Skip to main content

9 kuukautta on kervistelty huonoissa kuuluvuusolosuhteissa. Meillä maksetaan 150M yhteydestä, mutta saadaan alle 10M "vaihtelurajan". Tänäänkin 30.1. down 1,29 ja up 11.10. Asiasta on keskusteltu useasti vikapalvelun kanssa. Sisältö yleensä sama: onhan modemi ikkunan lähellä, eihän nyt vaan kukaan toinen käytä wifiä, voi kun sattui juuri ruuhkaa jne. Tosin eräs paneutui asiaan hieman syvällisemmin ja epäili, ettei meillä ole edes saatavissa 4G yhteyttä.

Liittymä on liikkuva netti 150M. Mokkulana Huawei B593. Kaikki siniset valot palavat etuseinässä. Mokkula on liitetty suoraan pöytäkoneeseen ja mittarina sekä soneran, että speedtest.net in testerit. Antennivalinnoille ei vaikutusta tulos on sama oli sisäinen tai ulkoinen pupukorva. Lukittu 4G:si. Lähin masto näkyy ikkunasta matkaa reilu ½km. Soneran on! Testattu on!

 

Kelvollinen yhteys

RSSI -53

RSRP -83

RSRQ -14

PLMU 24491 noin mokkulasta katsottuna.

 

3G on mielenkiintoinen. Vihreä valo palaa. Yksi sininen tolppa palaa ajoittaen sammuen, mutta paraimmillaan tulee down 25M up 6M.

Toinen mielenkiintoinen juttu oli, kun menin kännykällä hetkeksi kilpailijan leiriin, menetin edut nopeus pudotettiin ja hinnat korotettiin, mutta 4G nopeus kasvoi yli 20M:n. Pudotakseen palattuani (ruotuun) takaisin alle 10M.

Alussa liittymä oli tosi rivakka 30-50M, kunnes olisiko ollut syyskuun alkupuolella nopeus romahti.

Alkaa olla vitsit vähissä.

 

Ps Olin Australiassa vuodenvaihteessa. Maassa jossa eletään lankapuhelinaikaa. Siellä hinnat ovat taivaissa. 50€ kului parin nettivierailun aikana. Pakko oli hankkia paikallinen prepaid liittymä 50AUD 5G tiedonsiirtoa, rajattomat puhelut ja tekstiviestit. Pelasi kokoajan 4G yhteydellä hitain speedtest tulos 11/12M pääsääntöisesti 17/17M että silleen.. (jäi vielä 2M käyttämättä, joka tuhottiin lähtöpäivänä roikkumalla netissä (naamakirja) kokopäivän

 

 


@bkoski kirjoitti:


9 kuukautta on kervistelty huonoissa kuuluvuusolosuhteissa. Meillä maksetaan 150M yhteydestä, mutta saadaan alle 10M "vaihtelurajan". Tänäänkin 30.1. down 1,29 ja up 11.10. Asiasta on keskusteltu useasti vikapalvelun kanssa. Sisältö yleensä sama: onhan modemi ikkunan lähellä, eihän nyt vaan kukaan toinen käytä wifiä, voi kun sattui juuri ruuhkaa jne. Tosin eräs paneutui asiaan hieman syvällisemmin ja epäili, ettei meillä ole edes saatavissa 4G yhteyttä.



Liittymä on liikkuva netti 150M. Mokkulana Huawei B593. Kaikki siniset valot palavat etuseinässä. Mokkula on liitetty suoraan pöytäkoneeseen ja mittarina sekä soneran, että speedtest.net in testerit. Antennivalinnoille ei vaikutusta tulos on sama oli sisäinen tai ulkoinen pupukorva. Lukittu 4G:si. Lähin masto näkyy ikkunasta matkaa reilu ½km. Soneran on! Testattu on!



 



Kelvollinen yhteys



RSSI -53



RSRP -83



RSRQ -14



PLMU 24491 noin mokkulasta katsottuna.



