Skip to main content

Heippa!

 

Tilasin tuossa pari viikkoa sitten tuon HP Recycled läppärin. Sattui vaan käymään niin, että tiedoista poiketen siinä ei ollut Full HD-näyttöä ja tässä yksilössä oli saksalainen näppäimistö. Pariinkin kertaan olin viesteillä yhteydessä, kun halusin vaihtaa sen sellaiseen yksilöön joka vastaa kuvausta. En kuitenkaan muuta ohjetta onnistunut saamaan kuin tuon palautuslinkin. Ja palautus onnistuikin ihan sujuvasti, ja sain siitä kuittauksenkin että kunhan laite on tarkastettu niin maksu palautetaan minulle 14 vrk sisällä.

 

Laitoin kyllä vielä saatteen itse laitteen mukaan, että nimenomaan EN halua palautusta vaan oikean laitteen tilalle. Mutta nythän en mistään pysty itse seuraamaan miten prosessi etenee vai eteneekö ollenkaan. Pahimmillaan tässä käy niin, jos maksu sitten joskus palautetaan, niin kun kyseessä on tuo erä noita Recyled-koneita, niin niitä ei enää ole siinä vaiheessa. Olen oikeastaan hieman yllättynyt, kun näin yksinkertaiseen asiaan, kuin väärän laitteen vaihto oikeanlaiseen ei ole valmiimpaa prosessia.

 @shamrock  ihan ensialkuun pahoittelut siitä ettei tuotekuvaus ollut vastannut tuotetta, ja myöskin ettei vaihto mennyt toivotulla tavalla. Nyt kuulostaisi siltä, että ostoksellesi on tosiaan tehty palautus, jolloin kuten itsekin kerroit, raha tulee palautumaan ja sen myötä kauppa kokonaan peruuntumaan. 

Suosittelenkin nyt, että jos vain mahdollista ja tuotetta on yhä verkkokaupassa saatavilla, niin laittaisit sen heti tilaukseen. Tosin, kun kyseessä on recycled-tuote, niin niiden määrät ja saatavuus ei ole samaa luokkaa kuin uusien laitteiden. Jos kuitenkin onni olisi myötä, niin aiemman laitteen palautus kulkee omaa palautusprosessiaan päätyen rahanpalautukseen eikä ole siten uuteen tilaukseen kytköksissä. Ymmärrän toki, että kyseessä ei mikään halpa ostos, ja uuden tilaamiselle voi tässä vaiheessa olla kynnys, mutta ostoksen voi maksaa myös rahoituksella pienissä erissä ilman lisäkuluja.


 @shamrock  ihan ensialkuun pahoittelut siitä ettei tuotekuvaus ollut vastannut tuotetta, ja myöskin ettei vaihto mennyt toivotulla tavalla. Nyt kuulostaisi siltä, että ostoksellesi on tosiaan tehty palautus, jolloin kuten itsekin kerroit, raha tulee palautumaan ja sen myötä kauppa kokonaan peruuntumaan. 

Suosittelenkin nyt, että jos vain mahdollista ja tuotetta on yhä verkkokaupassa saatavilla, niin laittaisit sen heti tilaukseen. Tosin, kun kyseessä on recycled-tuote, niin niiden määrät ja saatavuus ei ole samaa luokkaa kuin uusien laitteiden. Jos kuitenkin onni olisi myötä, niin aiemman laitteen palautus kulkee omaa palautusprosessiaan päätyen rahanpalautukseen eikä ole siten uuteen tilaukseen kytköksissä. Ymmärrän toki, että kyseessä ei mikään halpa ostos, ja uuden tilaamiselle voi tässä vaiheessa olla kynnys, mutta ostoksen voi maksaa myös rahoituksella pienissä erissä ilman lisäkuluja.

