Skip to main content

Terve. 

Heinäkuussa minulle käytiin asettamassa kiinteä 5g ulkoantenni jonka jälkeen netin käyttöni on ollut yhtä tuskaa. Yhteys saattaa katketa jopa kolme-neljä kertaa tunnissa ja siihen auttaa vaan Poe adapterin virrattomana käyttäminen. Asiakas palvelu on ongelmieni osalta täysin luokatonta. Tieto ei kulje eteenpäin, ei tehdä vika ilmoituksia kunnolla. Vihdoin ja viimein kun tarpeeksi pitkään asiasta valitin minulle käytiin asettamassa uudet laitteet mikä ei kuitenkaan vikaan auttanut. Nyt sitten taas alkoi sama oravanpyörä asiakaspalvelun kanssa. Viime keskiviikkona soitin ensimmäisen kerran ja lupasivat että torstaina joku soittaa minulle vikapuolelta. No eipä kukaan soittanut ja nyt maanantaina kun soitin ei ollut tehty vika ilmoitusta eikä mitään tietoa koko asiasta. Onko tässä nyt ainoa mahdollisuus purkaa sopimus 5g laitteista ja vaihtaa operaattoria vai onkohan ne asentajan mainitsemat uudet laitteet koska tulossa telialle jos niistä vaikka olisi apua. Asentaja sanoi että liki puolet tämän hetken laitteista on viallisia jo paketista otettaessa. Tällähetkellä itselläni on käytössä toinen laite Elisalta joka toimii moitteetta. Harmittaa vaan maksaa kahdesta liittymästä. 

Moikka @Taapo83 ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Ikävä kuulla kaikista haasteista, joita yhteyden käyttöönoton jälkeen on ilmennyt, itse yhteydessä kuin sen häiriöiden selvittämisen suhteen asiakaspalvelussa. On totta, että Yhteys kotiin kiinteä 5G -palvelun laitteilla on ollut ongelmia. Ongelmat ei kuitenkaan ole niin laajat, että puolet laitteista ei toimisi, mutta osalla on laitteiden vaihto ollut tarpeen osana häiriönkorjausta.

Milloin laitteet käytiin vaihtamassa sinulle? Saitko sen jälkeen viestiä meiltä, että tekemäsi häiriöilmoitus on kuitattu korjatuksi ja pyydettiinkö siinä vastaamaan viestiin, jos ongelma jatkuu edelleen? Yleensä laitteiden vaihdon jälkeen on seurataan, että yhteys toimii normaalisti, eli sitä aiemin tehtyä häiriöilmoitusta ei heti suljeta pois.


Laitteet asennettiin noin 3 viikkoa sitten. Häiriöilmoitus on kuitattu jo ennen kun asentaja kävi. Eli ilmeisesti siirretty vaan asentajan kontolle hommat. Kuten sanoin niin oravan pyörä alkoi alusta ja taas odotetaan. Onko ne nokian laitteet koska tulossa telialle kun nuo ZTE laitteet ovat noin onnettomia. 


Laitteet asennettiin noin 3 viikkoa sitten. Häiriöilmoitus on kuitattu jo ennen kun asentaja kävi. Eli ilmeisesti siirretty vaan asentajan kontolle hommat. Kuten sanoin niin oravan pyörä alkoi alusta ja taas odotetaan. Onko ne nokian laitteet koska tulossa telialle kun nuo ZTE laitteet ovat noin onnettomia. 

Häiriöilmoituksen käsittelyssä ja siitä viestimisessä on siis selvästi parannettavaa, ettei pääse käymään näin. Kerromme tästä palautteen eteenpäin häiriöilmoituksen prosessista. Oletko saanut nyt uudesta häiriöilmoituksesta uutta tietoa?

Tarkistimme myös tuota ZTE -laitteiston toimivuutta ja asentajan kommentti ei pidä paikkaansa, vaan vain pieni osa meiltä toimitetuista laitteista osana Yhteys kotiin kiinteä 5G -palvelua ei ole toiminut uutena. Tähänkin on jo aloitettu selvitystyö, eikä toimimattomia laitteita mene tällä hetkellä asennettavaksi. Erikseen on ongelmatilanteet, missä verkko ja laite ei saa hyvää yhteyttä muodostettua tai asetuksissa on virheitä, nämä ei ole kuitenkaan rikkinäisiä laitteita.

