Skip to main content

Kävi huono tuuri Samsung S24-puhelimen hankinnan kanssa. Hankin sen Telian kivijalkamyymälästä viikko sitten. Laitteessa oli heti alun alkaen softapuolen vikoja, ja eilen laite ei enää käynnistynyt - jäi jumitustilaan, ja yritti käynnistää itseään ja taas sammui. Tätä jatku vajaa tunti, ja sen jälkeen vein laitteen liikkeeseen. Yritin kaupan purkua, mutta myyjä sanoi, että ensimmäinen askel on laitteen lähettäminen huoltoon. Suostuin tietenkin, mitäpä vaihtoehtoja tässä on. Laite luvataan takaisin 2 viikon kuluessa. 

Kysyisin nyt täällä, jos laite avataan huollossa, ja siihen vaihdetaan esim. emolevy tai muuta vastaavaa, onko laite vielä ip68 vedenpitävä? Jos ei ole, onko minulla oikeus vaatia kaupan purkua? 

Laite on myös Telia-rahoituksella hankittu. Koskeeko samat lait rahoituksella liikkeestä ostettua tuotetta, eli ensisijainen väylä on laittaa laite huoltoon?

Tämä oli kyllä hyvä opetus; laitteita ei kannata myymälästä ostaa, vaan aina verkkokaupasta. Hulluinta on se, että myymälästä ostettu tuote luovutetaan asiakkaalle sinetöidyssä paketissa, ja vasta kotona sen käyttöön otettuaan asiakas voi varmistua, että laite toimii. Miksi sitä ei tehdä myymälässä?

Kävi huono tuuri Samsung S24-puhelimen hankinnan kanssa. Hankin sen Telian kivijalkamyymälästä viikko sitten. Laitteessa oli heti alun alkaen softapuolen vikoja, ja eilen laite ei enää käynnistynyt - jäi jumitustilaan, ja yritti käynnistää itseään ja taas sammui. Tätä jatku vajaa tunti, ja sen jälkeen vein laitteen liikkeeseen. Yritin kaupan purkua, mutta myyjä sanoi, että ensimmäinen askel on laitteen lähettäminen huoltoon. Suostuin tietenkin, mitäpä vaihtoehtoja tässä on. Laite luvataan takaisin 2 viikon kuluessa. 

Kysyisin nyt täällä, jos laite avataan huollossa, ja siihen vaihdetaan esim. emolevy tai muuta vastaavaa, onko laite vielä ip68 vedenpitävä? Jos ei ole, onko minulla oikeus vaatia kaupan purkua? 

Laite on myös Telia-rahoituksella hankittu. Koskeeko samat lait rahoituksella liikkeestä ostettua tuotetta, eli ensisijainen väylä on laittaa laite huoltoon?

Tämä oli kyllä hyvä opetus; laitteita ei kannata myymälästä ostaa, vaan aina verkkokaupasta. Hulluinta on se, että myymälästä ostettu tuote luovutetaan asiakkaalle sinetöidyssä paketissa, ja vasta kotona sen käyttöön otettuaan asiakas voi varmistua, että laite toimii. Miksi sitä ei tehdä myymälässä?

Hei ​@Phe ja kiva että päätit liittyä Yhteisön jäseneksi. Lämpimästi tervetuloa joukkoon! 😊

Kävipä tosiaan huono tuuri puhelimen hankinnassa. Jos uudessa kaupasta ostetusta laitteessa todetaan vikaa, pyritään se lähtökohtaisesti huoltamaan kuntoon. Kaupan purku voi tulla kyseeseen siinä vaiheessa, jos laitetta on esimerkiksi yritetty huoltaa useita kertoja tuloksetta. 14 vuorokauden palautusoikeus on voimassa etäostoksissa peruutusoikeuden piirissä.

Mitä tuohon vedenkestävyyteen tulee, niin huoltoliikkeen ammattilaiset kyllä varmistavat, että toimenpiteet suoritetaan asianmukaisesti ja huolehtivat, että saat puhelimen vedenkestävänä takaisin. 

Kysyit myös tuosta, miksi emme tarkista myymiämme laitteita jo kaupassa. Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, mutta kyllä tähän varmasti aikaresurssitkin vaikuttavat: myyjiemme on kyllä mahdollista auttaa asiakasta esimerkiksi puhelimen käyttöönotossa, jos tilanne sallii eikä jonoja myyntihetkellä ole.


