Skip to main content

Hei,

 

4G-liittymämme toimii tällä hetkellä todella hitaalla. Liittymä on 150Mbps, ja tällä hetkellä nopeudet ovat 5,5Mbps sisään ja 0,5Mbps ulos. Missään ei ole häiriötietoja, enkä löydä tietoa että olisi suunniteltua katkoakaan.

 

Onko asialle jotain tehtävissä?

Hei lettutaikina!



 



Minkälainen 4G mokkula/modeemi on kysymyksessä? Ensimmäiseksi voi käynnistää laitteen uusiksi ja kokeilla pakottaa se käyttämään 4G:tä asetuksista.



Lisää ohjeita : https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Hidas-nettiyhteys?id=1128



@lettutaikina kirjoitti:


Hei,



 



4G-liittymämme toimii tällä hetkellä todella hitaalla. Liittymä on 150Mbps, ja tällä hetkellä nopeudet ovat 5,5Mbps sisään ja 0,5Mbps ulos. Missään ei ole häiriötietoja, enkä löydä tietoa että olisi suunniteltua katkoakaan.



 



Onko asialle jotain tehtävissä?






Liittymän normaalivaihteluväli on 5-80Mbps saapuvalta nopeudelta että sielä suhteen normaalia. Lisäksi tuntuu että olet 3G verkossa tai verkon peiton rajamailla koska lähetysnopeutesi on noin alhainen. Vaihteluväli 5-80Mbps koskee siis vain 4G verkkoa.


Kiitos vastauksista. Kaikki normaalit keinot ovat kokeiltu, ja 4G-modeemina on Huawei B593S-22. Modeemi on 4G-tilassa, ja kuuluvuus heittelee nollasta täyteen vähän väliä.


Moro Lettutaikina!

 

Voisit olla meihin yhteydessä vaikka Facebookissa privalla niin voidaan varmistaa, millainen tilanne siellä on. Laita kotiosoite niin voidaan tarkastella mahdollisia ruuhkatilanteita ja tulevia parannuksia. Sellaisen vinkin voisin vielä antaa, että jos alueella on eri 4G-taajuuksia niin voisit kokeilla laitteen verkon valinnaksi valita joko 800MHz taajuuden tai 1800MHz taajuuden ja testata toimiiko kummalla paremmin. Voidaan näitä katsoa kyllä tarkemminkin, jos ole yhteydessä vikapalveluun! :)


CellMapperin kartasta voi yrittää katsoa tukiaseman sijainteja jos sielä alueella on joku käynyt mittailemassa: https://www.cellmapper.net/map?MCC=244&MNC=91



 



Taajuudet näkyy, suuntaukset ja sijannit helposti kartalla. Jos alueella ei ole mittauksia voit tehdä ne jos löytyy Android tai Windows 10 Mobile taskusta...



@olkitu kirjoitti:

@lettutaikina kirjoitti:

Hei,

 

4G-liittymämme toimii tällä hetkellä todella hitaalla. Liittymä on 150Mbps, ja tällä hetkellä nopeudet ovat 5,5Mbps sisään ja 0,5Mbps ulos. Missään ei ole häiriötietoja, enkä löydä tietoa että olisi suunniteltua katkoakaan.

 

Onko asialle jotain tehtävissä?


Liittymän normaalivaihteluväli on 5-80Mbps saapuvalta nopeudelta että sielä suhteen normaalia. Lisäksi tuntuu että olet 3G verkossa tai verkon peiton rajamailla koska lähetysnopeutesi on noin alhainen. Vaihteluväli 5-80Mbps koskee siis vain 4G verkkoa.


Soneralla vaihteluväli on 10-80Mbps eli kysyjän tapauksessa ei täyty edes miniminopeus. Jos signaali tosiaan hyppii nollasta täyteen, niin saattaa olla että laite arpoo 800Mhz ja 1800Mhz verkkojen välillä, joten taajuuden lukitus voisi auttaa, jos kysyjä ei vielä ole sitä kokeillut.



@jannyman kirjoitti:



@olkitu kirjoitti:



@lettutaikina kirjoitti:


Hei,



 



4G-liittymämme toimii tällä hetkellä todella hitaalla. Liittymä on 150Mbps, ja tällä hetkellä nopeudet ovat 5,5Mbps sisään ja 0,5Mbps ulos. Missään ei ole häiriötietoja, enkä löydä tietoa että olisi suunniteltua katkoakaan.