 

Kiitos vastauksesta. Jep, näinhän se kävi … kahdesti olin yhteydessä viesteillä, ja pyysin josko olisi mahdollisuus avata jotenkin “case” valmiiksi jotta osaisivat odottaa tätä konetta takaisin, ja uusi olisi jo katsottu sivuun valmiiksi, mutten saanut kuin ohjeen käyttää tuota palautuslomaketta. Tällaisen ohjeen sain:

 

“Tässä on palautesivusto:
https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/palauttaminen#laitteen-palautus

Tuolta avataan "Avaa laiteplautuksen sivu". Jos saisitte tähän kirjattua kaikki tarvittavat tiedot, niin täältä löytyy ohjeet tilanteeseen. Ymmärrän, että haluatte vain vaihtaa laitteen, mutta ensiksi sen on tultava meille tarkastettavaksi.”

 

Mitään muuta kuin palautuksen tuolta ei pystynyt tekemään, eikä kirjoittamaan mitään lisätietoja, mutta kirjoitin tosiaan itse vielä saatteen tuon palautuslähetteen mukaan, toivotaan että se ymmärretään siellä. Ja tosiaan tuo oli jo ostettu Telia Rahoituksen kautta, eikä luottoraja anna varaa tilata uutta ennenkuin tuo palautus sinne toteutuu, ellei sitten tosiaan tuo vaihto onnistu. Mutta enemmän optioita voisi tuohon palautussivustoon laittaa, tällekään ei pystynyt esim huoltotilausta avaamaan, palautus oli ainoa vaihtoehto.


 

Kiitos vastauksesta. Jep, näinhän se kävi … kahdesti olin yhteydessä viesteillä, ja pyysin josko olisi mahdollisuus avata jotenkin “case” valmiiksi jotta osaisivat odottaa tätä konetta takaisin, ja uusi olisi jo katsottu sivuun valmiiksi, mutten saanut kuin ohjeen käyttää tuota palautuslomaketta. Tällaisen ohjeen sain:

 

“Tässä on palautesivusto:
https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/palauttaminen#laitteen-palautus

Tuolta avataan "Avaa laiteplautuksen sivu". Jos saisitte tähän kirjattua kaikki tarvittavat tiedot, niin täältä löytyy ohjeet tilanteeseen. Ymmärrän, että haluatte vain vaihtaa laitteen, mutta ensiksi sen on tultava meille tarkastettavaksi.”

 

Mitään muuta kuin palautuksen tuolta ei pystynyt tekemään, eikä kirjoittamaan mitään lisätietoja, mutta kirjoitin tosiaan itse vielä saatteen tuon palautuslähetteen mukaan, toivotaan että se ymmärretään siellä. Ja tosiaan tuo oli jo ostettu Telia Rahoituksen kautta, eikä luottoraja anna varaa tilata uutta ennenkuin tuo palautus sinne toteutuu, ellei sitten tosiaan tuo vaihto onnistu. Mutta enemmän optioita voisi tuohon palautussivustoon laittaa, tällekään ei pystynyt esim huoltotilausta avaamaan, palautus oli ainoa vaihtoehto.

 

Kerrothan sitten kuinka asia etenee. Ja näin se tosiaan tämän hetkisen kaavan mukaan melkeinpä menee, että jos laitteella ei ole takuuhuoltoon liittyvää vaihtoa, niin silloin suositeltavaa on tehdä palautus ja perään uuden tilaaminen. Kiitos palautteesta ja kehitysideasta liittyen tähän koko prosessiin, jotta se olisi jouhevampi 😊 


Onnistuihan se melkein 😁Telia Rahoitukseen saldo palautui noin viikossa, uuden koneen sain tilattua. Nyt on Full HD-näyttö, tosin näppäimistö on tässäkin saksalainen 😅 No, sen kanssa voi jo elää, eipä tähän malliin maksa uusi näppäimistö eBayssa kuin parikymppiä.


Onnistuihan se melkein 😁Telia Rahoitukseen saldo palautui noin viikossa, uuden koneen sain tilattua. Nyt on Full HD-näyttö, tosin näppäimistö on tässäkin saksalainen 😅 No, sen kanssa voi jo elää, eipä tähän malliin maksa uusi näppäimistö eBayssa kuin parikymppiä.

Saisitko laitettua tänne kuvan näppäimistöstä? Laitehankinnan asiantuntijat pääsisivät sitten tutkimaan asiaa tarkemmin. Kumpiko läppäri sinulla on, 830 vai 840 -malli? 


