Ratkaistu

4G yhteys pätkii Puumalassa

  • 17 September 2023
  • 2 kommenttia
  • 175 katselukertaa

Kunniamerkki +1

Asun 2,6 km päässä Telian mastosta Puumalassa, Etelä-Savossa. Käytössäni on Iskra P-60 MIMO suunta-antenni ja TP-Link Archer MR600 reititin. Telian 100mb dataliittymä.
Välillä yhteys on hyvinkin nopea (jopa 90mbps) ja välillä yhteys pätkii kokonaan. Aiemmin yhteys oli OK, mutta toukokuusta -23 alkaen yhteys on ollut ”vaihteleva”.

Onko tiedossa ongelmia tällä alueella vai mistähän johtuu?

icon

Ratkaisu jäseneltä HenriLie 19 September 2023, 09:28

Katso alkuperäinen viesti

Aihe on suljettu kommenteilta.

2 kommenttia

Kunniamerkki

Olisiko häiriöt alkaneet, kun Puumalassa oleva Telian verkko muuttui Suomen Yhteisverkoksi?  Vaikuttaa, että siirryttyessä Yhteisverkkoon häiriöt lisääntyy. Onkohan poistettu tukiasema liittymisen yhteisessä? 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Asun 2,6 km päässä Telian mastosta Puumalassa, Etelä-Savossa. Käytössäni on Iskra P-60 MIMO suunta-antenni ja TP-Link Archer MR600 reititin. Telian 100mb dataliittymä.
Välillä yhteys on hyvinkin nopea (jopa 90mbps) ja välillä yhteys pätkii kokonaan. Aiemmin yhteys oli OK, mutta toukokuusta -23 alkaen yhteys on ollut ”vaihteleva”.

Onko tiedossa ongelmia tällä alueella vai mistähän johtuu?

Moikka @kari1608 ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Puumalan alueella ei näy nyt mitään aktiivista häiriötä, Puumalan kylän läheiset tukiasemat ei ole hälyyttänyt viimeisen kuukauden aikana, eikä alueelta ole tullut vikailmoituksia lähiaikoina. Ongelma voi olla käyttöpaikan kuuluvuudessa, jos reititin vaihtelee eri taajuuksien välillä, mistä se ei aina saa tehokasta yhteyttä. Toki häiriö voi vielä olla verkonkin puolella, mutta näillä tiedoilla vaikea sanoa mitään varmaa.

Suosittelen olemaan asiakaspalveluumme yhteydessä, mistä häiriön tutkintaa voidaan tehdä tarkemmin tunnistautuneena ja liittymätietojen kanssa. Liittymätiedoista tekninen asiakaspalvelu esim. näkee, millä taajuuksilla ja mihin tukiasemaan reititin on ollut yhteydessä. Tutkintaa helpottaa myös paljon, jos otat 3-5 tarkkaa esimerkkiä hidastelusta/pätkinnästä. Esimerkin tulisi sisältää: päivämäärä, tarkka kellonaika, mitä verkkoa laite käyttää, montako tolppaa signaalin vahvuus ja paljonko on lataus- ja lähetysnopeus häiriön hetkellä.
 

Olisiko häiriöt alkaneet, kun Puumalassa oleva Telian verkko muuttui Suomen Yhteisverkoksi?  Vaikuttaa, että siirryttyessä Yhteisverkkoon häiriöt lisääntyy. Onkohan poistettu tukiasema liittymisen yhteisessä? 

Moikka myös @Mattiheikkinen  ja tervetuloa Yhteisöön sinullekkin!

Tämä on hyvä huomio. Kun Suomen Yhteisverkko laajeni, käytiin tukiasemat myös läpi ja osa niistä poistui käytöstä, kun toisia tukiasemia modernisoimalla saatiin mobiiliverkon toimivuus katettua. Toki myös häiriötilanteita on ilmennyt ja niitä on tutkittu ja korjattu aina mahdollisimman nopeasti. Tässä Puumalan alueella ei kuitenkaan ole poistettu tukiasemia tämän yhteydessä, eli ei tällä kertaa selitä tätä häiriötä.