Skip to main content

Morjens!

 

Myyntimiesten puheet.

 

4G ollut viikon verran toiminnassa tai toiminut aina välillä.

Tämä *******a irtisanotaan jos ei parane.

 

 


@fagerle@  kirjoitti:


Morjens!



 



Myyntimiesten puheet.



 



4G ollut viikon verran toiminnassa tai toiminut aina välillä.



Tämä *******a irtisanotaan jos ei parane.



 



 






Hei!



 



Kuten ehkä olet kuullut, matkapuhelinverkon kuulvuus voi vaihdella monista eri asioista riippuen. Lopullista toimivuutta ei kukaan myyntimies voi tietää eikä mikään kuuluvuuskartta kertoa, vaan se selviää vain kokeilemalla.



 



Mitä Telian kuuluvuuskartasta kurkkasin, niin tuolla kertomassasi paikassa on kartan mukaan erinomainen/hyvä kuuluvuus. Mutta mikä laittoi silmään, on se, että siellä ei aivan lähellä ole yhtään tukiasemaa. Eli sinua saattaa palvella useampi eri tukiasema, joidenka välillä päätelaitteesi vuorottelee.



 



Tukiasemien sijainnin katsoin täältä: https://www.cellmapper.net/map?MCC=244&MNC=91&type=LTE&latitude=60.18590212331947&longitude=21.956391034938406&zoom=12&showTowers=true&clusterEnabled=true



 



Pitää muistaa, että Cellmapper ei ole 100% totuus, kun se Cellmapperin käyttäjien tuottama kartta.



 



Mutta ongelman lisäratkaisuun olisi tärkeää kertoa mahdollismman tarkasti:



 





  • Mikä on yhteysnopeus, kokeile vaikka speedtest.net? Vaihteleeko vuorokaudenajan mukaan?


  • Mikä on päätelaite, eli se, jolla yhteys mobiiliverkkoon on yhdistetty? (Kuten mokkula, reititin, nettitikku, puhelin) Merkki ja malli?


  • Jos on käytettävissä useampia eri päätelaitteita, niin onko yhteys yhtä heikko kaikilla?


  • Millä laitteella yrität käyttää nettiyhteyttä? Onko se yhdistetty verkkopiuhalla vai langattoman lähiverkon kautta? Kokeile verkkopiuhaa tai usb-johtoa, riippuen päätelaitteesta.


  • Oletko ollut yhteydessä Telian asiakaspalveluun (jättänyt häiriöilmoituksen katkeilusta?


  • Onko käytössä ulkoiset antennit? Jos on, niin mitkä ja mihin ne on suunnattu?




 



 



Nyt alustavasti vaikuttaa siltä, ettei minkään operaattorin kuulvuus ole paras mahdollinen, mutta Telialla on etelän suunnassa 700MHz taajuudella lähettävä tukiasema. Jos päätelaite antaa lukittaa 700MHz (B28) -alueelle, niin kannattaa kokeilla sitä. Yleensä se on melko vapaa ja häiriötön taajuusalue. Muutenkin kannattaa kokeilla läpi B3 (1800MHz) ja  B20 (800MHz), onko toimivuudessa eroja.



 



 ps. huomioithan, että en edusta Teliaa.


Häiriökartan mukaan alueella pitäisi olla hyvä kuuluvuus eikä alueella häiriöitä näytä olevan.

Oletko kokeillut, toimiiko yhteys paremmin asunnon toisessa päässä tai ikkunoiden lähellä? Jotkut rakennusmateriaalit voivat vaikuttaa signaalin laatuun.

Jos liittymäsi on käytössä modeemissa, niin laitteen nollausta kannattaa myös kokeilla.

 

Jos näillä vinkeillä ei ongelmat ratkea, voit olla yhteydessä Telian asiakaspalveluun tai Telia Helppiin. Yhteystiedot näihin palveluihin löytyy täältä.


Hei @fagerle ja tervetuloa Yhteisöön! Mikäs siellä on tilanne tällä hetkellä? Saitkin tuossa hyviä neuvoja muilta Yhteisön jäseniltä, oliko niistä apua. Jos ei, niin sitten vikailmoitusta telia.fi -sivujen kautta niin selvitellään tarkemmin.


Sain typerän vastauksen teknisestä asiakaspalvelusta.

Lyhyesti: voimme irtisanoa ja sulkea liittymän heti. Korjaus kestää keskimäärin muutaman päivän tai viikon.

 

Pakkailen laitetta asiakaspalautukseen. Tilaan uuden liittymän Elisalta ja haen Huawei Turusta. 

 

Kiitos ei mistään palvelusta paitsi teknisen törkeästä palvelusta

 



@fagerle@  kirjoitti:


Sain typerän vastauksen teknisestä asiakaspalvelusta.



Lyhyesti: voimme irtisanoa ja sulkea liittymän heti. Korjaus kestää keskimäärin muutaman päivän tai viikon.



 



Pakkailen laitetta asiakaspalautukseen. Tilaan uuden liittymän Elisalta ja haen Huawei Turusta. 