840 on kyseessä. Eikä tuo nyt varsinaisesti haittaa, kun tietää että å löytyykin ü:n kohdalta. Näissä molemmissa yksilöissä on niin koskemattoman oloinen ollut tuo näppäimistö, että se on jopa voitu vaihtaa. Helposti voin kuvitella ettei tuollaista asiaa edes huomaa, itselläkin meni useampi päivä 😁 Sattuu vaan tuo å löytymään yhden kollegan nimestä, ja siinä se sitten tuli sähköpostia kirjoittaessa huomattua.

 


Helpoiten saksalaisen näppäimistön tunnistaa siitä että ne on QWERTZ. Tuo taas on QWERTY joten se on joku muu. 


840 on kyseessä. Eikä tuo nyt varsinaisesti haittaa, kun tietää että å löytyykin ü:n kohdalta. Näissä molemmissa yksilöissä on niin koskemattoman oloinen ollut tuo näppäimistö, että se on jopa voitu vaihtaa. Helposti voin kuvitella ettei tuollaista asiaa edes huomaa, itselläkin meni useampi päivä 😁 Sattuu vaan tuo å löytymään yhden kollegan nimestä, ja siinä se sitten tuli sähköpostia kirjoittaessa huomattua.

 

Kiitos kuvasta! Välitän tämän eteenpäin selvitykseen ja palaamme tänne kun saamme lisätietoja. 


Helpoiten saksalaisen näppäimistön tunnistaa siitä että ne on QWERTZ. Tuo taas on QWERTY joten se on joku muu. 

Jeps, myönnän virheeni, tuo ü hämäsi. Pikainen googlaus paljasti, että tämä onkin virolainen layout.


Jeps, myönnän virheeni, tuo ü hämäsi. Pikainen googlaus paljasti, että tämä onkin virolainen layout.

Itseä hämäsi lähinnä kun katsoin siinä olevan kaksi Ö, mutta toinen onkin Ô.


Jeps, myönnän virheeni, tuo ü hämäsi. Pikainen googlaus paljasti, että tämä onkin virolainen layout.

Itseä hämäsi lähinnä kun katsoin siinä olevan kaksi Ö, mutta toinen onkin Ô.

Joo, sen toisen Ö:n näköisen kohdalta (jota nyt en tässä edes yritä kirjoittaa) löytyy se perinteinen umlaut, jolla mä taasen pystyn sen ü n kirjoittamaan, kun sen kohdalta tässä taas löytyy å. Helppoa, eikös … tosin pääosin osuu vanhasta muistista sormet oikeille kohdille, mutta sitten kun etsit jotain erikoisempaa, niin saa tosissaan kokeilla minkä napin takaa se löytyy 😁

 

No, tässä kävi vielä niin hassusti että ensimmäisessä yksilössä näppäimistö oli taustavalaistu, mitä ei toisaalta edes luvattu, tässä taas ei. Joten kun tähän malliin nuo hinnat maailmalla on aivan naurettavia, niin ehkä jopa ihan mieluusti hommaan vaan itse sen taustavalaistun skandinäppiksen 😊


Itseä hämäsi lähinnä kun katsoin siinä olevan kaksi Ö, mutta toinen onkin Ô.

Ei Ô, vaan Õ, joka viittaa vironkieliseen näppäimistöön.

Ü löytyy myös turkkilaisista näppäimistöistä. Mutta kuvan näppäimistö ei ole turkkilainen, sillä Ç, Ğ, ı ja Ş puuttuvat.

(jota nyt en tässä edes yritä kirjoittaa)

AltGr+~ ja perään o tai O suominäppiksellä.


Itseä hämäsi lähinnä kun katsoin siinä olevan kaksi Ö, mutta toinen onkin Ô.

Ei Ô, vaan Õ, joka viittaa vironkieliseen näppäimistöön.

Ü löytyy myös turkkilaisista näppäimistöistä. Mutta kuvan näppäimistö ei ole turkkilainen, sillä ı puuttuu.

