soneran peittoalueen kartta näyttää että olis aito 4G tässä kohteessa mutta ei vaan olekaan. laite e5776
soneran peittoalueen kartta näyttää että olis aito 4G tässä kohteessa mutta ei vaan olekaan. laite e5776
No olipa taas yllätys, että järjestelmissä on jotain pielessä ja väärää informaatiota lähetetään.
Tämä on nyt melko henkilökohtainen kysymys, mutta maksetaanko teidän palkat oikein? Vai onko sielläkin järjestelmään liittyvää ongelmaa.
Ei muuten, mutta kun tuntuu että Telialla on kokoajan jotain järjestelmäongelmaa.
Miten on, saako Telialta minkälaista konsultaatioapua ulkoisten antennien asentamiseen?
Olen laskeskellut, että jos haluaisin mökille Telia 4G verkon kuulumaan, pitäsi rakentaa noin 100 metriä korkea masto.
Saako tällaisen maston pystyttää omalle tontille? Minkälaisia lupia tarvitaan? Mitähän tällainen masto mahtaa kustantaa?
Millaiset perustat vaatii? Pystyykö toteuttamaan ilman harusvaijereita (naapurit ei välttämättä tykkää, jos menen heidän terassin eteen kiinnitämään ko. vaijeria)
Miksi tarvitaan näin rajut järjestelmät? Mökin ja Telian lähimmän 4G tolpan välissä on laskettelumäki, muistaakseni 72 metriä korkea. Tosin tuon nyppylän päällä on Telian 3G-tukiasema ja muiden operaattorien 4G-tukiasema. Nyppylän päällä kyllä Telian 4G kuuluu aika hyvin.
Onneksi en asu yhteisverkon alueella ja on paremmin vaihtoehtoja valita toimiva operaattori.
@AsiakasY@ kirjoitti:
No olipa taas yllätys, että järjestelmissä on jotain pielessä ja väärää informaatiota lähetetään.
Tämä on nyt melko henkilökohtainen kysymys, mutta maksetaanko teidän palkat oikein? Vai onko sielläkin järjestelmään liittyvää ongelmaa.
Ei muuten, mutta kun tuntuu että Telialla on kokoajan jotain järjestelmäongelmaa.
Miten on, saako Telialta minkälaista konsultaatioapua ulkoisten antennien asentamiseen?
Olen laskeskellut, että jos haluaisin mökille Telia 4G verkon kuulumaan, pitäsi rakentaa noin 100 metriä korkea masto.
Saako tällaisen maston pystyttää omalle tontille? Minkälaisia lupia tarvitaan? Mitähän tällainen masto mahtaa kustantaa?
Millaiset perustat vaatii? Pystyykö toteuttamaan ilman harusvaijereita (naapurit ei välttämättä tykkää, jos menen heidän terassin eteen kiinnitämään ko. vaijeria)
Miksi tarvitaan näin rajut järjestelmät? Mökin ja Telian lähimmän 4G tolpan välissä on laskettelumäki, muistaakseni 72 metriä korkea. Tosin tuon nyppylän päällä on Telian 3G-tukiasema ja muiden operaattorien 4G-tukiasema. Nyppylän päällä kyllä Telian 4G kuuluu aika hyvin.
Onneksi en asu yhteisverkon alueella ja on paremmin vaihtoehtoja valita toimiva operaattori.
Palkamaksuun en nyt tässä 4G -verkon kuuluvuus ketjussa ota kantaa.
Järjestelmähäiriöt on aina ikäviä, mutta niitä väkisin joskus ilmenee ja ne korjataan mahdollisimman pian + kehitetään niin ettei samat häiriöt toistuisi.
Tarjoamme kyllä apua asiakkaillemme ulkoisen 4G -antennin hankinnassa ja suuntauksessa. Mitään suuria rakennelmia ei ole tarpeen tehdä, eri verkkokaupoista löytyy kohtuu helposti asennettavia kiinnitystarvikkeita. Antennien ja niiden osiin myyntiin erikoistuneiden liikkeiden asiakaspalvelu auttaa varmasti myös mielellään.
Nyppylän päällä oleva masto kuulostaisi hyvältä paikalta laajentaa 4G -verkkoa, ehkä siellä nähdään tulevien vuosien laajassa 4G -verkon päivityksessä myös meidän 4G tukiasemat. Laaja verkon päivitys liittyy juurikin mainitsemaasi 3G -verkon alasajoon, jota ennen olemme laajentaneet runsaasti 4G -verkkoa vuoden 2023 loppuun mennessä.
