Hei @ramiti ja tervetuloa Telian yhteisöön!
Minkälaista puhelinta/tarjousta olit katsomassa? Ainakin iPhone 7 puhelimessa on thai kielen tuki ja jopa Siri tuki löytyy thaiksi : https://www.apple.com/fi/iphone-7/specs/
Voin yrittää löytää lisää tietoa, jos kerrot mitä puhelinta ajattelit?
Minä en ole Telialainen, mutta ajattelin vastata kysymykseesi.
Edit myös Honor 8 puhelimesta löytyy thai kieli : https://to2cnews.blogspot.fi/2017/03/huawei-honor-8-support-multi-language.html
@ramiti kirjoitti:
Puolisoni on thaimaalainen. Puhelimessa on oltava thaimaalaisen kielivalikko ja sen on hyvä toimia myös Thaimaassa paikallisella SIM-kortilla. Tarkastelin netissä eri vaihtoehtoja joista yksi, Telian tarjous, oli kiinnostava. Tiedustelin Telialta onko ko mallissa thaimaan kielivalikkoa. Vastaus oli että mahdollisesti on, emme ole varmoja. Seuraava kysymykseni oli että jos tilaan epävarmana ja jos tätä thai-kielen valikkoa ole niin voinko palauttaa laitteen koska tarkastus vaatii koneen käynnistyksen. Ette voi koska kokeiltua laitetta ei voi palauttaa. Kolmanteen kysymykseen että antakaa myymästänne laitteesta speksit niin kysyn itse valmistajalta niin en saanut vastausta. Tämä Chatissa, jotenkin pettynyt olo asakaspalveluun
Moi!
Mikähän tuon puhelimen merkki ja malli on? Minulla on ainakin vahva tunne siitä, että kieli löytyy. Ainakin Androidissa on erittäin laaja kattaus kieliä.
Kyllähän ulkomaiset SIM-kortit toimivat, mutta esim. Sampalla on rajoite, että Euroopan maista ostetulla puhelimella pitää soittaa eurooppalaisella SIM-kortilla yht. 5min puhelu, että SIM-lukko aukeaa.
Mitä Wikipediasta kurkkasin, niin ainakin LTE-taajuuksien puolesta yleisimmät laitteet pitäisivät toimia Thaimaassa.
Telia kaupan esittelylaitteilla kielivalikko-asia varmaan selviäisi ja toisaalta verkkokaupasta tilatuilla laitteilla taas on 14 vrk:n palautusoikeus, joten ihan "sikaa säkissä" ei tarvitse ostaa.
Eikö käyttökieleksi riittäisi englanti? Se löytyisi jokaisesta mallista. Virtuaalinäppiksiä voi sitten asennella haluamalleen kielelle niin saa merkistön käyttöön ja ehkä jopa sanakirjan.
Olen ollut yhteydessä yhteen Telia-kauppiaaseen. Kauppias kertoi että näyttelypöydällä oleva malli on todennäköisesti sama kuin myytävä tuote, ei kuitenkaan satavarma koska täydennystä myytäviin puhelimiin tulee jatkuvasti. Kauppias ei suostu palautukseen jos sitä haluttua kielivalikkoa ei löydykään. Telian palautusohjeissa kyllä kerrotaan että palautusaika on 14 vrk laitteen ollessa avaamattomassa laatikossa. Kokeilla siis ei saa. Kyllä se sika vaan on ostettava säkissä. Tuolla kirjoituksellani halusin nostaa keskustelua myyjän vastuusta tuotteen sisällöstä.
@PasiS kirjoitti:
Telia kaupan esittelylaitteilla kielivalikko-asia varmaan selviäisi ja toisaalta verkkokaupasta tilatuilla laitteilla taas on 14 vrk:n palautusoikeus, joten ihan "sikaa säkissä" ei tarvitse ostaa.