(jota nyt en tässä edes yritä kirjoittaa)

AltGr+~ ja perään o tai O suominäppiksellä.

Niin … jos se oiskin noin helppoa, kun mulla tosiaan on se virolainen näppis 😁 Ensin pitäis keksiä tai muistaa, minkä takaa löytyy tuo “aaltoviiva”. EIkä tässä muuten ole edes Alt Gr:ää, tosin sen jo tiedän että tuo oikeanpuolen Alt on se Alt Gr.


Hauskasti suomiasetuksella virolaisella näppäimistöllä õ syntyy näppäilemällä OikeaAlt+õ ja o.

Eli virolainen ]}õÕ§ näppäin on sama kuin suomalainen ¨^~


840 on kyseessä. Eikä tuo nyt varsinaisesti haittaa, kun tietää että å löytyykin ü:n kohdalta. Näissä molemmissa yksilöissä on niin koskemattoman oloinen ollut tuo näppäimistö, että se on jopa voitu vaihtaa. Helposti voin kuvitella ettei tuollaista asiaa edes huomaa, itselläkin meni useampi päivä 😁 Sattuu vaan tuo å löytymään yhden kollegan nimestä, ja siinä se sitten tuli sähköpostia kirjoittaessa huomattua.

 

Kiitos kuvasta! Välitän tämän eteenpäin selvitykseen ja palaamme tänne kun saamme lisätietoja. 

Tässä kohtaa päädyin siihen että tilasin Ruotsista itse uuden näppiksen, eipä tuo 29 euroa ollut paha hinta. Mutta tietty harmittaa, kun tätä samaa mallia olisi halvemmallakin ollut tarjolla, mutta kun yleensä Telian kanssa asiat on hoitunut hienosti niin helpompaa keskittää hankinnat samaan paikkaan. Toki sen ymmärrän, että näiden kunnostaminen myyntikuntoon saattaa tapahtua esim juurikin Virossa, tai koneet voi tulla sieltä … ja se ero on niin pieni ettei sitä heti edes huomaa, enpä huomannut itsekään. Mutta sen jälkeen kun kaksi samanlaista sain, en näe järkeä tuossakaan että palautan ja jännitän taas mitä tulee. Nyt ei mennyt ihan putkeen, helpompaa oli hoitaa asia itse loppuun. Sitä odotan mielenkiinnolla, onko Telialla jotain intressiä tulla vastaan asiassa.


Tässä kohtaa päädyin siihen että tilasin Ruotsista itse uuden näppiksen, eipä tuo 29 euroa ollut paha hinta. Mutta tietty harmittaa, kun tätä samaa mallia olisi halvemmallakin ollut tarjolla, mutta kun yleensä Telian kanssa asiat on hoitunut hienosti niin helpompaa keskittää hankinnat samaan paikkaan. Toki sen ymmärrän, että näiden kunnostaminen myyntikuntoon saattaa tapahtua esim juurikin Virossa, tai koneet voi tulla sieltä … ja se ero on niin pieni ettei sitä heti edes huomaa, enpä huomannut itsekään. Mutta sen jälkeen kun kaksi samanlaista sain, en näe järkeä tuossakaan että palautan ja jännitän taas mitä tulee. Nyt ei mennyt ihan putkeen, helpompaa oli hoitaa asia itse loppuun. Sitä odotan mielenkiinnolla, onko Telialla jotain intressiä tulla vastaan asiassa.

Saimme tähän nyt lisätietoja ja muutama vaihtoehto olisi miten tässä voitaisiin tehdä. Voit toki pitää tämän koneen, mutta sinulla on mahdollisuus myös palauttaa se meille ja me hyvitämme oston sinulle. Laitetoimittaja etsii parhaillaan vastaavaa recycled-konetta, jota voimme tarjota tilalle. 