Laitan tänne karttakuvan paikasta missä sain jälleen tällä viikolla osakseni useita katkenneita puheluita. En ilmoita näitä enää tekniseen palveluun, koska puhelulokissa minkä olen toimittanut Telialle ko paikka on mainittu.
Mennään nyt kesää kohti ja katsellaan miten puhelut sujuu lomilla ollessa. Paikkakunnat saattavat muuttua. To be continue. 🙂>
"Tarjoamme kyllä apua asiakkaillemme ulkoisen 4G -antennin hankinnassa ja suuntauksessa."
Tämän voin allekirjoittaa. Muutama antenni tullut laitettua ja kun kyseessä on ollut Telian liittymä olen saanut apua suuntaukseen. Siitä kiitos.
@Kuukkelinpuu@ kirjoitti:
Laitan tänne karttakuvan paikasta missä sain jälleen tällä viikolla osakseni useita katkenneita puheluita. En ilmoita näitä enää tekniseen palveluun, koska puhelulokissa minkä olen toimittanut Telialle ko paikka on mainittu.
Mennään nyt kesää kohti ja katsellaan miten puhelut sujuu lomilla ollessa. Paikkakunnat saattavat muuttua. To be continue. 🙂>
"Tarjoamme kyllä apua asiakkaillemme ulkoisen 4G -antennin hankinnassa ja suuntauksessa."
Tämän voin allekirjoittaa. Muutama antenni tullut laitettua ja kun kyseessä on ollut Telian liittymä olen saanut apua suuntaukseen. Siitä kiitos.
Nuolen osoittama kohta on näemmä kahden tukiaseman keskellä. Tässä voisi olla mahdollista, että katkos tapahtuu tukiaseman vaihdoksen vuoksi ns "Handover" tilanne. Pieni katve kartan mukaan myös kuuluvuudessa noilla kohdin on. Laitoin tuosta matkapuhelinverkon asiantuntijalle viestiä jos hän tukiasemien lokien perusteella saisi kiinni yleisestä häiriötä.
@KaPetri "Pieni katve kartan mukaan myös kuuluvuudessa noilla kohdin on."
Tämä oli nyt viimeinen kommentti omaan kuuluvuusongelmaan. Tein jonkin verran kuuluvuus palautetta ja pidin päiväkirjaa liittymäni toiminnasta. Mitään lopullista vastausta en ole saanut.
Ihan vaan nyt rakentavana palautteena: Kun Te Telialla haluatte asiakkaiden ilmoittavan mahdollisista ongelmista, ottakaa palautteet tosissaan ja käykää vuorovaikutteista keskustelua asiakkaan suuntaan. @KaPetri on omalla lyhyellä, mutta asiakkaan huomioivalla vastauksella mahdollisesti pitänyt teillä nyt yhden melkein tyytyväisen asiakkaan.
Katsotaan nyt milloin tänne meille periferiaan tulee tukiasemien päivityksiä. Hyvää kesää.
@Kuukkelinpuu@ kirjoitti:
@KaPetri "Pieni katve kartan mukaan myös kuuluvuudessa noilla kohdin on."
Tämä oli nyt viimeinen kommentti omaan kuuluvuusongelmaan. Tein jonkin verran kuuluvuus palautetta ja pidin päiväkirjaa liittymäni toiminnasta. Mitään lopullista vastausta en ole saanut.
Ihan vaan nyt rakentavana palautteena: Kun Te Telialla haluatte asiakkaiden ilmoittavan mahdollisista ongelmista, ottakaa palautteet tosissaan ja käykää vuorovaikutteista keskustelua asiakkaan suuntaan. @KaPetri on omalla lyhyellä, mutta asiakkaan huomioivalla vastauksella mahdollisesti pitänyt teillä nyt yhden melkein tyytyväisen asiakkaan.
Katsotaan nyt milloin tänne meille periferiaan tulee tukiasemien päivityksiä. Hyvää kesää.
Asiakkaidemme palautteet ovat meille ensiarvoisen tärkeitä ja ne viedään kyllä aina eteenpäin. Kuulemme myös enemmän kuin mielellämme kehitysideoita ja rakentavaa palautetta liittyen tuotteisiin ja palveluihimme, sillä palautteiden avulla voimme kehittää niitä vastaamaan paremmin asiakkaidemme tarpeita. 🙂>
Kiitos, kun olet aktiivisesti jättänyt näitä kuuluvuuspalautteita. Toivotaan, että kyseisellä alueella tuo kuuluvuusongelma parantuisi!
