Webmailin roskapostisuodattimet eivät toimi ?


Kunniamerkki +10

Minulla on viime aikoina tullut reilusti mainosroskapostia Telian pp.inet-sähköpostiin samoilta lähettäjiltä. Kirjauduin webmailiin käyttäjätunnuksella ja salasanalla, ja sitten valitsin Asetukset/Sähköposti/Suodattimet. Tein kuusi suodatinta muotoa "Lähettäjä" / "on" ( kokeilin myös "sisältää" ) "Lähettäjän nimi", ja valitsin "Toiminto": Poista. Kun kuitenkin luen sähköposteja älypuhelimella, niin estettyjen lähettäjien roskapostia tulee edelleen. Puhelimessa on IMAP-sähköposti ( asetukset: mail.inet.fi / portti:993 / SSL/TLS.

 

P.S. Onko Telialla käytössä omaa massapostitussuodatinta  ? ( eli välittäisin Telian "listalle" haittallisen viestin ?

 


103 kommenttia

Sama vika 😞 miksi ei telian suodattimet toimi ja miksi ei pysty säätämään tasoa,täytyy ilmeisesti siirtää toiseen meiliin kaikki ja jättää tämä jos ei rupea toimimaan parin päivän sisällä :(

 

 

 

 

jes 🙂 kekkasin laittaa sen loppuosan meileistä mitä tuli esim.  .us  toiminto kohtaan koska kaikissa roskaposteissa oli lopussa tuo .us :)

Minulle on myös tullut todella paljon roskapostia samoilta lähettäjiltä alkaen noin 16.7. Joku suodatin Telialla lienee mennyt pois käytöstä? Tämänkaltaisiin ei pitäisi jokaisen käyttäjän joutua suodattimia rakentamaan. Yritin muuten rakentaa, mutta Webmail palvelu ei sitä mahdollistanut.

 

Esiin tuli vain seuraavankaltainen teksti:

"Sähköpostisuodattimet

 Sähköpostisuodattimiesi luetteloa koottaessa tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen."
 
Eli suodattimien rakentaminen on ollut pari päivää estettynä sähköpostitililläni.

Moro,

 

Roskaposti ongelma on tiedossa ja selvityksessä parhaillaan. Siitä on myös meillä häriötiedote olemassa(https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=156221). 

Tilikohtaiset suodattimet toimivat kyllä normaalisti ja tuolta häiriötiedotteesta löytyy perusohje suodattimen tekoon. 

Ensiapuna kannattaa laittaa omalle tilille suodattimia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@JuhoOlliLo kirjoitti:


Moro,



 



Roskaposti ongelma on tiedossa ja selvityksessä parhaillaan. Siitä on myös meillä häriötiedote olemassa(https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=156221). 



Tilikohtaiset suodattimet toimivat kyllä normaalisti ja tuolta häiriötiedotteesta löytyy perusohje suodattimen tekoon. 



Ensiapuna kannattaa laittaa omalle tilille suodattimia.






Hups, @JuhoOlliLo! Linkki on siis muotoa:



https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=156221



 



Paljastus-kohdan alle laitoin vielä saman tiedotteen :smileyhappy:



 



Hide content



Paljon roskapostia liikkeellä



Häiriön alkamisaika: 17.07.2017 15:15



Tällä hetkellä on paljon roskapostia liikkeellä. Osalle asiakkaistamme on viimepäivinä saapunut useita roskapostiviestejä, jotka ovat saapuneet eri osoitteista.

Ongelma on selvityksessä.


Pikaisena helpotuksena on mahdollista luoda webmail palvelun kautta. Avaa nettiselaimessa osoite webmail.inet.fi ja kirjaudu sähköpostisi tunnuksilla sisään.

Webmail näkumässä valitse ylävalikosta "Asetukset" ja vasemmasta alavaikosta "Sähköposti" ja "Suodattimet".

Suodattimet valikossa, paina "Lisää", niin pääset aloittamaan suodattimen luomisen.

