4G-kuuluvuus ja sen parantaminen



Näytä ensimmäinen kirjoitus

572 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@AsiakasY@  kirjoitti:

Joo, eiköhän asiakkuuteni Telian kanssa ollut tässä :


Hei xxxxx, vastaanotin viestisi koskien huonoa kuuluvuutta. Ikävä kuulla että matkapuhelinverkko ei alueella ole toiminut hyvin. Tarkastelin alueen tilannetta, mutta tällä hetkellä suunniteltuja parannuksia alueelle ei ole tiedossa. Tilanne voi kuitenkin muuttua, ja jätinkin osoitteestasi kuuluvuuspalautteen verkonsuunnitteluumme, ja lisäksi puhelinnumerosi palautteelle, jotta saisit tiedon heti ensimmäisten joukossa, kun alueelle on tulossa verkkoon parannusta. Ymmärrän turhautumisen tilanteeseen, mutta valitettavasti tämän parempia uutisia ei ole antaa alueen verkon kuuluvuustilanteesta tähän hetkeen. T. Yyyy, Telian häiriöilmoitukset 


 


Eli mitään parannusta ei ole näkyvissä, ei ilmeisesti tule 5Gtäkään tänne...




Ikävä se on kuulla, ettei alueellesi ole lähiaikoina tulossa parannuksia verkkoon. Toki 5G tai muut parannukset ovat mahdollisia myöhemmässä vaiheessa, mutta tähän hetkeen ne eivät toki auta.  Toivottavasti tilanne paranee omalla alueellasi vielä myöhemmin ja aina olet tervetullut takaisin, jos päätät liittymän meillä lopettaa. 
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Kyllä siinä kävi niin, että leiri vaihtuu ja samalla kuuluvuus paranee. Onneksi ei silleen tarvitse olla eri firmojen wannabe-kannattaja, vaan voi aivan vapaasti valita omia tarpeita parhaiten vastaavat tuotteet/palvelut. Ei tarvitse seurata erilaisten some-jaakkojen valintoja. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Kyllä se taitaa olla niin, että tuo lähin tukiasema on vähän pipi nyt. Ulkona esteetön ympäristö ja matkaa tolpalle reilu 200 metriä.

Osaako joku kertoa että mitä kaikkea tuossa tolpassa on missä kohtaa. Siinä on DNAn 1800 MHz, Telian 1800 MHz ja Elisan 800/1800/2600 MHz

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Viikko on kärsitty vilua ja nälkää toimimattoman liittymän kanssa. 

Työnantajakin jo kysyi että missä menet kun puhelut katkeilee. 

Yhdestä katkenneesta puhelusta olen tyytyväinen, lehtimyyjän soitto jäi kesken. Ehdin vain sanoa ”nyt on huono hetki”. 

Kaikki nämä katkeilleet puhelut jo kertomieni tukiasemien alueella. ?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Viikko on kärsitty vilua ja nälkää toimimattoman liittymän kanssa. 

Työnantajakin jo kysyi että missä menet kun puhelut katkeilee. 

Yhdestä katkenneesta puhelusta olen tyytyväinen, lehtimyyjän soitto jäi kesken. Ehdin vain sanoa ”nyt on huono hetki”. 

Kaikki nämä katkeilleet puhelut jo kertomieni tukiasemien alueella. ?


Tätähän tämä on, että mikään operaattori ei ole täydellinen ja täydelliseksi eivät edes halua. Alueella missä itse liikun onkin Elisa huonoin vaihtoehto.

Mitä jos ehdotat työnantajalle esim. Linecarrieria operaattoriksi? on nuita muitakin, jotka toimii 2-3 operaattorin verkossa ja päätelaite valitsee niistä sitten sen jolla paras kuuluvuus.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Ei hanki työnantaja liittymää käyttöön. Itse on tehtävä valinta ja maksettava "viulut". Parempi näin. Saan olla vapaalla rauhassa eikä tarvitse sillä verukkeella olla puhelimen tavoitettavissa.

 

Tekemäni vikailmoitus / kuuluvuuspalaute, miten sen haluaa käsitellä ei ole johtanut mihinkään yhteydenottoon.