Edelleen yhteisverkon alueella. Telia 140/2,1 ja packet loss 7,9%. Nopeasti bitti kulkee mutta…
Elisan liittymällä 65/39 eikä hävikkiä.
paikka Ylitornion S-marketin piha.
yhteisverkon ylläpito taitaa olla tyyliä: verkko on tehty ja se siitä sitten, jatketaan 5G ensin etelään.
@VMJ@ kirjoitti:
Edelleen yhteisverkon alueella. Telia 140/2,1 ja packet loss 7,9%. Nopeasti bitti kulkee mutta…
yhteisverkon ylläpito taitaa olla tyyliä: verkko on tehty ja se siitä sitten, jatketaan 5G ensin etelään.
Miten mittaat tuota pakcet lossia?
Erikoista noissa tuloksissa on kyllä tuo että sisään tavaraa tulee 140M nopeudella, mutta ulos vain 2M. Kerroit aiemmin ketjussa että testaat samalla puhelimella ja kahdella SIM-kortilla niin onko kyseessä dual-SIM puhelin vai vaihteletko kortteja vuorotellen?
Speedtest.net sovelluksessa on packet loss tuloskin mukana.
äsken mittasin toisinpäin olevia tuloksia:
Telia: 2,94 / 47,2 ja
Elisa: 293 / 47,6.
paikka Karihaaran koulun vieressä Kemissä.
Mittaluurina iPhone 12 Pro jossa eSim Telia ja SIM Saunalahti.
@VMJ@ kirjoitti:
Speedtest.net sovelluksessa on packet loss tuloskin mukana.
äsken mittasin toisinpäin olevia tuloksia:
Telia: 2,94 / 47,2 ja
Elisa: 293 / 47,6.
paikka Karihaaran koulun vieressä Kemissä.
Mittaluurina iPhone 12 Pro jossa eSim Telia ja SIM Saunalahti.
Onko tulokset siis nyt 2,94 download ja 47,2 upload? Oliko nyt packet lossia testin perusteella?
Joskus puhelimet voi myös jakaa tehoja näiden korttien ja niiden yhteyksien välillä, joten pystytkö testaamaan nopeutta ilman toista SIM-korttia? Ainakin Android puhelimella testasin niin voiN kytkeä toisen SIM-kortin pois päältä hetkellisesti. Toinen vaihtoehto on toki ihan fyysisesti poistaa se SIM-kortti ja verrata vaikuttaako se tuloksiin. Ottaisitko myös ylös signaalin vahvuuden (tolpat) testin aikana, onko kuuluvuus testaushetkellä heikko?
Tuossa Karihaaran koulun vieressä olevassa tukiasemassa on joku vikatilanne päällä, nopeus on romahtanut tänään jostain syystä, antaa vain 0.5Mbps nopeuksia omaan käyttöpaikkaani, joka sijaitsee 800m päässä mastosta. Normaalisti tulee niin paljon kuin liittymä antaa myöten. Pitänee odottaa vielä huomiseen josko nopeus palautuisi normaaliksi. Jos ei, niin pitää tehdä vikailmoitus. Olisikohan tuo rankkasade, ja kova tuuli tehnyt jotain tuhoja, tiedä häntä.
@jannyman@ kirjoitti:
Tuossa Karihaaran koulun vieressä olevassa tukiasemassa on joku vikatilanne päällä, nopeus on romahtanut tänään jostain syystä, antaa vain 0.5Mbps nopeuksia omaan käyttöpaikkaani, joka sijaitsee 800m päässä mastosta. Normaalisti tulee niin paljon kuin liittymä antaa myöten. Pitänee odottaa vielä huomiseen josko nopeus palautuisi normaaliksi. Jos ei, niin pitää tehdä vikailmoitus. Olisikohan tuo rankkasade, ja kova tuuli tehnyt jotain tuhoja, tiedä häntä.
Nyt on tiedossa oleva laajempi häiriö, joka vaikuttaa myös Lapin länsipuolella. Häiriö vaikuttaa selvästi myös 4G -verkon nopeuksiin. Korjaamme häiriön mahdollisimman pian.
Joo, yhtä tuskaa on ollut netinkäyttö tänään, nopeus niin hidas ettei jaksa avata edes telian kuuluvuuskarttaa.. Noh, toivottavasti korjaantuu mahdollisimman pian.