Nimeä ensin suodatin, esim. "Roskapostisuodatin 1". Kuvaus kentän voi jättää tyhjäksi.

Seuraavaksi määritellään ehdot. Tässä tapauksessa valitaan "Yksi ehdoista".

Ensimmäiseen kenttään valitaan "Lähettäjä". Toiseen kenttään "Alkaa". Avainsanaksi määritellään esim. summist@mx

Plussa painiketta painamalla voidaan määrittää lisäehtoja.
Suositellut avainsanat:
summist@mx
miscommand@mx
soda@mx
independency@mx
intoleratin@mx
festinate@mx
unamicably@mx
nipple@mx
mousse@mx
pristane@mx

Suodattimeen avainsanaksi emme suosittele käytettävän pelkästään esim. "info" tai "asiakaspalvelu", jne. sillä sääntö saattaa suodattaa tärkeitäkin viestejä pois.

Toiminto kohtaan suosittelemme valitsemaan "Siirrä kohteeseen" ja "Roskaposti", jolloin voit varmistaa roskapostikansiosta vielä, ettei tärkeitä viestejä ole joutunut suodattimen hampaisiin. Vaihtoehtoisesti voit valita toiminnoksi "Poista", jolloin viesti poistetaan suoraan.

Valitse tämän jälkeen "Tallenna", niin suodatin on luotu.



Hupsista keikkaa, nuinhan se oikeasti on. Kiitoksia korjauksesta :smileyhappy:

Ilmeisesti perusvika korjattuna, koska tänään ei enää ollut massiivista roskapostin määrää. Hienoa!

Vaan sähköpostitili kohtaisia suodattimia ei kohdallani edelleenkään ole mahdollista tehdä. Alhaalla olevat painikkeet "Lisää" ym ovat harmaita, eivätkä ole käytettävissä. Osion "Sähköpostisuodattimet" alussa on yhä seuraavanlaiset tekstit:

"Virheet

Sähköpostisuodattimiesi luetteloa koottaessa tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen."

Taas on alkuviikon ollut Telian sähköposti täynnä roskaa. Edelleen suodattimien rakentamisen mahdollisuus hakusessa. Tällä kertaa löytyi vanhasta keskustelusta toimiva vinkki. Kirjauduin alkuperäisellä käyttäjätunnuksella sisään sähköpostiin, niin jo onnistui suodattimien rakentaminen. Aiemmin olin kirjautunut sähköpostiosoitteella.

Suodattimien lisäys onnistuu nimenomaan kirjautumalla käyttäjätunnuksella. Hyvä että onnistui :)

Olen käyttänyt Soneran/Telian pp.inet.fi-sähköpostia niin kauan kuin se on ollut tarjolla 90-luvulta lähtien. Nyt laatikkoon on alkanut tulla kymmenittäin roskapostiviestejä vuorokaudessa. Kysymyksiä:

1. Eikö Telialla ole keinoa saada niitä keskitetysti estetyksi? Turha kuvitella, että minä alkaisin niitä blokata.

2. Soneran nimen alla ongelmaa ei ollut. Eli Telia toi mukanaan?

3. Milloin ongelma on korjattu? Tämän viikon voin vielä odottaa, mutta sen jälkeen on pakko vaihtaa operaattoria. Perheellämme on 6kpl Telian liittymiä. 

4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?

Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.

 

Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.

 

Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +16

@valkpe2 kirjoitti:


Olen käyttänyt Soneran/Telian pp.inet.fi-sähköpostia niin kauan kuin se on ollut tarjolla 90-luvulta lähtien. Nyt laatikkoon on alkanut tulla kymmenittäin roskapostiviestejä vuorokaudessa. Kysymyksiä:



1. Eikö Telialla ole keinoa saada niitä keskitetysti estetyksi? Turha kuvitella, että minä alkaisin niitä blokata.



2. Soneran nimen alla ongelmaa ei ollut. Eli Telia toi mukanaan?



3. Milloin ongelma on korjattu? Tämän viikon voin vielä odottaa, mutta sen jälkeen on pakko vaihtaa operaattoria. Perheellämme on 6kpl Telian liittymiä. 