@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Ei hanki työnantaja liittymää käyttöön. Itse on tehtävä valinta ja maksettava "viulut". Parempi näin. Saan olla vapaalla rauhassa eikä tarvitse sillä verukkeella olla puhelimen tavoitettavissa.


 


Tekemäni vikailmoitus / kuuluvuuspalaute, miten sen haluaa käsitellä ei ole johtanut mihinkään yhteydenottoon.




Oletko testannut toista puhelinta ja tapahtuuko tätä katkeilua myös sillä? Jos olet jättänyt meille kuuluvuuspalautteen niin saat siitä ilmoituksen kun alueelle tehdään parannuksia. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

En jaksa uskoa päätelaitteen vikaan kun tämä toimii muualla kuin kuuluisa junan vessa. 

Olen tehnyt tästä alueesta häiriöilmoituksen. Siihen ei ole otettu mitään kantaa. 

Kärsivällisyys alkaa olla koeteltu. ?

Okei, ottaisitko yhteyttä meihin niin päästään katsomaan tarkemmin tilannetta. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Häiriöilmoitus tehty äsken uudelleen. En yksilöi tietoja tänne.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

 

 

Kyllä se sim-kortin vaihto kotimaiseen teki ihmeitä. Nyt data kulkee.

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@AsiakasY 

Eli siis vaihdoit "kotimaiseen" likimain yhtä kotimaisia on Telia ja DNA, niin kauan kunnes Elisa ilmoittaa noin 60% listaamattomien osuuden (joista useampi kymmenen prosenttia on amerikkalaisia sijoittajia). Ainut kuluttajille myyvä korimainen matkapuhelin operaattori on Globetel: https://globetel.fi/yhteys

On muutamia muita kotimaisia matkapuhelin operaattoreita, mutta ne myykin vain yrityksille.

Kunniamerkki +4

AsPan mukaan alueella on taas ollut huoltotöitä viikolla 16. Ehkä ne on tehty kun muutaman päiväsaikaan tehdyn mittauksen perusteella DL on 18-32 Mbps ja UL 5-8 Mbps. Nyt sentään on päästy palvelukuvauksen rajojen sisään, mutta ei noilla asiakas vielä juhli, joten ei operaattorillakaan ole syytä olla tyytyväinen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Operaattori on tyytyväinen ja olettaa, että myös asiakas on tyytyväinen kun palvelukuvauksen minimiehto juuri ja juuri täytyy. Se on kuulmemma aivan riittävä ja hyvä nopeus.  Se, että a(a)siakkaalle on myyty vaikka 1G (1000M) liittymä ei vaikuta yhtään mitään. Operaattori on myös tyytyväinen tilanteessa, kun palvelukuvaus ei täyty ja asiakas vaihtaa operaattoria. Eipähän tarvitse verkkoa päivittää ja rakentaa. Eli operaattori on joka tilanteessa tyytyväinen, asiakkaan juhlimisella ei ole väliä. 

Tämän päivän Kauppalehden uutisessa paljastuu Telian jälkeenjääneisyys Suomessa: ”Nyt modernisoimme aktiivisesti kaikkia mobiiliverkkojamme ja sen tuloksena vahvistamassa johtavia 5g-asemiamme Ruotsissa, Norjassa ja Virossa ja kuromme umpeen eroa kilpailijoihimme Suomessa.”

Onneksi pörssiyhtiöillä on tiedonjakovelvollisuus ja tällekkin epäilykselle tuli vahvistusta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@AsiakasY  kirjoitti:

Tämän päivän Kauppalehden uutisessa paljastuu Telian jälkeenjääneisyys Suomessa: ”Nyt modernisoimme aktiivisesti kaikkia mobiiliverkkojamme ja sen tuloksena vahvistamassa johtavia 5g-asemiamme Ruotsissa, Norjassa ja Virossa ja kuromme umpeen eroa kilpailijoihimme Suomessa.”


Onneksi pörssiyhtiöillä on tiedonjakovelvollisuus ja tällekkin epäilykselle tuli vahvistusta.




Eikai tuo mikään salattu tieto ole muutoinkaan, jokainen voi milloin tahansa käydä katsomassa kuuluvuuskarttoja ja vertailla 5G-peiton tilannetta sieltä. Kannattaa toki katsoa alueiden määrän lisäksi myös alueiden laajuutta.


