Minkälainen mahdollisuus on testata järjestelmän toinintaa käyttäjän puolelta yhteyden katkostilanteissa.
Ainoa tuntemani tapa saada toivottu yhteyskatko on käyttää prepaidyhteyttä, mutta testaussyklin kesto muodostuu kovin pitkäksi, kun tarve on luokkaa kymmenen minuutin katkoille.
4G modeemin viirrankatkaisu on testattu - näyttää sovellus sisäisesti toimivan silloin OK. Tilanne on näemmä erilainen siilloin kun yhteys sulkeutuu ja avautuu Telian päästä.
Ongelma näyttää johtuvan siitä, että Home Assistant -pohjaisella sovelluksella on paikallisen tietokannan lisäksi toinen kanta netissä. Lisäksi yhteyksiä on muihin netin pilvipalveluihin. Niitä on yritetty suitsia kun paikallinen ohjaus on etusijalla. Sovellusta on nyt korjailtu niin, että se toimisi paikallisesti normaalisti. Testaus tapahtuu niin, että odotetaan seuraavaa prepaidkatkoa ja uutta yhteydenavausta.
Käytössä on Huawein 4G -modeemi. Siinä näyttää olevan muitakin erikoisuuksia. Se menee osittain tai kokonaan jumiin muutaman kerran vuodessa. Stabiilisuuden parantamiseksi siitä on tarkoitus siirtää DNS sovelluspalvelimelle.
Siis miten Teliayhteys taipuu tilaajan ohjaamiin palvelukatkoihin? Prepaid maksukatko on kovin hidas menetelmä.