Skip to main content

Sain asiakaspalvelusta tällaisen viestin liittyen iPhone 6 takuu/virhevastuuseen: "Mikäli vetoat virhevastuuseen, asiakkaan tulee näyttää että laite on ollut viallinen jo laitteen luovutushetkellä. Mikäli näin on, kannattaa toimittaa meille myös kirjalliset perusteet tähän niin jatkamme asian käsittelyä." 

KKVn sivuilla myös todetaan: "Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta."

 

Minulla on alle 2 vuotta vanha (1v8kk) iPhone 6 64gb malli, jossa näytössä on vikaa (välähtää, ei responsivinen, buuttaaminen ei aina auta vaan ongelmat jatkuvat buutin jälkeen). Lasi ei ole särkynyt ja vika ei ole kosmeettinen. Kun ette ota vastuuta myymästänne viallisesta tuotteesta, onko kuluttajaviranomaiseen kääntyminen tässä ainoa vaihtoehto, että saan asiaa vietyä eteenpäin? 

Jos vetoat virhevastuuseen niin sinun on aina perusteltava hakemuksesi miksi niin teet.



Kas Apple on niin kiva firma, että heidän takuunsa on vain vuoden mittainen, ja jos laite hajoaa liian aikaisin ja asiakas voi vedota lainmukaiseen virhevastuuseen, niin sen kustannus taitaa jäädä myyjän harteille kun Apple ei omia rojujaan enää vuoden jälkeen korvaa. Ymmärtänet, miksi tuo korvaus ei siten ole myyjän puolelta mikään automaatio, vaan vaatii asiakkaalta aktiivisuutta.



 



Periaatteessa perusteluksi sille, että laite on ollut viallinen jo toimittaessa riittää lause tyyliin "laite ei kestänyt toimivana niin pitkään kuin sen voidaan normaalisti odottaa toimivan". Tuskin kukaan myyjä voi väittää silmät kirkaana, että 800 euron puhelimen ei voi odottaa kestävän yli 20 kuukautta...



 



Tämä siis edellyttäen, että laitteessa ei ole mitään ulkoisen vaurion merkkejä (kolhuja, säröjä, kosteusvaurioita jne) ja laitetta on käytetty ohjeen mukaisesti.


virhevastuu on  lakisääteinen  ja kesto  riippuu laitteesta  kauanko sen oletetaan kestävän ja yleensä rajoittuneempi kuin takuu mikä on vapaaehtoinen   takuussa    myyjän/huollon/valmistajan  pitää todistaa   että asiakas on omilla toimillaan  aiheuttanut vian     virhevastuussa näyttötaakka on  asiakkaalla 


Moikka  ja tervetuloa Klaaniin! 



 



Tämä kuulostaa siltä että pitäisi asiakaspalvelun toimesta tähän perehtyä vielä lisää! 🙂 Tämä voitaisiin laittaa meidän laatutiimille tutkittavaksi.



Onko sulla käytössä esimerkiksi Facebookkia? Jos on niin nakkaahan sitä kautta privalla meille viesti asiakastietojen ja IMEI -koodin kera! Laita mukaan vaikka vielä linkki tähän ketjuun.

Jos ei Facebookkia ole käytössä, tokihan meihin voi olla yhteydessä muullakin tavalla, esimerkiksi Omien Sivujen palvelupyynnöllä tai chatilla. 


Kiitos kaikille tuesta! Notkahti nyt eteenpäin reklamaation merkeissä ja saan viedä puhelimen huoltoon. Hienoa, että voi jakaa kokemuksia ja hakea apua tällaisesta palvelusta. Nostan siitä hattua Soneralle!



