Skip to main content

Tietääkö kukaan miten BURREL S12 HD+SMS3 -riistakamera asennetaan Telian simmiin? Tarkoitus on laittaa kuvat sähköpostiin käyttämättä MMS -viestejä. Vielä ei ole lähtenyt toimimaan ja en tiedä miksi.

 

Kamera on tämä ja en löytänyt valmistajan sivuja tai kunnollisia ohjeita: https://www.retkitukku.fi/burrel-s12-hd-sms3-riistakamera.html

 

 

Tässä on asioita täältä foorumilta riistakameroista:

Denverin valmiiden asetusryhmien tiedot vaikuttavat olevan puuta heinää. Portin 25 kautta postia ei voi lähettää muun palvelimen kuin mail.inet.fi kautta, joka on Telian palvelin. Tämä ei  kuitenkaan ole nykyaikana enää suositeltavaa, sillä toisen palveluntarjoajan palvelimen kautta lähetetty posti luokitellaan helposti roskapostiksi.

 

Nykyään on parasta käyttää aina oman sähköpostitarjoajan palvelimia. Hotmailin tapauksessa asetukset ovat:

 

 STARTTLS
Serveroutlook.office365.com
Port587
EmailHotmail-sähköpostiosoitteesi
PasswordHotmail-salasanasi

 

Gprs-asetuksesi ovat aivan oikein. Apn on internet, tili ja salasana jätetään tyhjiksi.

 

Sähköpostin lähettäminen itse itselleen on täysin mahdollista. Voit siis hyvin käyttää samaa sähköpostiosoitetta sekä smtp server että email settings osioissa.

 

MMS:n voi hyvin kääntää pois päältä, kun niitä ei halua käyttää.

 

Telian liittymät vaativat kameran asetuksista verkkovierailun sallimisen Pohjois- ja Itä-Suomessa, kartan tasaisesti väritetyllä alueella.

 

yhteisverkko-kartta.png

 

Mikäli kameraa liikutellaan valtakunnallisesti, on syytä valita kameran asetuksista automaattinen verkonvalinta.

 

Jos kamera pysyy paikoillaan, voit valita verkon myös käsin. Länsi- ja Etelä-Suomessa, eli kartan vinoraidotetulla alueella verkon tunnus on 244 91. Pohjois- ja Itä-Suomessa GSM/2G kameroilla, kuten Denverilläsi, verkon tunnus on 244 36.

 

UMTS/3G kamerat voivat käyttää kumpaa verkon tunnusta hyvänsä, joten asia selviää ainoastaan kokeilemalla. LTE/4G ja 5G kamerat käyttävät tunnusta 244 91 koko Suomessa.

 

Jos kameraa on käytetään vain Suomessa, liittymän ominaisuuksista kannattaa kytkeä roaming-esto päälle. Omat Sivut liittymänumero / Lisäpalvelusi / Rajoitukset / Estot ja rajoitukset / Rajoitukset ulkomailla / Roaming-esto.

 

Gmailin käyttö riistakamerassa vaatii muita sähköpostipalveluita enemmän asetusten muokkaamista.

 

  1. Kytke Gmail-asetuksista imap-protokolla käyttöön. Tämä aktivoi samalla smtp:n.
  2. Salli Google-tililläsi vähemmän turvalliset sovellukset. Muutoin imap ja smtp eivät toimi, vaikka ne olisi Gmail-asetuksista otettu käyttöön. 
  3. Kirjaudu säännöllisesti selaimella Google-tilillesi. Google ei anna käyttää imap ja smtp määräämättömän pitkiä aikoja ilman, että käyt välillä kurkkaamassa Google-tililläsi selaimella.
  4. Älä käytä kirjautuminen Google-tilillä muille sivustoille -toimintoa riistakameran tilillä. Tämä on varma tapa saa Google estämään smtp:n käyttö tuon tuostakin.