 


Toimitusjohtajamme viittasi siis 5G-verkon rakentamiseen, aloitimme sen vähän myöhemmin kuin muut, johtuen Nokian tietyistä haasteista. Suomessa rakennamme 5G-verkkoa yhteistyössä Nokian kanssa. Nyt tahti on kova, kymmeniä 5G-tukiasemia rakennetaan joka viikko.


 


Tässä vielä tuo Kauppalehden uutinen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Laitan kuitenkin saamani vastauksen 4G verkon toimimattomuuteen postinumeron 74200 alueella VT88 varressa.

 

Lähetin muutaman katkenneen puhelun tiedot Telian niitä pyydettyä.

 

Vastaus:

 

"Palvelupyynnön alkuperäinen kuvaus: Puhelut katkeilee
Ratkaisu: Ilmoitetut esimerkkipuhelut eivät ole katkenneet matkapuhelinverkosta johtuneista syistä. Ilmoitetut esimerkkipuhelut ovat olleet 4G-puheluita ja tapahtuneet alueilla joiden 4G-verkon kuuluvuus ei ole hyvä. Liittymän käytettävyyteen vaikuttaa mm. signaalinvoimakkuus ja laatu.
Suosittelemme testaamaan puheluita niin, että 4G-puhe on puhelimen asetuksista otettu pois päältä."

 

Kysymyksiä:

  1. Eikö 4G verkko ole myös matkapuhelinverkko?
  2. Miten iPhonessa voidaan edes lukita pelkät puhelut 3G tilaan. Asetus löytyy, jolla Data ja Puhelut pakotetaan 3G verkkoon, mutta kuka käyttää "tonnin" puhelinta pelkästään 3G tilassa?
  3. Saako asiakas, jonka liittymä on 200M rajaton 4G vastinetta rahalleen, jos operaattorin ohje on kytkeä puhelin 3G tilaan.
  4. Mitä tapahtuu sitten kun 3G ajetaan alas. Siirrynkö lankapuhelimeen?

 

Näin alueella, missä asuu vain 3500 asukasta. Meidän taajamassa on yli 1000 teollista työpaikkaa + olemme valtatien varressa jota pitkin kulkee suurin osa Oulu - Iisalmi liikenteestä.

 

Nyt maistuu oikeasti happamalta.

 

Ihan aikuisten oikeasti. Meinasi mennä tauolla kahvit ajopiirturiin kun luin saamani vastauksen ja ohjeen.

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Laitan kuitenkin saamani vastauksen 4G verkon toimimattomuuteen postinumeron 74200 alueella VT88 varressa.

 

Lähetin muutaman katkenneen puhelun tiedot Telian niitä pyydettyä.

 

Vastaus:

 

"Palvelupyynnön alkuperäinen kuvaus: Puhelut katkeilee
Ratkaisu: Ilmoitetut esimerkkipuhelut eivät ole katkenneet matkapuhelinverkosta johtuneista syistä. Ilmoitetut esimerkkipuhelut ovat olleet 4G-puheluita ja tapahtuneet alueilla joiden 4G-verkon kuuluvuus ei ole hyvä. Liittymän käytettävyyteen vaikuttaa mm. signaalinvoimakkuus ja laatu.
Suosittelemme testaamaan puheluita niin, että 4G-puhe on puhelimen asetuksista otettu pois päältä."

 

Kysymyksiä:

  1. Eikö 4G verkko ole myös matkapuhelinverkko?
  2. Miten iPhonessa voidaan edes lukita pelkät puhelut 3G tilaan. Asetus löytyy, jolla Data ja Puhelut pakotetaan 3G verkkoon, mutta kuka käyttää "tonnin" puhelinta pelkästään 3G tilassa?
  3. Saako asiakas, jonka liittymä on 200M rajaton 4G vastinetta rahalleen, jos operaattorin ohje on kytkeä puhelin 3G tilaan.
  4. Mitä tapahtuu sitten kun 3G ajetaan alas. Siirrynkö lankapuhelimeen?

 

Näin alueella, missä asuu vain 3500 asukasta. Meidän taajamassa on yli 1000 teollista työpaikkaa + olemme valtatien varressa jota pitkin kulkee suurin osa Oulu - Iisalmi liikenteestä.