4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?






Tulee muistaa että roskapostien suodattaminen ei vaan niin helppoa. Eikä sitä saa oikein tehdä kun äkkiä käy niin että suodattimiin jää tärkeää postiakin. Joten tämä siksi on käyttäjälle jätetty niin ei olla vastuussa mitä suojaus heittää pois. 



 



 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14
4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?


Valitettavasti Telialla ei ole varsinaisesti sähköpostiosoitetta, mutta sähköpostiosoite telia-email@telia.fi löytyy yritystiedoista johon kyllä vastataan Telian asiakaspalvelusta, mutta toimii lähinnä spämmipostilaatikkona. Lisätietoa osoitteessa telia.fi/yritystiedot.



 



Miksi näin?
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että sähköpostin kautta tehtyä yhteydenottoa ei voida käytännössä mitenkään luotettavasti todentaa juuri sinuun. Väärentäminen on helppoa ja tietoturvan kannalta heikompi suojaus mm. henkilötietojen lähettämiseen. Lisäksi operaattoreilla on yhteydenottoja varten järjestelmät, joiden kautta viestitetään on helpompi seurata (ns. tiketointijärjestelmät). Vakiomuotoinen lomake on parempi kuin vapaamuotoinen viesti, ettei tarvitse miettiä, tuliko asiaa kuvailtua tarpeeksi. Esimerkiksi palvelupyynnöt toimivat siten, että kun vaaditut tiedot sinne täyttää, ohjautuu se aina oikeaan paikkaan eikä siinä ole ns. ylimääräisiä välikäsiä. Kyseisen palvelupyyntö-lomakkeen löydät telia.fi Omilta Sivuilta ja tässä suora linkki siihen:
https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto



 



Toki palautteita, kehitysehdostuksia, ruusuja & risuja yms. viedään eteenpäin mm. täältä Yhteisöstä ja 24/7 chat-palvelusta :smileyhappy:



 



 



 


@olkitu kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

Olen käyttänyt Soneran/Telian pp.inet.fi-sähköpostia niin kauan kuin se on ollut tarjolla 90-luvulta lähtien. Nyt laatikkoon on alkanut tulla kymmenittäin roskapostiviestejä vuorokaudessa. Kysymyksiä:

1. Eikö Telialla ole keinoa saada niitä keskitetysti estetyksi? Turha kuvitella, että minä alkaisin niitä blokata.

2. Soneran nimen alla ongelmaa ei ollut. Eli Telia toi mukanaan?

3. Milloin ongelma on korjattu? Tämän viikon voin vielä odottaa, mutta sen jälkeen on pakko vaihtaa operaattoria. Perheellämme on 6kpl Telian liittymiä. 

4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?


Tulee muistaa että roskapostien suodattaminen ei vaan niin helppoa. Eikä sitä saa oikein tehdä kun äkkiä käy niin että suodattimiin jää tärkeää postiakin. Joten tämä siksi on käyttäjälle jätetty niin ei olla vastuussa mitä suojaus heittää pois. 

 

 


Tulee muistaa? En tietääkseni ole unohtanut mitään, mikä nyt pitäisi muistaa. Sen sijaan ihmettelen, miksi Telia ei kykene tunnistamaan massaroskapostituksia ja estämään niiden pääsyä asiakkaille. Gmail ja Yahoomail eivät päästä massaroskaa läpi, vaan ohjaa sen suoraan roskapostilaatikkoon, josta asiakas voi halutessaan tarkistaa.

 


@Sekunti kirjoitti:
4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?

Valitettavasti Telialla ei ole varsinaisesti sähköpostiosoitetta, mutta sähköpostiosoite telia-email@telia.fi löytyy yritystiedoista johon kyllä vastataan Telian asiakaspalvelusta, mutta toimii lähinnä spämmipostilaatikkona. Lisätietoa osoitteessa telia.fi/yritystiedot.