Kerromme mahdollisista laitevaihdoista sitten, kun se on ajankohtaista.


Vihdoin ja viimein sain uudet Nokian laitteet seinään ja ongelmat hävisivät kuin taika iskusta. Nyt on kohta viikko rullattu ilman että netti olisi katkennut tai ollut mitään ongelmia. Itse kuitenkin uskoisin että teiltä sieltä telialta lipsahtaa B-luokan laitteita kuluttajille melko tavalla koska itse sain kahdet toimimattomat laitteet tänä aikana. Minullakin siis laitteet vaikuttivat toimivan mutta eivät sitten kuitenkaan toimineet niinkuin pitäisi. 


Vihdoin ja viimein sain uudet Nokian laitteet seinään ja ongelmat hävisivät kuin taika iskusta. Nyt on kohta viikko rullattu ilman että netti olisi katkennut tai ollut mitään ongelmia. Itse kuitenkin uskoisin että teiltä sieltä telialta lipsahtaa B-luokan laitteita kuluttajille melko tavalla koska itse sain kahdet toimimattomat laitteet tänä aikana. Minullakin siis laitteet vaikuttivat toimivan mutta eivät sitten kuitenkaan toimineet niinkuin pitäisi. 

Kiinalaiset rimpulat ovat kiinalaisia rimpuloita.

Saisitko @Taapo83  tänne Yhteisöön kuvia uudesta Nokialaisesta ja mahdollisesti vähän tarkempia tietoja.

Olettaisin , että kyseessä on uusi Nokia FastMile 5G receiver. Vai olenko väärässä??

En panisi pahakseni , vaikka Teliakin laittaisi laitteen tiedot tukisivuilleen. Olisiko laitetta saatavilla erikseen ilman asennusta ja liittymää??


Vihdoin ja viimein sain uudet Nokian laitteet seinään ja ongelmat hävisivät kuin taika iskusta. Nyt on kohta viikko rullattu ilman että netti olisi katkennut tai ollut mitään ongelmia. Itse kuitenkin uskoisin että teiltä sieltä telialta lipsahtaa B-luokan laitteita kuluttajille melko tavalla koska itse sain kahdet toimimattomat laitteet tänä aikana. Minullakin siis laitteet vaikuttivat toimivan mutta eivät sitten kuitenkaan toimineet niinkuin pitäisi. 

Kiinalaiset rimpulat ovat kiinalaisia rimpuloita.

Saisitko @Taapo83  tänne Yhteisöön kuvia uudesta Nokialaisesta ja mahdollisesti vähän tarkempia tietoja.

Olettaisin , että kyseessä on uusi Nokia FastMile 5G receiver. Vai olenko väärässä??

En panisi pahakseni , vaikka Teliakin laittaisi laitteen tiedot tukisivuilleen. Olisiko laitetta saatavilla erikseen ilman asennusta ja liittymää??

Tosiaan kyseessä on juuri tämä fastmile 5g receiver. Tarvii joskus käydä nappaamassa kuva siitä kun on vähän mukavampaa keliä. Pääasia että netti nyt toimii niinkuin kuuluukin


Tosiaan kyseessä on juuri tämä fastmile 5g receiver. Tarvii joskus käydä nappaamassa kuva siitä kun on vähän mukavampaa keliä. Pääasia että netti nyt toimii niinkuin kuuluukin

Käypä täällä kertoilemassa , miten laite toimii , kun siitä on vähän pidempiaikaista kokemusta.


Olettaisin , että kyseessä on uusi Nokia FastMile 5G receiver. Vai olenko väärässä??

En panisi pahakseni , vaikka Teliakin laittaisi laitteen tiedot tukisivuilleen. Olisiko laitetta saatavilla erikseen ilman asennusta ja liittymää??