@mehukatti212 kirjoitti:

Kiitos kaikille tuesta! Notkahti nyt eteenpäin reklamaation merkeissä ja saan viedä puhelimen huoltoon. Hienoa, että voi jakaa kokemuksia ja hakea apua tällaisesta palvelusta. Nostan siitä hattua Soneralle!


olis kiva jos kertoisit palstalle tuliko asia kuntoon  sitten kun laite on käyny huollossa 


tottakai! palaan asiaan heti, kun on käynyt huollossa :)


laitoin teille FBssä privana viestin. Toivottavasti tuli perille!


 kyllä se varmasti perille on tullut. Tuolla Facen puolella viestit käsitellään niiden saapumisjärjestyksessä, eli vastauksen sitä kautta saat kyllä, kun viestisi saapuu käsittelyvuoroon. :) 


Vein puhelin Soneran liikkeeseen. Ottivat puhelimen vastaan ja lähettivät huoltoon. Alle 2 viikkoa meni ja sain uuden puhelimen vanhan tilalle. En kuitenkaan saanut Soneran liikkeestä tietoa, mikä puhelimessa oli vikana. Eli oletan, että virhevastuun piikkiin meni korjaus.

 

Ihan lyhyesti vielä:

- kampin sonera liikkeessä todettiin, että vain reklamaation kautta asiaa voidaan viedä eteenpän. Enempää ei liikkeessä tehty tai autettu. Asiakaspalvelun erittäin heikko laatu ja asenne jäivät muistiin.

- kampin apple storessa todettiin heti tämän jälkeen (tarkistin asian heiltä), että jos puhelin olisi ostettu heiltä, virhevastuun korjauksiin oltaisiin reagoitu nopeammin. Minulle kerrottiin liikkeessä, mistä kannattaa lähteä etsimään tietoa, jos asian haluaa nopeammin viedä eteenpäin.

- iso omenan sonera liikkeessä todettiin, että puhelimessa on vielä takuuta jäljellä, vaikka myönnätte vain yhden vuoden takuun. Muuten asiointi iso omenan sonera liikkeessä oli kiitettävää ja reilusti parempaa kuin kampin liikkeessä.

 

Kokemukset muiden operaattoreiden kanssa takuu/virhevastuu asioissa on ollut paljon helpompaa ja suoraviivaisempaa. Teillä on tämän suhteen paljon parannettavan varaa, jos haluatte pitää kiinni asiakkaistanne.


Sen verran kommenttina tuohon, että se vain 1 v:n takuu on ihan Applen yleinen ei Soneran myöntämä takuu. Itse veisin puhelimen suoraan valtuutettuun huoltoliikkeeseen, jos paikkakunnalla sellainen on. Jää yksi välikäsi pois.


Mun pointti tossa oli se, että yksi liike sanoo että ei ole takuuta ja toinen vetoaa, että tuotteessa on takuuta jäljellä, vaikka sitä ei ole. Eli pieni ristiriita.

 

Olisin muuten vienyt suoraan huoltoliikkeeseen, mutta SCF huolto on lopettanut toimintansa Helsingissä. Nykyään liikkeet löytyvät vain Salosta ja Tampereelta.



@mehukatti212 kirjoitti:

Mun pointti tossa oli se, että yksi liike sanoo että ei ole takuuta ja toinen vetoaa, että tuotteessa on takuuta jäljellä, vaikka sitä ei ole. Eli pieni ristiriita.

 

Olisin muuten vienyt suoraan huoltoliikkeeseen, mutta SCF huolto on lopettanut toimintansa Helsingissä. Nykyään liikkeet löytyvät vain Salosta ja Tampereelta.


Ottamatta kantaa asiaan muuten, mutta SCF:lle voit maksutta lähettää postitse puhelimen huoltoon kun teet työtilauksen heidän sivuilla http://www.scfhuolto.fi/yksityisille/scf-huoltokutsupalvelu/

Itse olen monta kertaa tonne toimittanut postitse sen jälkeen kun elimäenkatu sulki ovet. Takuuhuollossa kuitti pakettiin mukaan.


Ei sonera ole ainoa jossa ei palvelu pelaa
Kyllä operaattorit hanakkaasti yrittää ohjata joka asiassa
Maksulliseen tukipalveluun
Vaikka olis virheestä kyse
Suosittelen viemään aina suoraan huoltoon mikäli mahdollista
En tiennyt tätä! Hyvä tietää, kiitos!!
Eipä ole ollut muiden operaattoreiden kanssa ikinä vastaavaa kokemusta...

Helsingissä taitaa kyllä olla valtuutettuja iPhone huoltoja useampikin.


Vastaa