Tässä kohtaa päädyin siihen että tilasin Ruotsista itse uuden näppiksen, eipä tuo 29 euroa ollut paha hinta. Mutta tietty harmittaa, kun tätä samaa mallia olisi halvemmallakin ollut tarjolla, mutta kun yleensä Telian kanssa asiat on hoitunut hienosti niin helpompaa keskittää hankinnat samaan paikkaan. Toki sen ymmärrän, että näiden kunnostaminen myyntikuntoon saattaa tapahtua esim juurikin Virossa, tai koneet voi tulla sieltä … ja se ero on niin pieni ettei sitä heti edes huomaa, enpä huomannut itsekään. Mutta sen jälkeen kun kaksi samanlaista sain, en näe järkeä tuossakaan että palautan ja jännitän taas mitä tulee. Nyt ei mennyt ihan putkeen, helpompaa oli hoitaa asia itse loppuun. Sitä odotan mielenkiinnolla, onko Telialla jotain intressiä tulla vastaan asiassa.

Saimme tähän nyt lisätietoja ja muutama vaihtoehto olisi miten tässä voitaisiin tehdä. Voit toki pitää tämän koneen, mutta sinulla on mahdollisuus myös palauttaa se meille ja me hyvitämme oston sinulle. Laitetoimittaja etsii parhaillaan vastaavaa recycled-konetta, jota voimme tarjota tilalle. 

Kiitos, mutta en enää lähde tuohon. Ja siis tiedän että syy ei ole teidän, laitetoimittaja on ulkopuolinen ja taidaa toimitusketjukin olla kokonaan Postin hallussa. Se on kuitenkin aina yhden koko illan homma, kun saa koneen käyttökuntoon ja kaikki valmiiksi, ja se on nyt kaksi kertaa tullut tehtyä. Ja palautusprosessin aikana ollaan taas ilman konetta. 

Ja kaiken lisäksi näissä näyttää olevan sellaisia hassuja eroja, että osa on taustavalaistulla näppäimistöllä ja osa ei. Sitä ei toki luvattukaan, mutta ensimmäisessä sellainen oli ja tässä toisessa ei. Kun noita näppäimistöjä on kaiken lisäksi sekä mustalla että hopealla taustalla, niin sainpahan näin hopean taustavalaistun näppäimistön, arpomatta sitä millainen sattuu tulemaan.

Tuota muuten jo ekalla kerralla itse ehdotin … ettei tarvitsisi palauttaa, odottaa hyvitystä ja tilata uusi, vaan jottei sama toistuisi, toimittajalla olisi valmiina odottamassa kone, joka on varmasti tilatun mukainen, joka lähtisi samantien kun minun palautus tulee. 

Mutta joo … tiedän että saatan kirjoittaa vähän kärkkäästi hetkittäin tästä, ei ole sinun eikä teidän syy 😊 Pahoittelut siitä, mutta ärsyttäähän se kun päivätyön ohella koitan hoitaa talonmiehen hommaa sivutyönä ja siinä tämä oma läppäri on tärkeä. Kaikki yhtiön data, ja yhteydet taloautomaatioon on mulla tässä, ilman sitä mä hoidan asiat kiertämällä kaikki paikat päivittäin läpi. Edellisestä, saranoistaan surullisen kuuluisasta Lenovo Ideapad Flex 5:stä petti ne näytön saranat jo toiseen kertaan, maahantuoja ei ota kantaa … nyt on ollut vähän huonoa tuuria näiden kanssa 😆 

Tällä mennään nyt, sen uuden näppäimistön kuitenkin jo tilasin ja maksoinkin niin ainakaan nyt en enää ala palauttamaan 😀


Kiitos, mutta en enää lähde tuohon. Ja siis tiedän että syy ei ole teidän, laitetoimittaja on ulkopuolinen ja taidaa toimitusketjukin olla kokonaan Postin hallussa. Se on kuitenkin aina yhden koko illan homma, kun saa koneen käyttökuntoon ja kaikki valmiiksi, ja se on nyt kaksi kertaa tullut tehtyä. Ja palautusprosessin aikana ollaan taas ilman konetta. 

Ja kaiken lisäksi näissä näyttää olevan sellaisia hassuja eroja, että osa on taustavalaistulla näppäimistöllä ja osa ei. Sitä ei toki luvattukaan, mutta ensimmäisessä sellainen oli ja tässä toisessa ei. Kun noita näppäimistöjä on kaiken lisäksi sekä mustalla että hopealla taustalla, niin sainpahan näin hopean taustavalaistun näppäimistön, arpomatta sitä millainen sattuu tulemaan.