Yhteys kotiin kiinteä 5G -palvelun ulkoyksikkö on nyt vaihtunut ja nykyisin asennuksen yhteydessä tulee Nokian ulkoyksikkö. Ohjeet tästä palvelusta tullaan päivittämään piakkoin, myös kuva ulkoyksiköstä on tarkoitus lisätä sivulle.

Nokian ulkoyksikköä ei ole mahdollista tilata erikseen,sitä toimitetaan vain Yhteys kotiin kiinteä 5G -palvelun mukana.


Fastmile on laatulaite, sitä on tullut käytettyä jonkun aikaa ja eipä mitään mainittavaa ongelmaa ole ollut.


Fastmile on laatulaite, sitä on tullut käytettyä jonkun aikaa ja eipä mitään mainittavaa ongelmaa ole ollut.

Että sillä tavalla. 😀

Ei puutu kuin , että saisi sellaisen ihan erikseen ostaa jostakin ilman liittymää ja asennuspalvelua. Mikähän mahtaisi olla hinta??

PS.Tämmöisen sivuston bongasin , joka antaa ymmärtää , että ainakin osittain suunnittelu on tehty Californiassa. Ei kuitenkaan mitään kiinalaista halpakamaa.

https://www.red-dot.org/project/nokia-fastmile-5g-receiver-53540


Fastmile on laatulaite, sitä on tullut käytettyä jonkun aikaa ja eipä mitään mainittavaa ongelmaa ole ollut.

Että sillä tavalla. 😀

Ei puutu kuin , että saisi sellaisen ihan erikseen ostaa jostakin ilman liittymää ja asennuspalvelua. Mikähän mahtaisi olla hinta??

PS.Tämmöisen sivuston bongasin , joka antaa ymmärtää , että ainakin osittain suunnittelu on tehty Californiassa. Ei kuitenkaan mitään kiinalaista halpakamaa.

https://www.red-dot.org/project/nokia-fastmile-5g-receiver-53540

Kiinassa tuokin on valmistettu, mutta ei kaikki siellä valmistettava ole ehkä sitä huonointa bulkkia. Ainakin laite on erittäin laadukkaasti viimeistelty ja materiaalit vaikuttavat ammatimaisilta vs ZTE. Laatu on ulkoisesti ainakin sitä tasoa, kuin mitä eräät Huawein Pro-sarjan ulkolaitteet olivat. Softa niissä ehkä ei ollut hyvää. Harmi, ettei ilman liittymää voi laitetta ostaa.


Kiinassa tuokin on valmistettu, mutta ei kaikki siellä valmistettava ole ehkä sitä huonointa bulkkia. Ainakin laite on erittäin laadukkaasti viimeistelty ja materiaalit vaikuttavat ammatimaisilta vs ZTE.

Se , että laite on valmistettu Kiinassa , on eri asia kuin että se on suunniteltu Kiinassa. Myös Iphonet suurimmalta osin valmistetaan Kiinassa ja ainakin jotkut väittävät niitä laatutuotteiksi. 😊


Myös Iphonet suurimmalta osin valmistetaan Kiinassa ja ainakin jotkut väittävät niitä laatutuotteiksi. 😊

Väittävät laatutuotteiksi 🤣 Ei hitsi, nyt päähän jäi soimaan Jean Pierre-Kusela – Naurava kulkuri.

… kauniiksi mainitun.
Ha ha ha ha ha
Kaunis… kauhee, rupikonna.


Myös Iphonet suurimmalta osin valmistetaan Kiinassa ja ainakin jotkut väittävät niitä laatutuotteiksi. 😊

Väittävät laatutuotteiksi 🤣 Ei hitsi, nyt päähän jäi soimaan Jean Pierre-Kusela – Naurava kulkuri.

… kauniiksi mainitun.
Ha ha ha ha ha
Kaunis… kauhee, rupikonna.

