Skip to main content
Ratkaistu

Uusi LG:n TV ei tunnista kaapelikorttia

  • 26 June 2024
  • 6 kommenttia
  • 183 katselukertaa

Ostin television LG 43UR7800. TV ei tunnista kaapelikorttia eli maksukanavat eivät näy. TV:n tiedoissa kohta "CI-tiedot" ei ole aktiivinen. Lisäksi, heti kun kiinnittää kaapelikortin tai pelkästään CI-kortinlukijan ilman kaapelikorttia, niin kuvaan tulee jatkuvasti häiriöitä; kuva pikselöityy vähän väliä. Onko vika televisiossa vai eikö Telian kaapelikortti sovi yhteen tämän televisiomallin kanssa?

6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +6

@AOSalminen Olethan muistanut linkittää kaapelikortin? Linkitys vaaditaan jotta kaapelikortti ja tv muodostavat laiteparin. Se onnistuu Minun Teliassa tai soittamalla asiakaspalveluun. Kurkkaa kuitenkin ensin ohjeet asiakastuesta, jos kyse on nyt nimenomaan tuosta niin pääset asiassa eteenpäin. 

@AOSalminen Olethan muistanut linkittää kaapelikortin? Linkitys vaaditaan jotta kaapelikortti ja tv muodostavat laiteparin. Se onnistuu Minun Teliassa tai soittamalla asiakaspalveluun. Kurkkaa kuitenkin ensin ohjeet asiakastuesta, jos kyse on nyt nimenomaan tuosta niin pääset asiassa eteenpäin. 

 

Olen käsittänyt linkityksen niin, että siinä linkitetään kaapelikortti ja kaapelikortin lukija eli CI-moduuli toisiinsa. Linkitys tehtiin edelliselle televisiolle, mutta ei tästä syystä ole tehty uudelle televisiolle. Olenko siis käsittänyt väärin ja linkityksessä linkitetään televisio ja kaapelikortti toisiinsa eikä CI-moduuli liity asiaan mitenkään?

@AOSalminen Olethan muistanut linkittää kaapelikortin? Linkitys vaaditaan jotta kaapelikortti ja tv muodostavat laiteparin. Se onnistuu Minun Teliassa tai soittamalla asiakaspalveluun. Kurkkaa kuitenkin ensin ohjeet asiakastuesta, jos kyse on nyt nimenomaan tuosta niin pääset asiassa eteenpäin. 

 

  1. Ohjeessa “Korttilinkityksen tekeminen” sanotaan: “Linkitysnumeron edessä on yleensä teksti Chip-ID, Chipset ID tai CAM ID”. En löydä tällaista numerosarjaa televisiosta. Sen sijaan kaapelikortinlukijassa eli CI-moduulissa (Conax, CI+, Cable HD Ready) on “Chipset ID”, joka on 11-numeroiden numerosarja. Tehdääkö linkitys kaapelikortin ja CI-moduulin välillä? Tämä on tehty edellisen TV:n yhteydessä ja tällöin TV:n pitäisi toimia. Jos linkitys pitää tehdä erikseen jokaisen uuden laitteen kohdalla uudelleen, niin sitten minun pitää soittaa asiakaspalveluun. Minulla ei kuitenkaan ole antaa televisiosta mitään numerosarjaa, vaan minulla on CI-moduulin “Chipset ID” ja kaapelikortissa olevan numerosarja.
  2. Mistä tietää, että kaapelikortti on kortinlukijassa oikein päin? Meneekö kaapelikortti kortinlukijaan oikein päin, jos tekstit ovat samalla puolella ja samansuuntaisesti?
  3. Televisio ilmoittaa nyt, että CI-moduuli on havaittu, mutta heti kun moduulin laittaa kiinni televisioon, niin kuvaan tulee häiriöitä eikä televisio näytä kaapelikortilla näkyviä kanavia.
Käyttäjätaso 1

@AOSalminen Olethan muistanut linkittää kaapelikortin? Linkitys vaaditaan jotta kaapelikortti ja tv muodostavat laiteparin. Se onnistuu Minun Teliassa tai soittamalla asiakaspalveluun. Kurkkaa kuitenkin ensin ohjeet asiakastuesta, jos kyse on nyt nimenomaan tuosta niin pääset asiassa eteenpäin. 

 

Olen käsittänyt linkityksen niin, että siinä linkitetään kaapelikortti ja kaapelikortin lukija eli CI-moduuli toisiinsa. Linkitys tehtiin edelliselle televisiolle, mutta ei tästä syystä ole tehty uudelle televisiolle. Olenko siis käsittänyt väärin ja linkityksessä linkitetään televisio ja kaapelikortti toisiinsa eikä CI-moduuli liity asiaan mitenkään?

Linkityksessä linkitetään nimenomaan televisio ja kaapelikortti (tai kanavakortti) toisiinsa. CI-moduuli toimii vain välikappaleena, joka mahdollistaa kortin lukemisen televisiossa. Se ei sinänsä osallistu linkitykseen. 😁

 

Linkitysprosessi sitoo kaapelikortin tiettyyn televisioon, jolloin kortti toimii vain kyseisessä televisiossa. Tämä estää kortin käyttämisen muissa laitteissa. Linkitys voidaan joutua tekemään uudelleen, jos kaapelikorttia käytetään eri televisiossa.

Televisiota vaihdettaessa on yleensä suoritettava linkitys uudelleen uudelle televisiolle, jotta voit käyttää kaapelikorttia ja katsella maksukanavia. CI-moduuli pysyy samana, mutta uusi televisio ja kortti pitää linkittää keskenään.

