Skip to main content

En tiedä mihin pitäisi antaa asiakaspalaute joten annan sen tänne.

Poikani on valittanut pidemmän aikaa että nettiyhteytemme on huono, viime viikolla vihdoin kerkesin tutkimaan asiaa ja todellakin nopeudet on tipahtaneet todella rajusti. Meillä on kodin Netti joka lupaa nopeudeksi  10-50 Mbps ja pojalla puhelimessa max.100 Mbps liittymä. Nopeustestillä nopeudet liikkuvat pääsoin n.2-5 Mbps:n luokkaa, pahimmillaan alle 1.

 

Soitin asiasta Telian asiakaspalveluun . Ensimmäisen soiton aikana tietenkin tarkastetaan verkon tilanne  ja kaikki oli kunnossa. Sen jälkeen ohjeistettiin  resetoimaan modeemi (jonka olen kyllä tehnyt aiemmin) ja tilanne hieman parani, mutta ei pysyvästi eikä 10Mbps tavoitettu lähellekään.  Seuraava ohje oli pakottaa modeemi tietylle taajuudelle ja kokeilla sitten. Mutta asiakaspalvelu ei voinut tässä auttaa, he ohjeistivat ottamaan yhteyttä Telia helppiin koska kyseessä on laitetuki.

No koska helppi maksaa yli 2 eur/min, niin pihinä miehenä en soittanut ensin, vaan selvitin netistä miten taajuuden saa lukittua. Tämä varmasti tiedettiin myös asiakaspalvelussa. No ohjeet löytyi helposti, mutta ongelmaksi muodostui että meidän modeemin valikosta ei löytynyt 4G vaihtoehtoja joissa olisi taajuus lukittu, vain pelkkä 2G,3G,4G. Tämä modeemi on Telian toimittama n.2kk sitten, koska aiempi modeemi hajosi ja meni takuuseen.

Koska valikkoja ei löytynyt, soitin Telia helppiin. Kävi ilmi, ettei laitteestani löydy valikkoja joita pitäisi ja esim. Suomen kieli ei ollut valittavissa ollenkaan. Tuon 20 min puhelun lopputulos oli että minun oli soitettava Huawein asiakaspalveluun jonne sain numeron. Soitin ja tämän puhelun lopputulos oli se, että minun laitteestani löytyy ne valikot mitä laitetoimittajan softa sisältää ja heidän kommentin mukaan todennäköisesti Telia on ladannut laitteeseen oman softan. Ohjeistus oli että soittaa takaisin Telia asiakaspalveluun.

No soitimpa taas telian asiakaspalveluun. Kerroin ties monennen kerran hetun ja osoitteen. Luonnollisesti asiakaspalvelusta vastasi eri henkilö jolle koko juttu piti kertoa alusta loppuun uudestaan. No taas tarkastettiin verkko ja resetoitiin modeemia. Yllättäen tämä asiakaspalvelija tiesikin mistä 4G taajuudeen voi lukita ja sitäkin vatvottiin taas kerran muttako ei löydy valikkoja niin ei löydy. Vatvottiin asiaa edestakaisin ja loppujen lopuksi palaute oli että Telialla on kapasiteettiongelma alueella ja viesti välitetään suunnittelupuolelle mutta mitään ei pystytä lupaamaan asian suhteen. Tämän puhelun aikana niin sanotusti hitsasi kiinni ja annoin asiakaspalautetta.  Asiakaspalvelija otti kyllä itseensä koska soitti minulle jopa takaisin ja kertoi että alueelta on vastikään tehty toinenkin ilmoitus vastaavasta asiasta. Tämä palaute ei ole palaute huonosta asiakaspalvelijasta, he tekevät vain työtänsä heille annetuissa puitteissa.

 

Eli summarum.

Olen tilannut Telialta kodin mobiilinetin joka sopimuksen mukaan tarjoaa min.10 MBps ja max 50 MBps nopeuden.  En saa tilauksen ja sopimuksen mukaista tuotetta ja ilmoitan asiasta asiakaspalveluun.

 

Lopputulos. Vietän 2 tuntia puhelimessa, se maksaa 40eur teliahelpin taksoilla ja lopputulokseksi saan vastauksen että Telialla on kapasiteetti ongelma.

Eli 2 tuntia asiakkaan aikaa, 40 eur siitä asiakkaalle maksua ja lopputuloksena toimittaja ilmoittaa ettei voi toimittaa asiakkaan tilaamaa palvelua.

 

Miten meni niinku omasta mielestä?

Ja mihin voin laittaa virallisesti reklamaation?

Hei ja tervetuloa Telia Yhteisöön!



