Skip to main content

hei mistä löydän vanhat sähköpostit viestit takaisin kun joudun asentamaan windows 10 uudestaan, en tehnyt varmuus kopioita kyseistä sähköposti viesteistä. vaan luulin että kun käyttää telian omaa sähköposti osoitetta niin saisin vanhat shköposti viestit takaisin, Nyt kysyisin, että onko mitään keinoa saada noita vanhoja viestiä takaisin sähköpostiin.



 



 



Edit HannaSu: muokattu otsikkoa hieman.


@veikke@  kirjoitti:

hei mistä löydän vanhat sähköpostit viestit takaisin kun joudun asentamaan windows 10 uudestaan, en tehnyt varmuus kopioita kyseistä sähköposti viesteistä. vaan luulin että kun käyttää telian omaa sähköposti osoitetta niin saisin vanhat shköposti viestit takaisin, Nyt kysyisin, että onko mitään keinoa saada noita vanhoja viestiä takaisin sähköpostiin.


Ilmeisemminkin käytit jotain sähköpostiohjelmaa? Pääset pp.inet.fi -sähköposteihin käsiksi (jos niistä on kyse), niin webmailin posteihin pääset tästä. Tarkennatko jos ei ollut pp.inet.fi -loppuisista kyse..

Meidän Telia Helppi osaa auttaa tarvittaessa näissä sähköpostiasetusten osalta, jos olet aiemmin käyttänyt jotain sähköpostiohjelmaa ja haluaisit ottaa samaisen käyttöön. 


juu käytin tuota windows live mailia  ennen kuin joudun laittamaan windowsia uudestaan. se sähköposti osoite on pp2.inet.fi muodossa kyllä 



@veikke@  kirjoitti:

juu käytin tuota windows live mailia  ennen kuin joudun laittamaan windowsia uudestaan. se sähköposti osoite on pp2.inet.fi muodossa kyllä 


Kokeilitko kirjautua webmail.inet.fi -puolelta, että siellä on kaikki sähköpostit tallella. 

 

Ohjeita Windows Mail -sähköpostin luomiseen löytyy asiakastuen ohjeista. 


katoin mutta eipä sielläkään näkynyt   vanhoja viestejä, onko muita vinkkejä  tähän mystiseen sähköpostien löytämiseen.



@veikke@  kirjoitti:

katoin mutta eipä sielläkään näkynyt   vanhoja viestejä, onko muita vinkkejä  tähän mystiseen sähköpostien löytämiseen.


Mikäli sinulla ollut vanhassa sähköpostiohjelmassa POP3 -protokolla, niin se hakee postit kerran koneelle palvelimelta ja sen takia ei löydy myöskään webmailista. Siellä saattaa olla Windowsissa jossain jemmassa näitä meilejä ehkä ja jos niitä tarvitsee, niin saattaisi varmistuksen saada Telia Helpistä 

Pystyvät ottamaan etäyhteyden koneelle, niin pystytään sitä kautta varmistamaan tilanne. 


Läppäri tilttasi siten, ettei sinne enää voinut kirjautua, mutta sieltä voidaan kopioida ilmeisesti kaikki tiedostot uudelle koneelle. Nyt tulisi laittaa Telia Sähköpostikin toimimaan uuteen, ja iäkäs käyttäjä muisteli, että edellisessä olisi käyttänyt Windows Mail -sähköpostia @pp.inet.fi -posteissaan.

 

Tässä välissä kirjauduttiin Telian Webmailiin, mutta jossa ei näkynyt kuin vajaan parin viimeisimmän viikon meilit - eikä yhtään yhteystietoa - joita molempia oli käyttäjän mukaan runsaasti. Ed. viestissä PiaJo kertoi, että jos on POP3 niin ei viestejä näkyisikään, mutta tässäpä pitäisi olla IMAP4, koska viestitila ilmoitetaan olevan 500 Mt, jota ei POP3:lla (Telialla) voi olla. 

 

1. Joten miksi Webmailissa Yhteystiedot -kohta on tyhjä, eivätkä vanhat postit näy kuin n10 vrk ajalta?

 

2. Ja voitteko nähdä palvelimiltanne mitkä Portti-asetukset ovat olleet käytössä tai antaa muuta neuvoa niiden laittamiseksi (paitsi että kokeilisimme)? -Ja jep, seuraavat linkit katsottu:

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/telia-sahkoposti/kayttoonotto-sahkoposti

https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/telia-sahkoposti/windows-sahkoposti-kayttoonotto

 

3. Ja jos ei em. asetukset tuo Telia-palvelimilta em. viestejä ja yhteystietoja (kuten Telian paikallismyyjä väitti - joka tuntuisi oudolta kun Telia antaa 500 Mt tilaa kuitenkin?) niin mitä kansioita/tiedostoja tulisi kopioida vanhalta koneelta ja minne?

 

Kiitos etukäteen tiedoista!


Hei @KiitosKunAutoit ja tervetuloa Telia yhteisöön



 



Windows mail client voidaan määrittää toimimaan POP3 tai IMAP4 protokollaa käyttäen.



