Skip to main content
Moro

Osaisiko joku kertoa mikä on vikana kun Airplay ei toimi Thomsonin kautta?

Vahvistin (Denon AVR-1912) saa IP:n DHCP:llä ja siihen pääsee kiinni nettiselaimella.
Eli verkkoyhteydet sinnepäin on kunnossa.

Samalta koneelta jolta saan webbiselaimella yhteyden vahvistimeen ei saa Airplay yhteyttä. Itunenissa/Airfoilissa tuo vahvistin ei vaan näy.

Läppäri on ollut kiinni Thomsonin verkossa (192.168.1.x) niin kaapelilla kun WLANilla, eikä kumpikaan toimi.

Ongelma on toistaiseksi ratkaistu sillä, että ennen vahvistinta on oma palomuuri. Kun liitän läppärin tähän erilliseen verkkoon sekä langalla että langattomasti (192.168.0.x) Airplay toimii samantien.

Olisi ihan kiva saada kaikki laitteet samaan verkkoon.
Airfoil/itunes lähettää multicast kyselyn verkkoon selvittääkseen löytyykö Airplayta tukevia laitteita.
Jostain syystä Thomsonin purkkia käytettäessä tähän kyselyyn ei tule vastausta.
Kun läppäri ja vahvistin ovat omassa erillisessä verkkossa, kyselyyn tulee vastaus ja homma toimii kuten pitää.

Rajoittaako tuo tuomiopäivän palvelureititin verkon multicast liikennettä??


Kiinnostaisi myös tietää onko joku saanut toimimaan Airplayta Thomsonin kautta.
Aivan samaa hämminkiä täälläkin. Kun laitteet ovat omassa verkossaan niin löytävät mainiosti toisensa.
Kyllähän tuo reititin on yksi *****.
Eipä ole kyllä taas mitään järkeä airplay vermeitä viritellä omaan aliverkkoonsa erilleen muista.
Osaisikohan joku Soneran spesialisti ottaa kantaa siihen missä vika on ja miten se korjataan?
Hei Tikkami

En osaa nyt sanoa mistä tämä voisi johtua ja miten on korjattavissa, mutta selvitämme asiaa ja ilmoittelemme tänne heti kun saamme lisää tietoa.
Hankkimalla jakokaapin täyteen roinaa, pistämällä rahaa tiskiin, sekä tuhlaamalla omaa aikaa ja vaivaa, voi homman saada toimimaan.

Homma toimii täällä näin:

Thomsoni jakokaapissa.

Thomsonin ykkösportista powerline ethernet adapterilla linja sähköverkkoa pitkin motorolan digiboksille, missä ikinä sijaitseekaan.
Esim: Belkin Play Powerline HD verkkosovittimet sähköverkkoon verkkokauppa.com.

Thomsonin toisesta portista johto toiseen reitittimeen missä mielellään wlan.
Tästä reitittimestä jaetaan sitten yhteys kodin koko muulle verkkoliikenteelle, joko piuhoilla tai wlanilla.

Kun kaikki vermeet on tässä toisessa reittimessä kiinni, ainakin henkilökohtaisesti kaikki toimii moitteetta airplayta myöten.
Lisäksi internetyhteys ei ole katkaissut kertaakaan tämän systeemin jälkeen. Toisin oli, kun kaikki laiteet oli tuossa Thomsonissa kiinni. Thomson ei vain jaksa.

Nuo powerline adapterit eivät todellakaan ole ilmaisia ja jouduin hankkimaan vielä toisen reittimen kaveriksi että homma toimii. Että kiitos vaan Soneralle tästäkin, kun toimitettu päätelaite on täysi susi.
Jakokaapin ovea ei uskalla avata, sillä kaikki laitteet mahtuvat juuri ja juuri sisään, ja avatessa koko setti tulee lattialle.

Ja jos tarvitsee säätää jotain porttia auki tietyille palveluille tai ohjelmille, niin saapi käydä säätämässä sitten kumpaankin purkkiin.
Samaan kysymykseen haluaisin vastauksen. Itsellä ei myöskään toimi Airplay Thomsonin kanssa. Eli vastausta odotellessa...
Täällä juurikin sama ongelma. AirFoil ja Applen laitteet ei löydä vahvistinta (Pioneer VSX-921 ja VSX-922). Kaikki laitteet on kytketty Thomsoniin.

Tämän ongelman kanssa olen itse taistellut niin kauan kuin tuo Thomson on minulla ollut.