KKV:n sivuita lainattua:

Virheen oikaisun periaatteet
Ensin on yleensä tarkemmin selvitettävä, onko tavarassa myyjän vastuulla oleva virhe. Sinun pitää antaa myyjälle mahdollisuus virheen toteamiseen. Usein tämä tarkoittaa sitä, että tavara tulee lähettää myyjälle tai myyjän osoittamaan huoltoliikkeeseen tutkittavaksi. Lue lisää:https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavarat/virheen-toteaminen-ja-vian-etsinnan-kulut/

Eli viranomaistenkin suosittelema menettelytapa on se, että laite toimitetaan huoltoon tarkistettavaksi. Yksittäisellä myyjällä myymälässä ei mitenkään voi olla ammattitaitoa tai välineitä tunnistaa laitteen vikaa.

Oikaisu
Virheen ensisijainen hyvitystapa on oikaisu. Oikaisutavat ovat

tavaran korjaaminen
tavaran vaihtaminen virheettömään
Sinulla on yleensä oikeus valita, kumpaa oikaisutapaa käytetään. Tämä valinnanvapaus ei ole ehdoton.

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavarat/virheen-seuraamukset/

Myyjä saa pääsääntöisesti yrittää virheen oikaisua vain kerran. Voit siten yleensä vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua jo yhden tuloksettoman oikaisuyrityksen jälkeen.

Jossain tilanteissa sinun on annettava myyjälle mahdollisuus uuteen oikaisuyritykseen. Arvioinnissa voidaan huomioida onko kyseessä sama vai eri virhe
kuinka kalliista ja rakenteeltaan monimutkaisesta tavarasta on kyse
Muissakin tilanteissa saat halutessasi antaa myyjälle uuden oikaisumahdollisuuden. Tämä voi olla järkevää esimerkiksi silloin, jos virhe on niin vähäinen, ettei se oikeuta kaupan purkamiseen.

 


 

Eli laite tarkistetaan huollossa, se korjataan tai jos se on korjauskelvoton (eikä ole ulkoisen vaurion merkkejä), niin saat uuden laitteen. Takuuhuollossa on kyllä osaaminen korjata laitteet niin, että ne ovat valmistajan tarkoittamassa kunnossa huoltotoimenpiteiden jälkeen. Ainakin ennen puhelimien tiiviys tarkistettiin kohdistamalla näyttöön tietty paino samalla laitteen sisällä olevan ilmanpaineanturin lukemaa tarkkaillen. Jos laite on tiivis, niin se ei päästä “paineita pihalle”.

Ei kai kukaan estä sinua avaamasta pakettia jo kaupassa? Ainakin ulkoiset vauriot tulevat siinä jo todettua ja mahdolliset heti ilmaantuvat tekniset ongelmatkin, kuten näytön vauriot. Itse kuin Fold 3:sta takuuhuollatin, niin tarkistin laitteen Telian myymälässä ja siinä olikin ensimmäiseltä huoltokäynniltä jäänyt poikkeama, ja laite meni heti takaisin huoltoon.


Tuo on totta, olisi pitänyt avata paketti liikkeessä ja tarkistaa paikan päällä myyjän nähden, että laite toimii. 

Lähtökohtaisesti on kyllä asiakkaan kannalta harmi, että pränikkä yli 800 euroa maksanut tuote ei toimikaan. Siinä on nyt rahat kiinni parisen viikkoa, eikä laite ole käytössä. Samalla sinne katosi viikon ajalta puhelimeen tallennettuja tiedostoja, joita ei saatu sieltä kopioitua, koska laite ei enää käynnistynyt. Mietin eikö tuosta tule vain enemmän vaivaa kun laite lähetetään huoltoon kuin että annettaisin uusi tilalle? Maksaa kai se huoltokin Telialle jotain? 

Oma ketutuksensa tulee siitäkin, että 3 päivää myöhemmin sama laite oli samassa liikkeessä 250 euroa halvempi. Myyjä takuuvarmasti tiesi tarjouksista, mutta tästä voin syyttää vain itseäni, kun en arvannut Black Week -tarjouksia odotella.  


Tuo on totta, olisi pitänyt avata paketti liikkeessä ja tarkistaa paikan päällä myyjän nähden, että laite toimii. 

Lähtökohtaisesti on kyllä asiakkaan kannalta harmi, että pränikkä yli 800 euroa maksanut tuote ei toimikaan. Siinä on nyt rahat kiinni parisen viikkoa, eikä laite ole käytössä. Samalla sinne katosi viikon ajalta puhelimeen tallennettuja tiedostoja, joita ei saatu sieltä kopioitua, koska laite ei enää käynnistynyt. Mietin eikö tuosta tule vain enemmän vaivaa kun laite lähetetään huoltoon kuin että annettaisin uusi tilalle? Maksaa kai se huoltokin Telialle jotain? 

