossa mitään, ei se voi myöskään ladata mitään sieltä. Tällaisia hölmöjä estoja on näkynyt aina joskus. ADSL aikaan muistan ainakin joka modeemissa olleen valmiiksi operaattorin omat asetukset eikä se toiminut muissa verkoissa ilman niiden vaihtamista käsin.

Ymmärsin kyllä miten se esto teknisesti tehdään , mutta mikä olisi Telian intressi estää se sellaisilta laitteilta , jotka on ostettu omaksi Telialta , kun käyttöä ei ole muiden verkossa estetty eikä softaa voi korvata muulla. Vuokralaitteet on sitten vähän eri asia.

No en pysty asiaa todentamaan muilla kuin mobiilireitittimillä ja niissä ei mitään päivitysestoa ole esiintynyt. Soisin , että joku telialainen kommentoisi asiaa.


Ymmärsin kyllä miten se esto teknisesti tehdään , mutta mikä olisi Telian intressi estää se sellaisilta laitteilta , jotka on ostettu omaksi Telialta , kun käyttöä ei ole muiden verkossa estetty eikä softaa voi korvata muulla. Vuokralaitteet on sitten vähän eri asia.

No en pysty asiaa todentamaan muilla kuin mobiilireitittimillä ja niissä ei mitään päivitysestoa ole esiintynyt. Soisin , että joku telialainen kommentoisi asiaa.

Kuten huomaat, puhun koko ajan hölmöistä jutuista, joissa ei olekaan mitään järkeä. Niihin on turha miettiä intressejä, kun melkein aina periytyvät jostain vuosikausia vanhasta järjestelmästä. Yhtä hyvin voisi kysyä, että mikä on Telian intressi olla julkaisematta laitteiden päivitysversioita. Se nyt vaan on niin, koska on ennenkin ollut, eikä kukaan ole saanut muutosta asiaan läpi byrokratian. 

Tähän asiaan tosiaan tulee selvyys sitten kun tekniset puolen ihmiset kertovat miten asia on nykyään, ei puimalla teoreettista ajatustani siitä, miksi päivitykset mahdollisesti eivät onnistuisi muissa verkoissa pidempään. 


Toivottavasti joku Telialta osaa kertoa, että mikä tilanne nyt on. Saanko päivitykset jatkossakin, kun käytän tosiaan Elisan liittymää vai olenko niin sanotusti “kusessa” ja laite ei päivity jatkossa 😂

Toistaiseksi viimeisin päivitys laitteelle tulee meidän palvelimen kautta ennenkuin päivitykset siirtyvät tulemaan suoraan Zyxelin palvelimelta. Eli jatkossa päivitysten tulisi onnistua 100% varmuudella myös muun palveluntarjoajan verkon kautta. 

En ole vielä saanut vahvistusta, että onnistuuko tämä viimeisin päivitys meidän palvelimelta vaikka laite on toisen palveluntarjoajan verkossa. Palaan ketjuun, kun saan tähän tarkennuksen. 

 

Tämä Zyxelin tuen vastaus ei vastaa tuohon päivittymiseen toisen operaattorin verkossa tai jakelusta yleensä, mutta vahvistaa sen, että reitittimessä ei tosiaan ole Zyxelin tukisivulta saatava geneerinen firmware, vaan se on Telialle räätälöity:
The firmware is supposed to be supplied by Telia, as the device was customized to its requirements. Unfortunately, we have no further details about what exactly was modified from the standard device.

Laitevastaavan mukaan ainoa toivomamme ero geneeriseen softaan verrattuna on se, että olemme toivoneet automaattipäivitys ominaisuutta laitteen hallintaan. 

 

Eikä vain tiedot siitä viimeisimmästä softasta , vaan laitteen koko päivityshistoria. Kiitos!

PS. Kilpailijalla ne tiedot on ollut jo vuosia ainakin suurimmasta osasta laitteita.

 

Tiedot laitteiden versionumeroista ja muutoslokit ovat olleet myös meidän asiakasrajapinnassa työskentelevien toiveena pitkään. Tämä muutos on meille myös aikanaan luvattu, mutta pitkässä juoksussa tuntuu muutos olevan. Toistaiseksi en pysty lupaamaan, että tiedot laitteiden ohjelmistoversioista tai päivityslokeista olisivat tulossa asiakastuki -sivustolle. 


Toivottavasti joku Telialta osaa kertoa, että mikä tilanne nyt on. Saanko päivitykset jatkossakin, kun käytän tosiaan Elisan liittymää vai olenko niin sanotusti “kusessa” ja laite ei päivity jatkossa 😂

 

En ole vielä saanut vahvistusta, että onnistuuko tämä viimeisin päivitys meidän palvelimelta vaikka laite on toisen palveluntarjoajan verkossa. Palaan ketjuun, kun saan tähän tarkennuksen. 

 

Estettä päivitykselle ei pitäisi olla vaikka laite on toisen palveluntarjoajan verkossa. 


Toivottavasti joku Telialta osaa kertoa, että mikä tilanne nyt on. Saanko päivitykset jatkossakin, kun käytän tosiaan Elisan liittymää vai olenko niin sanotusti “kusessa” ja laite ei päivity jatkossa 😂

 

En ole vielä saanut vahvistusta, että onnistuuko tämä viimeisin päivitys meidän palvelimelta vaikka laite on toisen palveluntarjoajan verkossa. Palaan ketjuun, kun saan tähän tarkennuksen. 

 

Estettä päivitykselle ei pitäisi olla vaikka laite on toisen palveluntarjoajan verkossa. 