 



3G on mielenkiintoinen. Vihreä valo palaa. Yksi sininen tolppa palaa ajoittaen sammuen, mutta paraimmillaan tulee down 25M up 6M.



Toinen mielenkiintoinen juttu oli, kun menin kännykällä hetkeksi kilpailijan leiriin, menetin edut nopeus pudotettiin ja hinnat korotettiin, mutta 4G nopeus kasvoi yli 20M:n. Pudotakseen palattuani (ruotuun) takaisin alle 10M.



Alussa liittymä oli tosi rivakka 30-50M, kunnes olisiko ollut syyskuun alkupuolella nopeus romahti.



Alkaa olla vitsit vähissä.



 



 






Suurin ongelmahan tuossa on signaalin korkea häiriöllisyys. RSRQ-arvo kuvastaa häiriöiden määrää yhteydessä, ja tuo -14 dB on siinä rajoilla, ettei yhteys mene kokonaan poikki. -3dB on erinomainen arvo, -6dB keskinkertainen, -12dB välttävä ja sitä pienemmät surkeita. Mistä tuo johtuu, syitä on monia, esimerkiksi kahden eri tukiaseman kuuluvuusalueiden päällekkäisyys, muut käyttäjät, selektiivilasit, yms... signaaleja heikentäviä ja häiriötä aiheuttavia lähteitä on monia.



 



Voisit kurkata Cellmapperin karttaan, miten käyttöpaikkasi sijoittuu tukiasemiin. Tuo kartta on yhteisöprojekti, joten tukiasemien sijainnit eivät ole täysin tarkkoja, jos niitä ei ole käyty erikseen varmistamassa tai mittausdataa ei ole. Hattulassa kartta näyttää olevan vajaa, joten jos haluat, voit 4G yhteyksiin kykenevällä Android-matkapuhelimella itse kartoittaa lisää aluetta jos haluat. Tässä suomenkielisiä ohjeita Cellmapperin käyttöön. https://www.taisto.org/Cellmapper



 



Häiriöitä voisi yrittää vähentää sijoittelemalla laitetta eri paikkoihin, mutta kerrot jo tehneesi sitä. Lisäantenneilla tilannetta voisi myös kokeilla ratkaista, mutta ne maksavat. Sinuna kokeilisin muiden operaattoreiden toimivuutta ja harkitsisin vaihtavan operaattoria paremmin toimivaan. Tukiasemien suuntauksia ja uudelleenrakennuksia harvemmin tehdään lyhyen aikavälin projekteina, joten monesti operaattorin vaihto on kaikista helpoin ratkaisu saavuttaa parempaa toimivuutta.



 



Tuo, että aluksi yhteys oli nopea voi johtua myös monista syistä. Esimerkiksi on voinut tulla enemmän käyttäjiä tukiaseman alueelle tai on rakennettu uusi tukiasema ja käyttöpaikkasi on niiden välissä.


Liittymäsopimus on 24kk josta kulunut 10. Kyllä Sonera suhtautuu erittäin nihkeästi kesken kauden pakenemiseen.

Cellmapperin karttaa kurkistaessa, jos mustat viivat kertovat signaalin suuntauksen, niin ei tänne kylälle mitään signaalia ole suunnattu. Näin syksyllä eräs vikapalvelun mies vihjaisi. Masto ID 141607

Pitkin asumatonta korpea koilliseen suunnattu keila menee. Luoteeseen ja etelään suunnatut keilat palvelevat kolmostietä (moottoritie) ei meitä.

Itään mastosta, missä on iso asuntoalue ei mitään

Keskustan 141573 sohottaa meillepäin. mutta ei puhelimella testaamalla yllä juuri minkäänlaisiin nopeuksiin. Testattu ajamalla mastolta pohjoiseen kenttä hiipuu matkalle.

Miten saa tietää mitä mastoa mokkula luuraa? Saako lukittua jostain haluttuun soluun?

Lisäantennia en aio hankkia. Jos palveluntarjoaja sen antaa. niin...