 

Miksi näin?
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että sähköpostin kautta tehtyä yhteydenottoa ei voida käytännössä mitenkään luotettavasti todentaa juuri sinuun. Väärentäminen on helppoa ja tietoturvan kannalta heikompi suojaus mm. henkilötietojen lähettämiseen. Lisäksi operaattoreilla on yhteydenottoja varten järjestelmät, joiden kautta viestitetään on helpompi seurata (ns. tiketointijärjestelmät). Vakiomuotoinen lomake on parempi kuin vapaamuotoinen viesti, ettei tarvitse miettiä, tuliko asiaa kuvailtua tarpeeksi. Esimerkiksi palvelupyynnöt toimivat siten, että kun vaaditut tiedot sinne täyttää, ohjautuu se aina oikeaan paikkaan eikä siinä ole ns. ylimääräisiä välikäsiä. Kyseisen palvelupyyntö-lomakkeen löydät telia.fi Omilta Sivuilta ja tässä suora linkki siihen:
https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto

 

Toki palautteita, kehitysehdostuksia, ruusuja & risuja yms. viedään eteenpäin mm. täältä Yhteisöstä ja 24/7 chat-palvelusta :smileyhappy:

 

 

 


Ei voida luotettavasti todentaa juuri minuun?? Tämäpä on kummallista. Siis Telian tarjoama mobiilitunniste ei olekaan luotettava! Eikä verkkopankkitunnuksiinkaan luoteta! Tähän tarvitaan nyt lisää selvitystä.

 


@AnnikaJok kirjoitti:

Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.

 

Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.

 

Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

 

 


Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.

 


@valkpe2 kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:
4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?

Valitettavasti Telialla ei ole varsinaisesti sähköpostiosoitetta, mutta sähköpostiosoite telia-email@telia.fi löytyy yritystiedoista johon kyllä vastataan Telian asiakaspalvelusta, mutta toimii lähinnä spämmipostilaatikkona. Lisätietoa osoitteessa telia.fi/yritystiedot.

 

Miksi näin?
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että sähköpostin kautta tehtyä yhteydenottoa ei voida käytännössä mitenkään luotettavasti todentaa juuri sinuun. Väärentäminen on helppoa ja tietoturvan kannalta heikompi suojaus mm. henkilötietojen lähettämiseen. Lisäksi operaattoreilla on yhteydenottoja varten järjestelmät, joiden kautta viestitetään on helpompi seurata (ns. tiketointijärjestelmät). Vakiomuotoinen lomake on parempi kuin vapaamuotoinen viesti, ettei tarvitse miettiä, tuliko asiaa kuvailtua tarpeeksi. Esimerkiksi palvelupyynnöt toimivat siten, että kun vaaditut tiedot sinne täyttää, ohjautuu se aina oikeaan paikkaan eikä siinä ole ns. ylimääräisiä välikäsiä. Kyseisen palvelupyyntö-lomakkeen löydät telia.fi Omilta Sivuilta ja tässä suora linkki siihen:
https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto

 

Toki palautteita, kehitysehdostuksia, ruusuja & risuja yms. viedään eteenpäin mm. täältä Yhteisöstä ja 24/7 chat-palvelusta :smileyhappy:

 

 

 


Ei voida luotettavasti todentaa juuri minuun?? Tämäpä on kummallista. Siis Telian tarjoama mobiilitunniste ei olekaan luotettava! Eikä verkkopankkitunnuksiinkaan luoteta! Tähän tarvitaan nyt lisää selvitystä.

 


@Sekunti tarkoitti varmaankin, että sähköpostiliikenteessä lähettäjän sähköpostiosoite pystytään väärentämään helposti. Tämä ei siis liity mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla tunnistautumiseen. Kun jätät ilmituksen lomakkeen kautta, tunnistaudut juuri em. tavoilla luotettavasti.


@valkpe2 kirjoitti:

@AnnikaJok kirjoitti:

Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.

 

Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.

 

Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

 

 


Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.

 


Muiden palveluntarjoajien järjestelmiin en pysty ottamaan kantaa. Meidän järjestelmiin ei ole tulossa isompia muutoksia lähiaikoina. Roskapostia on kuitenkin tällä hetkellä tavallista enemmän liikkeellä ja asia on selvityksessä. Väliaikaisena korjauskeinona kannattaa webmailin puolelle luoda suodattimia, täällä ohjeet.