Kameran asetukset Gmailia käytettäessä ovat:

 

 SSLSTARTTLS
Serversmtp.gmail.comsmtp.gmail.com
Port465587
EmailGoogle-tunnuksesiGoogle-tunnuksesi
PasswordGoogle-salasanasiGoogle-salasanasi

 

Sitten sekalaisia mieleen juolahtaneita asioita:

 

Onhan sim-kortilta pin-koodin kysely kytketty pois päältä, vai onko kortti jo valmiiksi tällainen? Jälkimmäisessä tapauksessa korttiin on kaiverrettu teksti NoPIN.

 

Joskus riistakamerat vaativat tehdasasetusten palauttamisen ennen kuin ne alkavat ylipäätään toimimaan.

 

Kokeile laittaa Email settings / Email2 toinen sähköpostiosoite. Joissakin kameroissa Email1 ei vain jostakin kumman syystä toimi.

 

 

Lähti toimimaan, mutta en ole varma miksi. Pitää yrittää selvittää ja kirjoittaa tänne ylös.



 



Tästä videosta oli apua: 



 





 



 



Edit AaTanja: upotettu video kommenttiin.


Kamera ei enää toimi kun yritin käyttää sitä. Ongelma voisi olla simmin yhteydessä. Kamera hukkaa jotenkin netin. Miten tätä ongelmaa voisi lähestyä? Miten löydän syyn ja korjaan sen?


Hei @OuluHelsinki !



Joko kokeilit tämän vinkin, jonka @Kimppikoo antoi aiemmin koskien Burrelin riistakameroita:



Burrelin kameroille on myös tyypillistä, että ne eivät lähde toimimaan ilman tehdasasetusten palauttamista. Tämä siis ihan ”pakasta vedetyillä” kameroilla. Joten ennen kuin mitään asetuksia alkaa syöttämään, resetti kameralle ja pääsee paljon helpommalla.


Kokeilin ja olin kirjoittanut sen jo ensimmäiseen viestiin "Joskus riistakamerat vaativat tehdasasetusten palauttamisen ennen kuin ne alkavat ylipäätään toimimaan".


...Ongelmia täälläkin päässä...

 

Kamera:

BURREL S12 HD+SMS3. Ostettu pari viikkoa sitten.

 

Huomioita:

 

Etänä tulee muutama kuva, kun olet käyttänyt kameran "Setup" valikossa, tai kokonaan kiinni.

Laita kamera "On" asennolle, eli päälle->

Odota vartti/ enemmän, niin et saa etänä enää yhtään kuvaa. Kamera menee "Jumiin" (Vain) etäohjauksen kuvien lähettämisen osalta.

 

Lähetä viesti *500# ja "Picture sending" tulee vastauksena. Siihen se sitten jää.

Kuvia ei tule edes liiketunnistimen kautta, vaan kaikki jää kortille/ kameraan.

 

Kameran kaikki muut etätoiminnot/ etäkomennot toimivat, eli ongelma on puhtaasti kuvien lähettämisessä.

 

Kokeiltu lähetystä pelkästään MMS/Puhelin. DATA/Sähköposti. MMS/Molemmat (Puhelin+Maili) Viimeisin olisi se asetus, jonka haluan ehdottomasti toimivan.

 

Harmittaa, kun kyseessä on turvaväline, jonka käyttöönotto vaatii aivan turhan paljon kikkailuja, eikä siltikään ole "Varma laite".

Muistikortille kuvat/ videot kyllä siis tallentuvat. MMS/ DATA-lähetys on näköjään se kompastuskivi.

 

Kameran statuksessa kokoajan täydet=erinomaiset signaalit ja status muutenkin kaikinpuolin ok.

Kortti formatoitu, sekä kameran oletusasetuksetkin palautettu ja laitettu uudestaan.