@bkoski kirjoitti:


Liittymäsopimus on 24kk josta kulunut 10. Kyllä Sonera suhtautuu erittäin nihkeästi kesken kauden pakenemiseen.



Cellmapperin karttaa kurkistaessa, jos mustat viivat kertovat signaalin suuntauksen, niin ei tänne kylälle mitään signaalia ole suunnattu. Näin syksyllä eräs vikapalvelun mies vihjaisi. Masto ID 141607



Pitkin asumatonta korpea koilliseen suunnattu keila menee. Luoteeseen ja etelään suunnatut keilat palvelevat kolmostietä (moottoritie) ei meitä.



Itään mastosta, missä on iso asuntoalue ei mitään



Keskustan 141573 sohottaa meillepäin. mutta ei puhelimella testaamalla yllä juuri minkäänlaisiin nopeuksiin. Testattu ajamalla mastolta pohjoiseen kenttä hiipuu matkalle.



Miten saa tietää mitä mastoa mokkula luuraa? Saako lukittua jostain haluttuun soluun?



Lisäantennia en aio hankkia. Jos palveluntarjoaja sen antaa. niin...






Kun nopeus on alle vaihteluvälin niin voit irtisanoa sopimuksen. Cellmapperin kartta ei ole täydellinen joten sinun pitää kartoittaa sovelluksella enemmän niin näyttää minne tukarit suuntautuu. Katsoin just karttaa ja vielä kaipaisi kartoitusta jos haluaisi tietää minne suunnattu on. Huaweisi ei kerro suoraan minne on yhteydessä mutta LTE Watcher ohjelma voisi kertoa enemmän.



 



141607 tukiaseman keila on varmasti laajempi joten kartoittamalla ympäri näkee koko keilan kantoalueen. 141573 on vähän erikoisesti piirtynyt kun vain kaksi solua... 



141827 joka on tossa mastossa kyllä... 



 



Lisäantennit sekä päätelaite on asiakkaan omia laitteita niin eipä niitä anneta. Jos ei toimi niin ei toimi. Voit toki kokeilla toista operaattoria jos toimii paremmin. Huawein omilla antenneilla et saa häiriötä ollenkaan pois mutta hyvillä antenneila saa jonkin  verran mutta ei sitä kaikkea millään saa tietenkään suodatettua.



@bkoski kirjoitti:


Liittymäsopimus on 24kk josta kulunut 10. Kyllä Sonera suhtautuu erittäin nihkeästi kesken kauden pakenemiseen.



Cellmapperin karttaa kurkistaessa, jos mustat viivat kertovat signaalin suuntauksen, niin ei tänne kylälle mitään signaalia ole suunnattu. Näin syksyllä eräs vikapalvelun mies vihjaisi. Masto ID 141607



Pitkin asumatonta korpea koilliseen suunnattu keila menee. Luoteeseen ja etelään suunnatut keilat palvelevat kolmostietä (moottoritie) ei meitä.



Itään mastosta, missä on iso asuntoalue ei mitään



Keskustan 141573 sohottaa meillepäin. mutta ei puhelimella testaamalla yllä juuri minkäänlaisiin nopeuksiin. Testattu ajamalla mastolta pohjoiseen kenttä hiipuu matkalle.



Miten saa tietää mitä mastoa mokkula luuraa? Saako lukittua jostain haluttuun soluun?



Lisäantennia en aio hankkia. Jos palveluntarjoaja sen antaa. niin...






Oletko koskaan kysynyt aspasta tukiasemien suuntia? Tarkkoja sijainteja ei anneta, mutta suuntaa antavia suuntimia kyllä saa.



 



Joistain Huawei B593s-22 purkeista saa palvelevan solun tunnisteen selville kirjoitamalla selaimen osoiteriviile http://192.168.1.1/api/device/signal   ja nyt tuo on aktiivinen linkki, jolloin tota klikkaamalla pitäisi avautua selaimen ikkuna, jossa vaalealla pohjalla yksi numero/tekstirivi. Kopioi vaikka tuo tieto tänne, sitä tulkitaan näin: Solun tunnus heksadesimaalina LTE Global Cell ID, RSRP, RSRQ, RSSI, TAC. Joillain ohjelmistoilla noita tietoja ei näy.