@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:
4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?

Valitettavasti Telialla ei ole varsinaisesti sähköpostiosoitetta, mutta sähköpostiosoite telia-email@telia.fi löytyy yritystiedoista johon kyllä vastataan Telian asiakaspalvelusta, mutta toimii lähinnä spämmipostilaatikkona. Lisätietoa osoitteessa telia.fi/yritystiedot.

 

Miksi näin?
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että sähköpostin kautta tehtyä yhteydenottoa ei voida käytännössä mitenkään luotettavasti todentaa juuri sinuun. Väärentäminen on helppoa ja tietoturvan kannalta heikompi suojaus mm. henkilötietojen lähettämiseen. Lisäksi operaattoreilla on yhteydenottoja varten järjestelmät, joiden kautta viestitetään on helpompi seurata (ns. tiketointijärjestelmät). Vakiomuotoinen lomake on parempi kuin vapaamuotoinen viesti, ettei tarvitse miettiä, tuliko asiaa kuvailtua tarpeeksi. Esimerkiksi palvelupyynnöt toimivat siten, että kun vaaditut tiedot sinne täyttää, ohjautuu se aina oikeaan paikkaan eikä siinä ole ns. ylimääräisiä välikäsiä. Kyseisen palvelupyyntö-lomakkeen löydät telia.fi Omilta Sivuilta ja tässä suora linkki siihen:
https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto

 

Toki palautteita, kehitysehdostuksia, ruusuja & risuja yms. viedään eteenpäin mm. täältä Yhteisöstä ja 24/7 chat-palvelusta :smileyhappy:

 

 

 


Ei voida luotettavasti todentaa juuri minuun?? Tämäpä on kummallista. Siis Telian tarjoama mobiilitunniste ei olekaan luotettava! Eikä verkkopankkitunnuksiinkaan luoteta! Tähän tarvitaan nyt lisää selvitystä.

 


@Sekunti tarkoitti varmaankin, että sähköpostiliikenteessä lähettäjän sähköpostiosoite pystytään väärentämään helposti. Tämä ei siis liity mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla tunnistautumiseen. Kun jätät ilmituksen lomakkeen kautta, tunnistaudut juuri em. tavoilla luotettavasti.


Ihan yhtä hyvin etanapostissa voi esiintyä eri henkilönä. Miksi sitä kehotetaan käyttämään ja sähköpostille ei ole mahdollisuutta?


@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@AnnikaJok kirjoitti:

Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.

 

Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.

 

Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

 

 


Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.

 


Muiden palveluntarjoajien järjestelmiin en pysty ottamaan kantaa. Meidän järjestelmiin ei ole tulossa isompia muutoksia lähiaikoina. Roskapostia on kuitenkin tällä hetkellä tavallista enemmän liikkeellä ja asia on selvityksessä. Väliaikaisena korjauskeinona kannattaa webmailin puolelle luoda suodattimia, täällä ohjeet.


Tulihan se tunnustus sieltä. Herää kysymys, onko Telialla piilossa muitakin ratkaisemattomia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa asiakkaille haittaa. Se mistä aloitin kyselyn on voimassa: tämän viikon odotan korjausta ja ellei sitä tule, aletaan vaihtaa perheemme liittymiä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@valkpe2 kirjoitti:



@Pekka_Koo kirjoitti:



@valkpe2 kirjoitti:



@Sekunti kirjoitti:


4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?


Valitettavasti Telialla ei ole varsinaisesti sähköpostiosoitetta, mutta sähköpostiosoite telia-email@telia.fi löytyy yritystiedoista johon kyllä vastataan Telian asiakaspalvelusta, mutta toimii lähinnä spämmipostilaatikkona. Lisätietoa osoitteessa telia.fi/yritystiedot.