 



Onko asialle jotain tehtävissä?






Liittymän normaalivaihteluväli on 5-80Mbps saapuvalta nopeudelta että sielä suhteen normaalia. Lisäksi tuntuu että olet 3G verkossa tai verkon peiton rajamailla koska lähetysnopeutesi on noin alhainen. Vaihteluväli 5-80Mbps koskee siis vain 4G verkkoa.






Soneralla vaihteluväli on 10-80Mbps eli kysyjän tapauksessa ei täyty edes miniminopeus. Jos signaali tosiaan hyppii nollasta täyteen, niin saattaa olla että laite arpoo 800Mhz ja 1800Mhz verkkojen välillä, joten taajuuden lukitus voisi auttaa, jos kysyjä ei vielä ole sitä kokeillut.






Ei taida onnistua tuo taajuuden lukitus Huawei b593s-22 modeemissa? 4G ja 3G lukitus onnistuu. Puhelimessa eri asia, riippuen puhelimesta.



@jannyman kirjoitti:



@olkitu kirjoitti:



@lettutaikina kirjoitti:


Hei,



 



4G-liittymämme toimii tällä hetkellä todella hitaalla. Liittymä on 150Mbps, ja tällä hetkellä nopeudet ovat 5,5Mbps sisään ja 0,5Mbps ulos. Missään ei ole häiriötietoja, enkä löydä tietoa että olisi suunniteltua katkoakaan.



 



Onko asialle jotain tehtävissä?






Liittymän normaalivaihteluväli on 5-80Mbps saapuvalta nopeudelta että sielä suhteen normaalia. Lisäksi tuntuu että olet 3G verkossa tai verkon peiton rajamailla koska lähetysnopeutesi on noin alhainen. Vaihteluväli 5-80Mbps koskee siis vain 4G verkkoa.






Soneralla vaihteluväli on 10-80Mbps eli kysyjän tapauksessa ei täyty edes miniminopeus. Jos signaali tosiaan hyppii nollasta täyteen, niin saattaa olla että laite arpoo 800Mhz ja 1800Mhz verkkojen välillä, joten taajuuden lukitus voisi auttaa, jos kysyjä ei vielä ole sitä kokeillut.






Ole hyvä ja irtisano sopimus jos ei täytä nopeuslupaustasi. Näin on siis yksinkertaisin :) 



 



Hyvä lisätä tämä vastuulauseke joka jokaisella operaattorilla on. Tähän sitten voidaan aina melkeinpä vedota :) 



 



Hide content

Liittymän käytettävyyteen vaikuttaa mm. verkon poikkeuksellinen yhtäaikaisten käyttäjien määrä. Verkon kuormittumisesta johtuen tiedonsiirto voi lyhytaikaisesti olennaisesti hidastua, katkeilla tai keskeytyä. Katkenneen tai keskeytyneen tiedonsiirtoyhteyden seurauksena tiedostoja tai niiden osia voi hävitä, jäädä saapumatta tai saapua puutteellisina tai virheellisinä. Edellä mainitut seikat kuuluvat tiedonsiirtopalveluiden luonteeseen, eivätkä ne oikeuta hyvityksiin tai vahingonkorvaukseen



@kiisseli67 kirjoitti:



@jannyman kirjoitti:



@olkitu kirjoitti:



@lettutaikina kirjoitti:


Hei,



 



4G-liittymämme toimii tällä hetkellä todella hitaalla. Liittymä on 150Mbps, ja tällä hetkellä nopeudet ovat 5,5Mbps sisään ja 0,5Mbps ulos. Missään ei ole häiriötietoja, enkä löydä tietoa että olisi suunniteltua katkoakaan.



 



Onko asialle jotain tehtävissä?






Liittymän normaalivaihteluväli on 5-80Mbps saapuvalta nopeudelta että sielä suhteen normaalia. Lisäksi tuntuu että olet 3G verkossa tai verkon peiton rajamailla koska lähetysnopeutesi on noin alhainen. Vaihteluväli 5-80Mbps koskee siis vain 4G verkkoa.