 



Huawei B593s-22 tai 593u-12 ei tiettyä solua voi lukittaa mitenkään. Taajuuden (LTE 800 tai 1800MHz) voinee ainakin DNA:n toimittamissa laitteissa lukita. Soneralla ja Elisalla tätä ominaisuutta ei tietääkseni ole.



 



Määräaikaisista soppareista pääsee kyllä eroon, jos nopeus jää alle vaihteluvälin.


Huomenta

http://192.168.1.1/api/device/signal tuottaa vain kirjautumisen purkkiin. Kun painan enteriä tuo api/jne katoaa vain 192. jne jää näkyviin. Tämä ei ilmeisesti kuulu niihin "jostain Huawei.." ryhmään.

Antennisuuntia on kyselty, vastattu on vaivautuneesti, niinkuin suurestakin valtionsalaisuudesta olisi kyse. Siellä se noin kello ysin suunnilla on. Kun kerroin osoitteen mastolle ja sen näkymisen meille ei paikkaa vahvistettu. Kurkkasin hetki sitten RSRQ arvoa näytti olevan -16.

Android puhelinta ei ole. Vikapalveluunkaan en enää soittele maksoi viimeksi 7€. Kesällä vikapalvelun pyynnöstä Maston ympäristössä speedtestillä testatessa meni käyttökattokin rikki ja puhelin putosi miniminopeudelle. Vikapalvelu kyllä korjasi asian. Tulokset olivat hyvin yhteneväisiä cellmapperin kartan kanssa. Koilliseen, länteen ja etelään näytti mitä puhelimen 20M maxnopeus mahdollisti.

Vikapalvelun kokeeksi antama 150M nopeus puhelimella antoi 50+ nopeuksia.

Tarkistin ajan , kun alkoi itseäni vaivata, koska yhteys romahti. Se oli heinäkuun -15 alussa eka tai toinen perjantai. Todennäköisesti eka. Tällöin myös mokkulan kaikki viisi palkkia alkoivat palamaan entisen 2-3 sijasta.

Irtisanoa en vielä viitsisi. Josko palveluntarjoaja pystyisi...?

 

Lähetettäessä tuli tällainen hiesti punaisella

Kirjoitustasi on muutettu, koska viestin tekstissä oli viallinen HTML. Viallinen HTML on poistettu. Lue viestisi uudestaan ja lähetä se jos olet tyytyväinen.

 


@Purnipsi kirjoitti:

@bkoski kirjoitti:

Liittymäsopimus on 24kk josta kulunut 10. Kyllä Sonera suhtautuu erittäin nihkeästi kesken kauden pakenemiseen.

Cellmapperin karttaa kurkistaessa, jos mustat viivat kertovat signaalin suuntauksen, niin ei tänne kylälle mitään signaalia ole suunnattu. Näin syksyllä eräs vikapalvelun mies vihjaisi. Masto ID 141607

Pitkin asumatonta korpea koilliseen suunnattu keila menee. Luoteeseen ja etelään suunnatut keilat palvelevat kolmostietä (moottoritie) ei meitä.

Itään mastosta, missä on iso asuntoalue ei mitään

Keskustan 141573 sohottaa meillepäin. mutta ei puhelimella testaamalla yllä juuri minkäänlaisiin nopeuksiin. Testattu ajamalla mastolta pohjoiseen kenttä hiipuu matkalle.

Miten saa tietää mitä mastoa mokkula luuraa? Saako lukittua jostain haluttuun soluun?

Lisäantennia en aio hankkia. Jos palveluntarjoaja sen antaa. niin...


Oletko koskaan kysynyt aspasta tukiasemien suuntia? Tarkkoja sijainteja ei anneta, mutta suuntaa antavia suuntimia kyllä saa.