 



Miksi näin?
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että sähköpostin kautta tehtyä yhteydenottoa ei voida käytännössä mitenkään luotettavasti todentaa juuri sinuun. Väärentäminen on helppoa ja tietoturvan kannalta heikompi suojaus mm. henkilötietojen lähettämiseen. Lisäksi operaattoreilla on yhteydenottoja varten järjestelmät, joiden kautta viestitetään on helpompi seurata (ns. tiketointijärjestelmät). Vakiomuotoinen lomake on parempi kuin vapaamuotoinen viesti, ettei tarvitse miettiä, tuliko asiaa kuvailtua tarpeeksi. Esimerkiksi palvelupyynnöt toimivat siten, että kun vaaditut tiedot sinne täyttää, ohjautuu se aina oikeaan paikkaan eikä siinä ole ns. ylimääräisiä välikäsiä. Kyseisen palvelupyyntö-lomakkeen löydät telia.fi Omilta Sivuilta ja tässä suora linkki siihen:
https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto



 



Toki palautteita, kehitysehdostuksia, ruusuja & risuja yms. viedään eteenpäin mm. täältä Yhteisöstä ja 24/7 chat-palvelusta :smileyhappy:



 



 



 






Ei voida luotettavasti todentaa juuri minuun?? Tämäpä on kummallista. Siis Telian tarjoama mobiilitunniste ei olekaan luotettava! Eikä verkkopankkitunnuksiinkaan luoteta! Tähän tarvitaan nyt lisää selvitystä.



 






@Sekunti tarkoitti varmaankin, että sähköpostiliikenteessä lähettäjän sähköpostiosoite pystytään väärentämään helposti. Tämä ei siis liity mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla tunnistautumiseen. Kun jätät ilmituksen lomakkeen kautta, tunnistaudut juuri em. tavoilla luotettavasti.






Ihan yhtä hyvin etanapostissa voi esiintyä eri henkilönä. Miksi sitä kehotetaan käyttämään ja sähköpostille ei ole mahdollisuutta?






Eihän sitä kukaan kielläkään ja sähköpostiosoite löytyy yrityksen tiedoista. Ihan vapaasti voit kirjoitella Telialle, mutta en itse lähtökohtaisesti suosittele sitä mitä tuossa aiemmin kirjoittelin ja onhan se mielestäni hitaampi reitti kommunikointiin :)



 



Lisäksi uudet EU tietosuoja-asetukset astuvat ensi vuonna voimaan, joten en tiedä miten Telian sähköpostiosoitteen kanssa käy jatkossa. Moni yritys on luopunut sähköpostiosoitteista (tai ainakin piilottanut sen) kuten esimerkiksi Sony. Alla olevassa kuvassa on Telian Facebookissa tiedote aiheesta, joka julkaistiin 10. huhtikuuta :smileyhappy:



 





Telian asiakaspalveluun voi olla yhteydessä helposti ja turvallisesti monella muulla tavalla. Lisätietoa osoitteessa https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot.



 



Mielestäni tuo (sisäänkirjautuneiden) palvelupyyntö-lomake on kätevin :smileyhappy:

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@valkpe2 kirjoitti:



@Pekka_Koo kirjoitti:



@valkpe2 kirjoitti:



@AnnikaJok kirjoitti:


Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.



 



Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.



 



Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.



 



 






Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.



 






Muiden palveluntarjoajien järjestelmiin en pysty ottamaan kantaa. Meidän järjestelmiin ei ole tulossa isompia muutoksia lähiaikoina. Roskapostia on kuitenkin tällä hetkellä tavallista enemmän liikkeellä ja asia on selvityksessä. Väliaikaisena korjauskeinona kannattaa webmailin puolelle luoda suodattimia, täällä ohjeet.






Tulihan se tunnustus sieltä. Herää kysymys, onko Telialla piilossa muitakin ratkaisemattomia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa asiakkaille haittaa. Se mistä aloitin kyselyn on voimassa: tämän viikon odotan korjausta ja ellei sitä tule, aletaan vaihtaa perheemme liittymiä.






