Skip to main content

Voisiko joku Soneralta kertoa että milloin on tulossa 21.306.x.x.x päivitys Soneralta ostettuun purkkiin.

 

Muilla operaattoreilla (mm. DNA) tuo on jo tullut. Ja geneeriseen malliin (ei minkään operaattorin) on myös saatavilla.

 

Haluaisin tietää että onko milloin tulossa että tiedän odotella vai alanko kikkailemaan purkkiin geneerisen firmiksen..

 

Tällä hetkellä laitteessa 21.302 alkuinen versio ja online update sanoo että on ajantasalla.

Telialta on tulossa päivitys laitteeseen.



@jansaa80 kirjoitti:

Latasin itse tuon päivityksen suoraan huaweilta: http://update.hicloud.com:8180/TDS/data/files/p9/s93/G249/g0/v86571/f1/full/BV7R2C0update_21.316.01.00.07.gz.bin , en tiedä onko tuo sitten se uusin vai se sitä edellinen. Toisekseen en tiedä saako täällä jakaa tälläisiä linkkejä?


Katsoitko oliko tuossa bridgemode? 


en ainakaan löytänyt, joten ei taida olla.



@EsaPi kirjoitti:

Kysyin tuosta ja aikataulu on vielä sen verran avoin, että ei uskalla luvata milloin tuo päivitys tulee jakoon. Hiljaa hyvä tulee ja niin edelleen. 🙂  


Tulossa ilmeisesti priimaa kun näin kauan kestää? Infoa kiitos!


@KivennapalainenOhjelmistojen päivitykset laitteisiin ovat laitteen valmistajien puolelta toteutuksessa, eikä operaattorin. Tästä vaan sen verran voin sanoa, että odotellaan..



@PiaJo kirjoitti:

@KivennapalainenOhjelmistojen päivitykset laitteisiin ovat laitteen valmistajien puolelta toteutuksessa, eikä operaattorin. Tästä vaan sen verran voin sanoa, että odotellaan..


Hei,

 

Kuuluuko päivtyksestä mitään uutta? DNA:lle päivitys on tullut ja on jo saatavilla netistä. Heillä mm. bridgemode tuossa mukana. DNA alkaa portaittain tarjoamaan tuota uusinta päivitystä ja lupasivat, että kuukauden sisään se tulee kaikille.



@Kivennapalainen kirjoitti:



@PiaJo kirjoitti:


@KivennapalainenOhjelmistojen päivitykset laitteisiin ovat laitteen valmistajien puolelta toteutuksessa, eikä operaattorin. Tästä vaan sen verran voin sanoa, että odotellaan..






Hei,



 



Kuuluuko päivtyksestä mitään uutta? DNA:lle päivitys on tullut ja on jo saatavilla netistä. Heillä mm. bridgemode tuossa mukana. DNA alkaa portaittain tarjoamaan tuota uusinta päivitystä ja lupasivat, että kuukauden sisään se tulee kaikille.






Hei @Kivennapalainen juu, korjaavaa firmistä on saatavilla huollon kautta, eli kiikuta laite huoltoon, niin saadaan varmistettua että tulee kuntoon.


@TuizeKoo, auttaako tuo päivitys siihen vikaan? Ei ole kuulunut mitään, että missä se vika varsinaisesti sijaitsi? Käyttöjärjestelmän koodissa? Laitteen prosessorissa? Vai jossakin muussa? :)



@Sekunti kirjoitti:


@TuizeKoo, auttaako tuo päivitys siihen vikaan? Ei ole kuulunut mitään, että missä se vika varsinaisesti sijaitsi? Käyttöjärjestelmän koodissa? Laitteen prosessorissa? Vai jossakin muussa? :)






Moro @Sekunti, mulla ei ole tästä tarkempaa tietoa, mutta juurisyy lienee ohjelmistossa.



@TuizeKoo kirjoitti:

@Kivennapalainen kirjoitti:

@PiaJo kirjoitti:

@KivennapalainenOhjelmistojen päivitykset laitteisiin ovat laitteen valmistajien puolelta toteutuksessa, eikä operaattorin. Tästä vaan sen verran voin sanoa, että odotellaan..


Hei,

 

Kuuluuko päivtyksestä mitään uutta? DNA:lle päivitys on tullut ja on jo saatavilla netistä. Heillä mm. bridgemode tuossa mukana. DNA alkaa portaittain tarjoamaan tuota uusinta päivitystä ja lupasivat, että kuukauden sisään se tulee kaikille.


Hei @Kivennapalainen juu, korjaavaa firmistä on saatavilla huollon kautta, eli kiikuta laite huoltoon, niin saadaan varmistettua että tulee kuntoon.