 

Joistain Huawei B593s-22 purkeista saa palvelevan solun tunnisteen selville kirjoitamalla selaimen osoiteriviile http://192.168.1.1/api/device/signal   ja nyt tuo on aktiivinen linkki, jolloin tota klikkaamalla pitäisi avautua selaimen ikkuna, jossa vaalealla pohjalla yksi numero/tekstirivi. Kopioi vaikka tuo tieto tänne, sitä tulkitaan näin: Solun tunnus heksadesimaalina LTE Global Cell ID, RSRP, RSRQ, RSSI, TAC. Joillain ohjelmistoilla noita tietoja ei näy.

 

Huawei B593s-22 tai 593u-12 ei tiettyä solua voi lukittaa mitenkään. Taajuuden (LTE 800 tai 1800MHz) voinee ainakin DNA:n toimittamissa laitteissa lukita. Soneralla ja Elisalla tätä ominaisuutta ei tietääkseni ole.

 

Määräaikaisista soppareista pääsee kyllä eroon, jos nopeus jää alle vaihteluvälin.


 


Huomenta!



 



Eipä ole valtionsalaisuus vaan liikesalaisuus... Cellmapper toimii myös Windows Phone 10:lläkin... Toisin vasta BETA.na.



 



RSRQ tarkoittaa että yhteytesi on käyttökelvoton. Jos lähialueella ei antennia näy niin kyllä se sielä mastossa on. 



 



Vaikeita nämä langattomart verkot mutta vaihtaisin operaattoria. Ei tota paljon paranneta antenneillakaan. Muilla operaattoreilla on kuitenkin eri paikassa antennit. Prepaid saa halvalla jos niillä lähtee kokeilee.



 



Lithiumin oma virhe tuo punainen ja se tulee välillä...


Tuo http://192.168.1.1/api/device/signal ei aina tuota tulosta suoraan.

Kannattaa ensin kirjoittaa pelkästään http://192.168.1.1, jolloin tulee aloitussivu esiin. Sinne ei tarvitse kirjautua vaan vaihtaa sitten saman tien osoitteen tuohon http://192.168.1.1/api/device/signal.

En tiedä mistä tämä johtuu, mutta itselläni ainakin Huawei käyttäytyy noin. 

 

Hyvin yleinen syy nopeuden hidastumiseen on yksinkertaisesti yhtäaikaisten käyttäjämäärien lisääntyminen.

Tässä on oikeastaan kaksi syytä miten se tuossa tilanteessa hidastuu.

 

Ensinnäkin

- solun kapasiteetti tippuu, kun sen käyttäjämäärä lisääntyy

- tukiasemien siirtokapasiteetti tippuu, kun tietyllä alueella olevien tukiasemien käyttäjät käyttävät samaa siirtoyhteyttä. Tämä ei riittävällä siirtoverkon kapasiteetilla (kuituyhteydet) aivan helposti kuitenkaan tukkoon mene, joten sen vaikutus ei useinkaan ole kovin dramaattinen

 

Toiseksi

- koko alueen häiriötaso kasvaa mitä enemmän siellä on käyttäjiä. Tämä koskettaa kaikkia tukiasemia ja niiden soluja, kun ne toimivat samalla taajuuskaistalla

- radiosignaalin kulkua ei pystytä suuntaamaan ja rajoittamaan niin tarkasti, että siitä ei ympäristöön olisi haittaa, vaikka antenneilla ja tehotasoilla sitä yritetäänkin

- päätelaitteen tiedoista, jossa näkyy koko kaistan tehotaso RSSI ja oman palvelevan solun "juuri sinulle" tulevan signaalin tason RSRP välisestä erosta näkee onko alueella runsaasti muita ei-toivottuja signaaleja. Mitä suurempi on ero sitä pahempi tilanne. Tämä vaikuttaa signaalin laatuun RSRQ arvoon.