Soneralla vaihteluväli on 10-80Mbps eli kysyjän tapauksessa ei täyty edes miniminopeus. Jos signaali tosiaan hyppii nollasta täyteen, niin saattaa olla että laite arpoo 800Mhz ja 1800Mhz verkkojen välillä, joten taajuuden lukitus voisi auttaa, jos kysyjä ei vielä ole sitä kokeillut.






Ei taida onnistua tuo taajuuden lukitus Huawei b593s-22 modeemissa? 4G ja 3G lukitus onnistuu. Puhelimessa eri asia, riippuen puhelimesta.






Kun lähetysnopeus noin alhainen on käyttäjä 3G verkossa tai sitten 4G verkon rajamailla jossa ei taajuuslukosta todennäköisesti edes hyötyä. Kärsii samalla muutkin käyttäjät kun joku nero lukitsee taajuuden sielä verkon rajamailla syö kaikki tukiaseman resurssit saadakseen sen ylimääräisen megan. Minäkin tässä voisin häiritä käyttäjiä menemällä heikkoon alueelle ja lukitsemalla taajuuden ja sitten katsoa kun muut kärsii. Näin langaton toimii, muilla hidastuu kun minä olen sielä häiritsijänä. 


Pikaisella googletuksella onnistuu kyllä taajuuslukitus kyseisellä reitittimellä, mutta joutuu kyllä aika paljon kikkailemaan ja säätämään, joka ei kaikilta onnistu, joten kannattaa varmaan kokeilla muita operaattoreita, jos ei sonera ala pelittämään. Tuo mainittu Huawei B593 on kyllä jo niin outdated malli, että kannattaisi harkita uudemman ostoa. Uusimmissa reitittimissä taitaakin olla kaikissa taajuuslukitus, joka onkin nykyisessä tukiasemaviidakossa lähes pakollinen ominaisuus.


Kiitos vastauksista. Ongelmahan oli siis tilapäinen, ja toistuu aina kun on huono keli. Tuo Huawei B593s-22 on jo ehkä hieman vanhentunut malli, mutta toistaiseksi se on toiminut kuin vanhan pikajunan vessa. Miksi vaihtaa toimivaa?

 

Taajuuden lukitus onnistuu tuolla laitteella, ja tottakai ensimmäisten asioiden joukossa on tuo taajuuden lukitseminen. Silloin kun keli aiheuttaa häiriötä, se on ihan sama minkä taajuuden siihen lukitsee, yhteys toimii todella huonosti silti.

 

En tiedä, kuinka paljon sääilmiöiden aiheuttamiin häiriöihin varaudutaan, mutta yhteys voi siis toimia hitaalla useamman päivän.


Vastaavanlaista ongelmaa ilmenee heikon kuuluvuuden alueilla, jolloin ilman tiheyden lisääntyessä (esimerkiksi sumun aikana) signaalin kantomatka heikkenee. Tähän ei periaatteessa muulla tapaa varauduta kuin verkkoa rakentamalla, jolloin signaalinvoimakkuus kasvaa muutenkin.

 

Kannattaa tosiaan olla yhteydessä meidän vikapalveluun, niinkuin Ilari tuossa vinkkasi, niin saadaan tästä palautetta verkonsuunnitteluun. Voidaan samalla tarkistaa josko alueelle olisi tulossa parannusta. :)



@EsaPi kirjoitti:


Vastaavanlaista ongelmaa ilmenee heikon kuuluvuuden alueilla, jolloin ilman tiheyden lisääntyessä (esimerkiksi sumun aikana) signaalin kantomatka heikkenee. Tähän ei periaatteessa muulla tapaa varauduta kuin verkkoa rakentamalla, jolloin signaalinvoimakkuus kasvaa muutenkin.



 



Kannattaa tosiaan olla yhteydessä meidän vikapalveluun, niinkuin Ilari tuossa vinkkasi, niin saadaan tästä palautetta verkonsuunnitteluun. Voidaan samalla tarkistaa josko alueelle olisi tulossa parannusta. :)






Täällä ainakin eilen illalla oli pienoinen myrsky niin illalla tökki aika pahasti 4G-verkon netti, kun yritin katsella Sonera Viihdettä. Ei onnistunut edes puhelimen kautta kunnolla :)


Vastaa