Juuri näin. Sanoinkin , että jotkut väittävät niitä laatutuotteiksi. Itselläni ei ole mitään Applen kamaa , eikä tule. 😊


Myös Iphonet suurimmalta osin valmistetaan Kiinassa ja ainakin jotkut väittävät niitä laatutuotteiksi. 😊

Väittävät laatutuotteiksi 🤣 Ei hitsi, nyt päähän jäi soimaan Jean Pierre-Kusela – Naurava kulkuri.

… kauniiksi mainitun.
Ha ha ha ha ha
Kaunis… kauhee, rupikonna.

Juuri näin. Sanoinkin , että jotkut väittävät niitä laatutuotteiksi. Itselläni ei ole mitään Applen kamaa , eikä tule. 😊

Ei kovin montaa merkkiä valmisteta muualla kuin Kiinassa : Puhelimet Euroopasta


Ei kovin montaa merkkiä valmisteta muualla kuin Kiinassa : Puhelimet Euroopasta

Näinhän se on , valitettavasti. Huoltovarmuuden kannalta tuotannon pitäisi olla hajautettu ympäri maailmaa tai ainakin Euroopan osuuden pitäisi olla suurempi. Tavaroiden rahtaaminen Kiinasta aiheuttaa hiilidioksiidipäästöjä melkoisesti.

Se tosin on sanottava , että vaikka länsimaisten yritysten tehtaat ovat Kiinassa , niin niiden tuotantolinjat/laitteistot ovat länsimaisia ja linjoilta tulevat tuotteet on länsimaissa suunniteltuja.

Se on ihan eri asia kuin Kiinassa suunnitellut halpatuotteet. Yritykset hakevat Kiinasta lähinnä vain säästöjä työvoimakustannuksiin.


Kohta on uusi laite ollut pari viikkoa seinässä ja ongelmia ei ole ollut. Netti on toiminut niin kuin pitääkin ja nopeudet on ollut kokoajan vähintään 100/20 mistä olen maksanutkin. Menisi paljon kovempaakin mutta nopeus on rajoitettu. Tosiaan laitteet on kyllä ihan eri tuntuisetkin. ZTE oli kuin helistin ja taas nokia tuntui heti kädessäkin laadukkaalta.


Kohta on uusi laite ollut pari viikkoa seinässä ja ongelmia ei ole ollut. Netti on toiminut niin kuin pitääkin ja nopeudet on ollut kokoajan vähintään 100/20 mistä olen maksanutkin. Menisi paljon kovempaakin mutta nopeus on rajoitettu. Tosiaan laitteet on kyllä ihan eri tuntuisetkin. ZTE oli kuin helistin ja taas nokia tuntui heti kädessäkin laadukkaalta.

Hienoa kuulla. Minulla on toisaalla samanlainen ZTE (MC 7010) DNA:n brändäämänä. Siinä ei ole ollut ongelmia, ainakaan tähän asti. Laite on reitittävässä tilassa. Mutta onhan tuo Nokian ja ZTE:n valmistuslaatujen erot kuin yö ja päivä. Muuten, millainen johto PoE-adapterilta laitteelle tuli? Onko pitkä lattakaapeli? Ikkunalasiin sitä ei sinulla taidettu asentaa? 


Laite asennettiin ulos katon rajaan. Kaapeli joka tulee laitteelta sisälle on huomattavasti paksumpi kun edellisessä laitteessa. Myös liittimet olivat eripäin joten kaikki jouduttiin vetämään uusiksi. 


ZTE MC801A-laitteesta voi kertoa sellaista, että se toimii paremmin, kun sen ajastaa boottaamaan joka yö.

Se on jännä, että upload hyppää 50Mb => 90Mb, kun vehkeen boottaa. Voihan se toki olla keskuksestakin kiinni, mutta Sampan puhelin jostain syystä siirtelee ihan mallikkaasti ilman boottia.


Terve. 

yhteys saattaa katketa jopa kolme-neljä kertaa tunnissa ja siihen auttaa vaan Poe adapterin virrattomana käyttäminen.