Kysymyksessä oli Samsung Galaxy A3 vm. 2017. Tuo SIM-kortin lukitus ei ollut se pääongelma, rikka vaan rokassa. Tuossa kielivalikkoasiassa ei edes Samsung pysty vastaamaan pelkällä tyyppitiedolla. Tarvitaan mallikoodi joka löytyy puhelimen sisältä. Tiedän että Suomessa on myynnissä A3:a ainakin kahta mallia. Toisessa on kielivalikossa thai, toisessa ei. Vinkeä tilanne kun myyjät eivät tiedä mitä mallia ovat myymässä ja siirtävät riskin asiakkaalle. Kokeilla kun ei voi tai jos kokeilee niin puhelin ei enää ole palautuskelpoinen
@Purnipsi kirjoitti:
@ramiti kirjoitti:
Puolisoni on thaimaalainen. Puhelimessa on oltava thaimaalaisen kielivalikko ja sen on hyvä toimia myös Thaimaassa paikallisella SIM-kortilla. Tarkastelin netissä eri vaihtoehtoja joista yksi, Telian tarjous, oli kiinnostava. Tiedustelin Telialta onko ko mallissa thaimaan kielivalikkoa. Vastaus oli että mahdollisesti on, emme ole varmoja. Seuraava kysymykseni oli että jos tilaan epävarmana ja jos tätä thai-kielen valikkoa ole niin voinko palauttaa laitteen koska tarkastus vaatii koneen käynnistyksen. Ette voi koska kokeiltua laitetta ei voi palauttaa. Kolmanteen kysymykseen että antakaa myymästänne laitteesta speksit niin kysyn itse valmistajalta niin en saanut vastausta. Tämä Chatissa, jotenkin pettynyt olo asakaspalveluun
Moi!
Mikähän tuon puhelimen merkki ja malli on? Minulla on ainakin vahva tunne siitä, että kieli löytyy. Ainakin Androidissa on erittäin laaja kattaus kieliä.
Kyllähän ulkomaiset SIM-kortit toimivat, mutta esim. Sampalla on rajoite, että Euroopan maista ostetulla puhelimella pitää soittaa eurooppalaisella SIM-kortilla yht. 5min puhelu, että SIM-lukko aukeaa.
Mitä Wikipediasta kurkkasin, niin ainakin LTE-taajuuksien puolesta yleisimmät laitteet pitäisivät toimia Thaimaassa.
Kysymyksessä ei ole ainoastaan puolison kielitaito, kotikielemme on kankeahko englanti. Haaste on thaimaalaiset sivustot, niihin pääsee vain thai-kirjoituksella.
@tilasto kirjoitti:
Eikö käyttökieleksi riittäisi englanti? Se löytyisi jokaisesta mallista. Virtuaalinäppiksiä voi sitten asennella haluamalleen kielelle niin saa merkistön käyttöön ja ehkä jopa sanakirjan.
Osta Gigantista. Saa kokeilla ja palauttaa, eivätkä kysele palauttaessa mitään.
@ramiti kirjoitti:
Olen ollut yhteydessä yhteen Telia-kauppiaaseen. Kauppias kertoi että näyttelypöydällä oleva malli on todennäköisesti sama kuin myytävä tuote, ei kuitenkaan satavarma koska täydennystä myytäviin puhelimiin tulee jatkuvasti. Kauppias ei suostu palautukseen jos sitä haluttua kielivalikkoa ei löydykään. Telian palautusohjeissa kyllä kerrotaan että palautusaika on 14 vrk laitteen ollessa avaamattomassa laatikossa. Kokeilla siis ei saa. Kyllä se sika vaan on ostettava säkissä. Tuolla kirjoituksellani halusin nostaa keskustelua myyjän vastuusta tuotteen sisällöstä.
@PasiS kirjoitti:
Telia kaupan esittelylaitteilla kielivalikko-asia varmaan selviäisi ja toisaalta verkkokaupasta tilatuilla laitteilla taas on 14 vrk:n palautusoikeus, joten ihan "sikaa säkissä" ei tarvitse ostaa.
