Tuon nopeuden osalta, mitkä ovat raa'at numerot päivä vs. ilta? Testaa nopeus vielä vaikkapa www.speedtest.net -osoitteen kautta. Testi testaa samalla myös pingin, laita nekin arvot tähän. Tuossa Huawei B315s:ssä ei taida olla mahdollista lukita laitetta tietylle 4G-taajuudelle, esim. 1800 MHz:n tai 2600 MHz:n verkkoon?
Itsellä sama homma.
Varsinkin joskus 9 jälkeen illalla pingit nousee 4-5 kertaiseksi. Ongelma alkanut joskus tämän vuoden aikana.
Joskus tulee kunnon horkkakohtauksia jossa pingit huitelee 500. Onko tämä nyt seurausta siitä jostain priorisointi kiellosta mikä täs taannoin tuli voimaan?
@autsi@ kirjoitti:
Itsellä sama homma.
Varsinkin joskus 9 jälkeen illalla pingit nousee 4-5 kertaiseksi. Ongelma alkanut joskus tämän vuoden aikana.
Joskus tulee kunnon horkkakohtauksia jossa pingit huitelee 500. Onko tämä nyt seurausta siitä jostain priorisointi kiellosta mikä täs taannoin tuli voimaan?
Pelkkää arvelua, mutta ruuhkautuva tukiasema oireilee usein juuri noin. Jos teet nopeustestin, niin nopeudet saattavat olla erittäin hitaita ja oikein pahassa ruuhkassa vielä viive voi nousta huomattavasti. Oletettavasti myös klo 21 aikoihin mahdollisimman moni yrittää käyttää nettiä, joten siksi myös ruuhkaakin on.
Kannattaa olla Telian asiakaspalveluun yhteydessä asiasta, jotta voivat tarkistaa, onko mitään tehtävissä. Jos mitään ei ole tehtävissä tai Telia ei ole parantamassa alueen kapasiteettia (oletettaessa, että ongelmat johtuvat juuri tukiaseman ruuhkasta, eli kapasiteetin loppumisesta), voi yksinkertaisinta olla kokeilla kilpailijoiden liittymiä ja valita parhaiten toimiva.
Vakautensa puolesta paras vaihtoehto olisi kiinteän verkon liittymä, joten jos sellainen on saatavilla, harkitsisin sellaisen hankkimista.
Sama ongelma itsellä ollut viimeisen pari viikkoa kohta. Laitettu Telialle häiriöilmoitus, mutta jaetaan tännekin nyt dataa.
Eli itsellä käytössä Huawei e5186, yhteyden omistanut kohta 4 vuotta (joista 2 vuotta mokkulalla). Ongelmat kestäneet nyt siis kaksi viikkoa ja ympärille ei ole uusia asuinrakennuksia ym. tullut lisää. Ongelma sijoittuu noin iltakahdeksasta eteenpäin jatkuu keskiyön yli ties mihin saakka, itse sammutan laitteet yhden maissa yleensä. Testattu tosiaan noita eri taajuuksia, imgur albumi tuloksiin: https://imgur.com/a/ZS6weIL
Tulokset myös liitteenä
29 download saavutettu 2600mhz, 12 download 1800mhz ja 2 download arvatenkin 800mhz.
Hyvänä päivänä (lähes jokapäivä ennen seitsemää illalla) nopeudet pyörivät siinä 40 down, 45up tällä 50/50 yhteydellä 2600mhz. Jotakin mysteeristä tuosta eteenpäin on alkanut tapahtua, olkoon se ruuhkaa tai mitälie, mutta joku voisi asiaa valaista tai tutkia tarkemmin.
EDIT: Viiveet laskeneet ~20-30 välille tänään 22:45 - 23:45 aikavälillä, täytynee seurata tulevina päivinä tilannetta
Nyt en edittinappia nähnyt, kai mahdollisuus sulkeutunut joten uusi vastaus.
Onnistuin saamaan "nauhalle" tämän viivemuutoksen, eli yhteys toimi ainakin 17:15, viive noin 20ms luokkaa, kello 20.21 viive oli 58ms ja viimeisenä kello 20:28 85ms.
Voisin vielä väittää, että tuo suurin pingmuutos 20 -> 60 vaiheille tapahtui noin kahdeksan aikaan kun satuin tällä aikavälillä pelaamaan. Mainittakoon, että 20:30 vaiheilla modeemi pudotti koko 4g yhteyden kokonaan ja palautui minuuttia myöhemmin.