- tuo häiriö vähenee olennaisesti ruuhkaisessakin verkossa, kun päsätään lähelle palvelevaa solua. Silloin RSRP nousee voimakkaammin kuin RSSI ja on lähellä sitä. Yhteys toimii hyvin ja ympäristön häiriötaso on jäänyt taka-alalle. Voisi ajatella, että vain palvelevan solun muut käyttäjät ovat enää häiritsemässä eli suurin osa muista lähialueen käyttäjistä on pois kuvioista

 

 

Tuossa yllä on se syy miksi aikaisemmin on toiminut hyvin, mutta ei enää. Vähän huonommassakin paikassa yhteys toimii kohtuullisesti, kunhan koko alueella ei ole kovin paljon yhtäaikaisia käyttäjiä. Kun käyttäjämäärät lisääntyvät, yhteys kauempana heikkenee dramaattisesti. Mitään poppakonstia tuohon ei ole. Käyttäjän kannalta tukiaseman pitäisi olla lähellä, jotta se toimisi hyvin. Joten se vaatinee tiheämpää tukiasemaverkostoa. 

Eräs toinen mahdollisuus on toki olemassa ja se olisi useamman eri taajuuskaistan yhtäaikainen käyttö ja sitä kautta käyttäjien ohjaaminen eri taajuuksille. Nythän meillä on käytössä 800, 1800 ja 2600 alueet. Haja-asutusalueilla tuo 2600 ei oikein tule kyseeseen huonon kantaman takia ja ei mitenkään erinomaisesti toimi edes 1800. Vuonna 2017 alkaen 700 alue on mobiilissa käytössä, joten se tuonee parannusta. Käsittääkseni tällä hetkellä on käytössä tuplakaistan tukiasemia 1800+2600 ja 800+1800. Näissä voidaan lähikäyttäjät ohjata korkeamman kaistan soluun ja kauempana olevat alempaan. 

 



@kefiiri kirjoitti:

Tuo http://192.168.1.1/api/device/signal ei aina tuota tulosta suoraan.

Kannattaa ensin kirjoittaa pelkästään http://192.168.1.1, jolloin tulee aloitussivu esiin. Sinne ei tarvitse kirjautua vaan vaihtaa sitten saman tien osoitteen tuohon http://192.168.1.1/api/device/signal.

En tiedä mistä tämä johtuu, mutta itselläni ainakin Huawei käyttäytyy noin. 

 

Hyvin yleinen syy nopeuden hidastumiseen on yksinkertaisesti yhtäaikaisten käyttäjämäärien lisääntyminen.

Tässä on oikeastaan kaksi syytä miten se tuossa tilanteessa hidastuu.

 

Ensinnäkin

- solun kapasiteetti tippuu, kun sen käyttäjämäärä lisääntyy

- tukiasemien siirtokapasiteetti tippuu, kun tietyllä alueella olevien tukiasemien käyttäjät käyttävät samaa siirtoyhteyttä. Tämä ei riittävällä siirtoverkon kapasiteetilla (kuituyhteydet) aivan helposti kuitenkaan tukkoon mene, joten sen vaikutus ei useinkaan ole kovin dramaattinen

 

Toiseksi

- koko alueen häiriötaso kasvaa mitä enemmän siellä on käyttäjiä. Tämä koskettaa kaikkia tukiasemia ja niiden soluja, kun ne toimivat samalla taajuuskaistalla

- radiosignaalin kulkua ei pystytä suuntaamaan ja rajoittamaan niin tarkasti, että siitä ei ympäristöön olisi haittaa, vaikka antenneilla ja tehotasoilla sitä yritetäänkin

- päätelaitteen tiedoista, jossa näkyy koko kaistan tehotaso RSSI ja oman palvelevan solun "juuri sinulle" tulevan signaalin tason RSRP välisestä erosta näkee onko alueella runsaasti muita ei-toivottuja signaaleja. Mitä suurempi on ero sitä pahempi tilanne. Tämä vaikuttaa signaalin laatuun RSRQ arvoon.