 

Kannattaa siis tuo linkitys vielä ainakin testata, minkä jälkeen sitten yhteyttä asiakaspalveluumme 👌🏻.

@AOSalminen Olethan muistanut linkittää kaapelikortin? Linkitys vaaditaan jotta kaapelikortti ja tv muodostavat laiteparin. Se onnistuu Minun Teliassa tai soittamalla asiakaspalveluun. Kurkkaa kuitenkin ensin ohjeet asiakastuesta, jos kyse on nyt nimenomaan tuosta niin pääset asiassa eteenpäin. 

 

Olen käsittänyt linkityksen niin, että siinä linkitetään kaapelikortti ja kaapelikortin lukija eli CI-moduuli toisiinsa. Linkitys tehtiin edelliselle televisiolle, mutta ei tästä syystä ole tehty uudelle televisiolle. Olenko siis käsittänyt väärin ja linkityksessä linkitetään televisio ja kaapelikortti toisiinsa eikä CI-moduuli liity asiaan mitenkään?

Linkityksessä linkitetään nimenomaan televisio ja kaapelikortti (tai kanavakortti) toisiinsa. CI-moduuli toimii vain välikappaleena, joka mahdollistaa kortin lukemisen televisiossa. Se ei sinänsä osallistu linkitykseen. 😁

 

Linkitysprosessi sitoo kaapelikortin tiettyyn televisioon, jolloin kortti toimii vain kyseisessä televisiossa. Tämä estää kortin käyttämisen muissa laitteissa. Linkitys voidaan joutua tekemään uudelleen, jos kaapelikorttia käytetään eri televisiossa.

Televisiota vaihdettaessa on yleensä suoritettava linkitys uudelleen uudelle televisiolle, jotta voit käyttää kaapelikorttia ja katsella maksukanavia. CI-moduuli pysyy samana, mutta uusi televisio ja kortti pitää linkittää keskenään.

 

Kannattaa siis tuo linkitys vielä ainakin testata, minkä jälkeen sitten yhteyttä asiakaspalveluumme 👌🏻.

 

Soitin jo Telian aspaan ja siellä sanottiiin kaikki asiat juuri päinvastoin kuin sinä:

  1. Linkityksessä ei linkitetä TV:tä, vaan CI-moduuli ja kaapelikortti. Miten TV:n linkittäminen edes onnistuisi, kun TV:ssä ei ole mitään numerosarjaa sitä varten, toisin kuin CI-moduulissa? Lisäksi on mielestäni älytön ajatus, että kaapelikanavia voisi katsoa vain yhdellä tietyllä laitteella.
  2. Linkitystä ei aspan mukaan tarvitse tehdä uudelleen, jos se on jo tehty.
  3. Uuden television kohdalla aspan neuvo oli pitää televisiota päällä 1-2 tuntia, jotta televisio löytää kaapelikanavat. Tämä ei kuitenkaan auttanut.
  4. Jos mikään edellinen ei auta, niin aspan kanta oli se, että TV:ssä on ilmeisesti jotain vikaa, mihin viittaa myös se, että CI-moduulin kiinnittäminen aiheuttaa jatkuvaa häiriötä kuvaan.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +2

Soitin jo Telian aspaan ja siellä sanottiiin kaikki asiat juuri päinvastoin kuin sinä:

  1. Linkityksessä ei linkitetä TV:tä, vaan CI-moduuli ja kaapelikortti. Miten TV:n linkittäminen edes onnistuisi, kun TV:ssä ei ole mitään numerosarjaa sitä varten, toisin kuin CI-moduulissa? Lisäksi on mielestäni älytön ajatus, että kaapelikanavia voisi katsoa vain yhdellä tietyllä laitteella.
  2. Linkitystä ei aspan mukaan tarvitse tehdä uudelleen, jos se on jo tehty.
  3. Uuden television kohdalla aspan neuvo oli pitää televisiota päällä 1-2 tuntia, jotta televisio löytää kaapelikanavat. Tämä ei kuitenkaan auttanut.
  4. Jos mikään edellinen ei auta, niin aspan kanta oli se, että TV:ssä on ilmeisesti jotain vikaa, mihin viittaa myös se, että CI-moduulin kiinnittäminen aiheuttaa jatkuvaa häiriötä kuvaan.
  1. Tämä oli näköjään aiemmin virheellisesti ilmaistu. Kaapelikortti linkitetään kortinlukijaan, eikä televisioon, näiden ohjeiden mukaisesti: Kaapelikortin linkitys.
  2. Linkitys tarvitsee tehdä vain sellaisissa tapauksissa kun on uusi kortinlukija tai HD-digiboksi, jota ei ole aiemmin linkitetty kaapelikorttiin. Tapauksissa jossa kortti ja moduuli on aiemmin linkitetty, ei tarvitse tehdä mitään, vaikka käytössä oleva televisio vaihtuisi.
  3. Harmi että tämä keino ei auttanut, mutta se voi vahvistaa edelleen tuota olettamaa viallisesta laitteesta. Jos kuvassa on jossain häiriötä, linkityksen valtuutuksen ei pitäisi korjata tätä. Tähän neuvoisin television virtaboottia, tehdasasetuksien palautusta tai toisen television testaamista, jotta selviää onko televisiosta johtuva häiriö vai ei.
  4. Tämä voi olla mahdollista mutta jos edellisen kohdan vinkit tai testaukset eivät auta ja kaapelikanavat eivät näy toisellakaan televisiolla. On tärkeää saada tuosta häiriöilmoitus tutkittavaksi, sillä sen merkit täyttyvät. Voit tehdä sen olemalla esimerkiksi yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse tai chätin välityksellä.

Vastaa