Skip to main content

Hei,

 

Vaihdoin äskettäin kilpailijalta Telialle, pääasiallisesti koska reissaan paljon Pohjoismaissa. Olen "dataverkon" suurkuluttaja.

 

Telian 4G kuuluvuus on todella surkea Helsingissa verrattuna k.o kilpailijaan. Mitattu nopeus työpisteellä (ei kellarissa, vaan 4. krs avoimella paikalla) on helposti 1-2 MBs, kun vanhalla liittyymällä vastaavassa kohdassa oli ~60 MBs. Sama puhelin. Kotona tilanne on aivan sama, kuten myös koko työmatkalla kaikissa kohdissa. Kaistan leveys riittää kyllä spotifyihin, koska se ei kuluta kaistaa lähes lainkaan, mutta yritäppä vaikka katsoa Youtubesta jotain 1080p tarkkuudella. Surkeaa.

 

Katsoin rakenteilla olevia tukiasemia (https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/rakenteilla-olevat-verkot) ja tuon mukaan Maaliskuussa 2018 (eli 5pv sitten) on n. 400m päähän itsestäni valmistunut suoraan 4g tukiasema. Eikö ole vielä toiminnassa vai missä mättää? Sijainnit: Vallila - Herttoniemenranta - Yliskylä(Laajasalo).

 

Tykkään kyllä ideasta ja liittymän hinnasta, mutta kuuluvuus on verrattain todella surkea.

 

Mikä neuvoksi? Onko tässä muita vaihtoehtoja kun vaihtaa takaisin määräaikais*******tiin, mutta ainakin toimivalle operaattorille?

 

Kokeilin toisella liittymällä samalla puhelimella, ja ero oli toisen liittymän hyväksi kuin yö ja päivä. Puhelimessa ei ole vikaa.

 

-Zerg

Moi @Zergfest, kuulostaa kyllä erikoiselta tilanteelta, että yhteys on joka paikassa hidas. Mukavaa, että olitkin huomannut: parannamme jatkuvasti verkkojamme, joten kyllä yhteytesi ehdottomasti pitäisi paremmin toimia.

 

Puhelimestasi kannattaa kokeilla verkkoasetusten nollausta. Onko kellään työpaikallasi Telian liittymää? Millaista nopeutta hänen puhelimellaan saa? Jos hänen liittymällään yhteys toimii paremmin, voisiko sinun sim-korttiasi kokeilla toisessa puhelimessa/laitteessa? Saako sillä parempia nopeuksia vai onko tilanne edelleen sama?


Moi,

 

Vaihdoin puhelinta. Nyt laitteena toimii uudenkarhea S9+. Asetukset kunnossa. Eipä auta, nopeus / saatavuus on edelleen varsin surkea. Etenkin kilpailijaan verrattuna. Soittelin vielä asiakaspalveluun ja katsottiin asiaa yhdessä läpi; n. 500m päässä uudenkarhea tukiasema, joka kuulemma "saattaa ruuhkautua". 100mb liittymällä mitattu juuri äsken 7mb download ja 0,2mb upload. Vastaavassa paikassa edelleen kilpailijan liittymällä 40-60mb.

 

Asiakaspalvelija oli hyvin asiallinen ja totesi että minulle paras vaihtoehto lienee vaihtaa takaisin toiselle liittymälle. Ei taida olla vaihtoehtoja, kun Telia ei kuulu.

 

Zerg

 

 


Onko tuo ongelmatilanne juuri näin että kuuluvuus on joka paikassa huono? Eli saat 4Gssä vain 0-1 pykälää signaalia laitteessasi missä tahansa päin liikutkin? Oletko koettanut lukita puhelinta 3G verkkoon, muuttuuko kuuluvuus heti paremmaksi, entäs nopeudet ?