Tuota muuten jo ekalla kerralla itse ehdotin … ettei tarvitsisi palauttaa, odottaa hyvitystä ja tilata uusi, vaan jottei sama toistuisi, toimittajalla olisi valmiina odottamassa kone, joka on varmasti tilatun mukainen, joka lähtisi samantien kun minun palautus tulee. 

Mutta joo … tiedän että saatan kirjoittaa vähän kärkkäästi hetkittäin tästä, ei ole sinun eikä teidän syy 😊 Pahoittelut siitä, mutta ärsyttäähän se kun päivätyön ohella koitan hoitaa talonmiehen hommaa sivutyönä ja siinä tämä oma läppäri on tärkeä. Kaikki yhtiön data, ja yhteydet taloautomaatioon on mulla tässä, ilman sitä mä hoidan asiat kiertämällä kaikki paikat päivittäin läpi. Edellisestä, saranoistaan surullisen kuuluisasta Lenovo Ideapad Flex 5:stä petti ne näytön saranat jo toiseen kertaan, maahantuoja ei ota kantaa … nyt on ollut vähän huonoa tuuria näiden kanssa 😆 

Tällä mennään nyt, sen uuden näppäimistön kuitenkin jo tilasin ja maksoinkin niin ainakaan nyt en enää ala palauttamaan 😀


Sittenpä tehdään niin että pidät koneen kun on kerran lisävarusteitakin hankittuna. Ja ymmärrän kyllä että ilman konettahan pitäisi sitten taas pärjätä jos se takaisin lähetetään. Sinun tapauksessasi hommat muuttuu melko hankalaksi. Melkoisesti näköjään on läppärit näköjään vastustaneet viime aikoina, joten saattaisi itseltäkin tulla painokelvotonta tekstiä tuossa vaiheessa. 🙊


Case closed. Jos jollekin muulle tulee sama ongelma vastaan, niin Inrego Ruotsissa myy näitä näppiksiä, jostakin kumman syystä eBayn puolelta saa puolet halvemmalla kuin suoraan heidän omasta verkkokaupastaan 😁 29 euroa ja senttejä päälle maksoi rahteineen tämä. Allekirjoittaneella sattuu olemaan tietokoneasentajan koulutus, mutta tämä on niin helppo laite että YouTuben ohjeilla kuka tahansa vaihtaa vartissa. Ja tuli sellainenkin havainto, että löytyyhän tästä capslockin ja numlockin merkkivalot. Kummassakaan virolaisessa näppäimistössä nuo ei toimineet. 

 


Yrityskoneissa todellakin se hyvä puoli, että niitä pystyy huoltamaan. Kuluttajalaitteet saattavat olla vaikeita tai jopa mahdottomia avata itse. Minä vaihdoin X260 Thinkpadista Wifi5-kortin WIFI6 tasoiseksi. Parin kympin homma ja sai laitteen langattomat ominaisuudet ihan uudelle tasolle. Odotan tänä vuonna tulevia ARM-läppäreitä, jotka pitäisivät olla vihdoin varteenotettavan tehokkaita. Tällä hetkellä markkinoilla olevat eivät ole kovin houkuttavia.


Yrityskoneissa todellakin se hyvä puoli, että niitä pystyy huoltamaan. Kuluttajalaitteet saattavat olla vaikeita tai jopa mahdottomia avata itse. Minä vaihdoin X260 Thinkpadista Wifi5-kortin WIFI6 tasoiseksi. Parin kympin homma ja sai laitteen langattomat ominaisuudet ihan uudelle tasolle. Odotan tänä vuonna tulevia ARM-läppäreitä, jotka pitäisivät olla vihdoin varteenotettavan tehokkaita. Tällä hetkellä markkinoilla olevat eivät ole kovin houkuttavia.