Kuukkelinpuun liittymän kuulumiset kuluneelta viikolta...
Nilsiä. Yksi katkennut puhelu ja netin toimivuus todella hidasta. Periaatteessa netin selaaminen täysin mahdotonta. Alueena kinahmi - haluna - sahinpuro. Tukiasema id: 31562, 31956
Kihniö. Ei katkenneita puheluita, mutta netin toimivuus todella hidasta. Selaaminen välttävää. Alueena pyhäniemi. Tukiasema id: 142359
Vieremä. Netin selaaminen siedettävää. Katkennut puhelu, jonka ei olisi tarvinnut mennä poikki kun olin yhteydessä 112 tehtävään liittyen. Tukiasema id: 32579.
Näytti jälleen tulevan kesätarjous Elisalta. Voi olla että skippaan tuon tarjouksen vielä, mutta ei tämä verkon toimivuus vakuuta mitenkään. Kun kyselin paikallisilta miten liittymät toimii heillä niin vastaus oli "ne semmosia olleet jo pitkään". Synttärit kyllä lähestyy ja mietin puhelimen vaihtoa. Samalla menisi liittymäkin helposti vaihtoon.
Tänään lähtee tiedustelupartio pudasjärven ja posion rajalle. Katsotaan miten siellä toimii verkko juhannuksen lähestyessä. Paikallinen tukiasemaverkosto kun on harvaa niin melkein arvaa jo etukäteen, että haasteita tulee olemaan. Yhtään häiriöilmoitusta en tehnyt kun sen tekeminen kesken töiden on "mahdotonta".
Näissä ajatuksissa tällä kertaa. Yhtään hymiötä en tähän nyt keksi.
Kyllähän se alkaa täällä Suomessakin todellinen tarve tupla-sim puhelimille ja kahden eri operaattorin kortille. Ei yhden operaattorin varaan oikein pysty jäämään. Itselläni on sikäli hankala tilanne että ainoastaan Elisa pystyy toimittamaan kotiini toimivan kännykkä verkon, ja sen vuoksi työ että privaliittymä on Elisan verkossa. Mielellään pitäisin liittymät eri verkoissa. En myöskään usko operaattoreiden lupauksiin 4G verkon parantumisesta 5G:n yhteydessä. Tuskin tulee kattavuus parantumaan yhtään. Muutenkin verkon rakentaminen tuntuu olevan hidasta. Telialla ei ole esim Vaasassa menossa oikein mitään aktiviteettejä, eikä kyllä DNA:kaan oikein ole vauhtiin päässyt. Elisalla on pikkasen toinen tilanne.
Hei,
onko tietoa onko rajaseudulla esimerkiksi Pellossa mahdollista saada läppärin kiinteää 4g yhteyttä toiminaan Telian Ruotsin verkon kautta ilman erillisiä vahvistimia. Suomen verkossa 4g yhteydet huonot mutta kartan mukaan Ruotsissa olisi paremmat yhteydet olemassa. Ei vain ole kokemusta millaista signaalia siellä on tarjolla ja voiko sim-korttia pakottaa käyttämään ensisijaisesti Ruotsin verkko?
Huonossa kuuluvuudessa läppärin sisäänrakennettu 4G ei ole hyvä vaihtoehto, ellet ole valmis työskentelemään ulkosalla.
Tällaisissa paikoissa on parempi hankkia joko ulko-LTE reititin tai ulkoantennit ja sisälle LTE-reititin, jossa on antenniliittimet.
Automaattisella verkonvalinnalla päätelaite käyttää aina ensisijaisti kotiverkkoa ja vasta sen puuttuessa siirtyy verkkovierailuun. Manuaalisella verkonvalinnalla voit valita itse käytetyn verkon, mutta sitten laite käyttää vain ja ainoastaan kyseistä verkkoa. Toisin sanoen, siirtyessäsi rajaseudulta sisämaahan, yhteys katkeaa kokonaan, kunnes valitset verkon uudelleen. Tutustu läppärisi LTE-moduulin asetuksiin.
Kaikkiin liittymiin ei sisälly rajaton tiedonsiirto Ruotsissa. Varmista siis, että käyttämässäsi liittymässä on riittävästi tiedonsiirtoa tarpeisiisi, mikäli käytät ruotsalaista verkkoa.
