Skip to main content

Minkälainen mahdollisuus on testata järjestelmän toinintaa käyttäjän puolelta yhteyden katkostilanteissa.

Ainoa tuntemani tapa saada toivottu yhteyskatko on käyttää prepaidyhteyttä, mutta testaussyklin kesto muodostuu kovin pitkäksi, kun tarve on luokkaa kymmenen minuutin katkoille.

4G modeemin viirrankatkaisu on testattu - näyttää sovellus sisäisesti  toimivan silloin OK. Tilanne on näemmä erilainen siilloin kun yhteys sulkeutuu  ja avautuu Telian päästä.

Ongelma näyttää johtuvan siitä, että Home Assistant -pohjaisella sovelluksella on paikallisen tietokannan lisäksi toinen kanta netissä.  Lisäksi yhteyksiä  on muihin netin pilvipalveluihin. Niitä on yritetty suitsia  kun paikallinen ohjaus on etusijalla. Sovellusta on nyt korjailtu niin, että se toimisi paikallisesti normaalisti.  Testaus tapahtuu niin, että odotetaan seuraavaa prepaidkatkoa ja uutta yhteydenavausta.

Käytössä on Huawein 4G -modeemi. Siinä näyttää olevan muitakin erikoisuuksia. Se menee osittain tai kokonaan jumiin muutaman kerran vuodessa. Stabiilisuuden parantamiseksi siitä on tarkoitus siirtää DNS sovelluspalvelimelle.

Siis miten Teliayhteys taipuu tilaajan ohjaamiin palvelukatkoihin? Prepaid maksukatko on kovin hidas menetelmä.

Jos hankit laskuliittymän, mahtaisikohan dataliikenteen esto toimia testauksessasi?

Dataliikenne estetty

Dataliikenteen estolla varmistat, ettei tiedonsiirtoa käytetä matkapuhelimessasi lainkaan. Puhelut ja tekstiviestit toimivat normaalisti. Huomaathan, että multimediaviestien lähettäminen ja vastaanottaminen ei onnistu.

 

Laskuliittymillä siis Omat Sivut → Liittymäni ja palveluni → liittymän puhelinnumero, Hallinnoi tilausta → Lisäpalvelusi → Rajoitukset, Estot ja rajoitukset, Muokkaa →  Muut rajoitukset, Dataliikenne estetty → päälle → Lähetä tilaus.


Vastaa