Hyvä homma, nyt tietää että voi pitää modeemin käytössä 😊


Toivottavasti joku Telialta osaa kertoa, että mikä tilanne nyt on. Saanko päivitykset jatkossakin, kun käytän tosiaan Elisan liittymää vai olenko niin sanotusti “kusessa” ja laite ei päivity jatkossa 😂

Toistaiseksi viimeisin päivitys laitteelle tulee meidän palvelimen kautta ennenkuin päivitykset siirtyvät tulemaan suoraan Zyxelin palvelimelta. Eli jatkossa päivitysten tulisi onnistua 100% varmuudella myös muun palveluntarjoajan verkon kautta.

Jaahas.

Mitenkä tuo oikein pitää tulkita?

Luopuuko Telia jatkossa kokonaan itselleen räätälöidyistä softista? Jos noin , niin mitä tapahtuu vanhemmille laitteille , joissa on edelleen operaattorisofta? Ainakin ne pitäisi päivittää sellaisiksi , että hyväksyvät valmistajan softan kakistelematta , vai mitä?


Opin jo kansakoulussa, että opettajan kysymykseen tulee vastata ainastaan opettajan kysymykseen.

Sittemmin opin, että ahkeralla viittaamisella oli vaikutus arvosanaan. Viittasin aina hullun lailla, vaikka en aina tiennyt oikeaa vastausta. Jos sain tietämättömänä vastausvuoron, sanoin etten tiedä, mutta otan selvää. Tai sitten että tiesin sen vielä äsken, mutta viitatessa unohtui…

Vastasin aloittajan kysymykseen. Mielestäni vastaus oli oikein. En ala elvistelemään miksi tiesin…

Uteliaisuuttani kysyn: Vastaukseni johti ratkaisuun asiassa, jonka aloittaja kysyi. Asia merkittiin jonkun tahon toimesta ratkaistuksi. Sitten asia lavennettiin poluille, joilla ei ollut itse asiaan mitään merkitystä.

Kun Telian moderaattori selitti lavennutta keskustelua puolivillaisilla selityksillä, ratkaisu siirrettiin minulta hänen nimiin. Mikä logiikka tässä on?

Mielestäni näihin kysymyksiin on aika turha vastata, sillä aika usein ne kääntyvät päälaelleen, enkä halua olla juupas eipäs keskusteluiden kanssa missään tekemisissä. Ne eivät johda mihinkään.


Uteliaisuuttani kysyn: Vastaukseni johti ratkaisuun asiassa, jonka aloittaja kysyi. Asia merkittiin jonkun tahon toimesta ratkaistuksi.

Ketjun aloittaja ja moderaattorit voivat merkitä jonkun vastauksen ratkaisuksi.


Itse tosiaan merkitsin tuon jokeri59 aikaisemman vastauksen ratkaisuksi, mutta se jostain syystä poistettiin ja nyt merkitsin tuon moderaattorin vastauksen, jossa kävi ilmi että ei pitäisi olla estettä päivittämiselle toisen operaattorin verkossa. Toivottavasti tuo nyt pitää paikkansa, mutta ainakin omalta osalta tämä asia saa olla selvä. Kiitos vielä jokeri59:lle, kun alkoi heti auttamaan tämän asian kanssa 😊

Olisi ihan hyvä, jos Telian kaupan sivuilla mainittaisiin, että toimiiko laitteet toisen operaattorin verkossa ym, niin ei tulisi tämmöisiä “ongelmia” jatkossa, kun en ainakaan itse osannut odottaa, että näissä olisi jotakin operaattoreiden omia säätöjä ym, kun ei laitteessa itsessään tai käyttöliittymässä mitään Teliaan viittaavaa ole mainittu.


Jaahas.

Mitenkä tuo oikein pitää tulkita?

Luopuuko Telia jatkossa kokonaan itselleen räätälöidyistä softista? Jos noin , niin mitä tapahtuu vanhemmille laitteille , joissa on edelleen operaattorisofta? Ainakin ne pitäisi päivittää sellaisiksi , että hyväksyvät valmistajan softan kakistelematta , vai mitä?

Tämän Zyxel DX3300-T1 reitittimen kohdalla olemme halunneet, että ohjelmisto eroaa laitevalmistajan omasta softasta siten, että laitteen GUI:sta löytyy automaattinen päivitys ominaisuus ja mahdollisuus tarkistaa ohjelmistopäivitys painikkeen kautta. Emme ole luopumassa räätälöidyistä ohjelmistoista, jos laitevalmistajan geneerinen ohjelmisto ei tarjoa ominaisuuksia joita haluamme. 

Vanhemmat laitteet, joiden ohjelmistopäivityksiä ei voida hoitaa valmistajan palvelimien kautta hoidamme tietoturvapäivitykset meidän kautta kuten tähänkin saakka. 

 

Uteliaisuuttani kysyn: Vastaukseni johti ratkaisuun asiassa, jonka aloittaja kysyi. Asia merkittiin jonkun tahon toimesta ratkaistuksi. Sitten asia lavennettiin poluille, joilla ei ollut itse asiaan mitään merkitystä.

Kun Telian moderaattori selitti lavennutta keskustelua puolivillaisilla selityksillä, ratkaisu siirrettiin minulta hänen nimiin. Mikä logiikka tässä on?

 

 

Ketjun aloittajat lähtökohtaisesti merkitsevät haluamansa vastauksen ratkaisuksi. Pääasiassa moderaattorit merkitsevät ratkaisun vain vanhoihin ketjuihin missä aloittaja ei ole itse valinnut ratkaisua. 


Vastaa