Valitetaan siis siitä, että autoillessa jossain paikassa (korvessa) matkalla yhteys käy 2G-verkossa.
Onko tämä jokin vitsi vai onko joku tosissaan?
En aina edes mene korvessa.
Onko sinulla Android puhelin?
Kokeile Cellmapper sovellusta, https://www.taisto.org/Cellmapper ja skannaappa hieman aluetta jossa oikein olet.
Kertoisit nyt tarkemmin missä toimii, kunta ja sieltä joku tarkempi paikka...
Puhelimesi voi pudottaa 2G:llä välillä, kokeile vaihtaa puhelimen asetuksista manuaalisesti 3G:lle.
Liikkuvassa kulkupelissä on aina omat haasteensa ylläpitää mobiileja verkkoyhteyksiä. Paikallaan ollessa tilanne on stabiilimpi joten sen vuoksi ko. paikassa ei silloin esiinny mitään ihmeellisempää verkkojen vaihtoa toiseen.
Mobiilit verkothan on määritelty ohjaimesta käsin siten että jokaisella solulla on nk. naapurisolut. Ne ovat verkon sisällä että myös toiseen verkkoon. Päätelaite (esim. puhelin) seuraa vain näitä ennalta sille määrättyjen naapurisolujen kentänvoimakkuus- ja laatuparametreja, kuten myös palvelevasta solusta. Myös verkko mittaa samalla yhteyttä päätelaitteesta päin. Näiden mittaustulosten perusteella arvioidaan tarve vaihtaa solua.
Kun meillä on käytössä kolme eri verkkoa 2G, 3G ja 4G ja päätelaitteessa ei ole rajattu käytettävää verkkoa niin päätelaite joutuu kaikkien näiden verkkojen tilannetta seuraamaan mikäli niitä on sillä alueella tarjolla. Kun ollaan liikkuvassa ajoneuvossa on ensisijaisen tärkeää, ettei yhteys katkoa kokonaan. Mikäli palveleva solu kuuluu esim. 3G-verkkoon, eikä tarjolla ole 4G-verkkoa ollenkaan, niin joudutaan tarkkailemaan tilannetta solun vaihdon kannalta 3G- ja 2G- verkkojen välillä. Kun palvelevan solun laatu (QoS) heikkenee raja-arvon tuntumaan (ja alle), joudutaan tekemään vaihto. Mikäli juuri tuolla hetkellä ei yksikään saman verkon (3G) solu tarjoa riittäävää laatua, siis sen kummempaa kuin tuo sillä hetkellä palveleva, on yhteyden ylläpitämiseksi vaihdettava 2G-verkkoon. Olettaen, että se on alueella hyvä. Näin on datayhteys hidastunut radikaalisti, mutta verkkoyhteys on edelleen olemassa.
Yksi juttu vielä korostuu liikkuvassa ajoneuvossa on nk. ping-pong-efektin eliminointi. Päätelaitteen ei ole sallittu vaihtaa verkkoja keskenään edestakaisin nopeassa tahdissa, vaan systeemeissä on hystereesi. Edestakainen vaihto kuormittaisi verkon sisäistä liikennettä liikaa, koska verkolla on oltava tieto missä verkossa ja millä sijaintialueella päätelaite kulloinkin on tavoitettavissa.
En tiedä auttaako tämä asiaa ollenkaan. Kuitenkin maakunnissa liikkuessa ajoneuvolla tilanne on tavallaan haasteellisempi kuin se että olisi samassa paikassa paikallaan eli käyttäisi yhteyttä asunnosta.