 

Nyt maistuu oikeasti happamalta.

 

Ihan aikuisten oikeasti. Meinasi mennä tauolla kahvit ajopiirturiin kun luin saamani vastauksen ja ohjeen.

 

 


No täällä About the LTE options on your iPhone - Apple Support on ainakin ohje, että saa 4G puhelut pois. En kyllä usko auttavan puhelujen katkomiseen, kun kuitenkin 700MHz kantaa pitemmälle (jos siellä tämä verkko on) kuin 900MHz 2G ja 3G. Testaa 3G ja 2G pakotusta jos siinä edes takasin ajelet. Saa uutta ihmeteltävää vikapalvelu kun ei ollutkaan päätelaitevika.

Itse laittelin katveilmoituksia DNA:lle, pitääpä laitella Telialle, kun yhteisverkko tulossa niin jos lopulta loppuisi katveet. Saa nähdä miten suhtautuvat, aikaisemmin ei ole ollut hyötyä (niin syrjäseutua, ettei oikeastaan järkeä mobiiliverkkoa pitää alueella) Hieno kyllä kun 2G kuuluvuutta kartan mukaan, muttei todellisuudessa kenelläkään.


@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Kysymyksiä:



  1. Eikö 4G verkko ole myös matkapuhelinverkko?

  2. Miten iPhonessa voidaan edes lukita pelkät puhelut 3G tilaan. Asetus löytyy, jolla Data ja Puhelut pakotetaan 3G verkkoon, mutta kuka käyttää "tonnin" puhelinta pelkästään 3G tilassa?

  3. Saako asiakas, jonka liittymä on 200M rajaton 4G vastinetta rahalleen, jos operaattorin ohje on kytkeä puhelin 3G tilaan.

  4. Mitä tapahtuu sitten kun 3G ajetaan alas. Siirrynkö lankapuhelimeen?




Tilanne kuulostaa nyt siltä että puhelut on käyty todella heikossa 4G-verkossa ja puhelin ei ole vaihtanut verkkoa 3G/2G:hen, vaan on roikkunut kiinni heikossa 4G:ssä. Tämän seurauksena puhelut ovat katkenneet. 
iPhonessa tuo valinta pitäisi löytyä asetukset-> mobiilidata-> mobiilidatavalinnat-> Puhelut ja data-> VoLTE. Tässä on pyydetty testinä tuota 4G-puheen pois kytkentää niin näkee johtuuko se tuosta. Tarkoitus ei ole ollut että tuo pitäisi pysyvästi ottaa pois päältä.
Tuossa on toki hankala tilanne, jos paljon tulee liikuttua paikoissa missä 4G on heikko, mutta puhelin ei vaihda verkkoa 2G/3G:hen.

3G:tä ei emme ole sulkemassa heti ja 4G-peittoa parannamme kokoajan. Tämän on tarkoitus olla vastaavalla tasolla kun 3G sitten suljetaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Puhelut on käyty seuraavien tukiasemien alueella:

ID 32140, ID 32579, ID32543 sekä ID31395.

 

Hyvä että edes @JuhoOlliLo sanot suoraan sen, että puhelut on käyty todella heikossa 4G verkossa. Tämän parempaan täällä ei Telia kykene tällä hetkellä.

 

Minulla ei riitä mielenkiinto alkaa puljaamaan puhelimen asetusten kanssa siten, että käytän "museoasetuksia". Sama heittää älypuhelin pois ja ottaa vaikka tuo Sonim käyttöön. En kyllä koe nyt saavani vastinetta liittymän kk maksulle.

 

Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla mahdollinen aikataulu milloin täällä päivitetään tukiasemia vastaamaan tätä päivää. Kartat on katseltu ja ne eivät anna mitään vastauksia aikatauluun liittyviin kysymyksiin.

 

Tukiasemat sijoittuvat välille Vieremä - Iisalmi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

1. Eikö 4G verkko ole myös matkapuhelinverkko?


Ei ole. 4G on viesti- ja tiedonsiirtoverkko.

 


@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

3. Saako asiakas, jonka liittymä on 200M rajaton 4G vastinetta rahalleen, jos operaattorin ohje on kytkeä puhelin 3G tilaan.


Ei saa. Kannattaa vaihtaa 20M tai 50M liittymään.