Voisiko joku Soneralla selvittää miten asia korjataan. Jos ei Thomsonilla onnistu niin onko teillä mahdollista lähettää minulle joku oikeasti toimiva reititin missä Koti TV ja AirPlay toimii.
Hei thomson_fanipoika

Asia on vielä meillä selvityksessä. Katsotaan löytyykö tilanteeseen jonkinlainen ratkaisu meidän puolelta. KotiTV tarvitsee toimiakseen Thomson TG789. Valitettavasti meillä ei ole tarjota toista laitella, millä KotiTV -palvelu toimisi.
Arttu- kirjoitti:
Katsotaan löytyykö tilanteeseen jonkinlainen ratkaisu meidän puolelta.


Toivottavasti löytyy sillä tältä puolelta tätä EI VOI ratkaista. En jaksa asiaa alkaa tämän enempää tutkimaan koska en pysty sitä kuitenkaan oikealla tavalla korjaamaan, koska Sonera ei anna minun muuttaa reitittimen asetuksia. Ongelma on varmasti helppo toistaa niin että laitetaan läppäri johonkin AirPlay laitteeseen kiinni suoralla piuhalla ja katsotaan Wiresharkilla kuinka Multicast paketit tulee perille läppärille. Sitten laitetaan väliin Thomsoni ja katsotaan Wiresharkilla kuinka ne Multicast paketit jää puuttumaan.

Sen verran muille vinkiksi että Apple laitteet ja Airfoil löytää vahvistimen niin että esim Iphonessa on ipod app päällä ja käytetään vahvistimesta virta pois. Jostain syystä Thomson tuntuu päästävän ensimmäisen / muutamia ensimmäisiä Multicast paketteja läpi jolloin Airplayn saa soimaan. Airplay toimii tämän jälkeen hyvin niin kauan että joku laitteista sammutetaan tai AirPlaytä käyttävä softa (airfoil, etc) sammutetaan.

Sain AirPlayn nyt väliaikaisesti toimimaan niin että kytkin vahvistimen pöytäkoneeni toiseen verkkoadapteriin ja toisesta verkkoadapterista menee piuha Thomsoniin. Tämän jälkeen tein Windowsissa NW bridgen verkkoadaptereiden välille. Tämä ei ole kuitenkaan kunnon ratkaisu koska en ala tämän takia pitämään konetta 24/7 päällä. Jotenkin tämä viittaa ehkä sihen että Thomson filtteröi nuo Multicast paketit pois silloin kun tiettyyn ethernet porttiin ei tule laitteelta muuta liikennettä kuin nuo multicast paketit.

Voisiko Sonera vaikka sallia sen, että Thomsonista saisi yhden ethernet portin bridge moodiin, näin asiakas voisi ostaa itse omalla rahalla kaupasta toimivan reitittimen eikä tarvisi nähdä suurta vaivaa näiden surkeiden Thomson purkkien kanssa pähkäillessä (itselläni noin 10 tuntia takana 🙂 Sallimalla bridge moodin ratkaisisitte todella monen tällä foorumilla ongelmiaan tilittävän asiakkaan ongelmat.

Alkaa pikkuhiljaa piisata siihen malliin tämä ylimääräinen tutkiskelu että TV tulee ihan kohta antennikaapelilla seinästä ja Thomsoni tulee paluupostissa takaisin. Luulen että toimimattomat päätelaitteet riittää varsin hyvin syyksi sopimuksen purkamiseen.

Ei varmaan haittaa vaikka välittäisitte tämän viestin tätä asiaa tutkiville "asiantuntijoille"nne.

On tämä soneran touhu tässä asiassa kyllä ennenkuulumattoman surkuhupaisaa sohellusta.
Löytyipä tähän vähän kätevämpikin workaroundi. Itselläni Airplay toimii täydellisesti nyt niin että joku saman sisäverkon koneista pingaa loopissa tuota Pioneerin vahvistinta. Pioneeri on nyt kytketty suoraan Thomsoniin. Edelleenkin jonkin tietokoneen pitää olla päällä 24/7 jotta AirPlaytä voi käyttää joten mikään lopullinen ratkaisu tämä ei ole.