Oma ketutuksensa tulee siitäkin, että 3 päivää myöhemmin sama laite oli samassa liikkeessä 250 euroa halvempi. Myyjä takuuvarmasti tiesi tarjouksista, mutta tästä voin syyttää vain itseäni, kun en arvannut Black Week -tarjouksia odotella.  

Tuo on tosissaan harmi, että uudessa laitteessa on heti ongelmia. Noin 10 vuotta sitten ostin Jimmsiltä konepaketin, joka hajosi kahden viikon jälkeen - emolevy kosahti. Vuoden päästä sama kone hajosi samalla tavalla, vaihtoivat emolevyn toisen malliseen ja kone toimii edelleen, tosin ei ole nyt ollut enää käytössä. On noita laitteita ja asioita ollut, joissa heti uutena on ollut jotain poikkeamia.

Takuuhuolto menee valmistajan piikkiin, koska tuo on käsittääkseni valmistajan myöntämä takuu Samsungin puhelimissa. Teliahan tarjoaa kolmeen vuoteen laajennettua takuuta, ja tuo on sitten Telian piikkiin, kolmannella vuodella. Myös jos vetoaa virhevastuuseen, niin osapuolena on myyjäliike. Laite menee takuuhuoltoliikkeeseen siksi, että siellä on mahdollisuudet diagnosoida ongelma paremmin kuin mitä Telia Kaupan myyjällä. Ei myyjän osaaminen todennäköisesti riitä laitteen purkamiseen puhumattakaan ajasta. Laite pitää tutkia tarkoin, että onko vika takuunalainen vai onko laitetta käytetty väärin (esim. heitetty seinään, ).

Pystyisikö edes huoltokaan kopioimaan tiedostoja, jos laite ei ollenkaan käynnisty? Ehkä jollain laitteistoilla se voisi olla mahdollista tai irroittamalla muistipiiri emolevystä ja siirtämällä se ehjään. Kaikenlaisia tietojenpalautuspalveluita on olemassa ja joihinkin vakuutuksiinkin kuuluu tietojenpalautusturva.

Nyt enää ei auta todeta, että kannattaa heti käyttöönotossa asettaa varmuuskopiointi esim. Google tilille tai Onedriveen (johon muutes Gigantissa on tällä hetkellä 12kk/40€) tarjous menossa, Office 356 pakettina. Sen olen itse huomannut, että varmuuskopiointia saa kyllä myös tarkkailla. Aina ei kopiointi onnistu, vaikka niin luulisikin. 

Kivijalkakaupassa ei ole palautusoikeutta, jos ei toisin ole myyntitilanteessa mainittu. Tätähän pystyy kiertämään siten, että tilaa laitteen verkkokaupasta ja valitsee toimitukseksi myymälänoudon. Tällöin myynti on tapahtunut etänä vaikka laitteen paikan päällä ostaisitikin, niin tilanne on silloin etämyyntiä. Risaa ja vikailevaa laitetta ei tosin saa palautettua ilman että se menee huoltoon tarkistettavaksi. Telia tietääkseni kyllä tarkistaa palautustuotteiden tilan ja jos on poikkeamia - > menee tarkastukseen ja jos vika on takuun alainen, niin se korjattaneen ja saat rahat takaisin. Jos taas laite on rikottu (näyttö rikki, vääntynyt, tuhottu), niin tietysti silloin joutuu maksumieheksi.


Tutulta kuulostava tilanne. Laitoin pari vuotta sitten eräälle läheiselle uutta puhelinta käyttöön. Tietojen siirto vanhasta laitteesta onnistui ja puhelin oli valmiina käytöön. Sitten ongelmat alkoi: puhelin sammui, käynnistyi, oli päällä minuutin ja sammui. Sama toistui monta kertaa. Seuraavana päivänä puhelin takaisin sen myyneeseen liikkeeseen (ei Telia), josta laittoivat huoltoon. Viikon päästä tuli tieto, että laite vaihdetaan uuteen. Kyseessä oli Sasmsungin A-sarjan laite, hinnaltaan n.300€, mikä saattoi osaltaan vaikuttaa päätökseen tarjota tilalle uutta laitetta.

Tämän laitteen myyjä tarkasti visuaalisesti liikkeessä, mutta päältäpäin tälläistä vikaa on mahdotonta nähdä. Puhelin myös toimi sen muutaman tunnin ajan täysin normaalin oloisesti, joten edes puhelimen käynnistäminen liikkeessä ei olisi vikaa ilmaissut.


Vastaa