Onko muilla 5G-yhteyden pätkimistä puhelimen liittymässä? Aikaisemmin 4G-yhteys samassa puhelimessa (iPhone 13 Pro) toimi ongelmitta mutta nyt Elisan ja Telian 5G-yhteydellä esim. hotspotin kautta läppärin nettiyhteys katkeaa 15min - 30min kuluessa. Myös puhelimella nettiä selatessa ajoittain näytölle ilmestyy viesti: Olet offline-tilassa ja hetken kuluttua yhteys palautuu. Tätä ei tapahtunut 4G-yhteydellä. Pitääkö pakottaa puhelin käyttämään 4G-yhteyttä?
Olen itse huomannut ajoittain sellaista, että puhelinlaite ilmoittaa 5G-verkossa "olet offline-tilassa" tai "yhteys on palautettu" (Samsung Galaxy Z Fold 3, Xiaomi Mi 11 lite 5G), kun yhteyttä käyttää. En ole aivan varma, onko se johtunut puhelimen ohjelmiston virheestä, sillä nyt joidenkin ohjelmistopäivitysten jälkeen tuota ei mielestäni ole niin usein tullut. Voi olla myös, että Telia on jotain päivittänyt 5G-tukiasemassaan siten, että laite ei tuota virhettä niin usein anna.
Tuo virhehän tarkoittaa sitä, että jostain syystä datayhteys katkeaa. Syitä voi olla vaikka liian heikko signaali, eli jos puhelin ei kuule tukiasemaa, niin yhteys katkeaa. Kyseessä voi olla myös puhelinlaitteen ohjelmistovirhe, eli jokin ohjelmistossa oleva juttu saa yhteyden katkeamaan.
Oletko Telian Omilta Sivuilta katsellut liittymäsi osalta mikä on datayhteyksien onnistumisprosentti?
Yksi syy voi olla myös puhelimen ylikuumentuminen ja verkkoyhteyden katkaisu lämmönhallintatoimena. 5G-yhteys ja yhteyden jako ja erityisesti jokin paljon dataa siirtävä sovellus voi kuormittaa puhelinta niin, että lämpötila nousee ja rasittavista toimista ensinnä 5G-yhteys katkaistaan. Tuo on hyvin yleinen tapa hallita laitteen lämpöä ja sitä tapahtuu miltei kaikilla matkapuhelimilla. Puhelin ei vielä tarvitse tuntua kuumalta, mutta jokin 15-30min jatkuvaa datakäyttöä kuulostaa juuri riittävältä saamaan tuon lämpökatkaisun tapahtumaan. Sinänsä katkaisu pitäisi olla melko saumaton, koska 5G-yhteys vain poistetaan käytöstä 4G:n rinnalta ja yhteys jatkuu 4G-yhteytenä.
Ihmeellistä pätkimistä on tullut havaittua. Olen sitä hieman pitänyt puhelimen ongelmana, kun suoralla ip-osoitteella ei löydy välillä palvelinta. Nyt uutena on tullut mukaan sellainen, että wlanista poistuessa 5G pariin siirtyessä on hetki radiohiljaisuutta, ei liiku mitään. Ei ole mihinkään kriittiseen tämä nykyinen 5G kyllä, liikaa muuttujia verkossa ja päätteissä.
Ylikuumenemista ei ole havaittavissa ja muutenkin kaikki on ennallaan edelliseen 4G-yhteyden aikaan, jolloin kaikki toimi hienosti. Netti-yhteys on moitteeton (neljä palkkia lähes koko ajan) ja nopeus on luvatun nopea. Ainoastaan tuo pätkiminen ilmestyi kuvaan mukaan 5G-yhteyden myötä. Telian omilta sivuilta en ole tutkinut liittymän datayhteyksien onnistumisprosenttia. Täytyy tutkia mutta muuten yhteys toimii kyllä lähes koko ajan. Pätkiminen on vain raivostuttavaa, etenkin hotspotin kautta nettiä jaettaessa, koska läppäri ei yhdistä automaattisesti uudestaan pätkimisen jälkeen.
Nyt viikonlopun ajan tein töitä läppärillä siten, että puhelin oli pakotettu 4G-yhteyteen ja siitä netin jako hotspptin kautta läppäriin. Yhteys ei pätkäissyt kertaakaan viikonlopun aikana. Syy on siis selvästi tuossa 5G-yhteydessä, jonka yhteys pätkäisee 15 - 30 minuutin välein.
Kuten ensimmäisessä vastauksessa oli jo pohdittu, niin onkohan mahdollista, että se puhelin katkaisee lämpiämisen takia sen yhteyden? Testasin taannoin työkäytössä Oneplus 9 Prolla 5G yhteyttä läppärille ja sehän pätki sitä lämpiämisen takia vähän väliä, ilmoitti kyllä siitä ja poisti kätevästi vielä sen wlan hotspotin.
Lämpenemisestä tai ylikuumenemisesta ei ole kyse. Ihan hyvä veikkaus mutta ei ole siitä kiinni tässä tapauksessa.
Ei Oneplus kovin kuumaksi tullut, hieman turhan herkkä lämpiämisistä ilmoittelemaan.
Itsellä tämä näinkin vanha ongelma tuli ajankohtaiseksi kun päivittiviät verkkoon jotain 5G kikkuroita (ilmoittivat että verkossa katkoksia päivitysten vuoksi). Ja nyt ei nettiythyes pysy kassa - eikä enää edes modeemin WLAN.
Itsellä tämä näinkin vanha ongelma tuli ajankohtaiseksi kun päivittiviät verkkoon jotain 5G kikkuroita (ilmoittivat että verkossa katkoksia päivitysten vuoksi). Ja nyt ei nettiythyes pysy kassa - eikä enää edes modeemin WLAN.
Oletko havainnut ongelmia tietyssä sijainnissa vai yleisesti kaikkialla näiden päivitysten jälkeen? Tarkennatko vielä, että onko laitteella ongelmia myös Wifi-yhteyksien kanssa mobiilidatan lisäksi.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.