Jos tilaat sen tosiaan Telian verkkokaupasta, kyllä siinä on tuo 14vrk palautusoikeus. Laitetta saa kokeilla kotona, aivan kuten myymälässä testilaitteita. Laite tulee palauttaa tietenkin myyntikunnossa. Tilaa kerralla muutama malli 3-5 ja palauta turhat? Myylämästä ostetuissa tuotteissa ei ole14vrk kuluttajansuojalain tarkoittamaa palautusoikeutta, koska tuotteeseen on voinut ennen ostopäätöstä tutustua myymälässä.
Tai sitten tosiaan Gigantista kuten @Purnipsi sanoi, siellä palautusoikeus koskee myös myymälästä ostettuja tuotteita.
@ramiti kirjoitti:
Kysymyksessä ei ole ainoastaan puolison kielitaito, kotikielemme on kankeahko englanti. Haaste on thaimaalaiset sivustot, niihin pääsee vain thai-kirjoituksella.
@tilasto kirjoitti:
Eikö käyttökieleksi riittäisi englanti? Se löytyisi jokaisesta mallista. Virtuaalinäppiksiä voi sitten asennella haluamalleen kielelle niin saa merkistön käyttöön ja ehkä jopa sanakirjan.
Puhelimen käyttökieli ei estä thai sivuille pääsemistä, kuten ei mikään muukaan kieli. Virtuaalinäppiksiä voi asentaa Androis ja ios puhelimiin, ja siten kirjoittaa thain kielisellä merkistöllä.
@tilasto kirjoitti:
@ramiti kirjoitti:
Olen ollut yhteydessä yhteen Telia-kauppiaaseen. Kauppias kertoi että näyttelypöydällä oleva malli on todennäköisesti sama kuin myytävä tuote, ei kuitenkaan satavarma koska täydennystä myytäviin puhelimiin tulee jatkuvasti. Kauppias ei suostu palautukseen jos sitä haluttua kielivalikkoa ei löydykään. Telian palautusohjeissa kyllä kerrotaan että palautusaika on 14 vrk laitteen ollessa avaamattomassa laatikossa. Kokeilla siis ei saa. Kyllä se sika vaan on ostettava säkissä. Tuolla kirjoituksellani halusin nostaa keskustelua myyjän vastuusta tuotteen sisällöstä.
@PasiS kirjoitti:
Telia kaupan esittelylaitteilla kielivalikko-asia varmaan selviäisi ja toisaalta verkkokaupasta tilatuilla laitteilla taas on 14 vrk:n palautusoikeus, joten ihan "sikaa säkissä" ei tarvitse ostaa.
Jos tilaat sen tosiaan Telian verkkokaupasta, kyllä siinä on tuo 14vrk palautusoikeus. Laitetta saa kokeilla kotona, aivan kuten myymälässä testilaitteita. Laite tulee palauttaa tietenkin myyntikunnossa. Tilaa kerralla muutama malli 3-5 ja palauta turhat? Myylämästä ostetuissa tuotteissa ei ole14vrk kuluttajansuojalain tarkoittamaa palautusoikeutta, koska tuotteeseen on voinut ennen ostopäätöstä tutustua myymälässä.
Tai sitten tosiaan Gigantista kuten @Purnipsi sanoi, siellä palautusoikeus koskee myös myymälästä ostettuja tuotteita.
Olin yhteydessä Telian chatt'iin ja tiedustelin asiaa ennen mahdollista ostopäätöstä. Vastaus oli ehdoton, palautus mahdollinen 14 pv kuluessa mutta laitetta ei saa kokeilla. Mistä löytyy virallisesti että kokeilu on mahdollinen. Giantistista se löytyy.
@ramiti kirjoitti:
Olin yhteydessä Telian chatt'iin ja tiedustelin asiaa ennen mahdollista ostopäätöstä. Vastaus oli ehdoton, palautus mahdollinen 14 pv kuluessa mutta laitetta ei saa kokeilla. Mistä löytyy virallisesti että kokeilu on mahdollinen. Giantistista se löytyy.