 



Kiitos ei mistään palvelusta paitsi teknisen törkeästä palvelusta



 






Kannattaa tutkia kummankin, Ellun ja Denskun toiminta  prepaid-korteilla ennen kuin ratkaisuja teet (jos et ole 100-varma toiminnasta)... Tuolla ei mikään verkko ole vahvoilla, joten jos päädyt vaihtamaan muualle, ettei tule ongelmat yllätyksenä pitkän sopimuksen solmittuasi.



@fagerle@  kirjoitti:


Sain typerän vastauksen teknisestä asiakaspalvelusta.



Lyhyesti: voimme irtisanoa ja sulkea liittymän heti. Korjaus kestää keskimäärin muutaman päivän tai viikon.



 



Pakkailen laitetta asiakaspalautukseen. Tilaan uuden liittymän Elisalta ja haen Huawei Turusta. 



 



Kiitos ei mistään palvelusta paitsi teknisen törkeästä palvelusta



 






Ou nou! Jopas nyt. Silti suosittelen enne laitteen palautusta ja irtisanomista tekemään kuten @Purnipsi tuossa neuvoi. Testaile muiden operaattoreiden prepaid liittymillä jolloin tiedät varmasti kuinka se muilla toimii. Jos tuntuu että joku toinen operaattori pelaa paremmin niin sitten toki se liittymä käyttöön. Jos meidän liittymä saa mahdollisuuden niin sitten vaikka tuolta nettisivujen kautta vikailmoitusta niin katsovat tarkemmin onko jotain tehtävissä.



@fagerle@  kirjoitti:

Pakkailen laitetta asiakaspalautukseen. Tilaan uuden liittymän Elisalta ja haen Huawei Turusta. 

 

 

 


Eipä se välttämättä ole laitteen vika. Nykyään kaikkien operaattoreiden laitteet ovat operaattorivapaita eli toimivat kaikkien korteilla.

 

Kuten edellä on jo ohjeistettu , niin fiksuinta on testata ensin eri operaattoreiden prepaideilla ja vasta sitten  hankkia laskutusliittymä. Tosin suurin osa uusista liittymistä ei enää ole määräaikaisia ja nettikaupassa on 14vrk palautusoikeus joka tapauksessa.


Joopa joo. Ongelmaan uusiintui taas kesälomien alettua. Ei tämä toimi, koska tänne tulee juhannuksesta alkaen 20000-30000 netissä olevaa vihjettä. Tämä netti toimii ilman mitään antennien suuntauksia ja käynnistyksiä moitteettomasti 10 kk vuodessa. On vain täysin idioottimaista joutua maksamaan noista kahdesta toimimattomasta kuukaudesta ja kuunnella Telia asiakaspalvelun kehotuksia käynnistellänmodeemia uudestaan. 



@fagerle@  kirjoitti:

Joopa joo. Ongelmaan uusiintui taas kesälomien alettua. Ei tämä toimi, koska tänne tulee juhannuksesta alkaen 20000-30000 netissä olevaa vihjettä. Tämä netti toimii ilman mitään antennien suuntauksia ja käynnistyksiä moitteettomasti 10 kk vuodessa. On vain täysin idioottimaista joutua maksamaan noista kahdesta toimimattomasta kuukaudesta ja kuunnella Telia asiakaspalvelun kehotuksia käynnistellänmodeemia uudestaan. 


Laitoin tänään kyselyä menemään alueen verkonsuunnitteluun juuri tästä kapasiteettiongelmasta alueella. Laitan vastauksen myös tänne saatuani sen.  



@fagerle@  kirjoitti:

Joopa joo. Ongelmaan uusiintui taas kesälomien alettua. Ei tämä toimi, koska tänne tulee juhannuksesta alkaen 20000-30000 netissä olevaa vihjettä. Tämä netti toimii ilman mitään antennien suuntauksia ja käynnistyksiä moitteettomasti 10 kk vuodessa. On vain täysin idioottimaista joutua maksamaan noista kahdesta toimimattomasta kuukaudesta ja kuunnella Telia asiakaspalvelun kehotuksia käynnistellänmodeemia uudestaan. 


Laitettu alueelliseen verkonsuunnitteluun tästä koppia ja kapasiteettia siellä on lisätty, mutta esim. kaikki päätelaitteet eivät tue LTE700MHz-taajuutta, mitä Kirjaisissa on kapasiteettia auttamassa. Keskustelin alueen verkonsuunnittelijan kanssa tästä asiasta ja ovat tietoisia tämän alueen haasteista. Ensi kesänä laitetaan lisää parannusta verkkoon, lupaili verkon puolelta. 


Ongelma on siis ruuhkautunut verkko suuren käyttäjämäärän vuoksi kesäaikaan. Tällä hetkellä tiedossa ei ole kapasiteetin lisäystä, joten tästä täytyy kirjata palautetta verkonsuunnitteluun, jotta tietävät jatkossa verkkoa suunitellessa. Tilanteeseen ei valitettavasti juuri nyt ole ratkaisua.


Vastaa