Moro,

 

Eihän tässä nyt ole mitään järkeä viedä laitetta telia-liikkeeseen ja odottaa kun se sieltä laitetaan huoltoon?? Jos teillä on uusi firmware niin haluaisin vain latauslinkin, ei tuota ongelmia asentaa sitä itse. Saisinko firmwaren versiotiedot ja muutoslokin? Onko tuossa nyt bridgemode mukana? Onko myös Telia opengate-ongelma korjattu (eli nykyinen yhteyspiste)? Eli tähän asti kun oli Soneran Opengate-palvelu käytössä niin tuli pieniä katkoksia nettiyhteyteen jolloin esimerkiksi lensi pihalle Xbox-live peleistä? Oli Teillä tiedostettu ongelma ja sanottiin että se korjataan. 


Toistaiseksi korjaava firmis on toimitettu vain huollolle. Ajatuksena on se, että huolto seuraa tuleeko päivitettyjä laitteita takaisin ja raportoi niistä laitevalmistajalle keskitetysti. Kun ollaan varmoja korjauksen toimivuudesta tehdään suunnitelmat jatkoa varten.



@JoonasHa kirjoitti:

Toistaiseksi korjaava firmis on toimitettu vain huollolle. Ajatuksena on se, että huolto seuraa tuleeko päivitettyjä laitteita takaisin ja raportoi niistä laitevalmistajalle keskitetysti. Kun ollaan varmoja korjauksen toimivuudesta tehdään suunnitelmat jatkoa varten.


Saakos nyt tietää onko tuossa huollon versiossa bridgemode? Toinen homma mikä tuli juuri vastaan, niin mikäköhän tuli kun tällä Telia Yhteisön foorumilla ei näy tuo "Vastaa" nappi millään muulla selaimella kuin Internet Explorerilla??? Käytin tätä ihan onnistuneesti Chromella, mutta nyt tänä iltana ei pystynyt vastaamaan Chromella, Operalla tai Firefoxilla kun ei vain näy tuota painiketta? Avasin vanhan IE:n niin sillä näkyi ja sain tämän vastauksen kirjoitettua. En tiedä sitten tuliko omaan koneeseeni joku vai mitä ihmettä on tapahtunut.



@Kivennapalainen kirjoitti:

@JoonasHa kirjoitti:

Toistaiseksi korjaava firmis on toimitettu vain huollolle. Ajatuksena on se, että huolto seuraa tuleeko päivitettyjä laitteita takaisin ja raportoi niistä laitevalmistajalle keskitetysti. Kun ollaan varmoja korjauksen toimivuudesta tehdään suunnitelmat jatkoa varten.


Saakos nyt tietää onko tuossa huollon versiossa bridgemode? Toinen homma mikä tuli juuri vastaan, niin mikäköhän tuli kun tällä Telia Yhteisön foorumilla ei näy tuo "Vastaa" nappi millään muulla selaimella kuin Internet Explorerilla??? Käytin tätä ihan onnistuneesti Chromella, mutta nyt tänä iltana ei pystynyt vastaamaan Chromella, Operalla tai Firefoxilla kun ei vain näy tuota painiketta? Avasin vanhan IE:n niin sillä näkyi ja sain tämän vastauksen kirjoitettua. En tiedä sitten tuliko omaan koneeseeni joku vai mitä ihmettä on tapahtunut.


 

Hei Kivennapalainen! Uudessa firmiksessä ei ole bridgemodea. Telia Yhteisön alustalla on ollut päivityksiä jotka ovat vaikuttaneet tähän. Itsellänikin vastaa-nappi oli kateissa Firefoxilla, mutta palautui kun päivitin Firefoxin uusimpaan versioon. Tämä on meillä tutkinnassa.



Telia Yhteisön alustalla on ollut päivityksiä jotka ovat vaikuttaneet tähän. Itsellänikin vastaa-nappi oli kateissa Firefoxilla, mutta palautui kun päivitin Firefoxin uusimpaan versioon. Tämä on meillä tutkinnassa.


Tänään on korjattu ongelmat :smileyhappy:



@Sekunti kirjoitti:

Telia Yhteisön alustalla on ollut päivityksiä jotka ovat vaikuttaneet tähän. Itsellänikin vastaa-nappi oli kateissa Firefoxilla, mutta palautui kun päivitin Firefoxin uusimpaan versioon. Tämä on meillä tutkinnassa.

Tänään on korjattu ongelmat :smileyhappy:


Kyllä! Nyt pitäisi toimia taas kaikki normaalisti Yhteisön puolella :)


Mikäs on tilanne WPA2-haavoittuvuuden suhteen? Milloin saadaan päivitys tämän haavoittuvuuden korjaamiseksi?