Myöskin niin tuntuisi toimivan välillä että iPhonen iControlAV softalla käy säätämässä Pioneerista esim. volumea ja sitten käynnistää nopeasti iPod app:n :D

Tästä luulisi Soneran Thomson spesialistin jo hahmottavan missä vika on.

oEDIT: Testailin tätä pingisysteemiä hieman lisää eilen ja tuntui toimivan hyvin, pingaus piti olla päällä kun vahvistin laitetaan päälle, tämän jälkeen AirPlay toimi hyvin. Vahvistin oli kuitenkin viime yön kiinni ja aamulla AirPlay ei taas toiminut. Vahvistimen kun käytti kerran kiinni niin sitten taas alkoi toimimaan. Vahvistimen Network Standby pitää näköjään olla pois päältä että tämä toimisi.]
thomson_fanipoika kirjoitti:
Löytyipä tähän vähän kätevämpikin workaroundi. Itselläni Airplay toimii täydellisesti nyt niin että joku saman sisäverkon koneista pingaa loopissa tuota Pioneerin vahvistinta. Pioneeri on nyt kytketty suoraan Thomsoniin. Edelleenkin jonkin tietokoneen pitää olla päällä 24/7 jotta AirPlaytä voi käyttää joten mikään lopullinen ratkaisu tämä ei ole.

Myöskin niin tuntuisi toimivan välillä että iPhonen iControlAV softalla käy säätämässä Pioneerista esim. volumea ja sitten käynnistää nopeasti iPod app:n :D

Tästä luulisi Soneran Thomson spesialistin jo hahmottavan missä vika on.

oEDIT: Testailin tätä pingisysteemiä hieman lisää eilen ja tuntui toimivan hyvin, pingaus piti olla päällä kun vahvistin laitetaan päälle, tämän jälkeen AirPlay toimi hyvin. Vahvistin oli kuitenkin viime yön kiinni ja aamulla AirPlay ei taas toiminut. Vahvistimen kun käytti kerran kiinni niin sitten taas alkoi toimimaan. Vahvistimen Network Standby pitää näköjään olla pois päältä että tämä toimisi.]


Kiitos vinkistä. Tällä tavoin toimii, mutta kuten sanoitkin, niin onhan tämä nyt aivan naurettava viritelmä.
Faltsu kirjoitti:

Kiitos vinkistä. Tällä tavoin toimii, mutta kuten sanoitkin, niin onhan tämä nyt aivan naurettava viritelmä.


Toimiiko hyvinkin? Itselläni siltikin aina välillä AirPlay ikoni jää iLuurissa ja AirFoilissa puuttumaan tällä viritelmällä. varsinkin jos vahvistin on ollut tunteja pois päältä..

Tuo verkkosilta ratkaisu tuntui toimivan näiltä osin paremmin mutta siinä minulla tuli ainakin Wlanin yli AirPlay ääneen naksumista yms häiriöitä. Luultavasti tuon pöytäkoneen verkkoliikenne oli melko tapissa jo valmiiksi kun tuota testailin..
Edellene Soneran vastausta odotellaan, tonnilla on olohuoneessa viihde-elektroniikkaa joka ei toimi johtuen siitä että Sonera ei kykene toimittamaan asiakkailleen toimivaa reititintä.

En usko että voi oikeasti kestää kuuakusitolkulla tämän asian selvittäminen.

Ei tässä ole enää muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa operaattoria..
Lähiaikoina on ilmeisesti tullut versiopäivitys modeemiin, koska AirPlay alkoi toimimaan itsestään ilman kikkailuja (modeemin asetuksetkin olivat nollautuneet oletusasetuksille).

Tälläisiä versiotietoja näkyy nyt modeemista:
Software Release: 8.8.B.A

Software Variant: HT

Boot Loader Version: 1.0.9
Faltsu kirjoitti:
Lähiaikoina on ilmeisesti tullut versiopäivitys modeemiin, koska AirPlay alkoi toimimaan itsestään ilman kikkailuja (modeemin asetuksetkin olivat nollautuneet oletusasetuksille).

Tälläisiä versiotietoja näkyy nyt modeemista:
Software Release: 8.8.B.A

Software Variant: HT

Boot Loader Version: 1.0.9


Itsellä samat versiotiedot mutta myös samat Airplay ongelmat jatkuvat. Vahvistimena Pioneer VSX-921-K. Airplay oli myös ainut syy uuden vahvistimen ostamiseen ja airplay oli käytössä lähes päivittäin, ennen kuin posti toi tämän thomsonin tekeleen.
Vastaava ongelma Marantz sr 5006 vahvistimen kanssa, airplay lopetti toimimasta, kun reititin vaihtui thompsoniin.
Airplay pitää ehdottomasti saada toimimaan myös Thomson TG789vn kanssa ilman mitään ylimääräisiä virityksiä. Onko Soneran toimesta tutkittu asiaa?
Siitä on jo vierähtänyt tovi kun pistin tämän ketjun alulle.