Kaikki operaattorit eivät myöskään välttämättä tykkää, jos liittymää käyttää pelkästään ulkomailla. Itse asiassa Telian Yhteys Mukaan sopimusehdoisssa lukee seuraavaa:
EU/ETA-alueella tapahtuvan ulkomaankäytön seuranta
Telialla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista (puhe, viestit ja netti) käyttöä ja sijaintia EU/ETA-maissa ja
puuttua mahdollisiin väärinkäytöksiin.
Väärinkäytökseksi tulkitaan:
1. Liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden (2) kuukauden ajan neljän (4) kuukauden seurantajakson aikana, edellyttäen lisäksi, että
2. Yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson
aikana.
Väärinkäytöstä annetaan varoitus tekstiviestillä, jossa asiakkaan edellytetään siirtyvän käyttämään liittymää Suomessa seitsemän (7) vuorokauden ajan seuraavan 14 vuorokauden aikana. Mikäli edellä mainittu edellytys ei täyty, Telialla on oikeus periä edellä kuvatusta liittymän väärinkäytöstä lisämaksua liikennelajikohtaisesti.
Mikäli asiakas osoittaa, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.
Päteekö tämä myös EU-maa Ruotsiin, jossa taas kyllä Telia markkinoi rajatonta dataa... Hmm...
@Purnipsi kirjoitti:Kaikki operaattorit eivät myöskään välttämättä tykkää, jos liittymää käyttää pelkästään ulkomailla. Itse asiassa Telian Yhteys Mukaan sopimusehdoisssa lukee seuraavaa:
EU/ETA-alueella tapahtuvan ulkomaankäytön seuranta
Telialla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista (puhe, viestit ja netti) käyttöä ja sijaintia EU/ETA-maissa ja
puuttua mahdollisiin väärinkäytöksiin.
Väärinkäytökseksi tulkitaan:
1. Liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden (2) kuukauden ajan neljän (4) kuukauden seurantajakson aikana, edellyttäen lisäksi, että
2. Yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson
aikana.
Väärinkäytöstä annetaan varoitus tekstiviestillä, jossa asiakkaan edellytetään siirtyvän käyttämään liittymää Suomessa seitsemän (7) vuorokauden ajan seuraavan 14 vuorokauden aikana. Mikäli edellä mainittu edellytys ei täyty, Telialla on oikeus periä edellä kuvatusta liittymän väärinkäytöstä lisämaksua liikennelajikohtaisesti.
Mikäli asiakas osoittaa, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.
Päteekö tämä myös EU-maa Ruotsiin, jossa taas kyllä Telia markkinoi rajatonta dataa... Hmm...
Toisaalta, jos lukee kuin piru raamattua tuota tekstiä niin liittymähän sijaitsee edelleen Suomessa, vaikka käyttäisi Ruotsin verkkoa, joten ehto ei täyty...
@snow28 kirjoitti:
@Purnipsi kirjoitti:Kaikki operaattorit eivät myöskään välttämättä tykkää, jos liittymää käyttää pelkästään ulkomailla. Itse asiassa Telian Yhteys Mukaan sopimusehdoisssa lukee seuraavaa:
EU/ETA-alueella tapahtuvan ulkomaankäytön seuranta
Telialla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista (puhe, viestit ja netti) käyttöä ja sijaintia EU/ETA-maissa ja
puuttua mahdollisiin väärinkäytöksiin.
Väärinkäytökseksi tulkitaan:
1. Liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden (2) kuukauden ajan neljän (4) kuukauden seurantajakson aikana, edellyttäen lisäksi, että
2. Yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson
aikana.
Väärinkäytöstä annetaan varoitus tekstiviestillä, jossa asiakkaan edellytetään siirtyvän käyttämään liittymää Suomessa seitsemän (7) vuorokauden ajan seuraavan 14 vuorokauden aikana. Mikäli edellä mainittu edellytys ei täyty, Telialla on oikeus periä edellä kuvatusta liittymän väärinkäytöstä lisämaksua liikennelajikohtaisesti.
Mikäli asiakas osoittaa, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.
Päteekö tämä myös EU-maa Ruotsiin, jossa taas kyllä Telia markkinoi rajatonta dataa... Hmm...
Toisaalta, jos lukee kuin piru raamattua tuota tekstiä niin liittymähän sijaitsee edelleen Suomessa, vaikka käyttäisi Ruotsin verkkoa, joten ehto ei täyty...
Niin, mutta tulkitaanko verkkovierailu miten? Tuohon olisi hyvä saada jokin täsmennys.