 


@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

4. Mitä tapahtuu sitten kun 3G ajetaan alas. Siirrynkö lankapuhelimeen?


Hyvä kysymys, itse olen harkinnut juuri tuota. Tosin kun suomen VoIP-operaattorit ovat mitä ovat, saatan samalla siirtyä esimerkiksi saksalaiseen puhelinnumeroon. Katsotaan nyt, onhan tässä vielä 2½ vuotta aikaa katsoa, moniko puhelimistani tulee mykistymään.

 

En pidä ennustetta hyvänä. Eräs toinen operaattori lisäsi tänään VoLTE-palvelun liittymääni, mutta se toimii ainoastaan lähteville puheluille. Ehkä heidän mielestään 2024 ei enää tarvitse lainkaan vastata puhelimeen?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Kiitos vastauksesta. 

Pitää nyt alkaa vakavasti miettimään mitä tämän liittymän kanssa tekee. 

Olisi kyllä muutakin miettimistä. Se on ainakin selvää että puhelimen päivittäminen uudempaan siirtyy eteenpäin. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Puhelut on käyty seuraavien tukiasemien alueella:


ID 32140, ID 32579, ID32543 sekä ID31395.


 


Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla mahdollinen aikataulu milloin täällä päivitetään tukiasemia vastaamaan tätä päivää. Kartat on katseltu ja ne eivät anna mitään vastauksia aikatauluun liittyviin kysymyksiin.




Kyseisille tukiasemille ei ole tällä hetkellä tiedossa päivityksiä. Verkonsuunnitelua tehdään jatkuvasti ja sitä kautta parannuksia tulee tarvituille paikoille. Verkonsuunnitelua ohjaa kuuluvuuspalautteet, joita toivomme käyttäjiltä saavamme. Häiriöilmoituksesi pohjalta palaute on varmastikkin välitetty eteenpäin. Näiden palautteiden tietojen  perusteella saamme tietää, missä 4G -verkko toimii heikosti ja sinne voidaan suunnata parannuksia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Taidat asua tuon Yhteisverkon alueella, eli sikäli vaihtoehdot on vähissä kun dna ja Telia käyttää samoja tukiasemia. Täällä lännessä tilanne on sikäli parempim, että on kolme eri verkkoa joista voi sitten arpoa itselleen parhaimman. Tuo laajeneva Yhteisverkko kyllä alkaa olemaan kuluttajan näkökulmasta jo huonompi juttu. Mikään verkko kun ei ole täysin kattava mutta aina jokin verkko kuuluu jollain lailla. Nyt Yhtesiverkon alueella on käytännössä yksi vaihtoehto vähemmän. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Kyllä asun... Samat ongelmat olivat jo vuosia sitten kun puhelimessa oli DNA sim. Vaihtoehdot ovat vähissä.

 

Katsotaan onko tuolla VolLTE asetuksen muutoksella vaikutusta. Kovin kauaa en enää kehtaa leikkiä kun tässäkin viestiketjussa tuli esille se, että alueelle ei ole tulossa Telian osalta päivityksiä.

 

 

Kunniamerkki +4

Operaattori on tyytyväinen saatuaan houkuteltua vaihtarin kilpailijalta.

Operaattori on tyytyväinen päästessään eroon asiakkaasta, joka ei ole tyytyväinen.

Asiakas seilaa operaattoreiden välillä yrittäessään löytää samanlaisista ja samanhintaisista liittymistä omaan käyttöönsä sopivan ja ennenkaikkea toimivan - arpapeliä ja voittomahdollisuus kuten Lotossa 7 oikein.

Operaattoreita ei kiinnosta palvelun laatu eikä taso, senhän voi lukea jokaisen nettiyhteisön keskusteluista. Myydään illuusioita kuuluvuudesta ja ennenkaikkea saavuttamattomista nopeuksista.

Kaikki vastuu on siirretty asiakkaalle, jonka pitää asentaa laitteeseensa monensortin analysaattoreita löytääkseen sen operaattorin määrittelemän paikan kartalla, jossa hän saa sen palvelun, jonka on hankkinut ja josta maksaa. Tämä paikka ei ole lähelläkään sitä, missä asiakas haluaa tai pitää olla.

Vastaa