Kun POP3 on käytössä ei viestistä jää varmuuskopiota palvelimelle (webmailiin). Sähköposti laatikkomme 500MB koossa tukee molempia protokolia.



 



Kuvauksesi perusteella vaikuttaa siltä, että kaput sanoneessa koneessa Windows maili on juurikin POP3 protokolalle määritelty aikoinaan ja tiedostot ovat kyseisen koneen kiintolevyllä tallessa. Näiden tietojen palauttamisessa autamme Telia Helppi palvelussa.



 


Sivullanne https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/telia-sahkoposti/kayttoonotto-sahkoposti viittaa, että IMAP-tuki 500 Mt  ja pienemmät alle eli siksi;

 

"IMAP-tuki on käytössäsi, kun laajakaistaliittymän sähköpostilaatikon koko on 500 Mt. Tätä pienemmät sähköpostilaatikot käyttävät vanhempaa POP3-protokollaa."

 

Joten joko em. linkissä kerrotte virheellisesti tai sitten kirjoitukseesi tuli virhe - kiitos jos päivitätte jomman kumman oikeaksi tiedoksi.

 

Edellisessä viestissäni oli 3 numeroitua kysymystä, joka tarkoittaa, että toiveena olisi saada kolme vastausta (miel. numeroituina vastaavasti). Lisäksi olisi hienoa, jos ette viitattaisi kovin herkästi maksulliseen Helppiinne vaan kertoisitte täällä(kin) toimenpiteistä, kun niitä on tiedossa. Kiitos etukäteen. 


"IMAP-tuki on käytössäsi, kun laajakaistaliittymän sähköpostilaatikon koko on 500 Mt. Tätä pienemmät sähköpostilaatikot käyttävät vanhempaa POP3-protokollaa." Tarkoittaa sitä että IMAP Tuki löytyy 500Mt laatikosta ja asiakas saa itse valita käyttääkö POP3 vai IMAP protokollaa sähköpostiohjelmassaan. Alle 500Mt laatikoissa ei tätä valintaa asiakas voi tehdä koska laatikko tukee vain POP3:sta.



 



1. Tiltanneessa koneessa on ollut sähköpostiohjelma POP3 protokolalla joten palvelimelle ei ole jäänyt tietoa.



 



2. Kuvauksesi perusteella käytössä on ollut saapuvan postinpalvelimen mail.inet.fi portti 110 tai 995 



 



3. Vanhalla koneella tulisi .PST niminen tiedosto löytyä Outlookin asennuskansiosta josta tulisi löytyä vanhat tiedot. Se tulee asentaa uudelle ohjelmalle Import/Export toiminnon kautta. Microsoft tukisivuilla löytyy tähän ilmaiset ohjeet.


Kiitos! Eli se linkissä oleva teksti oli hieman puutteellinen. Ok. (Voisi sen sinne tarkentaakin.)

 

Kohta 3. Käytössä oli Windows Live Mail (tuo Live nyt jälkitarkennuksena) Win10home-alustalla, ei siis Outlook. Annetussa MS-linkissä oli vain Outlook 2007:sta lähtien .pst-tiedoston muodostamiset & käyttöönotto toisessa laitteessa, mutta josta ei siis apua tähän, koska .pst-tiedostoa siellä ei ainakaan valmiiksi ollut.

 

=> Pitäisi yrittää tunnistaa mikä tiedostot/kansiot pitäisi kopioda esim. Windows 10 Sähköpostiin, koska Windows Live Mailia ei enää saatavilla (MS-hyväksynnällä) eikä sitä muutenkaan suositella. Vanha kone ei enää käytettävissä kirjautumisongelmien vuoksi, mutta tiedostot ja kansiot pystyi kopioimaan. Vinkkejä?

 

=> Muutakin ohjelmaa saa ehdottaa ja jep, esim. Thunderbird tai em Client -ohjelmia (koska W10:n oma sähköposti on hyvin riisuttu versio), mutta mielellään samalla vinkkiä, kuinka vanhoja tiedostoja voisi hyödyntää, jotta vanhoja meilejä saisi vielä käyttöön. Nyt uuteen Windows-sähköpostiohjelmaan saimme MS-tilin kautta yhteystiedot, mutta posteja tuli vain n2vk ajalta.

 

Kiitos etukäteen!


Pikaisella haulla löysin Microsoftin foorumeilta ketjun / ohjeen, missä puhutaan tälläisestä polusta: "C:UsersKäyttäjänimesiAppDataLocalMicrosoftWindows Live Mail". Onko tälläistä ohjetta vielä tullut vastaan? (englanniksi)



 



Samassa ohjeessa oli myös yhteystietojen kansio kerrottu, kuinka senkin voisi kopioida.



 



Kuten aiemmin mainittua, suosittelen olemaan yhteydessä Telia Helppiin, jos tarvitsee henkilökohtaista tukea vanhan koneen tiedostojen kanssa. Helppi auttaa puhelimitse ja voi myös ottaa tarvittaessa etäyhteyden tietokoneelle netin ylitse.

Toivotaan myös muilta yhteisölaisilta apuja tähän lisää, itselle ei tämä Windows Live:n käyttö ole kovin tuttua.


Vastaa