Näistä ns. “paremmista” koneistaä Lenovo Ideapad Flex 5 oli kyllä pettymys. Toki huollettavissa, mutta Lenovon suhtautuminen Suomessa on todella nihkeää. Ensin korkkasi toisen kulman sarana irti kannesta, ja rikkoi näytön. Sen sain jotakuinkin korjattua, myöhemmin korkkasi se toinen ja päädyin lopulta itse vaihtamaan sen kannen ja säätämään saranat kevyemmiksi. Näitä tapauksia on ollut niin paljon, että USA:ssa nostettiin joukkokanne, jonka Lenovo hävisi, ja kaikki saranavauriot korjataan kyselemättä. Suomessa Lenovo ilmoitti että lähetä melle niin katotaan, ja jos ei meidän mielestä oo takuuvika niin veloitetaan alkaen 50€. 

Ensimmäinen pettymys tosiaan oli tuo tyyppiviaksi osoittautunut suunnitteluvirhe, ja toinen oli tuo suhtautuminen Suomen päässä. En lähtenyt kokeilemaan heidän kantaansa tuohon, kun löysin itse osat alle tuon 50 euron. Ainoastaan pieni halkeama jäi näytön vasempaan alanurkkaan, ja siinä kulmassa ei kosketus toimi. Onneksi se halkesi noin.


Yrityskoneissa todellakin se hyvä puoli, että niitä pystyy huoltamaan. Kuluttajalaitteet saattavat olla vaikeita tai jopa mahdottomia avata itse. Minä vaihdoin X260 Thinkpadista Wifi5-kortin WIFI6 tasoiseksi. Parin kympin homma ja sai laitteen langattomat ominaisuudet ihan uudelle tasolle. Odotan tänä vuonna tulevia ARM-läppäreitä, jotka pitäisivät olla vihdoin varteenotettavan tehokkaita. Tällä hetkellä markkinoilla olevat eivät ole kovin houkuttavia.

Näistä ns. “paremmista” koneistaä Lenovo Ideapad Flex 5 oli kyllä pettymys. Toki huollettavissa, mutta Lenovon suhtautuminen Suomessa on todella nihkeää. Ensin korkkasi toisen kulman sarana irti kannesta, ja rikkoi näytön. Sen sain jotakuinkin korjattua, myöhemmin korkkasi se toinen ja päädyin lopulta itse vaihtamaan sen kannen ja säätämään saranat kevyemmiksi. Näitä tapauksia on ollut niin paljon, että USA:ssa nostettiin joukkokanne, jonka Lenovo hävisi, ja kaikki saranavauriot korjataan kyselemättä. Suomessa Lenovo ilmoitti että lähetä melle niin katotaan, ja jos ei meidän mielestä oo takuuvika niin veloitetaan alkaen 50€. 

Ensimmäinen pettymys tosiaan oli tuo tyyppiviaksi osoittautunut suunnitteluvirhe, ja toinen oli tuo suhtautuminen Suomen päässä. En lähtenyt kokeilemaan heidän kantaansa tuohon, kun löysin itse osat alle tuon 50 euron. Ainoastaan pieni halkeama jäi näytön vasempaan alanurkkaan, ja siinä kulmassa ei kosketus toimi. Onneksi se halkesi noin.

Okei, onkos tuo noita ihan äskettäin tulleita (toissa - viime vuonna) Ideapadeja? Panin merkille aika heppoiset saranat. Itse sellaista harkitsin, kun oli spekseiltään hyvin sopiva laite mutta en sittenkään ostanut. Nyt odotan ARM-koneita, jotka pitäisivät olla vähintään Applen M2 ja 3 tasoisia. Katsotaan. X260 Thinkpad menee aina ihan ähkyyn Windows updatesta...


Yrityskoneissa todellakin se hyvä puoli, että niitä pystyy huoltamaan. Kuluttajalaitteet saattavat olla vaikeita tai jopa mahdottomia avata itse. Minä vaihdoin X260 Thinkpadista Wifi5-kortin WIFI6 tasoiseksi. Parin kympin homma ja sai laitteen langattomat ominaisuudet ihan uudelle tasolle. Odotan tänä vuonna tulevia ARM-läppäreitä, jotka pitäisivät olla vihdoin varteenotettavan tehokkaita. Tällä hetkellä markkinoilla olevat eivät ole kovin houkuttavia.