Sopimusehdoissa lukee ainakin näin:
Palvelun käyttö EU- ja ETA maissa,
muissa maissa ja Suomen ja Venäjän raja-
alueilla
Asiakkaan matkustaessa tilapäisesti EU- tai ETA-maissa puheluista
(matka- ja lankapuhelimiin), tekstiviesteistä ja datapalveluista peritään
sama hinta, jonka asiakas maksaa Suomessa, tai pieni lisämaksu, jolle
on säännelty enimmäismäärä. Sama koskee myös puheluiden ja teks-
tiviestien vastaanottoa.
Suomen ja Venäjän raja-alueella Suomen rajojen sisäpuolella auto-
maattista verkonvalintaa käyttävä päätelaite hakee sen viestintäverkon,
jonka kentän voimakkuus on suurin. Asiakkaan tulisi valita manuaali-
sesti päätelaitteen asetuksista oman teleyrityksen verkko välttääkseen
puhelun tai datayhteyden siirtymisen vahingossa ulkomaiseen verk-
koon ja kotimaan hinnoittelua korkeamman verkkovierailuhinnan. Tele-
yrityksellä on velvollisuus antaa ohjeita liittymän käytöstä raja-alueilla.
Asiakas vastaa raja-alueilla ulkomaisen verkon käytöstä aiheutuneista
maksuista, jos hän jättää noudattamatta teleyrityksen ohjeita.
Muissa maissa kuin EU- ja ETA-maissa viestintäpalveluiden ja muiden
palveluiden käytön kustannukset tai päätelaitteen ohjelmistojen tai so-
vellusten automaattisten päivitysten ja taustatehtävien aiheuttamat tie-
donsiirtokustannukset ovat yleensä kotimaan hintoja kalliimpia. Näistä
palveluista ja taustatehtävistä aiheutuneista maksuista vastaa asiakas,
joka voi estää ne esimerkiksi estämällä verkkovierailut (ks. lisäksi oh-
jelmistojen ja sovellusten taustatehtävistä 4.2).
Teleyritys ei vastaa kotimaan palvelun käytön rajoitusten toimimisesta
ulkomailla tai vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevista palve-
lun käytön rajoituksista. Tarkempia tietoja on saatavilla teleyrityksen
verkkosivuilta tai asiakaspalvelusta
@Purnipsi kirjoitti:
Kaikki operaattorit eivät myöskään välttämättä tykkää, jos liittymää käyttää pelkästään ulkomailla. Itse asiassa Telian Yhteys Mukaan sopimusehdoisssa lukee seuraavaa:
EU/ETA-alueella tapahtuvan ulkomaankäytön seuranta
Telialla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista (puhe, viestit ja netti) käyttöä ja sijaintia EU/ETA-maissa ja
puuttua mahdollisiin väärinkäytöksiin.
Väärinkäytökseksi tulkitaan:
1. Liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden (2) kuukauden ajan neljän (4) kuukauden seurantajakson aikana, edellyttäen lisäksi, että
2. Yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson
aikana.
Väärinkäytöstä annetaan varoitus tekstiviestillä, jossa asiakkaan edellytetään siirtyvän käyttämään liittymää Suomessa seitsemän (7) vuorokauden ajan seuraavan 14 vuorokauden aikana. Mikäli edellä mainittu edellytys ei täyty, Telialla on oikeus periä edellä kuvatusta liittymän väärinkäytöstä lisämaksua liikennelajikohtaisesti.
Mikäli asiakas osoittaa, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.
Päteekö tämä myös EU-maa Ruotsiin, jossa taas kyllä Telia markkinoi rajatonta dataa... Hmm...
Roaming, eli verkkovierailu tarkoittaa sitä, että käytät jonkun operaattorin tarjoamia palveluita jonkun toisen operaattorin verkossa, ns. vierailuverkossa. Verkkovierailua on siis myös se kun laitteesi on fyysisesti Suomen puolella, mutta liikenne tapahtuu toisen operaattorin verkossa. Käytöstä sinua veloitetaan tässä tapauksessa roaming-hinnaston mukaan.
Me ilmoitamme sinulle tekstiviestillä havaitusta liittymän väärinkäytöksestä kuten lainaamassasi tekstissä kerrotaankin. Tekstiviestin jälkeen sinulla on vielä mahdollisuus siirtää liittymä käyttämään Telia FI -verkkoa ennen kuin käytöstä ruvetaan veloittamaan roaming-lisämaksua.
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.