Skip to main content

Ollen huomannut, että viimeisen 2kk aikana 5g nopeus on tippunut ≈940 Mbps  ≈430 Mbps.

Olen kokeillut palauttaa tehdasasetuksiin/ kokeillut muita eri asetuksia. Yhdistänyt suoraan koneeseen, jos ongelma johtuisi reitittimestä. Mikään näistä ei ole vaikuttanut asiaan.

 

5G signaali pyörii siinä -77-80db paikkeilla, joten en usko että se johtuisi heikosta signaalista

 

 


@Newer  kirjoitti:


Ollen huomannut, että viimeisen 2kk aikana 5g nopeus on tippunut ≈940 Mbps  ≈430 Mbps.



Olen kokeillut palauttaa tehdasasetuksiin/ kokeillut muita eri asetuksia. Yhdistänyt suoraan koneeseen, jos ongelma johtuisi reitittimestä. Mikään näistä ei ole vaikuttanut asiaan.





 



5G signaali pyörii siinä -77-80db paikkeilla, joten en usko että se johtuisi heikosta signaalista






Kovasti on yhteyden nopeus laskenut, vaikka vieläkin yhteys toimii minusta hyvällä nopeudella (Itsellä kotona käytössä vain 50/10 VDSL-liittymä).



Ensimmäisenä tietenkin tulee mieleen, että onko alueen 5G-verkkoon tullut lisää liikennettä ja asiakkaita, jonka vuoksi nopeus olisi hiljalleen tasaisesti laskenut. Verkon kapasiteetti ja 5G-yhteyksien keskinopeudet voidaan tarkistaa teknisen asiakaspalvelumme kautta. 



 



Onko muuten kyseessä kiinteä 5G-liittymä ulkoreitittimellä vai yhteys mukaan 5G-liittymä? Jos liittymätyyppi on jälkimmäinen mikä reititin sinulla on käytössäsi?


@KaPetri Joo "kiinteä" ulkoyksikkö on zte mc7010.

Telia myy tuota liittymää, että nopeus on 10-1000 mbps että ”teknisesti” menee myynti spekkiin. Mutta nopeus on tippunut yhtäkkiä noin paljon eikä pikkuhiljaa tippunut. Ja olettaisi että tilanteessa jossa nopeus on tippunut uusien käyttäjien takia niin ”off hours” nopeus nousisi edes vähäsen.


Eikö liittymä siis toimi edes yöaikaan tai aikaisin aamusta sen nopeammin? Onko käytetty 5G-taajuus varmasti n78 , eli 3500 MHz , että ei olisi vaan alueelle tullut jotain 700 MHz peittoaluetta, johon tuo modeemi nappaisi? Kannattaa varmaan tehdä tuo häiriöilmoitus, jotta pääsevät tutkimaan Telian aspan kautta tuota toimintaa.

 

Ollaanko Suomen Yhteisverkon alueella vai Telian omalla verkkoalueella?


@Purnipsi 

Joo kyllä se on n78:sa. ja kellon ajalla ei ole mitään vaikutusta. Pitää varmaa kokeilla laitaa häiriöilmoitusta, on vain huonoja kokemuksia kuin viimeongelmista ei koskaan kuullut mitään takaisin. 😞>


No nyt ei jää signaalitasoista kiinni. Olet varmasti kokeillut yhteysnopeutta reitittimestä verkkopiuhaa pitkin? Tuli vain mieleen, että wifihän saattaa leikata, jos sitä käytit.


pk seutu Telian oman verkon alla


@Purnipsi 

pelkästään rj45 käytössä 🙂, mutta suoraan koneeseen laitettuna ilman reititintä sama tulos. 

 


@Purnipsi @KaPetri Ahaa taisin löytää ongleman lähteen. 

 

Manuaalisesti vaihdoin apn FWA --> Telia Internet

 

 

Ei voi olla, että kaikki ongelmat, jotta minulla on ollut 5g kanssa johtuu telian APN:tä....


No jo on outo juttu. Ei APN vaihto tolleen pitäisi vaikuttaa. Mitäs tekee APN prointernet? Se antaa julkisen vaihtuvan IPv4 osoitteen.


prointernet on sama nopeus kuin fwa. 

Mutta Telia Internet näyttää tällä hetkellä toimivan, se saa olla laastari kunnes jotain virallista kuulee telian päästä.

 



@Newer  kirjoitti:


prointernet on sama nopeus kuin fwa. 



Mutta Telia Internet näyttää tällä hetkellä toimivan, se saa olla laastari kunnes jotain virallista kuulee telian päästä.






HYVIN erikoiselta kuulostava tilanne. Laitan tästä kyselyä tuonne meidän tuote/laite-vastaavalle. Jospa saataisiin tilanne demottua ja selvitettyä minkä vuoksi eri APN asetuksella yhteys menee näinkin paljon hitaammaksi. 



 



Palaan ketjuun kunhan saadaan tätä selviteltyä. Voi olla, että @Newer suosittelemme sinulle myöhemmin ketjussa häiriöilmoituksen kirjaamista, jotta saadaan tarkemmilla tiedoilla tutkittua tilannetta. Mutta koetetaan nyt ensin itse saada toistettua häiriö. 



@KaPetri  kirjoitti:



@Newer  kirjoitti:


prointernet on sama nopeus kuin fwa. 



Mutta Telia Internet näyttää tällä hetkellä toimivan, se saa olla laastari kunnes jotain virallista kuulee telian päästä.






HYVIN erikoiselta kuulostava tilanne. Laitan tästä kyselyä tuonne meidän tuote/laite-vastaavalle. Jospa saataisiin tilanne demottua ja selvitettyä minkä vuoksi eri APN asetuksella yhteys menee näinkin paljon hitaammaksi. 






Demottiin heti aamusta tätä parilla eri laitteella/liittymällä kahdessa eri kaupungissa. Pientä eroa eri APN-asetuksilla saatiin, mutta ei sellaisia eroja, jotka voisivat selittyä muulla kuin tekniikalle tyypillisestä nopeuden vaihtelusta. 



 




@KaPetri  kirjoitti:

Palaan ketjuun kunhan saadaan tätä selviteltyä. Voi olla, että @Newer suosittelemme sinulle myöhemmin ketjussa häiriöilmoituksen kirjaamista, jotta saadaan tarkemmilla tiedoilla tutkittua tilannetta. Mutta koetetaan nyt ensin itse saada toistettua häiriö. 






Koska omilla laitteilla ei tilannetta saatu toistettua pyytäisin sinua @Newer kirjamaan meille häiriöilmoituksen tästä ilmiöstä, jos se vaan edelleen jatkuu. 



Laitathan mukaan ilmoitukseen myös tämän yhteisökeskustelun linkin. 


Vastaa