 



Tuo on kiistatta monimutkikas ja ei-toivottava prosessi, jonka olet joutunut käymään läpi, eikä varmasti joka kohdassa ole mennyt taiteen sääntöjen mukaisesti. Itse en edusta Teliaa, joten en voi ottaa kantaa tehtyihin asioihin ja tekemättä jättämisiin, mutta mielelläni haluan kertoa, mihin voit olla yhteydessä reklamaatioon liittyen. Reklamaation voi tehdä tämän palvelupyyntölomakkeen kautta: https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto?utm_source=some&utm_medium=social&utm_campaign=aspa&utm_content=someid_1070&utm_term=100%C2%A0



 



Jos modeemi on Telialta ostettu, niin Telian kyllä pitäisi sinulle toimittaa laite jossa taajuuslukitukset ovat. Tällä hetkellä tuotteessa on siis virhe, jos siinä ei sellaisia valikoita ole, joita Telian mukaan pitäisi olla. Joskus eräissä verkkokaupoissa myydyt modeemit ovat olleet ns "geneerisiä laitteita", joissa ei kaikkia operaattorin mahdollisesti toivomia ominaisuuksia ole ollut. Tulee mieleen vaikka Verkkokaupppa.com myymät ja vaikka 4gantennit -kaupan myymät laitteet.



 



Kuitekaan taajuuslukko ei auta tilanteessa, jossa tukiasemasta kapasiteetti on loppu. Jos nopeudet ovat koko ajan heikot eikä parannusta ole luvassa, niin kannattaa tutkiskella, mitä toisillla operaattoreilla on tarjottavaa. Tietenkään ei toivo, että joutuisi operaattoria vaihtamaan, mutta ei toimimattoman yhteydenkään kanssa kannata hermojansa kiristellä. Testaa vaikka prepaid-korteilla toimivuutta ja jos päädyt vaihtamaan operaattoria, niin ole tarkkana mahdollisten määräaikaisten sopimuksien varalta.



 


Hei @MIKKOKAUP Ja tervetuloa Telian yhteisöön. Kertomasi tilanne kuulostaa tosiaankin sellaiselta jota emme halua asiakkaidemme kokevan. Omasta puolestani pahoittelut kokemuksestasi. Näen että reklamaation jättäminen meille käsiteltäväksi olisi paikallaan.

 

Mitä reitittimeen tulee, niin tietenkin laitteesta tulisi löytyä meidän ohjelmisto jos laite on meiltä hankittu.

Reitittimen iän perusteella voisin arvella kyseessä olevan Huawei B525 laite. Ainakin meidän ohjelmistolla laitteesta löytyy taajuuspakotus eri 4G -verkon taajuuksille. Mielestäni laite tulisi meidän kautta vaihtaa veloituksetta sellaiseen jossa oikea ohjelmisto on.

 

Suosittelen nyt kuitenkin kirjaamaan meille tämän reklamaation tämän linkin kautta tarkalla kuvauksella tapahtuneesta (vaikka linkitä tämä yhteisön keskustelu mukaan) ja yhteystiedoillasi. Olemme sinuun yhteydessä kun reklamaatiosi tulee meille käsittelyyn. Saadaan varmasti sitä kautta viimeistään nämä kipukohdat korjattua.


Hei, kirjasin osoittamaanne paikkaan reklmaation tarinoineen ja myös ehdotuksen miten asia korjattaisiin. Mitään yhteydenottoa en ole asian tiimoilta saanut.

 

Toimiiko @pp.inet.fi sähköposti muiden operaattorien liittymien kanssa?



@MIKKOKAUP@  kirjoitti:


Hei, kirjasin osoittamaanne paikkaan reklmaation tarinoineen ja myös ehdotuksen miten asia korjattaisiin. Mitään yhteydenottoa en ole asian tiimoilta saanut.



 



@Toimiiko @pp.inet.fi sähköposti muiden operaattorien liittymien kanssa?






Reklamaation käsittelyssä voi kestää kyllä jonkin aikaa, mutta sen käsittelyynotosta olisi pitänyt sinulle jonkinlainen kuittaus kuitenkin tulla. Onko sinun mahdollista laittaa meille vaikkapa yksityisviesti Facebookin puolella, niin katsotaan sitä kautta aiemmin laittamasi yhteydenottopyynnön tila?




Tuota pp.inet.fi -sähköpostia voi kyllä käyttää minkä operaattorin yhteydellä tahansa. Mikäli käytät jotain sähköpostiohjelmaa ja käytät ssl-salausta ja smtp-autentikointia, niin ei ole väliä että minkä operaattorin yhteys on käytössä, muuten pitää lähtevän postin palvelin määrittää oman operaattorin mukaan. Sähköpostista löydät vielä tietoja tarkemmin avattuna nettisivuiltamme


Sähköpostiin tuli kopio viestistä jonka laitoin noiden linkkien kautta. Mitään yhteydenottoa ei ole toistaiseksi tullut. Kokeillaampa nyt tuotakin, mutta kylläpä tämä pitkäaiakainen asiakkuus on lähellä päättymistä.


Täällä Yhteisössä emme pääse asiakastietoihin käsiksi, jotta voisin tarkistaa aiemmin lähettämäsi yhteydenottolomakkeen tilannetta. Laitoitko meille Facebookin kautta yksityisviestiä ja selvisikö asia sitä kautta?


Vastaa