@valtsu71 kirjoitti:

Mikäs on tilanne WPA2-haavoittuvuuden suhteen? Milloin saadaan päivitys tämän haavoittuvuuden korjaamiseksi?


Laitteen valmistajalta ei ole tullut erillistä päivitystä tätä asiaa koskien. WPA2-haavoittuvuus koskee lähinnä langattoman verkon asiakaslaitteita, poislukien reitittimet joita käytetään toistimina. Viestintäviraston sivuilla on lisätietoa asiasta https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/varoitukset/2017/varoitus-2017-03.html

sekä https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/haavoittuvuudet/2017/haavoittuvuus-2017-033.html


Jotkut saattavat käyttää reitittimen WDS-ominaisuutta, jolloin haavoittuvuus koskee myös heitä.


Mä niin arvasin ettei tätä tule…telia ??


Nyt ei ole tainnut ainakaan vuoteen tulla päivityksen päivitystä. Edes kolmen vuoden tuki taitaa olla näissä haaveunta.

Uusia uhkia ilmestyy kuin sieniä sateella, mutta Telia hylkää laitteet ja asiakkaansa. Pakko varmaan ostaa seuraava muualta ja joku Asus tms mikä ei ole niin kertakäyttömerkki.


Hei @willwill!



 



Kyseessä on siis 4G reititin/modeemi, joka ei ole niin altis uhkille kuin tavallinen WLAN reititin.



Tärkeintä on muistaa vaihtaa oletus salasana ja yleensä reitittimen hallintasivulla voi tarkistaa onko uusia päivityksiä saatavilla, saattaa olla automaattiset päivitykset käytössä.


Saattaa ja saattaa. Saataa myös olla, että Teliaa ei vaan enää kiinnosta tuoda laitteelle päivitystä. Laitteen nykyinen firmisversio on tullut saataville yli vuosi sitten, olen kyllä tarkistanut asian joten ei tarvitse mutuilla automaattipäivityksistä.

Valittelin jossain vaiheessa laitteen toiminnasta asiakaspalveluun ja kehoittivat hankkimaan uuden vaikka laite oli alle 2 vuotta vanha! Tosin silloin kävi lopulta ilmi, että verkkohan se vaan oli täysin kyykyssä, itse laitteessa ei ollut vikaa. Mutta ainahan on mukava myydä asiakkaalle uusia laitteita vaikka vanhassa on vielä toista vuotta maksamistakin jäljellä.

Tyyliin pölynimurikin saa useammin firmispäivityksen kuin laite jonka läpi mun kaikki verkkoliikenteeni kulkee.


Operaattorista riippumatta nuo modeemit saavat kiusallisen harvoin päivityksiä. En tiedä, millainen soppari operaattorilla on laitteiden tuesta valmistajan kanssa. Että onko x määrä vuosia kaikki päivittely vai että x vuosia ja vain kriittiset haavoittuvuudet, pienemmät fixit sitten operaattorin omasta pussista. Tosiaan tuota en tiedä, mutta hyvinkin voi mennä tolla kaavalla. 



 



Nuo modeemit "vanhenevat" nopeasti. Tää e5186 on jo vanhaa tekniikkaa, lte cat6. Voisi verrata kaapelinetissä Docsis 2 modeemiin, kun uudet ovat docsis 3 ja 3.1. Minullakin tuo Huawei löytyy, mutta koska Netgear MR1100 ei kiinteässä asennuksessa ole optimi, on Huawei nyt ollut aktiivikäytössä.



@willwill@  kirjoitti:

Saattaa ja saattaa. Saataa myös olla, että Teliaa ei vaan enää kiinnosta tuoda laitteelle päivitystä. Laitteen nykyinen firmisversio on tullut saataville yli vuosi sitten, olen kyllä tarkistanut asian joten ei tarvitse mutuilla automaattipäivityksistä.


Vuosi sitten on viimeisin päivitys laitteelle tullut, tämä on totta. Onko nyt minkälaisia ongelmia / haasteita / uhkia mihin päivityksellä tarvitsisit apua? Yleensä laitevalmistaja vastaa näistä laitteen tietoturvaan liittyvistä päivityksistä ja muistaakseni reitittimille/modeemeille on tarjottava päivitykset vähintään laitteen takuuajan kattavasti.

Monilla eri valmistajilla on erilliset takuut laitteen tekniselle toiminnalle ja päivityksille. Esim. laitetakuu 2v, ohjelmistotakuu 5v. Tämä näkyy sitten tietysti aina laitteiden hinnoissa ja 'ominaisuudet vs hinta' painotuksen voi sitten käyttäjä itse tehdä, minkä laitteen valitsee kumppanikseen liittymänsä kanssa käyttöön.

 


Vastaa