 

Edit: Burrelilta tullut tiedote, koskien lähetysongelmia.

https://alaska1795.fi/pages/burrel-tuotetuki

 

Gmail asetukset juuri tähän kameramalliin:

 

  • Tunnus(@): Kameraa varten luotu Gmail-osoite.
  • Suojakoodi: Kameraa varten luodun Gmail-osoitteen/ tilin salasana.
  • Palvelin: smtp.gmail.com
  • Portti: 465
  • SSL: OK

 



@Maukkavee@  kirjoitti:


...Ongelmia täälläkin päässä...



 



Kamera:



BURREL S12 HD+SMS3. Ostettu pari viikkoa sitten.



 



Huomioita:



 



Etänä tulee muutama kuva, kun olet käyttänyt kameran "Setup" valikossa, tai kokonaan kiinni.



Laita kamera "On" asennolle, eli päälle->



Odota vartti/ enemmän, niin et saa etänä enää yhtään kuvaa. Kamera menee "Jumiin" (Vain) etäohjauksen kuvien lähettämisen osalta.



 



Lähetä viesti *500# ja "Picture sending" tulee vastauksena. Siihen se sitten jää.



Kuvia ei tule edes liiketunnistimen kautta, vaan kaikki jää kortille/ kameraan.



 



Kameran kaikki muut etätoiminnot/ etäkomennot toimivat, eli ongelma on puhtaasti kuvien lähettämisessä.



 



Kokeiltu lähetystä pelkästään MMS/Puhelin. DATA/Sähköposti. MMS/Molemmat (Puhelin+Maili) Viimeisin olisi se asetus, jonka haluan ehdottomasti toimivan.



 



Harmittaa, kun kyseessä on turvaväline, jonka käyttöönotto vaatii aivan turhan paljon kikkailuja, eikä siltikään ole "Varma laite".



Muistikortille kuvat/ videot kyllä siis tallentuvat. MMS/ DATA-lähetys on näköjään se kompastuskivi.



 



Kameran statuksessa kokoajan täydet=erinomaiset signaalit ja status muutenkin kaikinpuolin ok.



Kortti formatoitu, sekä kameran oletusasetuksetkin palautettu ja laitettu uudestaan.



 



Edit: Burrelilta tullut tiedote, koskien lähetysongelmia.



https://alaska1795.fi/pages/burrel-tuotetuki



 



Gmail asetukset juuri tähän kameramalliin:



 





  • Tunnus(@): Kameraa varten luotu Gmail-osoite.


  • Suojakoodi: Kameraa varten luodun Gmail-osoitteen/ tilin salasana.


  • Palvelin: smtp.gmail.com


  • Portti: 465


  • SSL: OK




 






Onko sinulla Burrelin kamerassa postpaid vai prepaid-liittymä? Oletko kokeillut sim-korttia normaalissa matkapuhelimessa ja siinä toimivat MMS-viestit ja data ja sähköpostit ok? 


Vieläkö tarvitsette avustusta burrel riistakameran toimintaan laittoon. Asensin juuri yhden ja kyllä vörkkii. Jos tulee kysymyksiä niin vastaan! 2021

 


Minulla vanhempi Uovision UM565, on toiminut aikaisemmin, mutta pari vuotta ollut ilman gsm korttia, kun sen kustannus oli 20 euroa/kk ja kun tarvetta ei ollut lopetin sen. Nyt olisi tarvetta ja Telian uusi kortti, kk maksu vain n 2€, joten voi yrittää. Olen lukenut kaikki foorumilla olevat ohjeet ja kokeillut eri tapoja, mutta ei vain toimi.

Aikaisemmin kun löysi verkon, näytössä luki Sonera, nyt Telian kortilla niin näytössä 24436 , joka lienee Etelä-Suomen verkkon tunnus.Mutta mitään ei lähde sähköpostiin vaikka tiedot kaikki päivitetty.


Jos laitteessa on valinta verkkovierailun eli roamingin sallimiselle, kytke se päälle. Telian oman verkon ulkopuolella Suomessa 2G-laitteet toimivat verkkovierailussa Yhteisverkossa, jonka tunnus tuo 24436 on. Telian tunnus on taas 24491.

