En tiedä mihin pitäisi antaa asiakaspalaute joten annan sen tänne.
Poikani on valittanut pidemmän aikaa että nettiyhteytemme on huono, viime viikolla vihdoin kerkesin tutkimaan asiaa ja todellakin nopeudet on tipahtaneet todella rajusti. Meillä on kodin Netti joka lupaa nopeudeksi 10-50 Mbps ja pojalla puhelimessa max.100 Mbps liittymä. Nopeustestillä nopeudet liikkuvat pääsoin n.2-5 Mbps:n luokkaa, pahimmillaan alle 1.
Soitin asiasta Telian asiakaspalveluun . Ensimmäisen soiton aikana tietenkin tarkastetaan verkon tilanne ja kaikki oli kunnossa. Sen jälkeen ohjeistettiin resetoimaan modeemi (jonka olen kyllä tehnyt aiemmin) ja tilanne hieman parani, mutta ei pysyvästi eikä 10Mbps tavoitettu lähellekään. Seuraava ohje oli pakottaa modeemi tietylle taajuudelle ja kokeilla sitten. Mutta asiakaspalvelu ei voinut tässä auttaa, he ohjeistivat ottamaan yhteyttä Telia helppiin koska kyseessä on laitetuki.
No koska helppi maksaa yli 2 eur/min, niin pihinä miehenä en soittanut ensin, vaan selvitin netistä miten taajuuden saa lukittua. Tämä varmasti tiedettiin myös asiakaspalvelussa. No ohjeet löytyi helposti, mutta ongelmaksi muodostui että meidän modeemin valikosta ei löytynyt 4G vaihtoehtoja joissa olisi taajuus lukittu, vain pelkkä 2G,3G,4G. Tämä modeemi on Telian toimittama n.2kk sitten, koska aiempi modeemi hajosi ja meni takuuseen.
Koska valikkoja ei löytynyt, soitin Telia helppiin. Kävi ilmi, ettei laitteestani löydy valikkoja joita pitäisi ja esim. Suomen kieli ei ollut valittavissa ollenkaan. Tuon 20 min puhelun lopputulos oli että minun oli soitettava Huawein asiakaspalveluun jonne sain numeron. Soitin ja tämän puhelun lopputulos oli se, että minun laitteestani löytyy ne valikot mitä laitetoimittajan softa sisältää ja heidän kommentin mukaan todennäköisesti Telia on ladannut laitteeseen oman softan. Ohjeistus oli että soittaa takaisin Telia asiakaspalveluun.
No soitimpa taas telian asiakaspalveluun. Kerroin ties monennen kerran hetun ja osoitteen. Luonnollisesti asiakaspalvelusta vastasi eri henkilö jolle koko juttu piti kertoa alusta loppuun uudestaan. No taas tarkastettiin verkko ja resetoitiin modeemia. Yllättäen tämä asiakaspalvelija tiesikin mistä 4G taajuudeen voi lukita ja sitäkin vatvottiin taas kerran muttako ei löydy valikkoja niin ei löydy. Vatvottiin asiaa edestakaisin ja loppujen lopuksi palaute oli että Telialla on kapasiteettiongelma alueella ja viesti välitetään suunnittelupuolelle mutta mitään ei pystytä lupaamaan asian suhteen. Tämän puhelun aikana niin sanotusti hitsasi kiinni ja annoin asiakaspalautetta. Asiakaspalvelija otti kyllä itseensä koska soitti minulle jopa takaisin ja kertoi että alueelta on vastikään tehty toinenkin ilmoitus vastaavasta asiasta. Tämä palaute ei ole palaute huonosta asiakaspalvelijasta, he tekevät vain työtänsä heille annetuissa puitteissa.
Eli summarum.
Olen tilannut Telialta kodin mobiilinetin joka sopimuksen mukaan tarjoaa min.10 MBps ja max 50 MBps nopeuden. En saa tilauksen ja sopimuksen mukaista tuotetta ja ilmoitan asiasta asiakaspalveluun.
Lopputulos. Vietän 2 tuntia puhelimessa, se maksaa 40eur teliahelpin taksoilla ja lopputulokseksi saan vastauksen että Telialla on kapasiteetti ongelma.
Eli 2 tuntia asiakkaan aikaa, 40 eur siitä asiakkaalle maksua ja lopputuloksena toimittaja ilmoittaa ettei voi toimittaa asiakkaan tilaamaa palvelua.
Miten meni niinku omasta mielestä?
Ja mihin voin laittaa virallisesti reklamaation?