Roskapostia tulee olemaan aina. Kannattaa luoda niitä suodattimia niin johan helpottaa. Lisäksi joissakin sähköpostiviesteissä on mahdollisuus perua tilaus (tai lähettämällä viestiä).


@Sekunti kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:
4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?

Valitettavasti Telialla ei ole varsinaisesti sähköpostiosoitetta, mutta sähköpostiosoite telia-email@telia.fi löytyy yritystiedoista johon kyllä vastataan Telian asiakaspalvelusta, mutta toimii lähinnä spämmipostilaatikkona. Lisätietoa osoitteessa telia.fi/yritystiedot.

 

Miksi näin?
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että sähköpostin kautta tehtyä yhteydenottoa ei voida käytännössä mitenkään luotettavasti todentaa juuri sinuun. Väärentäminen on helppoa ja tietoturvan kannalta heikompi suojaus mm. henkilötietojen lähettämiseen. Lisäksi operaattoreilla on yhteydenottoja varten järjestelmät, joiden kautta viestitetään on helpompi seurata (ns. tiketointijärjestelmät). Vakiomuotoinen lomake on parempi kuin vapaamuotoinen viesti, ettei tarvitse miettiä, tuliko asiaa kuvailtua tarpeeksi. Esimerkiksi palvelupyynnöt toimivat siten, että kun vaaditut tiedot sinne täyttää, ohjautuu se aina oikeaan paikkaan eikä siinä ole ns. ylimääräisiä välikäsiä. Kyseisen palvelupyyntö-lomakkeen löydät telia.fi Omilta Sivuilta ja tässä suora linkki siihen:
https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto

 

Toki palautteita, kehitysehdostuksia, ruusuja & risuja yms. viedään eteenpäin mm. täältä Yhteisöstä ja 24/7 chat-palvelusta :smileyhappy:

 

 

 


Ei voida luotettavasti todentaa juuri minuun?? Tämäpä on kummallista. Siis Telian tarjoama mobiilitunniste ei olekaan luotettava! Eikä verkkopankkitunnuksiinkaan luoteta! Tähän tarvitaan nyt lisää selvitystä.

 


@Sekunti tarkoitti varmaankin, että sähköpostiliikenteessä lähettäjän sähköpostiosoite pystytään väärentämään helposti. Tämä ei siis liity mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla tunnistautumiseen. Kun jätät ilmituksen lomakkeen kautta, tunnistaudut juuri em. tavoilla luotettavasti.


Ihan yhtä hyvin etanapostissa voi esiintyä eri henkilönä. Miksi sitä kehotetaan käyttämään ja sähköpostille ei ole mahdollisuutta?


Eihän sitä kukaan kielläkään ja sähköpostiosoite löytyy yrityksen tiedoista. Ihan vapaasti voit kirjoitella Telialle, mutta en itse lähtökohtaisesti suosittele sitä mitä tuossa aiemmin kirjoittelin ja onhan se mielestäni hitaampi reitti kommunikointiin :)

 

Lisäksi uudet EU tietosuoja-asetukset astuvat ensi vuonna voimaan, joten en tiedä miten Telian sähköpostiosoitteen kanssa käy jatkossa. Moni yritys on luopunut sähköpostiosoitteista (tai ainakin piilottanut sen) kuten esimerkiksi Sony. Alla olevassa kuvassa on Telian Facebookissa tiedote aiheesta, joka julkaistiin 10. huhtikuuta :smileyhappy:

 

Telian asiakaspalveluun voi olla yhteydessä helposti ja turvallisesti monella muulla tavalla. Lisätietoa osoitteessa https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot.

 

Mielestäni tuo (sisäänkirjautuneiden) palvelupyyntö-lomake on kätevin :smileyhappy:


Tehokkain tapa saada organisaation osaamattomille tahoille tekemisen meininkiä on raportoida suoraan ylimmälle johdolle. Telian tapauksessa pääjohtajalle ja Suomen maajohtajalle. Teen sen ensi viikolla ellei tämä roskapostiasia tule kuntoon siihen mennessä. Ylimmän johdon on hyvä tietää, mitä asiakasrajapinnassa tapahtuu. Yleensä toiminta piristyy, kun käskytysketju alaspäin käynnistyy. Joskus siinä joku huomaa pallinsa kadonneen.