- tuo häiriö vähenee olennaisesti ruuhkaisessakin verkossa, kun päsätään lähelle palvelevaa solua. Silloin RSRP nousee voimakkaammin kuin RSSI ja on lähellä sitä. Yhteys toimii hyvin ja ympäristön häiriötaso on jäänyt taka-alalle. Voisi ajatella, että vain palvelevan solun muut käyttäjät ovat enää häiritsemässä eli suurin osa muista lähialueen käyttäjistä on pois kuvioista

 

 

Tuossa yllä on se syy miksi aikaisemmin on toiminut hyvin, mutta ei enää. Vähän huonommassakin paikassa yhteys toimii kohtuullisesti, kunhan koko alueella ei ole kovin paljon yhtäaikaisia käyttäjiä. Kun käyttäjämäärät lisääntyvät, yhteys kauempana heikkenee dramaattisesti. Mitään poppakonstia tuohon ei ole. Käyttäjän kannalta tukiaseman pitäisi olla lähellä, jotta se toimisi hyvin. Joten se vaatinee tiheämpää tukiasemaverkostoa. 

Eräs toinen mahdollisuus on toki olemassa ja se olisi useamman eri taajuuskaistan yhtäaikainen käyttö ja sitä kautta käyttäjien ohjaaminen eri taajuuksille. Nythän meillä on käytössä 800, 1800 ja 2600 alueet. Haja-asutusalueilla tuo 2600 ei oikein tule kyseeseen huonon kantaman takia ja ei mitenkään erinomaisesti toimi edes 1800. Vuonna 2017 alkaen 700 alue on mobiilissa käytössä, joten se tuonee parannusta. Käsittääkseni tällä hetkellä on käytössä tuplakaistan tukiasemia 1800+2600 ja 800+1800. Näissä voidaan lähikäyttäjät ohjata korkeamman kaistan soluun ja kauempana olevat alempaan. 

 


Ei onnistu osoitteeksi vaihtuu homerouter/cpe kokeilen mitä tahansa versiota.

Tuskin yhtenä perjantai iltapäivänä alueelle pöllähtää niin paljon käyttäjiä, että yhteys tippuu tuosta vaan naps. Veikkaan, että joku on käynyt tukiasemalla "asennustöissä"

Olkoon minkälainen liikesalaisuus tahansa, mutta epämääräiset siellä se on kello ysin suunnassa määrittelyt ei käy, kun tarkka osoitekin kerrotaan vikapalveluun. En kuulu viidenteen kolonnaan. Kyllä vikapalvelu tiesi mistä ja kestä on kyse, koska hän etäparansi laitettani. Mutta ei tämä ole kynnyskysymys.

Kysymys on siitä mitä tapahtui tai tehtiin lähialueella heinäkuussa -15? Miksi yhteysnopeus tippui, vaikka  tolpat mokkulassa nousi vilkkuvista kolmesta viiteen, jossa ne nököttävät vilkkumatta tapissa. Jos palveleva solu on lähimastossa (^600m), ei ole kehumista solun kapasiteetissa. Miksi  koilliseen on suunnattu lähete, kun siellä on vain metsää ja peltoja. Ehkä olen hakoteillä ja haukun väärää puuta? 


Voit laittaa meille Omien Sivujen kautta Palvelupyynnön, niin soitamme sinulle päin ja käydään kuuluvuusasiaa vielä läpi, näin ei sinulle koidu kustannuksia puhelusta. Katsotaan alueen parannussuunnitelmat läpi sekä nykyiset tukiasemat. Jos parannuksia ei sunnitteilla kyllä määräaikaisen sopimuksen purkaminen on mahdollista. 


Sattuipa somasti.

Soneralta tuli sähköpostia nimellä Parempi verkko, jossa kysyttiin "tiesitkö, että jo nyt Soneran aito 4G -verkko tavoittaa jne"

Lue lisää Kertoi Kohti parempaa verkkoa - aina Hangosta Nuorgamiin. Täältä "tarkista peittoaluekartasta puheluiden kuuluvuu tai tiedonsiirtoyhteyksien nopeus"

Osoiteellamme haettaessa meille olikin saatavissa 4G/50M yhteys

Meille on myyty 4G/150M yhteys, joka ei yllä yleensä edes vaihteluvälin saapuvan liikenteen 10M-80M alarajaan. Tästä olen rutissut vikapalveluun kesästä asti.