Näistä ns. “paremmista” koneistaä Lenovo Ideapad Flex 5 oli kyllä pettymys. Toki huollettavissa, mutta Lenovon suhtautuminen Suomessa on todella nihkeää. Ensin korkkasi toisen kulman sarana irti kannesta, ja rikkoi näytön. Sen sain jotakuinkin korjattua, myöhemmin korkkasi se toinen ja päädyin lopulta itse vaihtamaan sen kannen ja säätämään saranat kevyemmiksi. Näitä tapauksia on ollut niin paljon, että USA:ssa nostettiin joukkokanne, jonka Lenovo hävisi, ja kaikki saranavauriot korjataan kyselemättä. Suomessa Lenovo ilmoitti että lähetä melle niin katotaan, ja jos ei meidän mielestä oo takuuvika niin veloitetaan alkaen 50€. 

Ensimmäinen pettymys tosiaan oli tuo tyyppiviaksi osoittautunut suunnitteluvirhe, ja toinen oli tuo suhtautuminen Suomen päässä. En lähtenyt kokeilemaan heidän kantaansa tuohon, kun löysin itse osat alle tuon 50 euron. Ainoastaan pieni halkeama jäi näytön vasempaan alanurkkaan, ja siinä kulmassa ei kosketus toimi. Onneksi se halkesi noin.

Okei, onkos tuo noita ihan äskettäin tulleita (toissa - viime vuonna) Ideapadeja? Panin merkille aika heppoiset saranat. Itse sellaista harkitsin, kun oli spekseiltään hyvin sopiva laite mutta en sittenkään ostanut. Nyt odotan ARM-koneita, jotka pitäisivät olla vähintään Applen M2 ja 3 tasoisia. Katsotaan. X260 Thinkpad menee aina ihan ähkyyn Windows updatesta...

Alle kaks vuotta tuolla on ikää, en tiedä koska on markkinoille tullut. 15ITL05 on malli. Itse saranahan on hyvinkin jämäkkä, liiankin. Mutta kannen puolella kiinnitysalue on aivan liian pieni, ja muoviin on valettu vain kolme pientä messinki-inserttiä per puoli. Nuo korkkaa muovista irti. Pienellä suunnittelulla, kun koneessa kerran on metallinen näytön kuori, olisi voinut viedä nuo kierteet metalliin asti eikä hajoaisi ikinä Saranassa itsessään on väliakselit, joiden jäykkyys säädetään mutterilla, ja oma epäilys on että tuo mutteri kiristyy itsestään pikkuhiljaa kun näyttöä avataan ja suljetaan, ja se repii ennen pitkää tuon saranan irti. Oishan se kiva kone, 360 astetta kääntyvä kosketusnäyttö, mutta kun sitä näyttöä ei uskalla kääntää 🤣 Lenovon foorumille oon kuvien kera tuota omaa tapausta päivittänyt ja jakanut mun omat vinkit saranan säätämiseen.

https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-IdeaPad-1xx-3xx-5xx-7xx-Edge-LaVie-Z-Flex-Laptops/Hinge-break-on-Ideapad-Flex-5/m-p/5143738?page=6


No jopa on perustavanlaatuinen suunniteluvirhe! Onneksi en mennyt tuota laitetta ostamaan.


No jopa on perustavanlaatuinen suunniteluvirhe! Onneksi en mennyt tuota laitetta ostamaan.

Todellakin. Jos sattuu eBayn ihmeellisestä maailmasta tulemaan järkevän hintainen näyttöpaneeli vastaan, mä teen vielä sen tempun että poraan nuo inserttien reiät läpi kannen puolelle, hankin määrämittaiset uppokantaruuvit jotka vedän kannen puolelta läpi, ja kiinnitän saranan muttereilla. Ei kaunis, mutta sen jälkeen kestää. Tällä hetkellä tuo kone toki siirtyi toiseen käyttöön, se on nyt ulkoisessa näytössä kiinni joten eipä tuo vika enää murheita aiheuta.


Vastaa