 

Minulla muuten sama vika, mutta ei ihan noin taajaan katkeile. Useimmiten ongelma tulee esiin kun esim. aamulla käynnistän koneen tai tv:n. Yleisesti ottaen joka kerta kun jotain laitetta käyttäen yritän nettiin, saa jännitellä miten käy, meneekö vai täytyykö könytä pöydän alle nykimään tuo PoE irti pistorasiasta. Sillä se on tähän saakka korjaantunut. Nokian ulkoyksikkö ja Technicolor reititin.

Jos Telia haluaa auttaa, niin yhteyttä saa ottaa. Katselin äsken vikailmoituksen tekoa, mutta se jäi kohtaan jossa valitaan liittymän tyyppi, vaihtoehtoina oli vain ADSL ja Kaapeli. Tämä 5G ei kai liene kumpikaan.


Nyt alkaa olemaan systeemi kohdillaan. ZTE MC8020 ja MC801A sekä TP-Link ER605.

Onneksi työnantajat maksaa netit ja ovat vielä samalta ISP:ltä.

Jotenkin vaan tuntuu, ettei oikeen yksi ”5G” riitä. 


Minulla muuten sama vika, mutta ei ihan noin taajaan katkeile. Useimmiten ongelma tulee esiin kun esim. aamulla käynnistän koneen tai tv:n. Yleisesti ottaen joka kerta kun jotain laitetta käyttäen yritän nettiin, saa jännitellä miten käy, meneekö vai täytyykö könytä pöydän alle nykimään tuo PoE irti pistorasiasta. Sillä se on tähän saakka korjaantunut. Nokian ulkoyksikkö ja Technicolor reititin.

Jos Telia haluaa auttaa, niin yhteyttä saa ottaa. Katselin äsken vikailmoituksen tekoa, mutta se jäi kohtaan jossa valitaan liittymän tyyppi, vaihtoehtoina oli vain ADSL ja Kaapeli. Tämä 5G ei kai liene kumpikaan.

Oletko pannut merkille, että palaako teknikolorissa WAN portin merkkivalo takana, kun yhteys on jumissa? 

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Eipä ole tullut katsottua WAN portin merkkivaloa. Mutta enköhän minä piakkoin pääse tarkastamaan asian. Tänään ei ole oikein toiminut mikään, telkkarissa pyörii ympyrä, 2 tai 3 PoE:n virtajohdon irroitusta, speedtest huonoimillaan 17mbps. Telian asiakkaana on kivaa, jee!


Minulla muuten sama vika, mutta ei ihan noin taajaan katkeile. Useimmiten ongelma tulee esiin kun esim. aamulla käynnistän koneen tai tv:n. Yleisesti ottaen joka kerta kun jotain laitetta käyttäen yritän nettiin, saa jännitellä miten käy, meneekö vai täytyykö könytä pöydän alle nykimään tuo PoE irti pistorasiasta. Sillä se on tähän saakka korjaantunut. Nokian ulkoyksikkö ja Technicolor reititin.

 

Onko sinulla mahdollisuutta tehdä sellainen testaus, että kytket päätelaitteen, esim. tietokoneen, suoraan PoE-adapterin LAN-IN -porttiin ilman Technicolor -palvelureititintä? Näin saataisiin varmuus katkeaako yhteys kokonaan ulkoyksiköltä / muuntajalta vai onko Technicolor ongelman aiheuttaja.

Tästä löydät vielä yleisiä ohjeita asiakastuestamme kiinteän 5G:n ongelmatilanteisiin sekä laiteohjeen Technicolorille. Näistä voi olla apuja.

Jos häiriöt vaikuttavat johtuvan Technicolor -reitittimestä, eli katkoja ei ilmene suoraan PoE-adapterista testattuna, voit kokeilla vielä tehdä tehdasasetuspalautuksen Technicolorille. Jos se ei auta, voimme takuuvaihtaa laitteen tarvittaessa uuteen. Katkojen jatkuessa PoE-adapterin kautta suoraan testattuna, viittaa häiriö taas enemmän verkon puolelle. Tätä pystymme parhaiten tutkimaan tarkoilla esimerkeillä katkojen ajankohdista (2-3 kpl). Tällaisessa tilanteessa suosittelen olemaan yhteydessä laitteidesi ääreltä asiakaspalveluumme.