Koska 150M ei toteudu vaan 50M, niin ollaankin vaihteluvälin alarajan, josta ilmoitetaan lähtevän liikenteen nopeusvaihtelu 3-40M sisällä. Jos nyt olen yhtään oikein tulkinnut tarjoustietoja oikein.

Jotenkin tuntuu pettyneeltä olo. Ehkä sittenkin täytyy siirtyä äänestämään jaloilla?

Haukuin väärää puuta elikä tekniikkaa sorry vaan! Tämä onkin myynti/asiakaspalvelun asia.

Kiitos kaikille vastaajilla myötätunnosta ja neuvoista. Opin aika paljon verkon sielunelämästä.

Ps. Katselin ohjeita "kuusamon mummolle", kuinka saadaan yhteisverkko, jota itä- ja pohjoissuomeen rakennetaan, toimimaan "mokkulassa".

PLMU 24491 kehoitetaan muuttamaan 24436 tai 244 muotoon, Mistä ja miten esim Huawei B593:n operaattorikohtaisesta "rampautetusta" ohjelmistosta saadaan ko arvo muutettua? Ei ainakaan meillä löydy siihen mahdollisuutta.

Hyvää jatkoa Klaanille. Hattula vaikenee!

 


Yhteisverkko pitäisi toimia normaalisti mokkulassa ilman MCC/MNC asetusten muutosta. Tämä voi joutua tekemään vain vanhoille päätelaitteille ja vaatisi lisäksi roaming sallimisen. Huawei on tarpeeksi uusi että pitäisi pystyä normaaleilla asetuksilla toimimaan. Jotta voit hyödyntää Yhteisverkkoa paremmin suosittelen LTE-A reititintä kaupunkialueilla erityisesti.


Lisäksi Yhteisverkon alueella Soneralla on kaikki 4G-kuuluvuus vähintään 150Mbps, vaikka kuuluvuuskartta sanookin 50Mbps, koska se ei ota huomioon Yhteisverkon laajempaa taajuuskaistaa.



@Satu_H kirjoitti:

Voit laittaa meille Omien Sivujen kautta Palvelupyynnön, niin soitamme sinulle päin ja käydään kuuluvuusasiaa vielä läpi, näin ei sinulle koidu kustannuksia puhelusta. Katsotaan alueen parannussuunnitelmat läpi sekä nykyiset tukiasemat. Jos parannuksia ei sunnitteilla kyllä määräaikaisen sopimuksen purkaminen on mahdollista. 


Hattula palaa vielä viimeisen kerran Klaaniin.

Ei onnistu määräaikaisen soipimuksen purkaminen kesken sopimuskauden!!

Näin asiakaspalvelu kylmästi ilmoitti.

Vikapalvelu kertoi nyt selvin sanoin: ei taida teidän suuntaan olla suunnattu signaalia.

Tämän olen tiennyt jo kesästä 15 alkaen ja myöskin Soneralle siitä useasti kertonut.

Nopeuden nosto oli yksinkertainen Olkitu (kiitos) sitä jo ammoin ehdotti.

Kävelin DNA kauppaan hain sim kortin pistin sen mokkulaan ja:

-Huawei B593s-22 heräsi uuteen eloon siihen tuli heti päivitys, jolla pystyi lukitsemaan taajuuden, tuli  uusia taajuuksia, ehkä muutakin - en osaa sanoa

-Nopeus kasvoi - paras tulos tähän mennessä up 49.99M dn 47.22 yhteys on 50M.

 RSRQ 4-7. vs Sonera 12-16.

 Pääosin se pysyy yli 35M vs Sonera 1-8M ja mikä parasta yhteydestä tuli vakaa. Enää ei ole tullut  sivustoilta aikakatkaisua. Sopimamme hinta oli erittäin kilpailukelpoinen Soneran hintojen kanssa.

 


Vastaa