Mitä lähtevän postin palvelinta käytät?

smtp.inet.fi siirtyi Telialta Inbox.com AS:lle. Sen käyttö vaatii maksullisen tilauksen toimiakseen.

Mikäli sinulla ei ole tilausta Inbox.com:lta, Telian liittymistä voi käyttää lähtevän postin palvelinta smtp.tele.fi. Huomioi kuitenkin, että nykyaikaisten roskapostin torjumiskäytäntöjen mukaisesti posti tulisi lähettää sen organisaation postipalvelimen kautta, mitä sähköpostiosoitetta käytät lähettäjän osoitteena.

Googlekin muutti kirjautumiskäytäntöjään viime vuonna. Google-tilin salasanaa ei voi enää käyttää riistakamerassa, vaan käyttöön on otettava ensin kaksivaiheinen vahvistus ja sitten sovellussalasana.

Koska Google-tilin salasana ei enää toimi pop-, imap- eikä smtp-käytössä, kameran suojakoodiksi tulee syöttää sovellussalasana.


smtp.inet.fi siirtyi Telialta Inbox.com AS:lle. Sen käyttö vaatii maksullisen tilauksen toimiakseen.

Pienenä tarkennuksena tuon siirtyneen inet.fi-sähköpostipalvelun lähtevän, ja myös saapuvan spostin palvelin on ollut mail.inet.fi.


Pienenä tarkennuksena tuon siirtyneen inet.fi-sähköpostipalvelun lähtevän, ja myös saapuvan spostin palvelin on ollut mail.inet.fi.

Oli vuodet 2009 – 2022. Nyt lähtevän postin palvelin on palannut takaisin smtp.inet.fi:ksi.

Käytän sähköpostiohjelmaa tai sovellusta. Mitä asetuksia minun tulisi käyttää?

Saapuvat viestit:

  • Isäntänimi: mail.inet.fi
  • Käyttäjätunnus: sähköpostisi@inet.fi
  • Salasana: Sama kuin aiemmin. Sama, jota käytät kirjautuessasi sähköpostiisi
  • Suojaus: Portti 993 SSL/TLS -suojauksella (tai portti 143 STARTTLS -suojauksella)

Lähtevät viestit:

  • Isäntänimi: smtp.inet.fi
  • Käyttäjätunnus: sähköpostisi@inet.fi
  • Salasana: Sama kuin aiemmin. Sama, jota käytät kirjautuessasi sähköpostiisi.
  • Suojaus: Portti 465 SSL/TLS -suojauksella (tai portti 587 STARTTLS -suojauksella)

Pienenä tarkennuksena tuon siirtyneen inet.fi-sähköpostipalvelun lähtevän, ja myös saapuvan spostin palvelin on ollut mail.inet.fi.

Oli vuodet 2009 – 2022. Nyt lähtevän postin palvelin on palannut takaisin smtp.inet.fi:ksi. Käytännössä molemmat toiminevat.

Käytän sähköpostiohjelmaa tai sovellusta. Mitä asetuksia minun tulisi käyttää?

Saapuvat viestit:

  • Isäntänimi: mail.inet.fi
  • Käyttäjätunnus: sähköpostisi@inet.fi
  • Salasana: Sama kuin aiemmin. Sama, jota käytät kirjautuessasi sähköpostiisi
  • Suojaus: Portti 993 SSL/TLS -suojauksella (tai portti 143 STARTTLS -suojauksella)

Lähtevät viestit:

  • Isäntänimi: smtp.inet.fi
  • Käyttäjätunnus: sähköpostisi@inet.fi
  • Salasana: Sama kuin aiemmin. Sama, jota käytät kirjautuessasi sähköpostiisi.
  • Suojaus: Portti 465 SSL/TLS -suojauksella (tai portti 587 STARTTLS -suojauksella)

 

Ok, tätä tietoa minulla ei ollutkaan että on palannut takaisin sitten vuoden 2009 jälkeen. 😊👍


Vastaa