Tämä on vähän häilyväinen asia, Telian palautusohjeet sanovat
Voit avata saamasi paketin, tutustua rauhassa sen sisältöön sekä tarkastaa laitteen ominaisuudet ja toimivuuden.
Mikäli kuitenkin otat laitteen käyttöön ja peruutat sen jälkeen tekemäsi sopimuksen peruutusajan puitteissa, on mahdollista, että perimme sinulta laitteen arvon alentumisen johdosta 30 % laitteen myyntihinnasta.
Mikäli laite on palautettaessa myyntikelvoton, veloitamme sinulta laitteen koko myyntihinnan. Laitteen käyttöönotosta johtuva mahdollinen arvon alentuminen tai myyntikelvottoman laitteen arvo laskutetaan jälkikäteen, kun laitteen palautuskäsittely on tehty.
Se mitä tuossa yritetään sanoa on se, että voit laittaa laitteeseen virrat päälle ja tutustua sen toimintoihin, mutta et voi ottaa sitä käyttöösi (laitat sim-kortin sisään ja käytät puhelinta päivän tai pari) joutumatta mahdollisesti maksamaan tuota arvonalenemaa.
Ohjeet löytyvät Telian tukisivustolta: https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/tilaukset/palauttaminen
@ramiti kirjoitti:
@tilasto kirjoitti:
@ramiti kirjoitti:
Olen ollut yhteydessä yhteen Telia-kauppiaaseen. Kauppias kertoi että näyttelypöydällä oleva malli on todennäköisesti sama kuin myytävä tuote, ei kuitenkaan satavarma koska täydennystä myytäviin puhelimiin tulee jatkuvasti. Kauppias ei suostu palautukseen jos sitä haluttua kielivalikkoa ei löydykään. Telian palautusohjeissa kyllä kerrotaan että palautusaika on 14 vrk laitteen ollessa avaamattomassa laatikossa. Kokeilla siis ei saa. Kyllä se sika vaan on ostettava säkissä. Tuolla kirjoituksellani halusin nostaa keskustelua myyjän vastuusta tuotteen sisällöstä.
@PasiS kirjoitti:
Telia kaupan esittelylaitteilla kielivalikko-asia varmaan selviäisi ja toisaalta verkkokaupasta tilatuilla laitteilla taas on 14 vrk:n palautusoikeus, joten ihan "sikaa säkissä" ei tarvitse ostaa.
Jos tilaat sen tosiaan Telian verkkokaupasta, kyllä siinä on tuo 14vrk palautusoikeus. Laitetta saa kokeilla kotona, aivan kuten myymälässä testilaitteita. Laite tulee palauttaa tietenkin myyntikunnossa. Tilaa kerralla muutama malli 3-5 ja palauta turhat? Myylämästä ostetuissa tuotteissa ei ole14vrk kuluttajansuojalain tarkoittamaa palautusoikeutta, koska tuotteeseen on voinut ennen ostopäätöstä tutustua myymälässä.
Tai sitten tosiaan Gigantista kuten @Purnipsi sanoi, siellä palautusoikeus koskee myös myymälästä ostettuja tuotteita.
Olin yhteydessä Telian chatt'iin ja tiedustelin asiaa ennen mahdollista ostopäätöstä. Vastaus oli ehdoton, palautus mahdollinen 14 pv kuluessa mutta laitetta ei saa kokeilla. Mistä löytyy virallisesti että kokeilu on mahdollinen. Giantistista se löytyy.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038 tuolta löytyy virallinen tieto. Ei tarvitse erikseen kysyä chatissa eikä puhelimessa. Kuten aiemmin totesin ja kutrn @kjns sanoi laitetta voi kokeilla aivan kuten myymälässä, mutta käyttöön ei saa ottaa. Ja tulee palauttaa myyntikunnossa vedeton kuluttajansuojalain mukaiseen 14vrk palautusoikeuteen tilauksessa joka on tehty etäviestintä käyttämällä.