@Sekunti kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@AnnikaJok kirjoitti:

Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.

 

Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.

 

Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

 

 


Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.

 


Muiden palveluntarjoajien järjestelmiin en pysty ottamaan kantaa. Meidän järjestelmiin ei ole tulossa isompia muutoksia lähiaikoina. Roskapostia on kuitenkin tällä hetkellä tavallista enemmän liikkeellä ja asia on selvityksessä. Väliaikaisena korjauskeinona kannattaa webmailin puolelle luoda suodattimia, täällä ohjeet.


Tulihan se tunnustus sieltä. Herää kysymys, onko Telialla piilossa muitakin ratkaisemattomia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa asiakkaille haittaa. Se mistä aloitin kyselyn on voimassa: tämän viikon odotan korjausta ja ellei sitä tule, aletaan vaihtaa perheemme liittymiä.


Roskapostia tulee olemaan aina. Kannattaa luoda niitä suodattimia niin johan helpottaa. Lisäksi joissakin sähköpostiviesteissä on mahdollisuus perua tilaus (tai lähettämällä viestiä).


Kyllä tulee olemaan ja Telian pitää pystyä siihen vastaamaan koska kilpailijatkin pystyvät. Toivottavasti kukaan ei tartu tuohon ohjeeseesi tilauksen perumisesta, koska se käynnistää todellisen roskapostivyöryn.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@valkpe2 kirjoitti:



@Sekunti kirjoitti:



@valkpe2 kirjoitti:



@Pekka_Koo kirjoitti:



@valkpe2 kirjoitti:



@AnnikaJok kirjoitti:


Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.



 



Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.



 



Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.



 



 






Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.



 






Muiden palveluntarjoajien järjestelmiin en pysty ottamaan kantaa. Meidän järjestelmiin ei ole tulossa isompia muutoksia lähiaikoina. Roskapostia on kuitenkin tällä hetkellä tavallista enemmän liikkeellä ja asia on selvityksessä. Väliaikaisena korjauskeinona kannattaa webmailin puolelle luoda suodattimia, täällä ohjeet.






Tulihan se tunnustus sieltä. Herää kysymys, onko Telialla piilossa muitakin ratkaisemattomia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa asiakkaille haittaa. Se mistä aloitin kyselyn on voimassa: tämän viikon odotan korjausta ja ellei sitä tule, aletaan vaihtaa perheemme liittymiä.






Roskapostia tulee olemaan aina. Kannattaa luoda niitä suodattimia niin johan helpottaa. Lisäksi joissakin sähköpostiviesteissä on mahdollisuus perua tilaus (tai lähettämällä viestiä).






Kyllä tulee olemaan ja Telian pitää pystyä siihen vastaamaan koska kilpailijatkin pystyvät. Toivottavasti kukaan ei tartu tuohon ohjeeseesi tilauksen perumisesta, koska se käynnistää todellisen roskapostivyöryn.






Ei kaikki tapahdu hetkessä ja tällä hetkellä on liikkeellä paljon roskapostia.



 



Ei ihan kaikki aiheuta roskapostivyöryä. Riippuen siitä onko se aitoa roskapostia vai jollekin yritykselle annettu markkinointilupa esim. arvonnan yhteydessä. Kyllä ne aika usein erottaa toisistaan. Suodattaminen on tällä hetkellä kaikkein tehokkain tapa toimia :smileyhappy:



 



Täällä on hyvää tieto aiheesta:



http://www.webopas.net/suojautuminen.html



 



Tietääkseni järjestelmään tehtäviä muutoksia ei muutoinkaan voi tehdä nopealla syklillä esim. tiukan suodattamisen riskinä on, että ei-roskapostiksi tarkoitetut viestit joutuvat roskapostien joukkoon tai hävitetään kokonaan. Tuskin sitä kukaan omalle kohdalleen haluaa :smileyhappy:

Vastaa