Skip to main content

Asiatonta toimintaa Telialta

  • 14. huhtikuuta 2025
  • 4 kommenttia
  • 135 katselukertaa

Lähiomaiseni kuoli ja hänen nimissään ollut lasku tabletin nettiliittymästä meni kuolleen sähköpostiin. Laskua ei siis koskaan tullut hänen puolisolleen. Ensimmäinen yhteydenotto oli perintätoimistolta tullut kirje. Kysyimme asiasta Telialta, jolloin kuulimme ensimmäisen kerran asiasta. Kaikki tiedetyt liittymät kuolleen osalta oli heti lakkautettu kuoleman jälkeisenä päivänä. Tabletin mobiililiittymä oli jäänyt irtisanomatta, koska siitä meillä ei ollut tietoa. Eikä tieto läheisen kuolemasta selvästikään mennyt eteenpäin Telian sisällä. 

Vaikka emme olleet siis laskua koskaan saaneet, meille tuli perintätoimistosta lasku maksettavaksi perintäkuluineen. Tällainen tuntuu epäreilulta ja kohtuuttomalta; joudumme maksamaan maksun ja perintäkulut laskusta, josta meillä ei ole ollut tietoa, eikä mahdollisuutta siten perua tai edes ajallaan maksaa. Osoittaa todella heikkoa pelisilmää Telialta, että ovat tällaisessa tilanteessa maksua perimässä, vaikka kaikki oikeudenmukaisuus sanoisi, että tällainen on epäreilua ja väärin. Asiakaspalvelussa eivät olleet halukkaita tulemaan asiassa yhtään vastaan. Kaikki raha vain halutaan saada asiakkailta, vaikka laskun perusteet olisivat kuinka epäreilut. Meidän perhettä on vaikea enää saada Telian asiakkaaksi koskaan.

SonjaMelina
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 14. huhtikuuta 2025
Tarkkailija kirjoitti:

Lähiomaiseni kuoli ja hänen nimissään ollut lasku tabletin nettiliittymästä meni kuolleen sähköpostiin. Laskua ei siis koskaan tullut hänen puolisolleen. Ensimmäinen yhteydenotto oli perintätoimistolta tullut kirje. Kysyimme asiasta Telialta, jolloin kuulimme ensimmäisen kerran asiasta. Kaikki tiedetyt liittymät kuolleen osalta oli heti lakkautettu kuoleman jälkeisenä päivänä. Tabletin mobiililiittymä oli jäänyt irtisanomatta, koska siitä meillä ei ollut tietoa. Eikä tieto läheisen kuolemasta selvästikään mennyt eteenpäin Telian sisällä. 

Vaikka emme olleet siis laskua koskaan saaneet, meille tuli perintätoimistosta lasku maksettavaksi perintäkuluineen. Tällainen tuntuu epäreilulta ja kohtuuttomalta; joudumme maksamaan maksun ja perintäkulut laskusta, josta meillä ei ole ollut tietoa, eikä mahdollisuutta siten perua tai edes ajallaan maksaa. Osoittaa todella heikkoa pelisilmää Telialta, että ovat tällaisessa tilanteessa maksua perimässä, vaikka kaikki oikeudenmukaisuus sanoisi, että tällainen on epäreilua ja väärin. Asiakaspalvelussa eivät olleet halukkaita tulemaan asiassa yhtään vastaan. Kaikki raha vain halutaan saada asiakkailta, vaikka laskun perusteet olisivat kuinka epäreilut. Meidän perhettä on vaikea enää saada Telian asiakkaaksi koskaan.

Hei ​@Tarkkailija ja lämmin osanottoni läheisesi poismenon johdosta. Kiitos myös, että päätit liittyä Yhteisöön ja tuoda kokemuksesi asiakaspalvelustamme esiin – voin kuvitella, että tilanne on herättänyt tunteita.

On kyllä kurjaa, että nettilasku päätyi suoraan perintään ilman, että edes saitte siitä aiemmin ilmoitusta. Normaalisti, kun tieto asiakkaan menehtymisestä saavuttaa meidät, tieto kirjataan järjestelmään, jolloin kaikki menehtyneen asiakkaan nimissä olleet liittymät ja palvelut irtisanotaan automaattisesti ilman loppulaskuja (poislukien mahdolliset laitemaksut). Ei siis pitäisi olla mahdollista, että liittymiä jää aktiiviseksi. Mieleeni tuli kuitenkin sellainen ajatus, että onko tuo liittymä ollut mahdollisesti toisen henkilön tai ehkäpä yrityksen nimissä, ja tästä syystä sille ei ollut tehty mitään toimenpiteitä? 🤔


  • Savumerkittäjä
  • 14. huhtikuuta 2025

Kiitos osanotosta. Tällainen viestintä tuntuu inhimillisemmältä kuin se, mitä puhelimessa kohtasimme. Ymmärrän toki, ettei asiakaspalvelija aina huomioi osanoton ilmaisemista, eikä se tässä nyt pääasia olekaan. Mukavaa kun te kuitenkin niin teitte.

Kuolleen puoliso irtisanoi heti kuoleman jälkeisenä päivänä kaikki tiedetyt liittymät. Mielestäni tässä yhteydessä mainittiin irtisanomisen syyksi liittymän omistajan kuolema, koska siis irtisanoi liittymän toisen puolesta. Sen liittymänosalta ei ongelmaa olekaan, mutta tieto ei tästä ole mennyt yrityksessänne eteenpäin. Tätä tabletin liittymää emme kuitenkaan tienneet ja siksi emme osanneet sitä irtisanoa. Ja lasku siitä meni kuolleen sähköpostiin, jolloin emme edes siitä voineet sitä saada tiedoksi. Ensimmäinen yhteydenotto oli siis perintäfirmaltanne ja sitä ei suostuttu vetämään takaisin, koska se oli jo ehditty perintäfirmalle lähettää. 

Jostain syystä tieto kuolemasta ei ole teille välittynyt, puhelinliittymän irtisanomisen tai julkisen järjestelmän kautta, eikä ole toimittu noin kuin tuossa mainitsette. Tuollainen toimintatapa olisi mielestäni normaali ja reilu tapa mitä tuossa mainitsette. Tässä ei kuitenkaan niin ole toimittu.

Liittymä ei ole ollut kenenkään toisen henkilön tai yrityksen nimissä. 


Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 15. huhtikuuta 2025

Asia on ​@Tarkkailija varmasti raskas ja voimia vievä, kun joutuu selvittelemään asioita mitkä eivät ole menneet kuten kuuluisi. Toivoisinkin, että jaksaisit tehdä tästä meille reklamaation,jotta voimme selvittää asian ja tarttua toimenpiteisiin sen osalta. Ilman asiakastietoja täällä Yhteisön puolella on haasteellista, kun emme näe mitään syytä, miksei ole toimittu kuten olisi kuulunut toimia.

Täyttämällä yhteydenottolomakkeen ja valitsemalla tippuvalikosta “muita asioita” pääsemme asiaa paremmin tutkimaan. Pahoittelut myös omasta puolestani asian hoidosta sekä osanottoni läheisen poismenon johdosta. 


  • Savumerkittäjä
  • 15. huhtikuuta 2025

Kiitos, tässä on tosiaan paljon erilaisia asioita hoidettavana, mutta yritän jaksaa tehdä tästä pääsiäisen aikana tästä reklamaation. Kiitos linkistä mitä kautta sen voi tehdä.

Kyseessä ei ole kovin iso summa, mutta periaatteellisella tasolla asia on tärkeä.


Vastaa