@Purnipsi@ kirjoitti:
@autsi@ kirjoitti:
Itsellä sama homma.
Varsinkin joskus 9 jälkeen illalla pingit nousee 4-5 kertaiseksi. Ongelma alkanut joskus tämän vuoden aikana.
Joskus tulee kunnon horkkakohtauksia jossa pingit huitelee 500. Onko tämä nyt seurausta siitä jostain priorisointi kiellosta mikä täs taannoin tuli voimaan?
Pelkkää arvelua, mutta ruuhkautuva tukiasema oireilee usein juuri noin. Jos teet nopeustestin, niin nopeudet saattavat olla erittäin hitaita ja oikein pahassa ruuhkassa vielä viive voi nousta huomattavasti. Oletettavasti myös klo 21 aikoihin mahdollisimman moni yrittää käyttää nettiä, joten siksi myös ruuhkaakin on.
Kannattaa olla Telian asiakaspalveluun yhteydessä asiasta, jotta voivat tarkistaa, onko mitään tehtävissä. Jos mitään ei ole tehtävissä tai Telia ei ole parantamassa alueen kapasiteettia (oletettaessa, että ongelmat johtuvat juuri tukiaseman ruuhkasta, eli kapasiteetin loppumisesta), voi yksinkertaisinta olla kokeilla kilpailijoiden liittymiä ja valita parhaiten toimiva.
Vakautensa puolesta paras vaihtoehto olisi kiinteän verkon liittymä, joten jos sellainen on saatavilla, harkitsisin sellaisen hankkimista.
@Purnipsi todennäköisesti oikeassa. Tukiaseman alueella paljon käyttäjiä niin yhteys alkaa hidastumaan ja pingit kasvaa. Olen itse asian huomannut erittäin selvästi koulujen lähistöllä. Kun koululaiset pääsevät pois koulusta mobiiliyhteydet hidastuvat huomattavasti.
Tämän asian pystyy toteamaan myös kiinteän yhteyden langattomalla reitittimellä. Ainakin jos rasitetaan tiettyä taajuusaluetta niin yhteyden hidastumisen huomaa. Suosittelen kiinteää yhteyttä jos vain saatavilla. Joissakin reitittimissä myös Applen tietyt laitteet saattavat aiheuttaa ongelmia.
Omasta mielestä yhteyksien luotettavuus järjestyksessä:
1. Kuitu
2. ADSL/VDSL
3. Mobiili
Moi @Louzetus, pystytkö kertomaan sijaintiasi suunnilleen? Esim. jotain maamerkkejä niin voitaisiin katsoa alueen verkon kuormitusta? Voit myös ottaa meihin yhteyden Telian etusivun chatissä, niin voidaan katsoa mikä on paikallisen verkon tilanne ja onko parannusta tulossa verkkoon.
Yhteyttä kannattaa kokeilla myös verkkokaapelilla, jos käytät langattomasti. @villenurmio mainitsi tuosta langattoman verkon ruuhkautumisen mahdollisuudesta, joka varsinkin 2,4 gHz-verkossa kerrostalo/rivitalo-ympäristössä on hyvin yleistä.
Alueena siis Seinäjoki, noin 100-200 metrin etäisyys ulko-ovelta Seinäjoen Giganttiin. Tietokone on yhdistetty modeemiin verkkokaapelilla (ei muita laitteita verkossa, puhelin satunnaisesti). Kyselin ystävältäni hänen kokemuksiaan samasta yhteydestä ja kuulemma pätkii sielläkin iltaisin. Hän asuu Upan kaupunginosassa
Hei @Louzetus! Suosittelen olemaan meidän asiakaspalveluun yhteydessä jotta pääsevät tuota tukiasemaa paremmin katsomaan, tutkin mainitsemasi alueen tukiasemia ja en nähnyt näissä vikaa/ruuhkaa, tärkeää on nähdä minkä tukiaseman kautta sinun yhteytesi toimittuu jotta voimme tämän tilanteen korjata kuntoon (: Saat yhteyden meidän asiakaspalveluun tästä, chat palvelee sivuilla 24/7, tai tarvittaessa saat yhteyden myös soittamalla 0206 90400 ma-pe 8-20, la 9-1630 (mpm/pvm).