Mitä Sonera on tehnyt asian selvittämiseksi ja joko tähän saataisiin pian vastaus?
Hei tikkami

Mikä versio sinulla on käytössä Thomsonissa? Faltsulla ohjelmistonpäivitys on korjannut ongelman. Edelleenkään mitään tarkempaa tietoa tästä ei ole tullut. Ilmoittelen mahdollisimman pian kun saan vastauksen. Pahoittelut, että asian selvittämisessä on kestänyt näin pitkään.
Sainkin asiaan nopean vastauksen. Ongelmaa on tutkittu meillä ja korjaus on tulossa Thomsonin ohjelmistopäivityksen mukana. Valitettavasti tarkkaa aikataulua päivitykselle en osaa sanoa.
Ei kuule tämä tieto paljon lämmitä kun Thomsonissa on edelleen tuo sama softa ja Airplay ei toimi .Eihän tässä ole kun kohta puoli vuotta säädetty tämän asian kanssa ja kymmeniäö tunteja kulutettu aikaa.

Mitäpä luulet, jatkuuko meidän sonera Koti-Tv tilaus tuon 2 vuoden määräaikaisuuden jälkeen?

Mitta tuli just täyteen ja painelen töiden jälkeen ostamaan tallentavan digiboksin ja sitten lentää Thomsoni melko vilikkaasti komeron perälle ja tuo Motorolan kapistus perässä. Tilalle tulee joku Zyxeli tai vastaava oikeasti toimiva reititin jonka asetuksista ei Sonera päätä puolestani.

Tähän loppuu myös tuo päivittäinen "resetoi reititin, resetoi boksi, odota 15min" show että pääsee katsomaan päivän aikana nauhoitetut ohjelmat.
Voiko oikeasti kestää puoli vuotta asian korjaaminen?
Arttu- kirjoitti:
Hei tikkami

Mikä versio sinulla on käytössä Thomsonissa? Faltsulla ohjelmistonpäivitys on korjannut ongelman. Edelleenkään mitään tarkempaa tietoa tästä ei ole tullut. Ilmoittelen mahdollisimman pian kun saan vastauksen. Pahoittelut, että asian selvittämisessä on kestänyt näin pitkään.


Näillä versioilla ei ainakaan toimi:
Product Name: TG789vn
Software Release: 8.8.B.A
Software Variant: HT
Boot Loader Version: 1.0.9
Board Name: CANT-4
Jep, täälläkin kaivattaisiin kipeästi korjausta.

Airplayn saan toimimaan kun käyn irroittamassa vahvistimesta verkkokaapelin ja laitan sen takaisin. Sitten nopeasti Spotifysta biisi soimaan ja toimii niin kauan kunnes painaa pausea tai soitto katkeaa jostain muusta syystä. Ja taas saa toimimaan irroittamalla verkkokaapelin tai esim resetoimalla Thomsonin.

Joskus kuukausia sitten tämä vielä toimi loistavasti, mutta eipä ihan hetkeen ole ollut kunnolla toiminnassa. Tosiaan on aika tärkeä ominaisuus meikäläiselle ja riittää kyllä syyksi tilauksen lopettamiseen sopimuskauden lopussa. Varsinkin jos syyksi nyt on osoittautunut tämä Thomsonin laatikko. Kaiken lisäksi maksan tämän Spotifynkin tilauksen Soneran kautta.
Meiltä on tulossa päivitys Thomson laitteeseen. Ongelman pitisi poistua päivityksen jälkeen. Niin kuin aikaisemminkin mainitsin, aikataulusta en pysty sanomaan mitään. Ilmoitan kyllä asiasta tänne, kun päivitys on saatavilla.
Arttu- kirjoitti:
Meiltä on tulossa päivitys Thomson laitteeseen. Ongelman pitisi poistua päivityksen jälkeen. Niin kuin aikaisemminkin mainitsin, aikataulusta en pysty sanomaan mitään. Ilmoitan kyllä asiasta tänne, kun päivitys on saatavilla.


Kai Soneralla on edes jonkinlainen estimaatti siitä milloin päivitys saadaan jakoon?
Mahtaako tulla tämän vuoden puolella?

Vastaa