Jos kuluuvuus on kuitenkin "OK" eli se heiluu 2-5 tolpan väliä 4Gssä koko ajan, silloin tuo ongelma kuulostaa olevan nimenomaan verkon kapasiteetissa eikä niinkään kuuluvuudessa. Toki tämä on nyt hiukan saivartelua, koska olipa se syy nyt jompikumpi tahansa, niin heikosti se liittymäsi nyt jokatapauksessa tehtävässään suoriutuu.


Täällä ihan sama ongelma! Mulla oli ennen DNA:n liittymä eikä just samoissa pisteissä missä dataa tarviin ollu mitään ongelmaa. Nyt Meclullaja muualla kampissa jos on rakennuksessa sisällä saan useimmiten 1-2G yhteyden ja useimmiten en edes sitä. Surkeeta! Aspa väittää että 4g verkossa on ruuhkaa muttei sitä sentään ehkä kokoajan oo ja jos on niin pitäiskö tehdä kapasiteetille jotain? Sain myös nerokkaan neuvon aspasta käyttää kiinteetä liittymää jos rakennuksista löytyy sellainen... Huhhu miten nerokas vastaus kysymykseen: mitä voisin tehdä sille että maksamani 4g yhteys on luvauttua huomattavasti hitaampi? 

 


Rakennetussa ympäristössä sisäkuuluvuus on aina hankala asia toteuttaa. Kunnollinen kuuluvuus sisätiloissa vaatii joko rakennuksen kattavan sisäverkon rakentamista tai rakennusvaiheessa radiosignaaleille kulkureittien jättämistä. Voi olla nyt niin, että noissa rakennuksissa on DNA:lla sisäverkkoa, esimerkiksi jokin rakennuksessa konttoriaan pitävä yritys voi olla DNA:n asiakas ja siten ostanut/DNA rakentanut rakennukseen sisäverkon. Telialla sitä sisäverkkoa taas ei ole, niin kuuluvuus on heikompaa/sitä ei ole. Mitään nopeaa ratkaisua tuollaiseen tilanteeseen ei ole. Ainoa ratkaisu on rakentaa sisäverkko tai laajentaa nykyistä kattamaan myös Telian palvelut. 



 



Tämä on vain arvelua mahdollisesta skenaariosta. Todellisuus voi olla tosin ihan jokin muu.



 



Jos tuolla on taas asuntoja, niin kannattaa ihan oikeasti hommata kiinteän verkon liittymä. Se on lähes aina vakaa ja tasainen nopeudeltaan ja sillä luoda sitten langaton lähiverkko. Kyllähän puhelut ja tekstarit menevät 2G:n yli, joten siten Telian aspan vastaus on ollut ihan oikea. Mielestäni hölmöä niinkin keskeisessä paikassa kuin Helsingin ydinkeskusta käyttää pääasiallisena yhteytenään mobiilidataa, kun kiinteää varmasti on tarjolla. Mobiili kannattaa jättää satunnaiseen käyttöön ja matkailijoille/vierailijoille ja varsinaisten asukkaiden kannattaa käyttää kiinteää. Näin se pitäisi mennä. Mobiilissa tulee kyllä raja vastaan, miten paljon tukiasema ja kapaa voidaan edes rakentaa.


Moro @cuban_mark

 

Tuo sinun tilanne kuulostaa nyt sisäkuuluvuusongelmalta eikä niinkään 4G:n ruuhkaisuudelta. Vaikka 4G:ssä olisi ruuhkaa niin se ei vaikuta 4G verkon signaalin voimakkuuteen tai siihen että päättävätkö laitteet yhdistää siihen vai eivät. 

 

@Purnipsi antoikin hyvää faktaa tuossa sisäkuuluvuuden haasteista ja eri vaihtoehdoista sen suhteen mutta yhtä kaikki ongelma on todellinen ja ikävä sinun kannalta. 

 

Mielellään otetaan kuuluvuuspalautteita vastaan myös sisäkuuluvuusongelmista. Kuuluvuuspalautteen voit jättää täältä


Vastaa